1)

THE ADMISSION AND DENIAL

(דף מ,א) תדע דקא תני סיפא דינר זהב לי בידך אין לך בידי אלא דינר כסף וטריסית ופונדיון ופרוטה חייב שהכל מין מטבע [אחת] הן
(a)

Support (Mishnah): If Reuven claimed a gold Dinar, and Shimon admitted that he owes a silver Dinar, Trisis, Pundyon or Perutah, Shimon must (pay it and) swear, for all coins are considered to be the same Min.

א"א בשלמא שוה משום הכי חייב
1.

We understand why he must swear if the claim was the value of a gold Dinar, for the admission was like the claim;

אלא אי אמרת דוקא אמאי חייב
2.

However, if the claim was a gold Dinar, the admission was unlike the claim. He should be exempt!

אמר רבי אלעזר בשטענו בדינר מטבעות וקא משמע לן דפרוטה בכלל מטבע איתא
(b)

Rejection (R. Elazar): The case is, he claimed a minted gold Dinar (Rashi; Tosfos - Reuven claimed that he gave to Shimon a gold Dinar to change into smaller coins, and did not receive them). He is liable because all coins are considered the same Min.

דיקא נמי דקתני שהכל מין מטבע אחת
1.

Support (Mishnah): All coins are considered to be the same Min.

ורב שהכל דין מטבע אחת
2.

Rav explains, this means that all the coins listed (i.e. even a Perutah) have the same law (each is sufficient admission to obligate an oath).

ורבי אלעזר לימא מדסיפא כשמואל מתרץ רישא נמי כשמואל סבירא ליה
(c)

Suggestion: Since R. Elazar learns the Seifa like Shmuel (specific coinage, and not just the value), he also learns the Reisha (two Ma'os) like Shmuel!

לא סיפא דוקא דקתני שהכל מין מטבע אחת ורישא כרב או כשמואל
(d)

Rejection: No. He learns the Seifa like Shmuel, but he could learn the Reisha like Rav (the value) or like Shmuel.

תא שמע דינר זהב זהוב לי בידך אין לך בידי אלא דינר כסף חייב
(e)

Question (against Shmuel - Beraisa): If Reuven claimed a gold Dinar of gold, and Shimon admitted that he owes a silver Dinar, he is liable (our text, Rashi; Tosfos - he is exempt).

טעמא דאמר ליה זהב זהוב הא סתמא שוה קאמר ליה
1.

Inference: We say that he claimed a coin due to the redundancy. Had he said only 'gold Dinar', we would say that he claims its value!

אמר רב אשי הכי קאמר כל האומר דינר זהב כאומר דינר זהב זהוב דמי
(f)

Answer: No, the Beraisa teaches that claiming a gold Dinar is like claiming a gold Dinar of gold, i.e. he claims a coin.

תני רבי חייא לסיועיה לרב סלע לי בידך אין לך בידי אלא סלע חסר ב' כסף חייב
(g)

Support (for Rav - R. Chiya - Beraisa): If Reuven claimed a Dinar from Shimon, and he admitted to a Dinar less two Ma'os, he must swear (because he denies two Ma'os);

חסר מעה פטור
1.

If he admitted to a Dinar less one Ma'ah, he is exempt (because he denies less than two Ma'os).

אמר רב נחמן בר יצחק אמר שמואל לא שנו אלא בטענת מלוה והודאת לוה אבל טענת מלוה והעדאת עד אחד אפילו לא טענו אלא בפרוטה חייב
(h)

(Rav Nachman bar Yitzchak citing Shmuel): The minimal claim of two Ma'os only applies to the oath of partial admission. If Reuven claims even a Perutah and one witness supports him, Shimon must swear.

מאי טעמא
(i)

Question: What is the reason?

דכתיב (דברים יט) לא יקום עד אחד באיש לכל עון ולכל חטאת לכל עון ולכל חטאת הוא דאינו קם אבל קם הוא לשבועה
(j)

Answer: "Lo Yakum Ed Echad b'Ish l'Chol Avon ul'Chol Chatas" - one witness does not obligate payment, but he obligates swearing;

ותניא כל מקום ששנים מחייבין אותו ממון עד אחד מחייבו שבועה
1.

