1)

THE KESUVAH OF A YEVAMAH (Yerushalmi Perek 4 Halachah 4 Daf 25a)

מתני' כנסה הרי היא כאשתו לכל דבר ובלבד שתהא כתובתה על ניכסי בעלה הראשון:

(a)

(Mishnah): If she does Yibum, she is like his wife in all respects, but the Kesuvah is paid from the property of the deceased.

גמ' כיצד הוא עושה

(b)

(Gemara - Tosefta) Question: What can one do [to enable the heirs to sell the Mes' property? They cannot sell anything, since there is a lien on all of it to pay her Kesuvah!]

כונס ומגרש ומחזיר. והיא שוברת לו על כתובתה.

(c)

Answer: He does Yibum, divorces her and remarries her, and she writes a receipt for her Kesuvah.

אמר רבי יוסה [דף כה עמוד ב] לצדדין היא מתניתא או שוברת לו על כתובתה.

(d)

(R. Yosah): This Beraisa means one or the other. [Either he does Yibum, divorces her and remarries her,] or she writes a receipt for her Kesuvah. (Either enables selling the property.)

רבי זעירא בשם רב המנונא כנסה וגירשה והחזירה אם חידש לה כתובה כתובתה על נכסיו ואם לאו כתובתה על ניכסי בעלה הראשון.

(e)

(R. Ze'ira citing Rav Hamnuna): If he did Yibum, divorced her and remarried her, if he wrote a new Kesuvah to her, [its lien] is against his property. If not, [her Kesuvah's lien] is against the property of her first husband. (This is unlike R. Yosah, who says that when he remarries her, her Kesuvah is against the Yavam's property.)

ר' יוסי אמר בשם רב חסדא מתניתא אמרה כן שהמגרש את האשה והחזירה על מנת כתובה הראשונה החזירה.

(f)

Question (R. Yosi citing Rav Chisda): [What is R. Ze'ira's Chidush?] A Mishnah teaches so! If one divorced his wife and remarried her, he remarried on condition that [her Kesuvah is] her first Kesuvah.

1.

Note: The Yerushalmi uses the names Yosi and Yosah interchangeably. However, here they are different. In Kesuvos (8:11), the text says 'R. Yosi bei R. Bun citing Rav Chisda.'

סוף עד שיכניס ויגרש ויחזיר.

(g)

Question: Is it necessary to do Yibum, divorce her and remarry her? (It suffices to make a new Kesuvah when he does Yibum!)

דרובא אתא מימר לך אפי' כנסה וגירשה והחזירה אם חידש לה כתובה על נכסיו ואם לאו כתובתה על ניכסי בעלה הראשון.

(h)

Answer: This teaches a Chidush - even if he did Yibum, divorced her and remarried her, [only] if he made a new Kesuvah, it is against his property. If not, her Kesuvah is against her first husband's property. (We explained this like RIDVAZ.)

רבי זעורה בשם רבי המנונא אמר ארוסה שמתה אין לה כתובה שלא הותרה להינשא לשוק

(i)

(R. Ze'orah citing Rav Hamnuna): If an Arusah died, she has no Kesuvah, for she was not permitted to marry a stranger;

שלא תאמר יעשה כמי שגירש ויהא לה כתובה לפום כן צריך מימר אין לה כתובה:

1.

Do not say that he is like one who divorced, and she has a Kesuvah. Therefore, he needs to say that she has no Kesuvah. (CHESHEK SHLOMO - this is even if he wrote a Kesuvah to her. One might have thought that only a Nesu'ah who died has no Kesuvah, for her husband inherited her, but an Arusah's father inherits her Kesuvah.)

2)

THE MITZVAH IS ON THE OLDEST BROTHER (Yerushalmi Perek 4 Halachah 5 Daf 25b)

מתני' מצוה בגדול לייבם לא רצה מהלכין על כל האחין. לא רצו חוזרין אצל הגדול ואומרים לו עליך מצוה או חלוץ או ייבם:

(a)

(Mishnah): The Mitzvah is for the oldest brother to do Yibum. If he does not want, we see if the other brothers want. If they don't, we tell [the oldest] 'it is your Mitzvah. Do Chalitzah or Yibum.'

3)

WE DO NOT WAIT FOR A YOUNGER BROTHER (Yerushalmi Perek 4 Halachah 6 Daf 25b)

מתני' תלה בקטן עד שיגדיל ובגדול עד שיבוא ממדינת הים ובחרש ובשוטה אין שומעין לו אלא אומרים לו עליך מצוה או חלוץ או ייבם:

(a)

(Mishnah): If he says that we should wait for a (minor) brother to grow up, or for the oldest brother to return from overseas, or for a deaf or insane brother to do Yibum, we do not hearken. We tell him to do Chalitzah or Yibum.