1)

THE LAW OF TZARAS ERVAH [line 1]

ת"ש בימי רבי דוסא בן הרכינס הותרה צרת הבת לאחין
(a)

(Beraisa): In the days of R. Dosa ben Harkinas, Tzaras ha'Bas was permitted to the brothers.

שמע מינה עשו שמע מינה
(b)

Conclusion: This proves that they followed their own teachings.

גופא בימי רבי דוסא בן הרכינס התירו צרת הבת לאחין והיה הדבר קשה לחכמים מפני שחכם גדול היה ועיניו קמו מלבא לבית המדרש <אמר ומי ילך> [אמרו מי ילך] ויודיעו אמר להן רבי יהושע אני אלך ואחריו מי רבי אלעזר בן עזריה ואחריו מי ר"ע הלכו ועמדו על פתח ביתו נכנסה שפחתו אמרה לו רבי חכמי ישראל באין אצלך אמר לה יכנסו ונכנסו תפסו לרבי יהושע והושיבהו על מטה של זהב א"ל רבי אמור לתלמידך אחר וישב אמר לו מי הוא רבי אלעזר בן עזריה אמר ויש לו בן לעזריה חבירנו קרא עליו המקרא הזה (תהילים לז) נער הייתי גם זקנתי ולא ראיתי צדיק נעזב וזרעו מבקש לחם תפסו והושיבו על מטה של זהב א"ל רבי אמור לתלמידך אחר וישב א"ל ומי הוא עקיבא בן יוסף א"ל אתה הוא עקיבא בן יוסף ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו שב בני שב כמותך ירבו בישראל התחילו מסבבים אותו בהלכות עד שהגיעו לצרת הבת
(c)

(Beraisa): In the days of R. Dosa, Tzaras ha'Bas was permitted. Chachamim were very pained, because (they thought that he permitted it, and) he was a great Chacham but he could not come to the Beis Medrash because he was blind. Three Chachamim came to him.

אמרו ליה צרת הבת מהו
(d)

Chachamim: What is the law of Tzaras ha'Bas?

אמר להן מחלוקת בית שמאי ובית הלל הלכה כדברי מי אמר להן הלכה כבית הלל
(e)

R. Dosa: Beis Shamai and Beis Hillel argue about this. The Halachah follows Beis Hillel.

אמרו ליה והלא משמך אמרו הלכה כבית שמאי
(f)

Chachamim: We heard in your name that the Halachah follows Beis Shamai!

אמר להם דוסא שמעתם או בן הרכינס שמעתם
(g)

R. Dosa: Did you hear this in my name, or in the name of Ben Harkinas?

אמרו ליה חיי רבי סתם שמענו
(h)

Chachamim: We attest that we heard only 'Ben Harkinas'.

אמר להם אח קטן יש לי בכור שטן הוא ויונתן שמו והוא מתלמידי שמאי והזהרו שלא יקפח אתכם בהלכות לפי שיש עמו שלש מאות תשובות בצרת הבת שהיא מותרת אבל מעיד אני עלי שמים וארץ שעל מדוכה זו ישב חגי הנביא ואמר שלשה דברים
(i)

R. Dosa: It was my brother Yonasan, a student of Shamai. Beware! He has 300 proofs to permit Tzaras ha'Bas. I testify that Chagai the Navi said three laws in this place:

צרת הבת אסורה
1.

Tzaras ha'Bas is forbidden;

עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית
2.

In Amon and Mo'av, we separate Ma'aser Oni in Shemitah (the seventh year).

ומקבלים גרים מן הקרדויין ומן התרמודים תנא כשנכנסו נכנסו בפתח אחד כשיצאו יצאו בשלשה פתחים
3.

We accept converts from Karduyin and Tarmudim.

פגע בו בר"ע אקשי ליה ואוקמיה אמר לו אתה הוא עקיבא ששמך הולך מסוף העולם ועד סופו אשריך שזכית לשם ועדיין לא הגעת לרועי בקר אמר לו רבי עקיבא ואפילו לרועי צאן
(j)

Yonasan encountered R. Akiva, stumped him, and insulted him. R. Akiva bore it gracefully with humility.

