THE LAWS OF THE HADASIM (Yerushalmi Halachah 2 Daf 13a)
משנה הדס הגזול והיבש פסול
(Mishnah): A stolen or dry Hadas (myrtle branch) is invalid.
של אשירה ושל עיר הנדחת פסול
If it was worshipped as an idol or from a city that must be destroyed (due to the idol worship that exists there), it is invalid.
נקטם ראשו נפרצו עליו או שהיו ענביו מרובות מעליו פסול
If the top is cut, the leaves are split, or there are more berries than leaves, it is invalid.
ואם מיעטן כשר ואין ממעטין ביום טוב
If he reduced the number of berries it is valid, but this may not be done on Yom Tov.
גמרא כתיב (ויקרא כג) וענף עץ עבו'. שענפיו חופין את רובו ועולה כמין קליעה ואי זה זה זה הדס
(Gemara): The Pasuk states (Vayikra 23, 40), "and the branch of the "braided" tree" - where the branches cover most of it and a "braid" runs along the branch. The Pasuk is referring to a Hadas (myrtle).
אין תימר זיתא עולה כמין קליעה ואין ענפיו חופין את רובו
If you suggest that it is the olive branch, it does have a braid but its branches do not cover most of it.
אין תימר זרגונה ענפיו חופות את רובו ואינו עולה כמין קליעה ואי זה זה זה הדס
If you suggest that it is the 'Zargonah', its branches cover most of it but it does not have a braid. (Only the Hadas tree has both of these characteristics.)
חייה בר אדא בשם רשב"ל במשחירות שנו
Chiya bar Ada quoting R"SBL: When the Mishnah said that more berries than leaves is invalid, it is referring to black berries. (When berries begin to dry out they turn black, but when they are still moist they are green, which does not disqualify the Hadas.)
למה משם שאינן דומות לעצמו או משם שנגמר פריו
Question: Why do black berries disqualify the Hadas? Is it because they do not look like the branch or is it because the berry has ripened and the Torah requires a branch rather than a fruit?
מה נפק מן ביניהון היה דרכו לגדל ירוקים. אין תימר משם שאינן דומות לעצו הרי אינן דומות לעצו. הוי לא טעמא די לא משם שנגמר פריו
Answer: A practical difference between these reasons is if the branch grows green berries. If the problem with black berries is that they do not look like the branch, green berries also do not look like the branch, so it is invalid. Alternatively, if the reason is that the Torah requires a branch but not a fruit, and since green berries are not yet considered fruit, it is valid.
THE LAWS OF THE ARAVOS (Yerushalmi Halachah 3 Daf 13a)
משנה ערבה גזולה ויבישה פסולה
(Mishnah): A stolen or dry Aravah (willow branch) is invalid.
של אשירה ושל עיר הנדחת פסולה
If it was worshipped as an idol or from a city that must be destroyed (due to the idol worship that exists there), it is invalid.
נקטם ראשה נפרצו עליה והצפצפה פסולה
If the top is cut, the leaves are split or if it is a Tzaftzafah, it is invalid.
כמושה ושנשרו מקצת עליה ושל בעל כשירה
If it is withered, if most of the leaves had fallen off or if it grew in a field (rather than next to a river), it is valid.
גמרא כתיב (ויקרא כג) וערבי נחל
(Gemara - Beraisa): The Pasuk states (Vayikra 23, 40), "and Aravos of the river".
אין לי אלא של נחל של בעל ושל הרים מניין תלמוד לומר וערבי
This Pasuk seems to only allow those that grew next to a river; from where do we learn that even if it grew in a field or in the mountains it is valid? The Pasuk states "Arvei" (plural) - even Aravos of other places are valid.
אבא שאול אומר ערבי נחל שתים. ערבה ללולב וערבה למקדש
Aba Shaul says - "Arvei Nachal" teaches that there are two Aravos, one for the Lulav and one for the Temple.
אם כן למה נאמר וערבי נחל פרט לצפצפה
If so, why does the verse mention a river? To exclude a Tzaftzafah.
איזו היא של צפצפה העשויה כמין מגל פסולה. כמין מסר כשירה
What is a Tzaftzafah? If its appearance is like a serrated sickle (where all of the blades face one side and bend towards the handle), it is invalid. If its appearance is like a serrated knife (where each blade is double-edged), it is valid.
איזו היא ערבה פסולה עלה עגול וקנה לבן איזו היא ערבה כשירה עלה ארוך וקנה אדום
What is a invalid Aravah? If its leaf is round and its stem is white. What is a valid Aravah? If its leaf is long and its stem is red.