1)

THE ISUR OF PETZU'A DAKA AND KRUS SHAFCHAH (Yerushalmi Perek 8 Halachah 2 Daf 46a)

מתני' ואי זהו פצוע דכא כל שנפצעו הבצים שלו אפילו אחת מהן

(a)

(Mishnah): A Petzu'a Daka is one whose Beitzim were crushed, even one of them;

וכרות שפכה כל שנכרת הגיד ונשתייר בעטרה אפילו כחוט השערה כשר

1.

A Krus Shafchah is one whose Ever was cut. If even a hair's width remains from the crown, he is permitted.

פצוע דכא וכרות שפכה מותרין בגיורת ובמשוחררת ואינן אסורין אלא מלבוא בקהל שנאמר [דברים כג ב] לא יבוא פצוע דכא וכרות שפכה בקהל ה':

2.

A Petzu'a Daka or Krus Shofchah is permitted to a convert or freed slave; he is forbidden only to Kehal (Yisraelim) - "Lo Yavo Petzu'a Daka u'Chrus Shafchah bi'Kehal Hash-m."

גמ' פצוע הייתי אומר עינו. תלמוד לומר שפכה פצוע שבצד שפכה.

(b)

(Gemara): [Had the Torah said only] Petzu'a, I would have said that this is [one with any crushed limb, even] his eye. It says [next to this Krus] Shafchah [to teach that Petzu'a applies to a limb next to] what spills.

אם פצוע שבצד שפכה עינו שבצד חוטמו

(c)

Question: If it is Petzu'a next to what spills, perhaps it is the eye, which is next to the nose!

תלמוד לומר דכא. שבא בין עקיביו.

(d)

Answer: It says "Daka" - [the limb] that comes between his thighs (and is crushed);

אמר רבי חגיי קומי רבי יוסי אין לך נמוך באדם בשעה שהוא יושב אלא ביציו בלבד.

1.

(R. Chagai, in front of R. Yosi): There is no limb in man, when he sits (squats), lower than his Beitzim (testicles).

אמר רבי יוסי בי רבי בון ויאות תדע לך שהוא כן שבכולן כתיב דורות חוץ מזה שאינו מוליד.

2.

Support (R. Yosi bei R. Bun): This is correct! In all other [Pesulei Kahal], the Torah wrote [how many] generations [are forbidden], except for this, for he does not father children.

ולא סוף דבר נפצעה אלא אפילו נימוקה אפילו יבשה. אפילו חסרה

3.

This is not only when [his Beitzim] were crushed. Rather, it is even if they dissolved, or dried, or even if [any amount] is missing (was cut off).

תני רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה אומר שמעתי בכרם ביבנה כל שאין לו אלא ביצה אחת [דף מו עמוד ב] אינו מוליד והוא סריס חמה.

(e)

(Beraisa - R. Yishmael beno Shel R. Yochanan ben Brokah): I heard in Kerem b'Yavneh that anyone who has only one Beitzah cannot father children; he is [like] a Seris Chamah (the Torah permits him).

א"ר יוסי שמעתי הלכה כר"י בר"י בן ברוקה ולית אנא ידע מן מה שמעית.

1.

(R. Yosi): I heard that the Halachah follows R. Yishmael ben R. Yochanan ben Brokah, and I do not know from whom I heard.

א"ר אימי לא הוה ר"י שמע לה מן בר נש זעיר

(f)

(R. Imi): R. Yosi did not hear this from a small person (rather, from a great Chacham; one may rely on him).

שמואל אמר אם יבוא לפני בעל ביצה אחת אני מכשירו.

(g)

(Shmuel): If someone with one Beitzah will come in front of me, I will be Machshir him [to marry a Bas Yisrael].

רבי חונה אמר דו סבר כר' ישמעאל בנו של רבי יוחנן.

1.

(Rav Chunah): He holds like R. Yishmael beno Shel R. Yochanan.