עמון ומואב מעשרין מעשר עני בשביעית
(k)

(Beraisa): In Amon and Mo'av, we separate Ma'aser Oni in Shemitah.

דאמר מר הרבה כרכים כבשו עולי מצרים ולא כבשו עולי בבל
1.

We learned that many cities were conquered by Bnei Yisrael that left Mitzrayim, but were not conquered by the exiles who returned from Bavel;

וקדושה ראשונה קדשה לשעתה ולא קדשה לעתיד לבא והניחום כדי שיסמכו עליהן עניים בשביעית
2.

The first Kedushah of Eretz Yisrael was not permanent. The returning exiles left some cities without Kedushah so they could be (farmed and) a source of food for the poor in Shemitah.

2)

ACCEPTING CONVERTS [line 42]

ומקבלים גרים מן הקרדויים והתרמודים
(a)

(Beraisa #1): We accept Karduyim and Tarmudim to become converts.

איני והא תני רמי בר יחזקאל אין מקבלים גרים מן הקרדויים
(b)

Version #1 - Contradiction (Rami bar Yechezkel's Beraisa): We do not accept Karduyim!

אמר רב אשי קרתויים אתמר
(c)

Answer (Rav Ashi): He taught that we do not accept Kartuyim.

כדאמרי אינשי קרתויים פסולים
1.

This is like people say, that Kartuyim are Pesulim (regarding lineage).

ואיכא דאמרי תני רמי בר יחזקאל אין מקבלים גרים מן הקרתויים
(d)

Version #2 (Rami bar Yechezkel - Beraisa): We do not accept Kartuyim.

מאי לאו היינו קרתויים היינו קרדויים
(e)

Suggestion: Kartuyim and Karduyim are the same (and this contradicts Beraisa #1)!

אמר רב אשי לא קרתויי לחוד וקרדויי לחוד
(f)

Rejection (Rav Ashi): No, they are different.

כדאמרי אינשי קרתויי פסילי
1.

This is like people say, that Kartuyim are Pesulim.

רבי יוחנן וסביא דאמרי תרוייהו אין מקבלים גרים מן התרמודים
(g)

(R. Yochanan and elders): We do not accept converts from Tarmod.

ומי אמר ר' יוחנן הכי
(h)

Question: R. Yochanan taught otherwise!

והתנן כל הכתמים הבאים מן הרקם טהורים
1.

(Mishnah): Stains (of blood on garments) that come from Rekem are Tehorim;

ורבי יהודה מטמא מפני שהם גרים וטועים
2.

R. Yehudah says they are Tamei, because they are converts who erred. (Rashi - they abandoned Torah. Chachamim decreed that their stains are Tamei, like Dam Nidah of Yisraelim.)

מבין <העובדי כוכבים> {הגוים} טהורים
3.

Stains that come from Nochrim are Tehorim.

16b----------------------------------------16b
והוינן בה (דף טז,ב) קפסיק ותני מבין <העובדי כוכבים> {הגוים} ואפי' מן תרמוד
4.

Inference: The Mishnah did not specify. This implies that stains of all Nochrim are Tehorim, even from Tarmod!

ואמר רבי יוחנן זאת אומרת מקבלין גרים מתרמוד
5.

(R. Yochanan): This teaches that we accept converts from Tarmod (and may marry them. We are not concerned lest they are (Mamzerim) Yisraelim.)

וכי תימא זאת ולא ס"ל
(i)

Answer: R. Yochanan observed that the Mishnah holds that way; he himself disagrees.

והא אמר רבי יוחנן הלכה כסתם משנה)
(j)

Question: R. Yochanan taught that the Halachah follows a Stam Mishnah!

אמוראי נינהו
(k)

Answer: Amora'im disagree about the opinion of R. Yochanan. (He taught only one of these.)

ואליבא דר' יוחנן מתרמוד מאי טעמא לא
(l)

Question: What is the reason not to accept converts from Tarmod?

פליגי בה רבי יוחנן וסביא חד אמר משום עבדי שלמה
(m)

Answer #1 (R. Yochanan or the elders): (We are concerned lest they descend from) the slaves of Shlomo;

וחד אמר משום בנות ירושלים
(n)

Answer #2 (The other of R. Yochanan and the elders): (Perhaps they descend from) girls of Yerushalayim (this will be explained).

