1)

THE ENTRY IMMERSION (cont'd)

א"ל אביי לרב יוסף <לר"י דאמר סרך> טבילה <היא> זו (דף לא,א) חוצץ או אינו חוצץ
(a)

Question: Would a Chatzitzah invalidate this immersion even according to R. Yehudah?

אמר ליה כל דתקון רבנן כעין דאורייתא תקון
(b)

Answer: As by a d'Oreisa, so, too, a de'Rabanan.

אמר ליה אביי לרב יוסף ביאה במקצת שמה ביאה או לא
(c)

Question: Would partial entry constitute entry to necessitate this Tevilah?

א"ל בהונות יוכיחו שהן ביאה במקצת ותניא מצורע טובל ועומד בשער ניקנור
(d)

Answer: The Metzora teaches that it is.

איבעיא להו מהו שיעשה סכין ארוכה וישחוט
(e)

Question: Could one bypass this Tevilah by using a long knife for Shechitah?

תיבעי לבן זומא תיבעי לרבנן דפליגי עליה דר' יהודה תיבעי לבן זומא עד כאן לא מחייב בן זומא אלא לגואי אבל לבראי לא או דילמא אתי לאימשוכי
1.

The question is relevant to the position of Ben Zoma (is the obligation even for one outside).

תיבעי לרבנן דפליגי עליה דרבי יהודה ע"כ לא קאמרי רבנן התם דלא קא עביד עבודה אבל הכא דקא עביד עבודה לא או דילמא לא שנא
2.

It is also relevant to the Rabanan who argue with R. Yehudah (do we exempt only one not doing an Avodah).

תיקו:
(f)

Answer: Teiku

2)

THE FIVE TEVILOS AND TEN KIDUSHIN

חמש טבילות ועשרה קידושין טובל: ת"ר חמש טבילות ועשרה קידושין טובל כ"ג ומקדש בו ביום וכולן בקודש בבית הפרוה חוץ מראשונה שהיתה בחול ע"ג שער המים ובצד לשכתו היתה אמר אביי שמע מיניה עין עיטם גבוה מקרקע עזרה עשרים ושלש אמות דתנן כל הפתחים שהיו שם גובהן עשרים אמה ורחבן עשר אמות חוץ משל אולם ותניא (ויקרא טו) ורחץ בשרו במים במי מקוה כל בשרו מים שכל גופו עולה בהן וכמה הן אמה על אמה ברום ג' אמות ושיערו חכמים מי מקוה ארבעים סאה
(a)

Abaye learned from a Beraisa that Ein Eitam was 23 Amos higher than the floor of the Azarah (the 20 Amos of the gate plus the calculated three Amos height of a Mikvah).

31b----------------------------------------31b
(דף לא,ב) והא איכא אמה תקרה ואמה מעזיבה שערים דבית המקדש
(b)

Question: But what of the additional Amos for the thickness of the roof of the gate and the Ma'azivah?

כיון דשישא נינהו במשהו עבדי להו
(c)

Answer: Marble may be very thin.

והא איכא האיך משהו
(d)

Question: Still, the height must be a bit more than 23 Amos?

כיון דלא הואי אמתא לא חשיב לה:
(e)

Answer: We do not consider fractional Amos.

3)

THE PARTITION OF LINEN

פרסו סדין של בוץ וכו': מאי שנא של בוץ
(a)

Question: Why linen?

כדאמר רב כהנא כדי שיכיר שעבודת היום בבגדי בוץ הכא נמי שיכיר שעבודת היום בבגדי בוץ:
(b)

Answer: To remind the Kohen Gadol that the day's Avodah is done in linen (as explained regarding the upcoming Mishnah).

4)

MISHNAH: THE PROCEDURE OF THE TAMID

פשט ירד וטבל עלה ונסתפג הביאו לו בגדי זהב ולבש וקידש ידיו ורגליו
(a)

The Kohen Gadol disrobed, immersed, emerged and dried himself, after which he donned the Bigdei Zahav which were brought to him and he performed Kidush Yadayim and Raglayim.

הביאו לו את התמיד קרצו ומירק אחר שחיטה על ידו קבל את הדם וזרקו
(b)

He began the Shechitah of the Tamid, which another Kohen took over while the Kohen Gadol did Kabalas ha'Dam.

נכנס להקטיר קטורת של שחר ולהיטיב את הנרות ולהקריב את הראש ואת האברים והחביתין ואת היין
(c)

He went into the Heichal to offer the Ketores, prepare the Neiros, be Makriv the Rosh, Eivarim, Minchas Chavitin and Yayin.

קטורת של שחר היתה קריבה בין דם לאברים של בין הערבים בין איברים לנסכים
(d)

At Shacharis the Ketores came between the Zerikah and the Haktaras Eivarim, while Bein ha'Arbayim it came between the Eivarim and the Nesachim.

אם היה כ"ג זקן או איסטניס מחמין לו חמין ומטילין לתוך הצונן כדי שתפיג צינתן:
(e)

If the Kohen was sensitive then pre-heated water would be added to the Mikvah.

5)

R. MEIR AND THE RABANAN ON THE FIRST SET OF KIDUSHIN

אמרוה רבנן קמיה דרב פפא הא דלא כר"מ דאי ר"מ כיון דאמר תרי קידושי אלבישה עביד להו הכא נמי ליעביד תרי קידושי אלבישה
(a)

Question: Our Mishnah, which only lists one Kidush, must argue with R. Meir who holds that two Kidushin are required for donning the new set of Begadim.

אמר להו רב פפא בין לרבנן בין לר"מ חד אפשיטה דבגדי קודש וחד אלבישה והכא בהא קא מיפלגי (ויקרא טז) ופשט ורחץ <ורחץ> ולבש ר"מ סבר מקיש פשיטה ללבישה מה לבישה לובש ואח"כ מקדש אף פשיטה פושט ואח"כ מקדש ורבנן סברי מקיש פשיטה ללבישה מה לבישה כשהוא לבוש מקדש אף פשיטה כשהוא לבוש מקדש
(b)

Answer (R. Papa): No, both the Rabanan and R. Meir agree that one Kidush is for disrobing and one is for donning; they only argue about the application of the Pasuk which connects disrobing to donning.

אמרו ליה רבנן לרב פפא ומי מצית אמרת הכי והתניא פרסו סדין של בוץ בינו לבין העם פשט וירד וטבל עלה ונסתפג הביאו לו בגדי זהב ולבש וקידש ידיו ורגליו רבי מאיר אומר פשט וקידש ידיו ורגליו וירד וטבל עלה ונסתפג הביאו לו בגדי זהב ולבש וקידש ידיו ורגליו
(c)

Question: But the Beraisa teaches that, according to R. Meir, there were two Kidushin for the first Tevilah!?

אמר להו אי תניא תניא
(d)

Answer (R. Papa): If it is explicit in the Beraisa, then it must be, indeed, that R. Meir argues with our Mishnah!