PAST DEDICATIONS
 
YOMA 55 (7 Av) - Dedicated in memory of Dr. Simcha Bekelnitzky (Simcha Gedalya ben Shraga Feibush) of Queens, N.Y., by his wife and daughters on his ninth Yahrzeit. G-d-fearing and knowledgeable, Simcha was well known in the community for his Chesed and Tzedakah. He will long be remembered.
1)

MATZLIF

מאי כמצליף
(a)

Question: What is Matzlif?

מחוי רב יהודה (דף נה,א) כמנגדנא
(b)

Answer: R. Yehudah demonstrated the motion of giving lashes.

תנא כשהוא מזה אינו מזה על הכפורת אלא כנגד עוביה של כפורת כשהוא מזה למעלה מצדד ידו למטה וכשהוא מזה למטה מצדד ידו למעלה
(c)

The Haza'os (even the upper one) were not on the Kapores (only the position of his hand differentiated between the upper and lower Haza'os).

מנא הני מילי
(d)

Question: How do we know that the Haza'ah was not on the Kapores itself?

אמר רב אחא בר יעקב אמר רבי זירא אמר קרא (ויקרא טז) והזה אתו על הכפורת ולפני הכפורת לא יאמר למטה בשעיר דלא צריך דגמר ממטה דפר למה נאמר לאקושי על ללפני מה לפני דלאו על אף על דלאו על
(e)

Answer: From the extra "Lifnei" which modifies the "Al".

אדרבה לא יאמר למעלה בפר דלא צריך דגמר ממעלה דשעיר למה נאמר לאקושי לפני לעל מה על על ממש אף לפני על ממש
(f)

Question: Perhaps we should learn the reverse, where the "Al" modifies the "Lifnei" (and thus have the Haza'ah on the Kapores)?

האי מאי אי אמרת בשלמא למטה דשעיר לאקושי למעלה דפר מיבעי ליה לכדתנא דבי רבי אליעזר בן יעקב דתנא דבי רבי אליעזר בן יעקב (ויקרא טז) על פני הכפורת קדמה זה בנה אב כל מקום שנאמר פני אינו אלא קדים אלא אי אמרת למעלה דפר לאקושי למטה דשעיר למאי אתא
(g)

Answer: Such a reversal would occupy the le'Ma'alah by Par and leave le'Matah by Sa'ir unused.

2)

HAZA'OS LEMATAH BY SA'IR

תנו רבנן והזה אתו על הכפורת ולפני הכפורת למדנו כמה למעלה בשעיר אחת למטה בשעיר איני יודע כמה
(a)

Question: How Many Haza'os le'Matah are there by Sa'ir?

הריני דן נאמרו דמים למטה בפר ונאמרו דמים למטה בשעיר מה למטה בפר שבע אף למטה בשעיר שבע
(b)

Answer: By inference (using Damim) from Par le'Matah we know it is seven.

או כלך לדרך זו נאמרו דמים למעלה בשעיר ונאמרו דמים למטה בשעיר מה למעלה בשעיר אחת אף למטה בשעיר אחת
(c)

Question: Perhaps we should derive Sa'ir le'Matah from Sa'ir le'Ma'alah?

נראה למי דומה דנין מטה ממטה ואין דנין מטה מלמעלה
(d)

Answer: It is more logical to compare Matah to Matah.

אדרבה דנין גופו מגופו ואין דנין גופו מעלמא
(e)

Question: To the contrary, it is more logical to derive Sa'ir from Sa'ir!?

תלמוד לומר (ויקרא טז) ועשה את דמו כאשר עשה לדם הפר שאין תלמוד לומר כאשר עשה ומה תלמוד לומר כאשר עשה שיהיו כל עשיותיו שוות כשם שלמטה בפר שבע כך למטה בשעיר שבע
(f)

Answer: From "Ka'asher Asah" we learn to compare Sa'ir to Par.

3)

HAZA'OS LEMA'ALAH BY PAR

למדנו כמה למטה בפר ובשעיר שבע למעלה בפר איני יודע כמה
(a)

Question: How Many Haza'os le'Ma'alah by Par?

והריני דן נאמרו דמים למעלה בשעיר ונאמרו דמים למעלה בפר מה למעלה בשעיר אחת אף למעלה בפר אחת
(b)

Answer: "Damim" links Par to Sa'ir.

או כלך לדרך זו נאמרו דמים למטה בפר ונאמרו דמים למעלה בפר מה למטה בפר שבע אף למעלה בפר שבע
(c)

Question: Perhaps derive Par le'Ma'alah from le'Matah?

נראה למי דומה דנין מעלה ממעלה ואין דנין מעלה ממטה
(d)

Answer: Ma'alah to Ma'alah is more logical.