(Beraisa): Whenever two witnesses obligate payment, one witness obligates swearing.

2)

ADMISSION TO A DIFFERENT MIN THAN WAS DENIED

ואמר רב נחמן אמר שמואל טענו חטין ושעורין והודה לו באחד מהן חייב
(a)

(Rav Nachman citing Shmuel): If Reuven claimed wheat and barley, and Shimon admitted that he owes barley, Shimon must swear.

אמר לו רבי יצחק יישר וכן א"ר יוחנן
(b)

R. Yitzchak: Correct! Also R. Yochanan taught like this.

מכלל דפליג עליה ר"ל
1.

Inference: This implies that Reish Lakish (who often argues with R. Yochanan) disagrees!

2.

Rejection: This cannot be inferred, for R. Yitzchak left before Reish Lakish had a chance to argue.

איכא דאמרי מישהא הוה שהי ליה ושתיק ליה
i.

Version #1: Reish Lakish never disagrees with R. Yochanan until R. Yochanan finishes speaking.

איכא דאמרי מישתא הוה שתי ליה ושתיק ליה
ii.

Version #2: Reish Lakish was drinking when R. Yochanan said this law.

לימא מסייע ליה טענו חטין והודה לו בשעורין פטור ורבן גמליאל מחייב
(c)

Support (Mishnah): If Reuven claimed wheat, and Shimon admitted that he owes barley, Shimon is exempt. Raban Gamliel obligates.

טעמא דטענו חטין והודה לו בשעורין הא חטין ושעורין והודה לו באחד מהן חייב
1.

Inference: Chachamim exempt because the admission was unlike (any part of) the claim, but if Reuven claimed wheat and barley, and Shimon admitted that he owes barley, Shimon must swear.

לא הוא הדין דאפי' חטין ושעורין נמי פטור
(d)

Rejection: No, Chachamim exempt even in that case;

והאי דקמיפלגי בחטין להודיעך כחו דר"ג
1.

The Mishnah discusses one who claimed only wheat, to teach that Raban Gamliel obligates even in this case.

ת"ש טענו כלים וקרקעות הודה בכלים וכפר בקרקעות בקרקעות וכפר בכלים פטור
(e)

Support (Mishnah): If Reuven claimed Kelim and land, and Shimon admitted to (all) the land but denied the Kelim, or admitted to (all) the Kelim but denied the land, he is exempt; (because an admission to land cannot obligate an oath, and we do not make a primary oath about land);

40b----------------------------------------40b
(דף מ,ב) הודה במקצת קרקעות פטור
1.

If Shimon admitted to part of the land but denied (all) the Kelim, he is exempt (we do not make a primary oath about land);

במקצת כלים חייב
2.

If he admitted to part of the Kelim but denied (all) the land, he must swear (about the remaining Kelim, and also about the land);

טעמא דכלים וקרקעות דקרקע לאו בת שבועה היא הא כלים וכלים דומיא דכלים וקרקעות חייב
3.

Inference: When he admitted to all the Kelim but denied all the land, he is exempt because we do not swear about land. In a corresponding claim of two kinds of Kelim, if he admitted to one kind, he would be liable!

הוא הדין דאפי' כלים וכלים נמי פטור
(f)

Rejection: No, even if two kinds of Kelim were claimed and he admitted to one kind, he is exempt;

והא דקתני כלים וקרקעות קמ"ל דכי הודה במקצת כלים חייב אף על הקרקעות
1.

The Mishnah teaches Kelim and land to teach that if he admits to part of the Kelim but denies the land, he must swear even about the land.

מאי קמ"ל זוקקין תנינא
(g)

Question: Another Mishnah teaches this!

זוקקין את הנכסים שיש להן אחריות לישבע עליהן
1.

(Mishnah): When one must swear about Metaltelim, the claimant can also force him to swear about land (through Gilgul).

הא עיקר ההיא אגב גררא נסבה
(h)

Answer: Primarily, this law is taught in our Mishnah. There, it is taught along with other laws of land.

