PAST DEDICATIONS
 
YOMA 60 - Dedicated in honor of the first Yahrzeit of Mrs. Lily (Leah bas Pinchas) Kornfeld, a holocaust survivor who met all of life's challenges with courage and fortitude, by her daughter Shifra and family.

1)

WHICH SHIRAYIM ARE ME'AKEV (Yerushalmi Perek 5 Halachah 6 Daf 30a)

וכלה מכפר את הקדש אית תניי תני אם כילה כיפר ואית תניי תני אם כיפר כילה

(a)

"V'Chilah mi'Kaper Es ha'Kodesh'' - some teach, if he finished, he atoned. And some teach, if he atoned, he finished;

רבי אבהו בשם ר' יוחנן מחלוקת ביניהון מאן דאמר אם כיפר כילה [צ''ל אין - קרבן העדה] השיריים מעכבין מאן דאמר אם כלה כיפר (אין - קרבן העדה מוחקו) השיריים מעכבין

(b)

Explanation #1 (R. Avahu citing R. Yochanan): They argue about the following. The one who says that if he atoned, he finished, holds that Shirayim are not Me'akev. The one who says that if he finished, he atoned, holds that Shirayim are Me'akev.

רבי יהושע בן לוי אמר משמעות ביניהון מן השיריים אין השיריים מעכבין

(c)

Explanation #2 (R. Yehoshua ben Levi): They argue only about how to expound. All agree that Shirayim are not Me'akev.

ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי אין השיריים מעכבין

(d)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): Shirayim are not Me'akev.

מאי כדון

(e)

Question: How does he explain [the Tana'im]?

מאן דאמר אם כלה כיפר עושה אותן ארבע מתנות מאן דאמר אם כיפר כלה אינו עושה אותן אלא (מתנה אחת) [צ''ל שלש מתנות - שערי תורת ארץ ישראל]

(f)

Answer: The one who says that if he finished, he atoned, he makes them four [places of essential] Matanos (between the staves, towards the Paroches, on the inner Mizbe'ach, and Shirayim on the outer Mizbe'ach). The one who says that if he atoned, he finished, he makes them three Matanos (he omits Shirayim). (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)

תני א''ר ישמעאל [דף לט עמוד א (עוז והדר)] מה אם שירי חטאת שאינן מכפרין ניתנין על היסוד תחילת עולה שהיא מכפרת אינו דין שתינתן על היסוד

(g)

(Beraisa - R. Yishmael): Shirayim of Chatas, which are not Mechaper, are put on the Yesod - the initial [Matanah] of Olah, which is Mechaper, all the more so it should be put on the Yesod!

אמר לו רבי עקיבה (לא אם אמרת) [צ''ל מה אם - קרבן העדה] בשירי חטאת שאינן מכפרין ואינן ראוין לכפר ניתנין על היסוד תחילת עולה שהיא מכפרת וראויה לכפר אינו דין שתינתן על [דף ל עמוד ב] היסוד

(h)

R. Akiva: If Shirayim of Chatas, which are not Mechaper, and are not proper for Kaparah, are put on the Yesod, the initial [Matanah] of Olah, which is Mechaper, and is proper for Kaparah all the more so it should be put on the Yesod!

מאן דאמר אין מכפרין אין מכפרין בשאר ימות השנה הא ביום הכיפורים מכפרין

(i)

Inference: The one (R. Yishmael) who says [that Shirayim of Chatas] are not Mechaper, this refers to the rest of the year, but on Yom Kipur, [Shirayim of inner Chata'os are Me'akev, and] they are Mechaper (therefore, he did not say that they are not proper for Kaparah);

מאן דאמר אינן מכפרין ואינן ראויים לכפר אין מכפרין לא (בראש) [צ''ל בשאר ימות - שערי תורת ארץ ישראל] השנה ולא ביום הכיפורים

1.

The one (R. Akiva) who says [that Shirei Chatas] are not Mechaper and they are not proper for Kaparah, [this is so] the rest of the year, and on Yom Kipur.

מה נן קיימין

(j)

Question: How do we establish ["El Yesod Mizbe'ach ha'Olah'']?

אם למצוה [צ''ל אף בשאר ימות השנה - שערי תורת ארץ ישראל] מצוה ליתן על היסוד

1.

If it is for a Mitzvah, also the entire year it is a Mitzvah to put on the Yesod [due to the Kal v'Chomer]!

אלא אם אינו ענין למצוה תניהו ענין לעיכוב

(k)

Answer: Since it is not needed for a Mitzvah, use it to teach that it is Me'akev.

אמר רבי שמי מתניתא אמרה שהשיריים מעכבין

(l)

(R. Shamai): A Beraisa teaches that Shirayim are Me'akev!

