1)

AVODOS DONE OUT OF ORDER (Yerushalmi Perek 5 Halachah 7 Daf 31a)

מתני' כל מעשה יוה"כ האמור על הסדר הקדים מעשה לחבירו לא עשה כלום הקדים דם השעיר לדם הפר יחזיר ויזה מדם השעיר לאחר דם הפר

(a)

(Mishnah): All actions of Yom Kipur said in our Mishnah must be in order. If one did one before another [and it should be done afterwards], he did not accomplish anything. If he put blood of the goat before blood of the bull, he returns to do Haza'ah of blood of the goat after blood of the bull.

אם עד שלא גמר את המתנות שמבפנים נשפך הדם יביא דם אחר ויחזיר ויזה בתחילה מבפנים וכן בהיכל וכן במזבח הזהב שכולן כפרה וכפרה בפני עצמן

(b)

If before finishing the Matanos inside [Kodesh ha'Kodoshim], the blood spilled, he brings other blood and returns to do Haza'ah from the beginning inside. The same applies [if it spilled before finishing the Matanos] in the Heichal or on the gold Mizbe'ach, for each is a Kaparah by itself;

ר' אלעזר ור' שמעון אומרים ממקום שפסק משם הוא מתחיל:

(c)

R. Elazar and R. Shimon say, from where he stopped, he begins [with the new blood].

[דף לא עמוד ב] גמ' תני א"ר יהודה בד"א בעבודות הנעשות בפנים בבגדי לבן אבל בעבודות הנעשות בחוץ בבגדי (זהב) [צ"ל לבן - קרבן העדה] אם הקדים מעשה לחבירו מה שעשה עשוי

(d)

Gemara (Beraisa - R. Yehudah): When does this apply? It is for Avodos done inside in the white garments, but Avodos done outside in the white garments, if one did earlier an action that should be after another, what he did, he did;

וחכ"א אף הנעשות בחוץ בבגדי (זהב) [צ"ל לבן - קרבן העדה] אם הקדים מעשה לחבירו לא עשה כלום

1.

Chachamim say, even [Avodos] done outside in the white garments, if one did earlier what should be done after, it has no effect.

ר' אבהו בשם ר' יוחנן שניהן מקרא אחד הן דורשין [שמות ל י] (מדם חטאת הכפורים אחת) [צ"ל והיתה זאת לכם לחקת עולם אחת בשנה - קרבן העדה] רבנן אמרי עבודות שהוא נכנס פעם אחת בשנה רבי יהודה אומר מקום שהוא נכנס בו פעם אחת בשנה

(e)

(R. Avahu citing R. Yochanan): Both of them expound the same verse - "v'Haysah Zos Lachem l'Chukas Olam Achas ba'Shanah." Rabanan say, these are Avodos that he enters once a year. R. Yehudah says, it is a place that he enters once a year.

רבי הושעיה בשם ר' פס במתנות (הבדים אבל במתנות הפרוכת שעיר מעכב את הפר) [צ"ל הפרוכת אבל במתנות הבדים פר מעכב את השעיר - הגר"ח קניבסקי שליט"א]

(f)

(R. Hoshayah citing R. Pas): (Our Mishnah said that if he put Dam ha'Sa'ir before Dam ha'Par, he repeats Dam ha'Sa'ir after Dam ha'Par.) This refers to Matanos on the Paroches, but Matanos between the staves, [blood of] the bull is Me'akev [Shechitah of] the goat.

אמר רבי לעזר (ונתן) [צ"ל שחט את השעיר ואח"כ נתן - קרבן העדה] מדם הפר על בין הבדים (ועל בין הפרוכת ואחר כך שחט את השעיר - קרבן העדה מוחקו) הנעשה בתחילה כשר.

(g)

(R. Elazar): If he slaughtered the goat and afterwards put blood of the bull between the staves, what was done initially (Shechitah of the goat) is Kosher (for it is done outside).