ור' חייא בר אבא אמר ר' יוחנן טענו חטין ושעורין והודה לו באחת מהן פטור
(i)

(R. Chiya bar Aba citing R. Yochanan): If Reuven claimed wheat and barley, and Shimon admitted that he owes barley, he is exempt from swearing.

והאמר ר' יצחק יישר וכן אמר רבי יוחנן
(j)

Question: R. Yitzchak said that R. Yochanan taught that he must swear!

אמוראי נינהו אליבא דר' יוחנן
(k)

Answer: Amora'im argue about the opinion of R. Yochanan.

ת"ש טענו חטין והודה לו בשעורין פטור ורבן גמליאל מחייב
(l)

Question (Mishnah): If Reuven claimed wheat, and Shimon admitted that he owes barley, Shimon is exempt. Raban Gamliel obligates.

טעמא דטענו חטין והודה לו בשעורין הא חטין ושעורין והודה לו באחד מהן חייב
1.

Inference: Chachamim exempt because the admission was unlike the claim, but if Reuven claimed wheat and barley, and Shimon admitted that he owes barley, he must swear!

ה"ה דאפילו חטין ושעורין נמי פטור
(m)

Answer: No, Chachamim exempt even in that case;

והאי דקתני הכי להודיעך כחו דרבן גמליאל
1.

The Mishnah discusses when he claimed only wheat, to teach that Raban Gamliel obligates even in this case.

ת"ש טענו כלים וקרקעות והודה בכלים וכפר בקרקעות בקרקעות וכפר בכלים פטור
(n)

Question (Mishnah): If Reuven claimed Kelim and land, and Shimon admitted to (all) the land but denied the Kelim, or admitted to (all) the Kelim but denied the land, he is exempt;

הודה במקצת קרקע פטור
1.

If Shimon admitted to part of the land but denied (all) the Kelim, he is exempt;

במקצת כלים חייב
2.

If he admitted to part of the Kelim but denied (all) the land, he must swear (also about the land);

טעמא דכלים וקרקעות דקרקע לאו בת שבועה היא הא כלים וכלים דומיא דכלים וקרקעות חייב
3.

Inference: When he admitted to all the Kelim but denied all the land, he is exempt because we do not swear about land. In a similar case of a claim of two kinds of Kelim, if he admitted to one kind, he would be liable!

ה"ה דאפילו כלים וכלים נמי פטור
(o)

Answer: No, even if two kinds of Kelim were claimed and he admitted to one kind, he is exempt;

והא קמשמע לן דהודה במקצת כלים חייב אף על הקרקעות
1.

The Mishnah teaches Kelim and land to teach that if he admits to part of the Kelim but denies the land, he must swear even about the land.

מאי קמ"ל זוקקין תנינא
(p)

Question: Another Mishnah teaches this!

זוקקין את הנכסים שיש להן אחריות לישבע עליהן
1.

(Mishnah): When one must swear about Metaltelim, the claimant can also force him to swear about land (through Gilgul).

הא עיקר ההיא אגב גררא נסבה
(q)

Answer: Primarily, this law is taught in our Mishnah. There, it is taught along with other laws of land.

3)

ADMISSION TO A DIFFERENT MIN THAN WAS DENIED (cont.)

איתיביה ר' אבא בר ממל לר' חייא בר אבא טענו שור והודה לו בשה שה והודה לו בשור פטור טענו בשור ושה והודה לו באחד מהן חייב
(a)

Question (R. Aba bar Mamal - Beraisa): If Reuven claimed an ox and Shimon admitted that he owes a Seh (or vice-versa), Shimon is exempt. If he claimed an ox and Seh and Shimon admitted to one of them, he must swear.

א"ל הא מני רבן גמליאל היא
(b)

Answer #1 (R. Chiya bar Aba): The Beraisa is like Raban Gamliel.

אי רבן גמליאל אפילו רישא נמי
(c)

Rejection: Raban Gamliel obligates even in the Reisha (Reuven claimed an ox, and Shimon admitted to a Seh)!

אלא הא מני אדמון היא
(d)

Answer #2 (R. Chiya bar Aba): The Beraisa is Admon (38b, who obligates swearing for a claim of barrels of oil and an admission of empty barrels).

ולא דחויי מדחינא לך אלא תלמוד ערוך הוא בפיו של ר' יוחנן הא מני אדמון היא
1.

