SHEVUOS 40 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

1)

THE CLAIM AND THE DENIAL FOR WHICH ONE MUST SWEAR (Yerushalmi Halachah 1 Daf 28a)

רבי בא רב יהודה בשם שמואל כל ששנים מחייבין אותו ממון עד אחד זוקקו לשבועה.

(a)

(R. Ba citing Rav Yehudah citing Shmuel): Whenever two [witnesses] obligate money, one obligates a Shevu'ah.

והרי שנים [דף כח עמוד ב] מחייבין אותו קרקע

(b)

Question: Two obligate [returning] land [and one does not obligate a Shevu'ah on land]!

שנייא היא שאין נשבעין בקרקעות.

(c)

Answer: There is different, for we do not swear about land.

והרי שנים מחייבין אותו קנס

(d)

Question: Two obligate a fine [and one does not obligate a Shevu'ah about a fine]!

שנייא היא שאין נשבעין בקנס.

(e)

Answer: There is different, for we do not swear about a fine (since one does not pay through admission, only through witnesses).

והרי שנים מחייבין אותו פרוטה וכן היא דתנינן שבועת הדיינין הטענה שתי כסף וההודייה שוה פרוטה.

(f)

Question: Two obligate a Perutah, and our Mishnah teaches that Shevu'as ha'Dayanim, the claim is two Kesef and the denial is a Perutah (and the same applies to a Shevu'ah through one witness)!

מתני' בשנשבע מפיו מה (דמר רבי) [צ"ל דאמר - פני משה] שמואל בנשבע מפי אחרים.

(g)

Answer: Our Mishnah discusses a Shevu'ah through his admission. Shmuel discusses one Mushba through others.

רב חסדא וחבורתיה פליגי שבועת הדיינין כל שבועת הדיינין. לא שנייה בין מפיו בין מפי אחרים לעולם אינו חייב עד שתהא הטענה [צ"ל שתי כסף - פני משה] וההודייה שוה פרוטה.

(h)

Rav Chisda and his Talmidim argue [with Shmuel]. Every Shevu'ah imposed by the Dayanim, whether through his mouth, the claim must be two Kesef and the denial is a Perutah. (These last words are not precise. Really, a Shevu'ah through one witness does not require any admission.)

רבי יוחנן אמר הטוען לחבירו טענת גנב אינו חייב עד שיודה מקצת

(i)

Opinion #1 (R. Yochanan): [A Shomer] who claims that [the deposit] was stolen is not obligated [to swear] unless he admits partially.

וכל חברוי פליגין עלוי.

(j)

Opinion #2: All [R. Yochanan's] colleagues all argue with him.

מה מקיימין כל חברוי [שמות כב ח] כי הוא זה

(k)

Question: How do all his colleagues explain "Ki Hu Zeh"? (It implies that he admits only to this!)

בטוענו ממון.

(l)

Answer: It discusses one who claims money (Shevu'as Modeh b'Miktzas).

אם טוענו ממון בדא [שמות כב ח] ישלם שנים לרעהו.

(m)

Question: If it discusses one who claims money, could it say "Yeshalem Shenayim l'Re'ehu"?! (Kefel does not apply to a loan, for one is liable even if Ones occurred!)

ועירובי פרשיו' יש כאן.

(n)

Answer: Eruv Parshiyos applies here. (The words "Ki Hu Zeh" written here apply elsewhere, to the Parshah of a loan.)

א"ר זירא אינו חייב עד שיהא בכפירה שתי כסף חוץ מההודייה

(o)

(R. Zeira): He is liable only if the denial is two Kesef, aside from the admission.

אתיא כחברוי דרבי יוחנן

(p)

Remark: This is like the colleagues who argue with R. Yochanan. (NO'AM YERUSHALMI - we learn from Kesef Oh Kelim in Parshas Shomerim that the claim is two Kesef. R. Yochanan holds that this includes the admission, for "Ki Hu Zeh" applies to Shomerim. R. Zeira holds like the colleagues who hold that the Torah does not discuss admission regarding Shomerim, so the denial is two Kesef. We learn from Shomerim to loans, which require admission, that the denial is two Kesef.)

מנה לי בידך אין לך בידי פטור.

(q)

(Mishnah): "You owe to me a Maneh." "I do not owe to you" - he is exempt.

אפי' כמה לי בידך אין לך בידי פטור.

(r)

Question: Even if he claimed any amount, and the defendant totally denied, he is exempt!

אלא כיני מנה לי בידך אין לך בידי אלא פרוטה חייב.

(s)

Answer: (This is needed for the inference.) "You owe to me a Maneh." "I owe you only a Perutah", he is obligated. (Maneh is an amount of money. It is not any particular kind of coins or metal, so a Perutah is considered an admission of the same species claimed - HA'MASHBI'ACH.)

רב ורבי יוחנן תרויהון אמרין והוא שהלווהו בעדים אבל אם הלווהו שלא בעדים יכיל מימר ליה הלויתני ונתתי לך מחצה.

(t)

(Rav and R. Yochanan): [Our Mishnah] is if he lent to him with witnesses, but if he lent to him without witnesses, he can say "you lent to me, and I paid you half."

אמר רבי יודן [דף כט עמוד א] אין אומר בממון מאחר מאחר דיכיל למימר ליה לא הלויתני ויכיל מימר ליה הלויתני ונתתי לך חציים.

(u)

(R. Yudan): We do not say about money Migo, e.g since he could say "you did not lend to me", he can say "you lent to me, and I paid you half" (and be believed without a Shevu'ah.)

מתני' (פליגא ברבי יוחנן מנה לי בידך אמר לו הין למחר אמר לו תניהו לי נתתיו לך פטור אין לך בידי חייב - המשביח מוחקו) מנה לי בידך אין לך בידי

(v)

(Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon, and Shimon totally denied...

אסי אמר המלוה לחבירו לא יפרענו אלא בעדים

(w)

(Asi): One who lends to his friend, he must pay him in front of witnesses.

(א"ר אבין מילתיה דאסי המלוה לחבירו בעדים לא יחזיר לו אלא בעדים - המשביח מוחקו מכאן וגורסו לקמן) מתניתא פליגא עלוי מנה לי בידך אמר לו הין למחר אמר לו תניהו לי נתתיו לך פטור אין לך בידי חייב:

(x)

Question (Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon, and Shimon admitted, and the next day, Reuven claimed it again - if Shimon answers 'I paid you', he is exempt. If he answers 'I do not have (i.e. never had) your money', he is obligated [to pay. According to Asi, he should not be believed to say that he paid!]

[צ"ל א"ר אבין מילתיה דאסי המלוה לחבירו בעדים לא יחזיר לו אלא בעדים - המשביח]

(y)

Answer (R. Avin): Asi means that one who lends to his friend with witnesses, he must pay him in front of witnesses. (We explained this like HA'MASHBI'ACH.)

[צ"ל א"ר בון דרך בני אדם להלוות לחביריהן שלא בעדי' ולתובען בעדים - נועם ירושלים]

(z)

Explanation (R. Bun): People normally lend to their colleagues without witnesses, and claim with witnesses. (Therefore, claiming in front of witnesses does not show adamancy that he pay in front of witnesses, but lending with witnesses shows that he is adamant about this. This is based on NO'AM YERUSHALMI.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF