1)

AN ENACTMENT TO UNIFY THE SCHOOLS [line 5 from end of previous Amud]

תא שמע דאמר רבי יוחנן בן נורי היאך הלכה זו רווחת בישראל
(a)

(Beraisa - R. Yochanan ben Nuri): Whom should we follow (regarding Tzaras Ervah)?

נעשה כדברי ב"ש הולד ממזר לדברי ב"ה
1.

If we follow Beis Shamai (and allow Yibum), the child is a Mamzer according to Beis Hillel;

נעשה כדברי ב"ה הולד פגום לדברי ב"ש
2.

If we follow Beis Hillel, the child is blemished according to Beis Shamai.

בואו ונתקן להן לצרות (דף טו,א) שיהו חולצות ולא מתייבמות
3.

We should enact that the Tzarah do Chalitzah and not Yibum.

לא הספיקו לגמור את הדבר עד שנטרפה השעה
(b)

They were unable to make the enactment in time.

א"ל רשב"ג מה נעשה להם לצרות הראשונות
(c)

R. Shimon ben Gamliel: What should we do for previous Tzaros?

מעתה אי אמרת בשלמא עשו היינו דקאמר מה נעשה אלא אי אמרת לא עשו מאי מה נעשה
(d)

Question: If Beis Shamai followed their teachings, we understand this. However, if they didn't, what was his concern?

אמר רב נחמן בר יצחק לא נצרכה אלא לצרה עצמה
(e)

Answer (Rav Nachman bar Yitzchak): He was concerned for the Tzarah herself (not for her children);

ומה נעשה הכי קאמר הנך צרות דב"ה לב"ש
1.

What should we do for Tzaros of Beis Hillel (who remarried without Chalitzah) according to Beis Shamai?

היכי נעביד להו ליחלצו מימאסי אגברייהו וכי תימא לימאסן (משלי ג) דרכיה דרכי נועם וכל נתיבותיה שלום
2.

If we require them to do Chalitzah, their husbands will despise them! We cannot do so, for "(Torah's) ways are pleasant... its paths are Shalom!"

2)

DID BEIS SHAMAI FOLLOW THEIR TEACHINGS? [line 11]

ת"ש דא"ר טרפון תאבני מתי תבא צרת הבת לידי ואשאנה
(a)

(Beraisa - R. Tarfon): I desire that a Tzaras ha'Bas will come to my hands. I will marry her (do Yibum. He was from Beis Shamai. This shows that they followed their own teachings!)

אימא ואשיאנה
(b)

Rejection: Rather, he said that he will marry her off (to others. Even Beis Shamai did like Beis Hillel).

והא תאבני קאמר
(c)

Question: If so, what was his great desire? (Everyone rules like Beis Hillel!)

לאפוקי מדרבי יוחנן בן נורי
(d)

Answer: He desired to demonstrate that we do not hold like R. Yochanan ben Nuri.

ת"ש מעשה בבתו של רבן גמליאל שהיתה נשואה לאבא אחיו ומת בלא בנים וייבם רבן גמליאל את צרתה
(e)

(Beraisa): It happened that R. Gamliel's daughter married his brother, and his brother died without children. R. Gamliel did Yibum with the Tzarah.

ותסברא רבן גמליאל מתלמידי ב"ש הוא
(f)

Objection: R. Gamliel was from Beis Hillel!

אלא שאני בתו של רבן גמליאל דאילונית הואי
(g)

Answer: His daughter was an Ailonis.

הא מדקתני סיפא אחרים אומרים בתו של רבן גמליאל אילונית היתה
(h)

Question (Seifa - Others): She was an Ailonis.

מכלל דתנא קמא סבר לאו אילונית היתה
1.

This shows that the first Tana holds that she was not an Ailonis!

הכיר בה ולא הכיר בה איכא בינייהו
(i)

Answer #1: They argue about whether or not her husband knew that she was an Ailonis.

ואיבעית אימא כנס ולבסוף גירש איכא בינייהו
(j)

Answer #2: They argue about whether or not an Ervah forbids a Tzarah if the Ervah was divorced after her husband married the Tzarah.

איבעית אימא יש תנאי בביאה איכא בינייהו
(k)

Answer #3: They argue about whether or not Bi'ah may be done on condition (i.e. if she is an Ailonis, Bi'ah should not be Kidushin).

מתיב רב משרשיא מעשה בר' עקיבא שליקט אתרוג באחד בשבט ונהג בו ב' עשורין אחד כדברי ב"ש ואחד כדברי ב"ה
(l)

Question (Rav Mesharshiya - Beraisa): It once occurred that R. Akiva picked an Esrog on the first of Shevat and took two tithes, one like Beis Shamai and one like Beis Hillel.

ש"מ עשו
1.

This shows that Beis Shamai followed their own teachings.

ר' עקיבא גמריה אסתפק ליה ולא ידע אי ב"ה באחד בשבט אמור או בט"ו בשבט אמור
(m)

Answer: (No, R. Akiva wanted to follow Beis Hillel.) He was unsure if Beis Hillel hold that Shevat 1 is Rosh Hashanah for trees, or Shevat 15.

מתיב מר זוטרא מעשה וילדה כלתו של שמאי הזקן ופיחת את המעזיבה וסיכך על גבי מטה בשביל קטן
(n)

Question (Mar Zutra - Mishnah): Shamai's daughter-in-law gave birth on Sukos. He enlarged the Sukah to make room for the baby.

ש"מ עשו
1.

This proves that they followed their own teachings!

התם הרואה אומר לאפושי אויר קעביד
(o)

Answer: One cannot learn from there, for one who saw would think that he wanted more air.

מתיב מר זוטרא מעשה בשוקת יהוא שהיתה בירושלים והיתה נקובה למקוה וכל טהרות שהיו בירושלים נעשים על גבה ושלחו בית שמאי והרחיבוה שבית שמאי אומרים עד שתיפחת ברובה
(p)

Question (Mar Zutra - Mishnah): There was a stone through which water flowed into a Mikveh; all Taharos in Yerushalayim relied on this Mikveh. Beis Shamai enlarged the hole, since they hold that the majority must be open.

ותנן עירוב מקואות כשפופרת הנוד בעובייה ובחללה כשתי אצבעות חוזרות למקומן
1.

(Mishnah): Mikva'os may be joined by an opening as big as Shefoferes ha'Nod (the circumference of a hollow reed put into a leather pouch from which one draws out the liquid), i.e. a circle two fingers wide.

שמע מינה עשו
2.

This shows that Beis Shamai followed their own teachings.

15b----------------------------------------15b
התם (דף טו,ב) הרואה אומר לאפושי מיא הוא דקא עביד
(q)

Answer: There, it appeared that they wanted more water to flow.

ת"ש דא"ר אלעזר בר צדוק כשהייתי לומד תורה אצל ר' יוחנן החורני ראיתי שהיה אוכל פת חריבה במלח בשני בצורת באתי והודעתי את אבא אמר לי הולך לו זיתים והולכתי לו ראה אותן שהן לחין אמר לי אין אני אוכל זיתים באתי והודעתי את אבא אמר לי לך ואמור לו חבית נקובה היתה אלא שסתמוה שמרים
(r)

Question: R. Tzadok once sent olives to R. Yochanan ben Hachorani. When R. Yochanan saw that they were wet he said that he does not eat olives. R. Tzadok informed him that they were collected in a punctured basket that became sealed with sediment:

ותנן חבית של זיתים מגולגלים בית שמאי אומרים אין צריכה לנקב
1.

(Mishnah - Beis Shamai): There is no need to puncture a basket of densely packed olives (the liquid that exudes is not Machshir);

ובית הלל אומרים צריכה לנקב
2.

Beis Hillel says, it must be punctured (to show that he does not want the liquid, for otherwise it is Machshir);

ומודים שאם ניקבה וסתמוה שמרים שהיא טהורה
3.

Beis Hillel agree that if it was punctured and became sealed with sediment, it is not Machshir.

ואע"פ שתלמיד שמאי היה כל מעשיו לא עשה אלא כדברי ב"ה
4.

Even though R. Tzadok was from Beis Shamai, he acted according to Beis Hillel.

אי אמרת בשלמא עשו היינו רבותיה אלא אי אמרת לא עשו מאי רבותיה
5.