אמר רבי יודן בר חנין ובלבד של ימין.

2.

(R. Yudan bar Chanin): [Shmuel is Machshir] only if he has the right [Beitzah].

אתא עובדא קומי רבי אימי אמר לה אין ברתי דאת שרייה ליה אלא הוי ידעת דלא מוליד

(h)

A case came in front of R. Imi. (A woman asked if she may marry a man with only one Beitzah.) He told her, you are permitted to him - but know that he cannot father children.

והוה ר' זעירא מקלס לה דו משים מילתא על בררא.

1.

R. Ze'ira praised [his answer] - 'he established the matter in its clarity' (R. Yishmael said that he is a Seris Chamah to teach that the Torah permits him, but he cannot father children.)

פצוע אית תניי תני בידי אדם פסול בידי שמים כשר. אית תניי תני בין בידי אדם בין בידי שמים פסול.

(i)

Petzu'a [Daka] - some teach that [if this occurred] through man, he is Pasul; bi'Ydei Shamayim, he is Kosher. Some teach that whether through man or bi'Ydei Shamayim, he is Pasul.

[צ"ל הוון בעיי מימר מאן דאמר בידי אדם פסול בידי שמים כשר רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה. מאן דאמר בין בידי אדם בין בידי שמים פסול כרבנן - אור שמח מוחקו לקמן וגורסו כאן]

1.

Assumption: The one who says that through man, he is Pasul; bi'Ydei Shamayim, he is Kosher - this is R. Yishmael beno Shel R. Yochanan ben Brokah. The one who says that whether through man, or bi'Ydei Shamayim, he is Pasul - this is Rabanan.

[צ"ל א"ר אחא בר פפי כולה כרבנן- אור שמח מוחקו לקמן וגורסו כאן]

(j)

Rebuttal (Rav Acha bar Yakov): Both of them are like Rabanan;

מאן דאמר בידי אדם פסול בידי שמים כשר יליף לה מממזר [דברים כג ג] לא יבא ממזר. [שם ב] לא יבוא פצוע דכא. מה ממזר בידי אדם אף פצוע דכא בידי אדם.

1.

The one who says that through man, he is Pasul; bi'Ydei Shamayim, he is Kosher - he learns from Mamzer. It says "Lo Yavo Mamzer", and it says "Lo Yavo Petzu'a Daka." Just like Mamzer is through man, also Petzu'a Daka is through man.

מאן דאמר בין בידי אדם בין בידי שמים פסול מנן ליה.

(k)

Question: The one who says that whether through man or bi'Ydei Shamayim, he is Pasul - what is his source?

אמר רבי מנא מהכא לא יבוא פצוע דכא לעולם.

(l)

Answer #1 (R. Mana): He learns from here - "Lo Yavo Petzu'a Daka... l'Olam" (in any case).

אמר רבי יוסי בי רבי בון עוד הוא יליף לה מממזר לא יבא ממזר לא יבא פצוע דכא. מה ממזר בידי שמים. אף פצוע דכא בידי שמים.

(m)

Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): Also he learns from Mamzer. It says "Lo Yavo Mamzer", and it says "Lo Yavo Petzu'a Daka." Just like Mamzer is bi'Ydei Shamayim, also Petzu'a Daka is bi'Ydei Shamayim.

וממזר בידי שמים.

(n)

Question: Is Mamzer bi'Ydei Shamayim?! (He resulted from Bi'as Isur!)

יצירתו בידי שמים.

(o)

Answer: His formation is bi'Ydei Shamayim.