דתנינן מה לתחתונים אם נתנן למעלן לא הורצו שאין מהן קרב למעלן תאמר בעליונים אם נתנן למטן הורצו שיש מהן קרב למטן

1.

It teaches "Tachtonim (blood that should be put on the bottom half of the outer Mizbe'ach), if he put it above, it was not Meratzeh, for none of it should be put above. Will you say so about Elyonim (blood that should be put on the top half? [I can say that] if he put it below, it was Meratzeh, for some (Shirayim) is put below!

הפנימיים יוכיחו שיש מהם קרב בחוץ ואם נתנן בחוץ לא הורצו

2.

Objection: Penimiyim (inner Chata'os) refute this. Some [of their blood, i.e. Shirayim] is put outside, and if he put it outside, it was not Meratzeh!

מה לפנימיים אם נתנן בחוץ לא הורצו שאין מזבח ממרקן תאמר בעליונים אם נתנן למטן הורצו שהרי הקרנות ממרקות אותן הואיל והקרנות ממרקות אותן אם נתנן למטן תהא כשירה

3.

Answer: You cannot learn from Penimiyim - if [their blood] was put outside, it is not Meratzeh, for the [inner] Mizbe'ach is not Memarkan (does not finish their essential Avodah, i.e. Shirayim must be put on the outer Mizbe'ach). Will you say about Elyonim? [I can say that] if he put it below, it was Meratzeh, for the Keranos are Memarkan. Since the Keranos are Memarkan, if he put them below, it is Kosher!

ת''ל אותה שיתן דמיה למעלן לא שיתן דמיה למטן

i.

Therefore, it says "Osah'' - [Chatas is Kosher when] he put its blood above, and not if he put its blood below.

מהו אין המזבח הפנימי ממרקן

4.

Question: What does it mean the inner Mizbe'ach is not Memarkan? (Does it not mean that pouring Shirayim on the outer Mizbe'ach is Me'akev?!)

א''ר יוסי בי רבי בון שאינו ממרקן לעשותן שיריים שעל ידי הבדין ועל ידי הפרוכת הן נעשות שיריים

(m)

Rebuttal (and answer - R. Yosi bei R. Bun): The inner Mizbe'ach [alone] is not Memarkan to make them Shirayim. [Rather, also] through [Matanos] between the staves and on the Paroches, they become Shirayim.

[דף לט עמוד ב (עוז והדר)] א''ר יוסה מתני' אמרה שאין השיריים מעכבין דתנינן אם לא נתן לא עיכב

(n)

(R. Yosah): A Mishnah teaches that Shirayim [even of inner Chata'os] are not Me'akev. It teaches that if he did not put them, they are not Me'akev!

רבי בורקיי בשם רבי יוחנן מתני' אמרה שהשיריים מעכבין דתנינן [ויקרא טז לג] וכפר את מקדש הקדש זה לפניי לפנים ואת אהל מועד זה ההיכל ואת המזבח זה מזבח הזהב יכפר אף על העזרות

(o)

Contradiction (R. Borkai citing R. Yochanan): A Beraisa teaches that Shirayim are Me'akev! "V'Chiper Es Mikdash ha'Kodesh'' - this is inside [Kodesh ha'Kodoshim]; "v'Es Ohel Mo'ed'' is the Heichal; "v'Es ha'Mizbe'ach'' is the gold Mizbe'ach; "Yechaper'' - even for the Azaros;

מה אית לך כפרה בעזרות לא השיריים

1.

What Kaparah is in the Azaros? Is it not Shirayim?!

ר' בון בר חייא בעי כמאן דמר השיריים מעכבין מקומן מעכב נותנן בלילה שוחט עליהן בתחילה.

(p)

Questions (R. Bun bar Chiya): According to the opinion that Shirayim are Me'akev, is their place Me'akev? May one put [Shirayim] at night? [If the blood spilled after the other Matanos,] does he slaughter [another animal] l'Chatchilah for them (in order to put Shirayim - HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA)?

חברייא בעיי מחשב להן

(q)

Question (Talmidim): Does intent [Chutz li'Zmano or Chutz li'Mkomo] take effect on them?

ר' יודן בעי אבדו מה הן

(r)

Question (R. Yudan): If they were lost, what is their law (are they Me'akev)?

צריכה ליה (כשהתחיל) [צ''ל כשלא התחיל - שירי קרבן] ליתן וחסרו אבל אם (לא - שירי קרבן מוחקו) התחיל ליתן כל עמא מודיי משהוא משייר שהן [דף לא עמוד א] שיריים.

1.

He asks when he did not begin to put [Shirayim on the Mizbe'ach] and they were lost, but if he began to put, all agree that what he leaves over is Shirayim (it is not Me'akev to put all of them).