אמר רבי יוסה אילו נשפך מדם הפר (ומדם השעיר המונח) [צ"ל ודם השעיר מונח - קרבן העדה] בכוס שמא אינו מביא פר אחר וכשר

(h)

Support (R. Yosah): If the blood of the bull spilled, and the blood of the goat is in a cup, does he not bring another bull, and [Shechitah of the goat] is Kosher (even though it was before Shechitah of the second bull?! Likewise, it is Kosher if it was before the Matanos between the staves.)

מה בין שחט עד שלא נתן מה בין שחט משנתן אילו אמר ונתן יאות

1.

(Why did he say that Dam ha'Sa'ir is in a cup, i.e. but if he already put it between the staves, no?) What is the difference between Shechitah [of the new bull] before he put [Dam ha'Sa'ir between the staves], and Shechitah after he put? Had [R. Yosah] said "and he put", [still his proof would be] proper! (We explained this according to HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)

רבנן אמרי שלש לכושר ושלש לפסול

(i)

Rabanan say, three [places require Matanos to make it] Kosher (between the staves, on the Paroches and on the gold Mizbe'ach. If one must bring new blood for any one of these, all of it must be repeated.) And [in these same] three [places improper intent] disqualifies. (To be Pigul, he must intend Chutz li'Zmano for all the Matanos in one place - PNEI MOSHE);

ר' לעזר ור"ש (אומר) [נראה שצ"ל אמרי] ארבעים ושלש לכושר וארבעים ושלש לפסול

1.

R. Elazar and R. Shimon say, 43 for Kosher, and 43 for Pasul;

ורבנן אמרי כל שבע ושבע כפרה בפני עצמה רבי אלעזר ורבי שמעון אמרי כל אחד ואחד כפרה בפני עצמו

i.

Rabanan say, every seven (really, this refers to all the Matanos in one place) are a Kaparah by themselves. R. Elazar and R. Shimon say, each one [Matanah] is a Kaparah by itself.

רבי זעירה בשם ר' לעזר טעמא דר' לעזר (בי רבי) [צ"ל ורבי] שמעון [ויקרא טז כ] וכלה מכפר את הקדש אפילו אין שם אלא מתנה אחת אמרה התורה כלה

(j)

(R. Ze'irah citing R. Lazar): R. Elazar and R. Shimon learn from "v'Chilah mi'Kaper Es ha'Kodesh" - even if there is only one Matanah [left to do] there, the Torah said "finish" (do just it).

אמר רבי לעזר נתן מקצת מתנות ונשפך הדם מביא אחרים תחתיהן אלו ואלו נשפכין במצותן לכן צריכה כשנקרא עליהן לשם פסול

(k)

(R. Lazar): If he gave some of the Matanos and the blood spilled, he brings other [animals] in place of them. [Shirayim of] these and these are poured [on the Yesod] like their Mitzvah. Therefore, it is a question if a Pasul occurred [to one of them, whether the other's Shirayim go on the Yesod].

אמר רבי יוסה ויאות אילו נתן מקצת מתנות ונשפך הדם שמא אינו מביא אחרים תחתיהן ומועלין בראשונים

(l)

(R. Yosah): It is proper [to say that it is burned like its Mitzvah]! If he put some Matanos and the blood spilled, perhaps he does not bring others in place of them and Me'ilah applies to the first?! (Surely he does, and Me'ilah applies!)

ר' חגיי בעא קומי ר' יוסה [דף לב עמוד א] עד כדון כששחט את הראשונים לשם כושר והשניים לשם פסול שחט את הראשונים לשם פסול ואת השניים לשם כושר

(m)

Question (R. Chagai, to R. Yosah): We resolved only when he slaughtered the first to be Kosher, and the second [with an intent of] Pesul, but if he slaughtered the first to be Pasul, and the second to be Kosher [what is the law]?

א"ר יוסה מצינו פסול מוציא מיד פיגול מצינו פסול מוציא מיד כושר:

(n)

Answer (R. Yosah): We find that Pasul uproots Pigul. Do we find that Pasul uproots Kosher?! (Surely the Pesul of the first does not uproot Hechsher of the second. Its Shirayim go on the Yesod.)

הדרן עלך פרק הוציאו לו

HADRAN ALACH PEREK HOTZI'U LO

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF