DOES CHALAH DEPEND ON ERETZ YISRAEL? (Yerushalmi Chalah Perek 2 Halachah 1 Daf 10a)
[דף י עמוד א] מתני' פירות חוצה לארץ שנכנסו לארץ חייבין בחלה.
(Mishnah): Peros of Chutz la'Aretz that entered Eretz [Yisrael] are obligated in Chalah;
יצאו מיכן לשם רבי ליעזר מחייב ור''ע פוטר.
If they went from here (Eretz Yisrael) to there (Chutz la'Aretz), R. Eliezer obligates and R. Akiva exempts.
עפר ח''ל שבא בספינה לארץ חייב במעשרות ובשביעית.
Earth of Chutz la'Aretz that comes in a boat to Eretz [Yisrael] is obligated in Ma'aseros and in Shemitah.
אמר רבי יהוד' אימתי בזמן שהספינה גוששת.
R. Yehudah says, when is this? It is when the boat is Gosheshes (touches the ground; some say, it is less than 10 Tefachim above the ground).
עיסה שנילושה במי פירות חייבת בחלה ונאכלת בידים מסואבות.
A dough kneaded with fruit juice is obligated in Chalah, and it may be eaten with Tamei hands (it does not receive Tum'ah).
האשה יושבת וקוצה חלתה ערומה מפני שהיא יכולה לכסות את עצמה אבל לא (את) האיש:
A woman may sit and separate Chalah [with a Brachah] when naked, because she can cover her Ervah [when she squats], but a man cannot.
[דף יז עמוד א (עוז והדר)] גמ' פירות חוצה לארץ כו'.
(Gemara - Mishnah): Peros of Chutz la'Aretz...
כתיב [במדבר טו יח] אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה. שמה אתם חייבין. אין אתם חייבין חוץ לארץ.
It is written "El ha'Aretz Asher Ani Mevi Eschem Shamah'' - there (in Eretz Yisrael) you are obligated. You are not obligated in Chutz la'Aretz.
תני זו דברי רבי מאיר. אבל דברי רבי יהודה פירות ח''ל שנכנסו לארץ ר''א פוטר ור''ע מחייב.
(Beraisa): This is R. Meir's opinion, but R. Yehudah says, Peros of Chutz la'Aretz that came to here, R. Eliezer exempts and R. Akiva obligates.
מה טעמו דר''א [שם יט] לחם הארץ. לא לחם ח''ל.
What is R. Eliezer's reason? "Lechem ha'Aretz'', and not bread of Chutz la'Aretz.
מ''ט דר''ע אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה. שמה אתם חייבין בין בפירות הארץ בין בפירות חוץ לארץ.
What is R. Akiva's reason? "El ha'Aretz Asher Ani Mevi Eschem Shamah'' - there you are obligated, both in Peros ha'Aretz and Peros of Chutz la'Aretz.
מה מקיים ר''א טעמא דר''ע
Question: How does R. Eliezer establish R. Akiva's verse?
אל הארץ אשר אני מביא אתכם שמה [צ''ל בפירות הארץ - הגר''א]
Answer: "El ha'Aretz Asher Ani Mevi Eschem Shamah'' - [you are obligated with] Peros ha'Aretz (of that land).
חברייא בשם ר' לעזר ר' בא בשם ר' לעזר. ר' הילא בשם ר' שמעון בן לקיש כך משיב ר''ע את ר' ליעזר אין את מודי לי בשעה שנכנסו ישראל לארץ ומצאו קמחין (וסלתות) [צ''ל ובציקות - ר' שמשון, ר''ש סיריליו] שהן חייבין בחלה. ולאו גידולי פטור הן והוא מקבל מיניה.
(Talmidim citing R. Elazar, R. Ba citing R. Elazar, and R. Heila citing Reish Lakish): So R. Akiva answered R. Eliezer - do you not agree with me that when [Bnei Yisrael] entered Eretz Yisrael and found flour and doughs, they were obligated in Chalah? Did they not grow in a state of exemption? (Likewise Peros Chutz la'Aretz that entered Eretz Yisrael are obligated, even though they grew in a state of exemption! R. Eliezer) accepted this.
א''ר יוסי תמיהני איך ר''ע מותיב את ר' ליעזר והוא מקבל מיניה. תמן עד שלא נכנסו לה למפריעה ירשו
(R. Yosi): I am astounded how R. Akiva asked this to R. Eliezer, and he accepted it! There, before they entered [it is as if they grew in a state of Chiyuv, for] did they not inherit retroactively?!
דא''ר הונא בשם [דף י עמוד ב] רבי שמואל בר נחמן לזרעך אתן אין כתיב כאן אלא [בראשית טו יח] לזרעך נתתי כבר נתתי.
(Rav Huna citing R. Shmuel bar Nachman): It does not say 'l'Zar'acha Eten', rather, "l'Zar'acha Nasati'' (it is as if Hash-m already gave it from the time of Bris Bein ha'Besarim).
מה מקיים ר''ע טעמא דר' ליעזר
Question: How does R. Akiva establish R. Eliezer's verse?
לחם הארץ בספינה שנכנסה לארץ. אם קירמו פניה [דף יז עמוד ב (עוז והדר)] מן החוט ולפנים חייבת. מן החוט ולחוץ פטורה.
Answer: "Lechem ha'Aretz'' [teaches about a dough being baked] in a boat entering the land. If its faces formed a crust from the 'string' (the line connecting Turei Amnon and Nachal Mitzrayim) and within (closer to Eretz Yisrael, this area is considered part of Eretz Yisrael, so) it is obligated. [If its faces crusted] from the 'string' and outside, it is exempt;
על דעתיה דר''ע היא ספינתה היא עיסת הגוי היא הכנסתן שהכל הולך אחר קרימה בתנור.
According to R. Akiva, the same applies to [a dough being baked in] a boat, or [of] a Nochri, or [traveling on the ground and] entering the land. It all depends on [the location and ownership at the time] its faces crusted.
מודין חכמים לר''ע בהכנסתן לארץ שהכל הולך אחר קרימה בתנור.
Chachamim agree to R. Akiva that when [Bnei Yisrael] entered the land, it all depends on [the time of] crusting in the oven.
מן מה דר''ע מתיב לר' ליעזר והוא מקבל מיניה:
We know this from R. Akiva's challenge to R. Eliezer, and he accepted it.