12TH CYCLE DEDICATIONS
 
YOMA 56 - Dedicated l'Iluy Nishmas Reb Aharon Dovid ben Elimelech Shmuel Kornfeld (Muncasz/Israel/New York), who passed away on 3 Av 5761, by his daughter, Diane Koenigsberg, and family. May his love for Torah and for Eretz Yisrael be preserved in all of his descendants.
1)

BEREIRAH

מנא לן
(a)

Question: Whence do you derive R. Yehudah's position that he does not rely on Bereirah?

אילימא מהא דתנן הלוקח יין מבין הכותיים ערב שבת עם חשכה עומד ואומר שני לוגין שאני עתיד להפריש הרי הן תרומה (דף נו,א) עשרה מעשר ראשון תשעה מעשר שני ומיחל ושותה מיד דברי רבי מאיר (דף נו,ב) רבי יהודה ורבי יוסי ורבי שמעון אוסרין אלמא אין ברירה
1.

Answer: From the Beraisa wherein R. Yehudah prohibits taking Terumos and Ma'aseros from wine (and being allowed to designate and be Mechalel it) before Shabbos, and on Shabbos leaving it over in the bottle.

56b----------------------------------------56b
ממאי דילמא שאני התם כדקתני טעמא אמרו לו לר' מאיר אי אתה מודה שמא יבקע הנוד ונמצא שותה טבלים למפרע ואמר להם לכשיבקע
2.

Question: Perhaps his rationale to prohibit there is as taught, out of concern that the bottle might break (a concern which R. Meir does not share)?!

אלא מדתני איו דתני איו ר' יהודה אומר אין אדם מתנה על שני דברים כאחד אלא אם בא חכם למזרח עירובו למזרח למערב עירובו למערב אבל לכאן ולכאן לא
(b)

Answer: From R. Yehudah's position prohibiting making a condition this way and that on two Chachamim.

והוינן בה מאי שנא לכאן ולכאן דלא דאין ברירה למזרח ומערב נמי אין ברירה
1.

Question: Why is one Chacham different than two?

ואמר ר' יוחנן כשכבר בא חכם
2.

Answer: It is speaking where the Chacham has already arrived, and only the student is unaware of his direction.

3.

According to R. Yochanan, that, too, is unrelated to Bereirah.

והשתא דאמרינן לרבי יהודה אין ברירה הא כתיבה אית ליה יום הכפורים נמי נעביד תרי ונכתוב עלייהו
(c)

Question: But if R. Yehudah does not rely on Bereirah, and he does rely on Kesivah, then make two shelves and mark them!?

משום חולשא דכהן גדול לאו אדעתיה
(d)

Answer: The Kohen Gadol, in his weakened state, may not pay attention to the writing.

דאי לא תימא הכי
1.

If weakness were not the reason, and we could rely on the alertness of the Kohen Gadol;

בלא כתיבה נמי האי נפיש והאי זוטר
i.

Then the greater quantity of Dam Par would be enough of a differentiation between the Damim.

וכי תימא לא מקביל ליה כוליה
ii.

And if we assume that he only received an equal amount of Dam from the Par as from the Sa'ir;

והאמר רב יהודה השוחט צריך שיקבל את כל דמו של פר שנאמר (ויקרא ד) ואת כל דם הפר ישפוך אל יסוד המזבח
iii.

We were taught by R. Yehudah that all the Dam must be collected.

וכי תימא דילמא משתפיך מיניה האי חיור והאי סומק
iv.

And if quantity is not reliable (owing to spillage) then their color would differentiate them.

אלא משום חולשא דכ"ג לאו אדעתיה הכא נמי משום חולשא דכהן גדול לאו אדעתיה
2.

It must be the weakness of the Kohen Gadol.

2)

CONSISTENT HALACHIC POSITIONS IN THE MUSAF PRAYERS

ההוא דנחית קמיה דרבא
(a)

Rava pointed out to the Sh'liach Tzibur that his prayer was inconsistent.

אמר יצא והניחו על כן שני שבהיכל
1.

His prayer spoke of two shelves, like the Chachamim.

נטל דם הפר והניח דם השעיר
2.

He mentioned picking up the Dam Par before setting down the Dam Sa'ir, like R. Yehudah).

אמר ליה חדא כרבנן וחדא כרבי יהודה אימא הניח דם השעיר ונטל דם הפר:
(b)

Rava told him to rather say put down the Dam Sa'ir first and make it consistent with the Chachamim.

3)

THE SECOND HAZA'AH IN THE HEICHAL

והזה ממנו על הפרוכת כנגד ארון מבחוץ: תנו רבנן (ויקרא טז) וכן יעשה לאהל מועד מה תלמוד לומר כשם שמזה לפני לפנים כך מזה בהיכל
(a)

From "ve'Chein Ya'aseh" we learn that the Haza'ah in the Heichal is identical to that in the Kodesh ha'Kodoshim.

מה לפני לפנים אחת למעלה ושבע למטה מדם הפר כך מזה בהיכל וכשם שלפני לפנים אחת למעלה ושבע למטה מדם השעיר כך מזה בהיכל
(b)

This includes the number of Haza'os as well as the manner in which they were sprinkled.