LAWS OF AN ANDROGINUS (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 45a)
תמן תנינן הכל חייבין בראייה חוץ מחרש שוטה וקטן וטומטום ואנדרוגינס מה אמר בה רבי יודה.
Question; A Mishnah teaches that all [males] are obligated in Re'iyah (appearing in the Mikdash every festival with Korbanos), except for a Cheresh, lunatic, child, Tumtum or Androginus. What would R. Yehudah say? (Since he holds that an Androginus is a Vadai male, he should be obligated!)
נישמעינה מן הדא רבי יוחנן בן דהבאי אמר משום רבי יודה אף הסומא.
Answer: We learn from the following. R. Yochanan ben Dahavai says in the name of R. Yudah, even a blind person [is exempt].
לית בר נש אמר אף אלא דו מודה על קדמייתא.
A person says 'even' only if he agrees to what was said before!
מחלפא שיטתיה דרבי יודה תמן אמר פרט. והכא אמר לרבות.
Question: R. Yehudah contradicts himself! There (Re'iyah), he says that "Zechurcha" excludes [an Androginus]. Here (Milah), he says that [Zachar] includes [an Androginus]!
רבי יודה ורבנין מקרא אחד הן דורשין. [דף מה עמוד ב] רבנן דורשין [בראשית יז יד] ערל מה תלמוד לומר זכר עד שיהא כולו זכר.
Answer: R. Yehudah and Rabanan expound the same verse. Rabanan expound "Arel" - why does it say [also] Zachar? This teaches that he must be totally male (and not Androginus, who has also female genitals);
רבי יודה דרש זכר מה תלמוד לומר ערל ואפילו מקצתו ערל. ברם הכא [שמות כג יז] כל זכורך פרט לאנדרוגינס.
R. Yehudah expounds "Zachar" - why does it say [also] Arel? This teaches even a partial Arel (i.e. he is not a full male). However, here it says "Kol Zechurcha" (a total male), to exclude an Androginus.
ONE WHO WAS NOT CIRCUMCISED YET (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 45b)
תמן תנינן קטן החולה אין מולין אותו עד שיבריא.
(Mishnah): A sick baby - we do not circumcise him until he is healthy;
שמואל אמר אפילו אחזתו החמה שעה אחת ממתינין לו עד שלשים יום
(Shmuel): Even if he had a fever for a short time, we wait 30 days for him [before circumcising him].
ואותן שלשים יום מהו להאכילו מחלבה של תרומה. מהו לסוכו שמן של תרומה.
Question: During those 30 days, may one feed him Chalvah of Terumah? May one anoint him with oil of Terumah? (ALEI TAMAR, Shabbos 19:5 - Chalvah of Terumah is a sweet food for infants made from honey, milk and wheat.)
נישמעינה מן הדא הערל וכל הטמאים לא יאכלו בתרומה ונשיהם ועבדיהם יאכלו.
Answer: We learn from the following [Mishnah]. An Arel and all Temei'im, they may not eat Terumah; their wives and slaves eat. (We discuss one who did not circumcise because his brothers died from Milah. Even though this is Ones (mortal danger), he may not eat!)
רבי אחא בשם רבי תנחום בי רבי חייה אין ערלה אלא משמיני והלאה.
(R. Acha citing R. Tanchum bei R. Chiyah): Orlah is only from day eight and onwards. (Before this he is not called Arel, for it is not time to cut it.)
ותני כן כל שלשים יום אסור להאכילו חלבה של תרומה ואסור לסוכו בשמן של תרומה.
Support (Beraisa): All 30 days, one may not feed him Chalvah of Terumah, and one may not anoint him with oil of Terumah.
לילי שמיני מה את עבד לה.
Question: The night of (before) the eighth - how do you judge it?
מן מה דתני לילי שמיני הנכנס לדיר להתעשר. הדא אמרה לילי שמיני כשמיני הוא.
Answer: From what was taught 'on the eighth night [from an animal's birth], it enters the pen for Ma'aser' - this teaches that the eighth night is like the eighth day (when it is proper to be a Korban).
ותני כן כל שבעת ימים מותר להאכילו חלבה של תרומה ומותר לסוכו בשמן של תרומה.
Support (Beraisa): All seven days, one may feed him Chalvah of Terumah, and one may anoint him with oil of Terumah.
COMPLETING A MITZVAH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 45b)
תמן תנינן אילו הן ציצין המעכבין את המילה.
(Mishnah): The following strands invalidate Milah (flesh that covers the majority of the crown).
ר' אבינא בשם רבי ירמיה בחופה רוב גובהה של עטרה.
(R. Avina citing R. Yirmeyah): [This means that] it covers the majority of the height of the crown.
רבי יוסי בן יוסי אמר בחופה רוב גגה של עטרה.
(R. Yosi ben Yosi): [This means that] it covers the majority of the roof of the crown.
רבי טבי בשם שמואל בודקין אותו בשעה שהוא מקשה
(R. Tavi citing Shmuel): We check him when he has an erection.
מל ולא פרע את המילה כילו לא מל.
