PAST DEDICATIONS
 
YOMA 30 (5 Teves) - Today's study material has been dedicated in memory of Max (Meir Menachem ben Shlomo ha'Levi) Turkel, by his children Eddie and Lawrence and his wife Jean Turkel/Rafalowicz. Max was a warm and loving husband and father and is missed dearly by his family and friends.
1)

WASHING HANDS AND FEET UPON ENTERING THE MIKDASH

זה הכלל היה במקדש: בשלמא רגלים משום ניצוצות אלא ידים מאי טעמא
(a)

Question: Why wash the hands as well?

אמר רבי אבא זאת אומרת (דף ל,א) מצוה לשפשף מסייע ליה לרבי אמי דאמר רבי אמי אסור לאדם שיצא בניצוצות שעל גבי רגליו מפני שנראה ככרות שפכה ומוציא לעז על בניו שהן ממזרים
(b)

Answer: This implies a Mitzvah to wipe off (with the hands) the drops from one's legs (so as to prevent his being thought of as a K'rus Shafchah).

אמר רב פפא צואה במקומה אסור לקרות ק"ש
(c)

Excrement in its place prohibits a person from saying Sh'ma.

היכי דמי
1.

Question: Under what circumstances are we speaking?

אי דנראית פשיטא
i.

If it is visible, the Halachah is obvious.

אי דלא נראית לא ניתנה תורה למלאכי השרת
ii.

If it is not visible, we are not angels!

לא צריכא דיושב ונראית עומד ואינה נראית
2.

Answer: The prohibition applies when it is visible when seated, and not when standing.

ומאי שנא מצואה על בשרו דאיתמר צואה על בשרו או שהיו ידיו בבית הכסא
(d)

Question: How is this law different from Tzo'ah on his body?

רב הונא אמר מותר לקרות ק"ש
1.

R. Huna: If there is Tzo'ah on his body or his hands are in the privy it is permitted to recite Sh'ma.

ורב חסדא אמר אסור לקרות ק"ש
2.

R. Chisda: It is prohibited.

במקומה נפיש זוהמא שלא במקומה לא נפיש זוהמא
(e)

Answer: Tzo'ah in its place is more malodorous.

2)

ONE WHO STEPS AWAY FROM A MEAL

ת"ר הלכה בסעודה אדם יוצא להשתין מים נוטל ידו אחת ונכנס
(a)

One who leaves the table to urinate need only wash the soiled hand (from wiping drops off his leg).

דיבר עם חבירו והפליג נוטל שתי ידיו ונכנס
(b)

If he tarried away from the table a long time, he must wash both hands before returning to the table.

וכשהוא נוטל לא יטול מבחוץ ויכנס מפני חשד אלא נכנס ויושב במקומו ונוטל שתי ידיו
(c)

He should wash inside, lest he be suspected of not washing.

ומחזיר הטפיח על האורחין
(d)

The Shamash would make a point of his having washed.

א"ר חסדא לא אמרן אלא לשתות
(e)

(R. Chisda): The requirement to wash inside is restricted to where he will only be drinking at the table.

אבל לאכול נוטל מבחוץ ונכנס דמידע ידיע דאנינא דעתיה
1.

If, however, he will continue eating, then he may wash outside (since all know that a person is careful not to eat with dirty hands).

אמר רב נחמן בר יצחק ואנא אפילו לשתות נמי מידע ידעי דאנינא דעתאי:
2.

R. Nachman b. Yitzhok added that all know that he is especially careful, and he could even wash outside for drinking.

3)

MISHNAH: TEVILAH BEFORE ENTERING THE MIKDASH

אין אדם נכנס לעזרה לעבודה אפילו טהור עד שיטבול
(a)

One may not enter the Azarah [to perform Avodah] without prior immersion (even if he is Tahor).

חמש טבילות ועשרה קדושין טובל כ"ג ומקדש בו ביום
(b)

The Kohen Gadol immersed five times and washed his hands/ feet 10 ten times.

וכולן בקדש על בית הפרוה חוץ מזו בלבד
(c)

All of the immersions were in the Kodesh (above the Beis ha'Parvah) except the first, upon entry.

פרסו סדין של בוץ בינו לבין העם <קידש ידיו ורגליו>:
(d)

When the Kohen Gadol immersed a sheet of linen was held up for modesty.

4)

THE RATIONALE FOR THE ENTRY IMMERSION

שאלו את בן זומא טבילה זו למה
(a)

Question: Why should a Tahor person immerse himself?

אמר להם ומה המשנה מקודש לקודש וממקום שענוש כרת למקום שענוש כרת טעון טבילה המשנה מחול לקודש וממקום שאין ענוש כרת למקום שענוש כרת אינו דין שטעון טבילה
(b)

Answer (Ben Zoma): It is a Kal va'Chomer from the Kohen Gadol on Yom Kipur.