אדרבה דנין גופו מגופו ואין דנין גופו מעלמא
(e)

Question: To the contrary...

תלמוד לומר ועשה את דמו כאשר עשה שאין תלמוד לומר כאשר עשה ומה ת"ל כאשר עשה שיהיו כל עשיותיו שוות כשם שלמטה בפר שבע כך למטה בשעיר שבע וכשם שלמעלה בשעיר אחת כך למעלה בפר אחת:
(f)

Answer: "Ka'asher Asah".

4)

THE COUNTING

אחת אחת ואחת אחת ושתים: ת"ר אחת אחת ואחת אחת ושתים אחת ושלש אחת וארבע אחת וחמש אחת ושש אחת ושבע דברי רבי מאיר ר' יהודה אומר אחת אחת ואחת שתים ואחת שלש ואחת ארבע ואחת חמש ואחת שש ואחת שבע ואחת
(a)

There is a difference in the Beraisa between the counting as described by R. Meir (one and the number below) versus R. Yehudah (the number below and one).

ולא פליגי מר כי אתריה ומר כי אתריה
(b)

The difference is based on each one's local counting custom.

דכולי עלמא מיהת הזאה ראשונה צריכה מנין עם כל אחת ואחת מאי טעמא
(c)

Question: But why, according to all, must we count one the one le'Ma'alah together with each one le'Matah?

רבי אלעזר אמר שלא יטעה בהזאות רבי יוחנן אמר אמר קרא (ויקרא טז) ולפני הכפורת יזה שאין תלמוד לומר יזה ומה ת"ל יזה לימד על הזאה ראשונה שצריכה מנין עם כל אחת ואחת
(d)

Answer: Either to prevent counting errors (R. Elazar, and the requirement is de'Rabanan) or (according to R. Yochanan) it is d'Oreisa based on "Yazeh".

מאי בינייהו
1.

Question: When will their answers differ?

איכא בינייהו דלא מנה ולא טעה:
2.

Answer: In a case where he did not count the le'Ma'alah but he also did not err.

5)

THE GOLD SHELF IN THE HEICHAL

יצא והניחו על כן הזהב שבהיכל: תנן התם רבי יהודה אומר לא היו שופרות לקיני חובה מפני התערובות
(a)

We learn from R. Yehudah that there was only one Shofar for Kinei Nedavah, and none for Kinei Chovah, to prevent mixing.

מאי מפני התערובות אמר רב יוסף מפני תערובת חובה בנדבה
(b)

R. Yosi asserts that our concern involves mixing Chovos with Nedavos.

אמר ליה אביי ונעביד תרי ונכתוב עלייהו הי דחובה והי דנדבה
(c)

Question (Abaye): Make two Shofros and mark them!?

55b----------------------------------------55b
רבי יהודה (דף נה,ב) לית ליה כתיבה
(d)

Answer: R. Yehudah must not rely on Kesivah.

דתנן רבי יהודה אומר לא היה שם אלא כן אחד בלבד תרי מאי טעמא לא משום דמחלפי ונעביד תרי וליכתוב עלייהו הי דפר והי דשעיר אלא לרבי יהודה לית ליה כתיבה
(e)

The same rationale as above will apply to making only one shelf in the Heichal.

מיתיבי שלש עשרה שופרות היו במקדש והיה כתוב עליהן תקלין חדתין ותקלין עתיקין וקינין וגוזלי עולה ועצים ולבונה וזהב לכפורת וששה לנדבה תקלין חדתין אלו שקלים של כל שנה ושנה תקלין עתיקין מי שלא שקל אשתקד ישקול לשנה הבאה קינין הן תורין גוזלי עולה הן בני יונה וכולן עולות דברי ר' יהודה
(f)

Question: But the Mishnah teaches that even according to R. Yehudah there were multiple Shofaros (and there he must rely on Kesivah)!?

כי אתא רב דימי אמר אמרי במערבא גזירה משום חטאת שמתו בעליה
(g)

Answer: The concern of mixing (and why there is no Shofar for Chovah) is (not like R. Yosi said but rather) for a Chatas whose owner may have died.

ומי חיישינן והתנן השולח חטאתו ממדינת הים מקריבין אותה בחזקת שהוא קיים
(h)

Question: But the Mishnah teaches that we do not consider such a possibility of death.

אלא משום חטאת שמתו בעליה ודאי
(i)

Answer: It is actually a Gezeirah lest we find out that an owner had died, and we will not know which coins are his.

ונברור ארבעה זוזי ונשדי במיא והנך נישתרו
(j)

Question: Then take four Zuz and cast them away!?

רבי יהודה לית ליה ברירה
(k)

Answer: R. Yehudah does not rely on B'reira to permit the Isur.