Summation of question: If Beis Shamai followed their own teachings, we understand why it was recorded that R. Tzadok acted like Beis Hillel. However, if they did not, there was no need to say this!

3)

TZARAS ERVAH [line 16]

ת"ש שאלו את ר' יהושע צרת הבת מהו
(a)

Question (Beraisa): They asked R. Yehoshua about the law of a Tzaras ha'Bas.

אמר להם מחלוקת ב"ש וב"ה
1.

R. Yehoshua: Beis Shamai and Beis Hillel argue about this.

והלכה כדברי מי
2.

The questioner: Whom does the Halachah follow?

אמר להם מפני מה אתם מכניסין ראשי בין שני הרים גדולים בין שתי מחלוקות גדולות בין ב"ש ובין ב"ה מתיירא אני שמא ירוצו גלגלתי אבל אני מעיד לכם על שתי משפחות גדולות שהיו בירושלים משפחת בית צבועים מבן עכמאי ומשפחת בית קופאי מבן מקושש שהם בני צרות ומהם כהנים גדולים ושמשו על גבי המזבח
3.

R. Yehoshua: You seek to put my head between two great mountains. I fear to answer, lest they (children whom I say are Mamzerim) kill me! I can testify about two great families in Yerushalayim that came from Tzaras Ervah (who married without Yibum or Chalitzah) and members of these families served as Kohen Gadol.

אי אמרת בשלמא עשו היינו דקאמר מתיירא אני אלא אי אמרת לא עשו אמאי קאמר מתיירא אני
4.

If they followed their teachings, we understand R. Yehoshua's fear. However, if not, why was he afraid? (This question is not answered.)

ונהי נמי דעשו מאי מתיירא אני
(b)

Counter-question: Even if they followed their teachings, why was he afraid?

הא אמר ר' יהושע אין ממזר אלא מחייבי מיתות בית דין
1.

(R. Yehoshua): A Mamzer results only from Arayos punishable by Misas Beis Din.

נהי נמי דממזר לא הוי פגום מיהו הוי מק"ו
(c)

Answer: Granted, (he holds that) the child (of Tzaras Ervah) is not a Mamzer, but a Kal va'Chomer teaches that his lineage is Pagum (forbidden to Kehunah):

מאלמנה מה אלמנה שאין איסורה נוהג בכל בנה פגום זו שאיסורה שוה בכל כו'
1.

If a widow marries a Kohen Gadol, even though the Isur is not Shavah b'Chol, the child is Pagum. Tzaras Ervah is Shavah b'Chol, all the more so the child is Pagum!

קבעו מיניה צרות וקפשיט ליה בני צרות
(d)

Question: R. Yehoshua was asked about Tzaras Ervah. Why did he answer about the children?

תרתי קא בעי מיניה
(e)

Answer: They asked two questions.

צרות מאי
1.

What is the Halachah regarding Tzaras Ervah?

ואם תמצי לומר צרות כבית הלל בני צרות דבית הלל לב"ש מהו
2.

If the Halachah follows Beis Hillel, if Tzaras Ervah married without Yibum or Chalitzah, what do Beis Shamai say about the children?

למאי נפקא מינה
(f)

Question: Why did they ask the second question? (If the Halachah follows Beis Hillel, why are we concerned for Beis Shamai's opinion?)

למיפשט ולד מחזיר גרושתו לבית הלל
(g)

Answer: This teaches about Machazir Gerushaso (after his ex-wife married someone else):

מי קאמרינן קל וחומר ומה אלמנה לכהן גדול שאין איסורה שוה בכל בנה פגום זו שאיסורה שוה בכל אינו דין שבנה פגום
1.

Do we say that when a widow marries a Kohen Gadol, even though the Isur is not Shavah b'Chol the child is Pagum, and all the more so the child of Machazir Gerushaso is Pagum, for the Isur is Shavah b'Chol?

או דלמא איכא למיפרך מה לאלמנה שהיא עצמה מתחללת
2.

Or, perhaps the Kal va'Chomer is invalid. There, the widow herself becomes Pagum. Here, she does not.

ואמר להו צרות מתיירא אני (דף טז,א) בני צרות אני מעיד לכם
3.

R. Yehoshua testified about Bnei Tzaros (that some were Kohanim Gedolim).