(הוון בעיי מימר מאן דאמר בידי אדם פסול בידי שמים כשר רבי ישמעאל בנו של רבי יוחנן בן ברוקה. מאן דאמר בין בידי אדם בין בידי שמים פסול כרבנן אמר רבי אחא בר פפי קומי ר' זעירא כולה דרבנן. - אור שמח מוחקו מכאן וגורסו לעיל) הרי שעלת חטטין מי מחכך בה או מסיית והרי הוא בידי אדם כמי שהוא בידי שמים

(p)

If sores came on his Beitzim, and he scratches or cuts, this is bi'Ydei Adam like bi'Ydei Shamayim (since the initial cause was bi'Ydei Shamayim. Only in such a case Rabanan disqualify bi'Ydei Shamayim. We explained this like OHR SOMAYACH, Isurei Bi'ah16:7.)

וכרות שפכה כל שנכרת הגיד ונשתייר בעטרה אפילו כחוט כשר.

(q)

Krus Shafchah - any case in which the Ever was cut and the crown remained, even like a thread, he is Kosher.

רבי יוסי בשם רבי חנינה בעטרה העליונה.

(r)

(R. Yosi citing R. Chaninah): [The remnant must be] on the top of the crown [towards the body].

רבי חייה בשם רבי חנינה בעטרה התחתונה.

1.

(R. Chiyah citing R. Chaninah): [He is Kosher even if the remnant is] on the bottom of the crown [towards the ground].

ריב"ל אמר בעטרה התחתונה.

2.

(R. Yehoshua ben Levi): [It is even] on the bottom of the crown.

תמן אמרי העשוי [דף מז עמוד א] כמרזב כשר.

(s)

There (in Bavel) they say that if [the Ever] is grooved like a gutter pipe, he is Kosher.

רבי הילא בשם רבי יוחנן כקולמוס הרי זה כשר. כקולמוס הפוך ה"ז פסול

(t)

(R. Heila citing R. Yochanan): If [the edge is cut on a slant] like a quill, he is Kosher. If it is like an inverted quill (the edge faces down) he is Pasul.

ניקב בו נקב מבפנים פסול מבחוץ כשר.

(u)

If it is punctured from the inside, he is Pasul; from the outside, he is Kosher.

רבי בא בשם רב יהודה מבפנים מן העטרה ולפנים מבחוץ מן העטרה ולחוץ

1.

(R. Ba citing Rav Yehudah): 'Inside' is from the crown and inside [towards the body]. 'Outside' is from the crown and outside.

ניקב הרי זה פסול. נסתם הרי זה כשר.

(v)

If it is punctured [from the inside], he is Pasul. If it was sealed, he is Kosher;

ניקב הרי זה פסול מפני שהוא שופך נסתם הרי זה כשר מפני שהוא מוליד וזהו פסול החוזר להכשירו.

1.

If it is punctured, he is Pasul, for [the semen] spills (through the hole, and does not shoot out of the Ever, so it cannot impregnate). If it was sealed, he is Kosher, for he can father children. This is a Pesul that returns to be Kosher.

תני אין בין פצוע דכא לבין כרות שפכה אלא הלכות רופאין שפצוע דכא חוזר. שבכרות שפכה אינו חוזר.

(w)

(Beraisa): The only difference between Petzu'a Daka and Krus Shafchah (regarding a hole) is based on a cure. A Petzu'a Daka can return [to be Kosher]; a Krus Shafchah cannot return.

כיצד הוא עושה.

(x)

Question: How does he do [to seal the hole]?

רבי יעקב בר אחא בשם רב יהודה מביא נימולין ומנשכין וקוצץ.

(y)

Answer (R. Yakov bar Acha citing Rav Yehudah): He brings ants [to the hole], and they bite, and he cuts [the bodies and leaves the heads in the hole. They decay, and flesh grows to seal the hole.]

רבי חלקיה רבי סימון בשם רבי יהושע בן לוי לא שנו אלא פצוע דכא ישראל אבל פצוע דכא כהן לא בדא.

(z)

(R. Chilkiyah citing R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): (Our Mishnah permits a Petzu'a Daka to a convert.) This is only for a Petzu'a Daka Yisrael, but not for a Petzu'a Daka Kohen (he is forbidden to a convert).