2)

ME'ILAH FOR BLOOD

תני מועלין היו בדמים דברי ר''מ ור''ש וחכ''א אין מעילה בדמים.

(a)

(Beraisa): Me'ilah applies to the blood. R. Meir and R. Shimon say so. Chachamim say, Me'ilah does not apply to blood.

ר' אבהו בשם ר' יוחנן [ויקרא יז יא] כי הדם הוא בנפש יכפר אין לך בו אלא כפרת נפש בלבד

(b)

(R. Avahu citing R. Yochanan): "Ki ha'Dam Hu b'Nefesh Yechaper'' - [blood has only] Kaparah for the Nefesh (but not Me'ilah).

ר' חייה בשם ר' יוחנן [שם יד] כל אכליו יכרת אין לך בו אלא כרת נפש בלבד

(c)

(R. Chiyah citing R. Yochanan): "Kol Ochlav Yikares'' - there is only Kares of the Nefesh (for eating blood, but no punishment for benefit from it).

א''ר זעירה הקדיש דם ביניהון מ''ד אין לך בו אלא כפרת נפש בלבד וזה הואיל ואין בו כפרה (אין) [צ''ל יש - קרבן העדה] בו מעילה מ''ד אין לך בו אלא כרת נפש בלבד וזה הואיל ויש בו כרת (יש) [צ''ל אין - קרבן העדה] בו מעילה

(d)

(R. Ze'irah): They argue about one who was Makdish blood [to Bedek ha'Bayis]. The one who says there is only Kaparah of the Nefesh, since this has no Kaparah, there is Me'ilah. The one who says there is only Kares of the Nefesh, since this has Kares, there is no Me'ilah.

אתא ר' בא ר' חייה בשם ר' יוחנן הקדיש דם (ובדק) [צ''ל לבדק - קרבן העדה] הבית ביניהון והוה ר' זעירה חדי בה סבר על דרבנן איתאמרת

(e)

R. Ba came and taught in the name of R. Yochanan that they argue about one who was Makdish blood to Bedek ha'Bayis. R. Ze'irah was happy. He thought that it was said about the Rabanan (R. Avahu and R. Chiyah, who argued about R. Yochanan's opinion, and like R. Ze'irah taught).

א''ל ומה בידך [דף מ עמוד א (עוז והדר)] ועל דר''ש איתאמרת

1.

R. Ba (to R. Ze'irah): What is your source (to think that I support you)? It was said about [the argument of Rabanan and] R. Shimon! (However, all agree that Me'ilah does not apply to blood of Kodshei Mizbe'ach.)

ר' בא בריה דר' חייה בר בא כך משיבין חכמים לר''ש אילו מכרן שמא אינו תופס דמיהן מה ביניהן ומה בין דמיהן

(f)

(R. Ba brei d'R. Chiyah bar Ba): So Chachamim answer R. Shimon. If he sold [blood of Kodshei Mizbe'ach after Kaparah], perhaps it is not Tofes Damav (put Kedushah on the money paid for it? Surely it is!) What is the difference between it and its money? (If its money has Kedushah, also it has Kedushah, even though its Mitzvah was done, yet you agree that there is no Me'ilah. The same applies to blood of Bedek ha'Bayis. We explained this according to RIDVAZ.)

ופליג על ההיא דא''ר לעזר יש מהן שאמרו לא נהנין ולא מועלין לפיכך אם מכרן אינו תופש את דמיהן ויש מהן שאמרו לא נהנין ולא מועלין לפיכך אם מכרן תופש את דמיהן

1.

He argues with R. Elazar, who said that there are places where [Chachamim] said that one may not benefit [mid'Oraisa], and Me'ilah does not apply [since its Mitzvah was done] - therefore, if he sold it, it is not Tofes Damav, and there are places where they said that one may not benefit [mid'Rabanan], and Me'ilah does not apply. Therefore, if he sold it, it is Tofes Damav;

דישון המזבח הפנימי והמנורה לא נהנין ולא מועלין לפיכך אם מכרן (אינו - הגר''ח קניבסקי שליט''א מוחקו) תופש את דמיהן הדמים לא נהנין ולא מועלין בהן לפיכך אם מכרן [צ''ל אינו - הגר''ח קניבסקי שליט''א] תופש את דמיהן:

i.

Dishun of the inner Mizbe'ach and of the Menorah, one may not benefit [mid'Oraisa], and Me'ilah does not apply - therefore if he sold it, it is Tofes Damav. Blood, one may not benefit [mid'Rabanan], and Me'ilah does not apply. Therefore, if he sold it, it is not Tofes Damav. (We explained like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)