רבי יהודה אומר סרך טבילה היא זו כדי שיזכור טומאה ישנה שבידו ויפרוש
(c)

Answer (R. Yehudah): It is a Chumrah to prompt the person to recall that he might be Tamei (and forbidden to enter).

במאי קא מיפלגי
(d)

Question: What is their dispute?

30b----------------------------------------30b
(דף ל,ב) באחולי עבודה קא מיפלגי לבן זומא מחיל עבודה לר"י לא מחיל עבודה
(e)

Answer: Whether (Ben Zoma) or not (R. Yehudah) his Avodah would be invalidated if he did not immerse.

ולבן זומא מי מחיל והתניא כהן גדול שלא טבל ולא קידש בין בגד לבגד ובין עבודה לעבודה עבודתו כשרה אחד כהן גדול ואחד כהן הדיוט שלא קידש ידיו ורגליו שחרית ועבד עבודה עבודתו פסולה
(f)

Question: But we have a Beraisa teaching that only the omission of the hand/feet makes Avodah Pesulah?!

אלא למיקם בעשה קא מיפלגי לבן זומא קאי בעשה לר' יהודה לא קאי בעשה
(g)

Answer: Indeed, the immersion would not invalidate, rather they are arguing whether (Ben Zoma) or not (R. Yehudah) there is an Asei to immerse before entering in the morning.

ומי אית ליה לר' יהודה האי סברא והתניא מצורע טובל ועומד בשער ניקנור רבי יהודה אומר אינו צריך טבילה שכבר טבל מבערב
(h)

Question: But we have a Beraisa teaching that, according to R. Yehudah (dealing with the Metzora), one need not immerse prior to the Avodah of the thumbs.

ההוא כדתני טעמא שכבר טבל מבערב
(i)

Answer: As stated clearly in the Beraisa, R. Yehudah relies on the immersion from the previous evening.

ודקארי לה מאי קארי לה
(j)

Question: Why was this Beraisa even introduced?!

משום דקא בעי למרמא אחריתי עליה לשכת המצורעין ששם מצורעין טובלין ר"י אומר לא מצורעין בלבד אמרו אלא כל אדם
(k)

Answer and Question: It is introduced because it contradicts another Beraisa which implies that, according to R. Yehudah, the Metzora must immerse before his Avodah (the Beraisa says that the Lishkah was not only for Metzoraim)!?

לא קשיא הא דטביל הא דלא טביל
(l)

Answer: One Beraisa is speaking where he did immerse the previous evening, and one where he did not.

אי דלא טביל הערב שמש בעי
(m)

Question: But if he did not immerse, he requires waiting until nightfall (and he does his Avodah the next day)?!

אלא אידי ואידי דטביל הא דאסח דעתיה הא דלא אסח דעתיה
(n)

Answer: Rather, one Beraisa speaks where he was Masi'ach Da'as, and one where he was not.

אי אסח דעתיה הזאת שלישי ושביעי בעי דאמר ר' דוסתאי בר מתון אמר רבי יוחנן הסח הדעת צריך הזאה שלישי ושביעי
(o)

Question: But if he was Masi'ach Da'as, then he requires a new sprinkling on the third and seventh days!?

אלא אידי ואידי דלא אסח דעתיה ולא קשיא הא דטביל על דעת ביאת מקדש הא דלא טביל על דעת ביאת מקדש
(p)

Answer: Rather, one Beraisa speaks where he immersed the previous evening intending to come into the Mikdash, the other speaks where he did not have that intention.

ואב"א תני לא מצורעין אמרו אלא כל אדם
(q)

Alternate Answer: The Beraisa does not have the word 'only'.

רבינא אמר רבי יהודה לדבריהם דרבנן קאמר להו לדידי מצורע אין צריך טבילה לדידכו אודו לי איזי מיהת דלא מצורעין בלבד אמרו אלא כל אדם
(r)

Alternate Answer: R. Yehudah was speaking within the opinion of the Rabanan, with whom he argues, saying that everyone and not only the Metzora should require Tevilah.

ורבנן מצורע דייש בטומאה כל אדם לא דיישי בטומאה
(s)

The Rabanan do not accept R. Yehudah's contention, since the Metzora, unlike others, is used to being Tamei and a special Tevilah is required lest he had not been careful.

א"ל אביי לרב יוסף נימא רבנן דפליגי עליה דר"י כבן זומא סבירא להו והאי דקתני מצורע להודיעך כחו דר"י או דילמא שאני מצורע דדייש בטומאה
(t)

Question: Do the Chachamim here (differ from the Chachamim in the first Beraisa and) follow the opinion of Ben Zoma (and here they require all to immerse) and they spoke of the Metzora only to highlight the opinion of R. Yehudah; or is the Metzora just different?

אמר ליה שאני מצורע דדייש בטומאה
(u)

Answer: They hold the Metzora is different since he is so used to being Tamei.