בשלמא למ"ד משום עבדי שלמה קסבר <עובד כוכבים> {גוי} ועבד הבא על בת ישראל הולד ממזר
(o)

We understand Answer #1. He holds that the child of a Bas Yisrael from a Nochri or slave is a Mamzer.

אלא למ"ד משום בנות ירושלים מאי היא
(p)

Question: According to Answer #2, what was the problem with Benos Yerushalayim?

פליגי בה רב יוסף ורבנן ותרוייהו משמיה דרבה בר בר חנה חד אמר תריסר אלפי גברי ושיתא אלפי קשתויי וחד אמר תריסר אלפי גברי ומנייהו שיתא אלפי קשתויי בשעה שנכנסו <עובדי כוכבים> {גוים} להיכל הכל נפנו על כסף וזהב והם נפנו על בנות ירושלים שנאמר (איכה ה) נשים בציון ענו בתולות בערי יהודה
(q)

Answer (Rav Yosef and Chachamim): When the Nochrim entered the Heichal (at the time of the first Churban), most Nochrim engaged in taking gold and silver. Twelve thousand men and (or including) 6,000 archers turned to Benos Yerushalayim - "They afflicted women in Tziyon, virgins in the cities of Yehudah."

3)

AGADIC TEACHINGS OF R. SHMUEL BAR NACHMANI [line 17]

אמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן פסוק זה שר העולם אמרו (תהילים לז) נער הייתי גם זקנתי
(a)

(R. Shmuel bar Nachmani): "I was a youth, I grew old" - this verse was said by the world minister (the angel Metatron).

מאן אמריה אילימא קודשא בריך הוא מי איכא זקנה קמיה
1.

Hash-m could not have said it, for He does not age. (Igros Moshe (YD 5:30) - also angels that exist forever do not age! "Zakanti" is a mere metaphor. However, it is improper to say so about Hash-m, even as a metaphor.) (However, Chazal attribute the appearance of Ziknah to Hash-m in Yeshivah (Chagigah 14a; R. Chananel - judgment) and at Matan Torah (Shemos Rabah 28:3)! - PF);

ואלא דוד אמריה מי קשיש כולי האי
2.

David could not have said it, for he did not live to be so old!

אלא ש"מ שר העולם אמרו
3.

Rather, the world minister must have said it.

ואמר רבי שמואל בר נחמני אמר רבי יונתן מאי דכתיב (איכה א) ידו פרש צר על כל מחמדיה זה עמון ומואב
(b)

(R. Shmuel bar Nachmani): "The afflicter spread his hand on all its treasures" refers to Amon and Mo'av;

בשעה שנכנסו <עובדי כוכבים> {גוים} להיכל הכל נפנו על כסף וזהב והם נפנו על ס"ת
1.

When Nochrim entered the Heichal, all others engaged in taking gold and silver, and they turned to the Sefer Torah.

אמרו זה שכתוב בו (דברים כג) לא יבא עמוני ומואבי בקהל ה' ישרף באש
2.

They said 'the Torah forbids (converts from) Amon and Mo'av to marry into the congregation of Hashem' - it will be burned!

(איכה א) צוה ה' ליעקב סביביו צריו אמר רב כגון הומניא לפום נהרא
3.

(Rav): "Hash-m commanded that Yakov's enemies surround him" - such as Humniya (Yevanim), who harass Yisraelim in Fum Nahara.

4)

SAFEK YISRAELIM [line 24]

אמר רב יהודה א"ר אסי <עובד כוכבים> {גוי} שקידש בזמן הזה חוששין לקדושין שמא מעשרת השבטים הוא
(a)

(Rav Yehudah): If a Nochri was Mekadesh a Bas Yisrael, we are concerned for this. Perhaps he is (a Yisrael) from the 10 tribes.

והא כל דפריש מרובא פריש
(b)

Question: We should assume that he is from the majority of people, who are not from the 10 Shevatim!

בדוכתא דקביעי
(c)

Answer: We are concerned in places where they (the 10 Shevatim) settled. (Rashi - there they are 'fixed', so it is considered an even Safek. Tosfos - there, they are the majority.)