SPECIFICATIONS OF A SUKAH (Yerushalmi Perek 1 Halachah 1 Daf 1a)
[דף א עמוד א] [דף א עמוד א (עוז והדר)] משנה סוכה שהיא גבוהה למעלה מעשרים אמה פסולה
(Mishnah): A Sukah that is taller than twenty Amos is invalid.
ור' יהודה מכשיר
R. Yehuda says that it is valid.
ושאינה גבוהה עשר טפחים ושאין לה שלש דפנות ושחמתה מרובה מצילתה פסולה
If it is not ten Tefachim tall, if it does not have three walls, or if it provides more sun than shade - in any of these cases it is invalid.
גמרא רבי יוסי אמר לה סתם
(Gemara): R. Yosi taught the following statement without stating that it was in the name of Rav.
ר' אחא בשם רב רבנן ילפין לה מפתחו של היכל
But R. Acha quoted Rav as saying - Rabbanan learned the measurement (that the maximum height of a Sukah is 20 Amos) from the entrance of the Heichal (the Sanctuary of the Temple)
ור' יודה יליף לה מפתחו של אולם
R. Yehuda learned his measurement (that if the Sukah is taller than 20 Amos it is valid) from the entrance of the Ulam (the entrance hall of the Temple).
אם מפתחו של אולם דיו ארבעים אמה דתנן תמן
Question: If he learns his opinion from the entrance of the Ulam, he should also limit the maximum height to forty Amos, as the Mishnah in Maseches Midos teaches -
פתחו של אולם גובהו ארבעים אמה ורחבו עשרים אמה
The entrance of the Ulam was forty Amos tall and twenty Amos wide...?
תני ר' חייה אפי' ארבעים נ' אמה תני בר קפרא אפי' מאה אמה
R. Chiya taught in a Beraisa that it is valid even if it is fifty Amos tall. Bar Kafra taught in a Beraisa that it is valid even if it is one hundred Amos tall.
א''ר אבין ר' יודה כדעתיה ורבנן כדעתהון דתנינן תמן
Answer (R. Avin): R. Yehuda follows his reasoning and Rabbanan follow their reasoning, as the Mishnah in Maseches Eiruvin teaches -
וכן גשרים המפולשין מטלטלין תחתיהן בשבת דברי ר' יהודה
R. Yehuda says - And similarly, bridges underneath which a road passes (that have walls underneath on either side) - one may carry underneath them on Shabbos.
וחכמים אוסרין
The Chachamim prohibit it.
היך מה דאת אמר תמן את רואה את התקרה כאילו היא יורדת וסותמת. כך את אמר הכא את רואה את המלתירה כאילו היא יורדת וסותמת
Just as R. Yehuda says there that we view the roof as if it descends like walls, so too here, we view the bar as if it descends and encloses.
היא דעתיה דר' יהודה בסוכה. היא דעתיה במבוי. היא דעתהון דרבנן בסוכה. היא דעתהון במבוי
R. Yehuda holds the same view in the laws of Sukah and in the laws of Mavoi (the beam across the entrance to an alleyway that permits carrying inside it). Rabbanan also hold the same view in the laws of Sukah and in the laws of Mavoi.
ולא דמיי יש דברים כשרים בסוכה ופסולים במבוי כשרים במבוי ופסולים בסוכה
Question: But they are not the same, as there are things that qualify for a Sukah but not for a Mavoi and vice-versa.
דוקרנין כשרים בסוכה [דף א עמוד ב (עוז והדר)] ופסולין במבוי ותני כן הביא ארבעה דוקרנין וסיכך על גביהן בסוכה כשר ובמבוי פסול
Forked canes are valid for Sukah and invalid for a Mavoi, as the Beraisa teaches - If a person brought four forked canes and rested Schach on top of them, the Sukah is valid but a Mavoi would be invalid (if he rested the beam on top of canes above the walls of the Mavoi)...?
הדא דאת אמר בגבוהין ג' למעלה מכותל המבוי. אבל אם אינן גבוהין שלשה למעלה מכותלי המבוי כשר. בשאין בהן רוחב ארבעה. אבל אם יש בהן רוחב ד' אפי' גבוהין כמה כשר
Answer: They are only invalid in a Mavoi if they are three Tefachim above the Mavoi's wall but if not, they are valid. Furthermore, they are only invalid if they are not four Tefachim wide but if they are, they would be valid even if they arevery high.
דפנות כשרות בסוכה ופסולות במבוי. תני כן
Question: There are walls that are valid for a Sukah but invalid for a Mavoi, as the Beraisa teaches -
שתים כהלכתן והשלישית אפי' טפח. .
(Difference #1) Two must be full walls and the third can be only a Tefach.
ר' חייה בשם ר' יוחנן שתים של ארבעה ד' טפחים. והשלישית אפילו טפח כשר. ובמבוי עד שיהא מגופף מד' רוחותיו.
Strengthening the Question (R. Chiya quoting R. Yochanan): The two walls could even be four Tefachim long and the third a Tefach but a Mavoi must be closed on all four sides...?
רחב מעשר אמות בסוכה כשר ובמבוי פסול.
(Difference #2) A Sukah that is wider than ten Amos is valid but a Mavoi (entrance) is invalid...?
הדלה עליה את הגפן את הדלעת ואת הקיסום וסיכך על גביו פסולה
(Difference #3) If he stretched up a vine branch or a pumpkin or creeper branch and used it as Schach on a Sukah, it is invalid; but if a Mavoi was covered with these branches, it does not require any further changes to validate it...?
הדא דאת אמר על בית סאתים אבל יותר מבית סאתים נעשית כמחיצה שהוקפה זרעים שאין מותר לטלטל בה אלא בארבע אמות
(Answer to #3) This only applies to an area as big as a Beis Sasayim, but bigger than that becomes like a fence that was surrounding seeds, that one may only carry within four Amos.
חמתה מרובה מצילתה בסוכה פסולה במבוי כשר
(Difference #4) A Sukah that has more sun than shade is invalid, but a Mavoi would be valid....?
סוכה מקורה פסולה מבוי מקורה כשר
(Difference #5) A covered Sukah is invalid but a Mavoi is valid...?
רבי אחא בשם רבי הושעיה לא סוף דבר מקורה. אלא אפילו [דף א עמוד ב] נתן מלתירה ויש בה רוחב ארבעה טפחים מתרת את המבוי.
(R. Acha quoting R. Hoshiya) Not only if it was covered is the Mavoi valid, but even if he put a bar there that was four Tefachim wide, it permits carrying in the Mavoi.