R. Chiya: This is not a flimsy defense, to say that perhaps the Beraisa is Admon. R. Yochanan explicitly said this!

אמר רב ענן אמר שמואל טענו חטין וקדם והודה לו בשעורין אם כמערים חייב אם במתכוין פטור
(e)

(Rav Anan citing Shmuel): If Reuven claimed wheat, and Shimon admitted that he owes barley, if he rushed to admit because he sensed that Reuven was about to claim barley as well, Shimon must swear. If not, he is exempt.

ואמר רב ענן אמר שמואל טענו שתי מחטין והודה לו באחת מהן חייב
(f)

(Rav Anan citing Shmuel): If Reuven claimed two needles, and Shimon admitted to one of them, he is liable;

לפיכך יצאו כלים למה שהן
1.

The Torah specified "Kelim" to teach that one is liable for a claim of any two Kelim (Tosfos - as long as each is worth a Perutah; Rambam - even if they are not worth a Perutah).

אמר רב פפא טענו כלים ופרוטה והודה בכלים וכפר בפרוטה פטור
(g)

(Rav Papa): If Reuven claimed Kelim and a Perutah, and Shimon admitted to the Kelim and denied the Perutah, he need not swear;

הודה בפרוטה וכפר בכלים חייב
1.

If he admitted to the Perutah and denied the Kelim, he must swear.

חדא כרב וחדא כשמואל
(h)

Rav Papa holds like Rav in one respect, and like Shmuel in another.

חדא כרב דאמר כפירת טענה שתי כסף חדא כשמואל דאמר טענו חטין ושעורין והודה לו באחת מהן חייב:
1.

He holds like Rav regarding the denial (it must be two Ma'os (or two Kelim)). He holds like Shmuel regarding a claim of wheat and barley, and an admission of barley (he must swear).

4)

THE OATH OF HESES

מנה לי בידך אין לך בידי פטור:
(a)

Version #1 (Mishnah): If Reuven claimed a Maneh, and Shimon denied owing anything, he is exempt.

אמר רב נחמן ומשביעין אותו שבועת היסת
(b)

(Rav Nachman): Shimon must swear a (Rabbinical) oath called Heses.

מאי טעמא
(c)

Question: What is the reason?

חזקה אין אדם תובע אלא אם כן יש לו עליו
(d)

Answer: There is a Chazakah (i.e. human nature) that Reuven would not claim if Shimon did not owe him.

אדרבה חזקה אין אדם מעיז פניו בפני בעל חובו
(e)

Objection: Just the contrary. There is a Chazakah that one is not so brazen to deny owing his creditor!

אשתמוטי הוא דקא משתמיט ליה סבר עד דהוה לי ופרענא ליה
(f)

Answer: Shimon intends to pay. He just wants to evade Reuven until he can pay.

תדע דאמר רב אידי בר אבין אמר רב חסדא הכופר במלוה כשר לעדות
1.

(Rav Idi bar Avin): One who denies a loan (and is contradicted by witnesses) is not disqualified from testifying (we assume that he intended to pay when he is able);

בפקדון פסול לעדות
2.

One who denies a deposit (and witnesses testify that he did have it) is disqualified from testifying (surely, he intended to steal it).

רב חביבא מתני אסיפא מנה לי בידך אמר לו הן למחר אמר לו תנהו לי נתתיו לך פטור
(g)

Version #2 (Rav Chaviva) (Mishnah): If Reuven claimed a Maneh from Shimon in front of witnesses, and Shimon admitted that he owes it, and the next day, Reuven claimed it again, if Shimon answers 'I paid you', he is exempt.

ואמר רב נחמן משביעין אותו שבועת היסת
(h)

(Rav Nachman): Shimon must swear Heses.

מאן דמתני ארישא כל שכן אסיפא
1.

According to Version #1, surely Heses applies also to the case of Version #2.

(דף מא,א) ומאן דמתני לה אסיפא הכא הוא דאיכא דררא דממונא אבל התם דליכא דררא דממונא לא
2.

According to Version #2, Heses only applies in the case of Version #2, when there are grounds to believe the claim, but not in the case of Version #1.