1)

ONE WHO WAS APPOINTED TO BE KOHEN GADOL AFTER EIRUSIN (Yerushalmi Perek 6 Halachah 4 Daf 37a)

אירס את האלמנה ונתמנה להיות כהן גדול יכניס.

(a)

(Mishnah): If [a Kohen] was Mekadesh a widow and then was appointed to be Kohen Gadol, he may enter her (make Nisu'in).

ודכוותה אירס את הקטנה ונתמנה להיות כהן גדול יכניס.

(b)

Question: Similarly, if he was Mekadesh a minor and then was appointed to be Kohen Gadol, may he enter her (make Nisu'in)?

קורא אני עליה אשה לא קטנה.

(c)

Answer: I apply to her "Ishah", and not a minor. (HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA)

הערמה עשה שאל (פיריו מהו ייתב לאמה בגויה שמעת וקיבלת עליה) [צ"ל פיריומה וייתב עמה בגויה - עלי תמר]

(d)

(Our Mishnah said that Yehoshua ben Gamla was Mekadesh Marsa Bas Baisus; the king appointed him to be Kohen Gadol, and he married her.) He schemed. He borrowed a Chupah, and sat with her in it [and publicized that he was Mekadesh her];

ותני' יצא שמה בעיר מקודשת הרי זו מקודשת [צ"ל שמעת וקיבלת עליה - עלי תמר]

1.

A Beraisa teaches that if it was publicized in the city that she became Mekudeshes, she is Mekudeshes (she may not marry someone else without a Get). She heard, and accepted to marry her (she was very esteemed, and did not want to accept a Get. She did not want to marry a Kohen Hedyot, so she bribed Yanai ha'Melech to appoint him to be Kohen Gadol. We explained this like ALEI TAMAR. SEFER NIR explains that this is brought here because she was a widow when he was Mekadesh her; he was permitted to have Nisu'in after he was appointed Kohen Gadol.)

אף בית שמאי מודה בה. ואף רבי שמעון מודה בה. ולא כרבי לעזר בן ערך

(e)

(Our Mishnah said that if a Yevamah fell to a Kohen, and he was appointed to be Kohen Gadol, even if he had given her a Ma'amar, he may not do Yibum.) Even Beis Shamai agree to this (they hold that a Ma'amar acquires, but not totally). Even R. Shimon (who is unsure whether a Ma'amar totally acquires) agrees to this. It is unlike R. Elazar ben Arach;

דרבי לעזר בן ערך אומר המאמר קונה קניין גמור ביבמה. כהן גדול שמת אחיו חולץ ולא מייבם. הדא מסייעא למאן דאמר חליצה פטור. ברם כמאן דמר חליצה קניין אומר לו עבור על דברי תורה:

1.

R. Elazar ben Arach says that a Ma'amar acquires a full Kinyan. (It is stronger than Kidushin, and he may make Nisu'in with his Arusah.)

2)

BI'AH NOT FOR THE SAKE OF CHILDREN (Yerushalmi Perek 6 Halachah 5 Daf 37a)

מתני' כהן הדיוט לא ישא את איילונית אלא אם כן יש לו אשה ובנים

(a)

(Mishnah): A regular Kohen may not marry an Ailonis, unless he already has a wife and children;

ר' יהודה אומר אף מי שיש לו אשה ובנים לא ישא את איילונית שהיא זונה האמורה בתורה

(b)

R. Yehudah says, even if he has a wife and children he may not marry her, since she is the Zonah said in the Torah [who is forbidden to Kehunah];

וחכמים אומרים אין זונה אלא גיורת ומשוחררת ושנבעלה בעילת זנות:

(c)

Chachamim say that a Zonah is only a convert, freed slave, or one who had Bi'as Zenus.

[דף לז עמוד ב] גמ' הא ישראל שאין לו אשה ובנים מותר בה

(d)

(Gemara) Inference: A Yisrael without a wife and children is permitted [to marry an Ailonis].

עוד הוא אסור בה אלא בגין דתנינן (תמן אין זונה האמורה בתורה) [צ"ל בתרה ר' יהודה אומר אף מי שיש לו אשה ובני' אסור באיילוני' שהיא זונה האמורה בתורה וחכ"א אין זונה - קרבן העדה] אלא גיורת ומשוחררת ושנבעלה בעילת זנות וכולהון לכהן לפום כן לא תנינה

(e)

Rebuttal: Also he is forbidden. Rather, it was taught after this 'R. Yehudah says, even if he has a wife and children he may not marry her, since she is a Zonah; Chachamim say that Zonah is only a convert, freed slave, or one who had Bi'as Zenus', and all of these apply only to a Kohen. Therefore, the Reisha did not teach [also a Yisrael].

אמר רבי יודה בן פזי כתיב [איוב כד יא] בין שורותם יצהירו [שם יח] ולא יפנה דרך כרמים. שלא היתה בעילתן לשום בנים.

(f)

(R. Yudah bar Pazi): It says [about Dor ha'Mabul] "Bein Shorosam Yatzhiru", "v'Lo Yifneh Derech Keramim" - their Bi'ah was not for the sake of children. (This is considered like Zenus.)

אמר ר' סימון כתיב [הושע ד י] (אכלו) [צ"ל ואכלו] ולא ישבעו הזנו ולא יפרוצו שלא היתה בעילתן לשם בנים.

(g)

(R. Simon): It says "v'Achlu v'Lo Yisba'u Hiznu v'Lo Yifrotzu" - their Bi'ah was not for the sake of children.

כתיב [בראשית ד יט] ויקח לו למך שתי נשים. עדה שהיה מתעדן בגופה צילה (שהיה יושב) [צ"ל שהיתה יושבת - אור יעקב, ע"פ ילקוט שמעוני] בצילה של בנים.

(h)

It says "va'Yikach Lo Lemech Shtei Nashim" - [one was called] Adah, for he was Mis'aden (indulged) in her body (he had Bi'ah with her in a way to try to avoid pregnancy, lest it mar her beauty), and Tzilah, for she sat in the shade of children.

מתיבין לרבי יודה הגע עצמך שהיתה עקרה ואין סופה לילד. הגע עצמך שהיתה זקינה.

(i)

Question (against R. Yehudah): Exert yourself [and you will find the answer]! If she was sterile and not destined to give birth (is she forbidden to a Kohen)?! Exert yourself - if she was old (and will not give birth, is she forbidden to a Kohen)?!

דתני ר' לעזר אמר אף הפנוי הבא על הפנויה שלא לשם אישות (הרי זו בעילת זנות) [צ"ל עשאה זונה - אחיעזר א"ה סוף ס' ד]

1.

(Beraisa - R. Lazar): Even a bachelor who had Bi'ah with a single woman, not for the sake of marriage, he made her a Zonah (ACHIEZER, OHR SOMAYACH Hilchos Ishus 1:4).

אמר ר' בא בר ממל הדא אמרה כהן גדול שקידש אשה בבעילה אינו כבא על הבעולה:

(j)

Inference (R. Ba bar Mamal): (If it was l'Shem Kidushin, we do not say that the first part of Bi'ah was Bi'as Zenus, for he does not acquire her until full Bi'ah.) This teaches that if a Kohen Gadol was Mekadesh a woman through Bi'ah, it is not like one who had Bi'ah with a Be'ulah. (OHR SOMAYACH, Hilchos Ishus 1:4 - this is not Derech Hefker. It is no worse than one who did Mi'un; the Bi'os were not l'Shem Zenus.)