If one circumcised but did not do Peri'ah, it is as if he did not circumcise.
תני וענוש כרת.
(Beraisa): [If he did so on Shabbos] his punishment is Kares (he wounded, and did not do the Mitzvah).
רבי אחא בשם רבי אבהו הדא דתימר בשאין ביום כדי למרק. אבל אם יש ביום כדי למרק ממרק ואינו חושש.
(R. Acha citing R. Avahu): This is when there is no time in the day to finish, but if there is time to finish, he finishes, and he is not concerned.
תני כל שעה שהוא עוסק במילה חוזר בין על ציצין המעכבין את המילה בין על הציצין שאין מעכבין את המילה. פירש אינו חוזר אלא על ציצין המעכבין את המילה.
(Beraisa): [On Shabbos,] as long as one is circumcising, he may go back to cut both strands that are Me'akev the Milah and strands that are not Me'akev the Milah. Once he ceased, he may go back to cut only strands that are Me'akev the Milah.
אמר ר' יוחנן דברי רבי יוסי אפילו פירש חוזר אפילו על ציצין שאין מעכבין את המילה.
(R. Yochanan): R. Yosi holds that even if he ceased, he may go back to cut strands that are not Me'akev the Milah.
היידן רבי יוסי
Question: Which teaching of R. Yosi [shows this]?
ההיא דתנינן תמן רבי יוסי אומר יום טוב הראשון של חג שחל להיות בשבת שכח והוציא את הלולב ברשות הרבים פטור מפני שהוציאו ברשות.
Answer: It is the Mishnah there - R. Yosi says, if the first Yom Tov of Sukos fell on Shabbos, if someone forgot and took a Lulav out in Reshus ha'Rabim, he is exempt, for he was Motzi with permission (even after he was Yotzei through picking it up, carrying it more is an additional Mitzvah. The same applies to cutting strands that are not Me'akev.)
אף בסכין של מילה כן אף במצה כן.
Question: Is also a Milah knife the same? (If he was Motzi it after doing the Mitzvah, is he exempt?) Is also Matzah the same?
מן מה [דף מו עמוד א] דאמר רבי יוחנן דברי ר' יוסה אפילו פירש חוזר אפילו על ציצין שאין מעכבין את המילה הדא אמרה אף בסכין של מילה כן אף במצה כן.
Answer: Since R. Yochanan said that R. Yosi holds that even if he ceased, he may go back to cut strands that are not Me'akev the Milah, this teaches that also a Milah knife is so, and also Matzah is so.
ONE WHO AWAITS FORBIDDEN BI'AH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 1 Daf 46a)
אם לא ידעה משנעשה פצוע דכא וכרות שפכה הרי אלו יאכלו.
(Mishnah): If he did not have Bi'ah with her since becoming a Petzu'a Daka or Krus Shafchah, she may eat.
אמר רבי לעזר דרבי לעזר ודרבי שמעון היא
(R. Lazar, the Amora): This is like [the Tana'im] R. Lazar and R. Shimon (in Mishnah 6:3. They permit an Arusah to eat Terumah, even if she is forbidden to her husband, e.g. a widow to a Kohen Gadol.)
אמר רבי יוחנן דברי הכל היא שנייא היא הכא שלא הוסיף בה קניין אחר לפסול.
(R. Yochanan): It is like everyone. Here is different, for he did not do another Kinyan to disqualify (after he became forbidden to her. There, he was forbidden to her from the beginning.)
אתיין אילין פלוגוותא כאינון פלוגוותא
This argument is like the following argument;
דאיתפלגון שומרת יבם כהנת שנפלה לפני שני כהנים יבמים עשה בה אחד מהן מאמר לא הספיק לכונסה לחופה של נישואין עד שנעשה פצוע דכא וכרות שפכה.
They argued about a Shomeres Yavam Kohenes (i.e. a Kohen's wife) who fell to two Kohanim Yevamim. One of them made a Ma'amar, and did not suffice to have Nisu'in with her before he became a Petzu'a Daka or Krus Shafchah;
אמר רבי שמעון בן לקיש מכיון שהיא זקוקה לביאה פסולה פוסלת.
(Reish Lakish): Since she is awaiting a Pasul Bi'ah, this disqualifies her.
רבי יוחנן אמר לכשיבעול.
(R. Yochanan): [She is disqualified only] after Bi'ah.
היה אחד מהן כשר ואחד פסול אף רבי יוחנן מודה.
If one of the [Yevamim] was a [Kosher] Kohen and one was Pasul [from the beginning, and he gave the Ma'amar], even R. Yochanan agrees (that she is disqualified, for he made a Kinyan after he was Pasul)
רבי חייה בר אדא בעא קומי רבי מנא עשה בה הכשר מאמר
Question (R. Chiya bar Rav Ada bar Ahavah, to R. Mana): If the Kosher [Yavam] gave the Ma'amar, [what is the law]?
אמר ליה מחלוקת רבי יוחנן ורבי שמעון בן לקיש:
Answer (R. Mana): R. Yochanan and Reish Lakish argue about this.