SHEVUOS 39 (19 Teves) - Dedicated in memory of Hagaon Rav Yisrael Avraham Abba ben Harav Chaim Binyamin Ze'ev Krieger ZT"L, author of Yad Yisrael (on Rambam) and many other Sefarim. Dedicated by his granddaughter and her husband, Mr. and Mrs. Avi and Lily Berger.

1)

THE SHI'UR OF KESEF KIDUSHIN (Yerushalmi Halachah 1 Daf 27b)

מתני' שבועת הדיינין הטענה שתי כסף וההודייה בשוה פרוטה

(a)

(Mishnah): In Shevu'as ha'Dayanim (the oath for partial admission), the claim must be at least two (Ma'os) of Kesef (together they are 64 Perutos, a third of a Dinar), and the admission must be worth [at least] a Perutah;

ואם אין ההודייה מן הטענה פטור

1.

If the admission is not the same Min that was claimed, [the defendant is] exempt (from paying and from swearing).

כיצד שתי כסף לי בידך אין לך בידי אלא פרוטה פטור

(b)

How is this? If he claimed two [Ma'os] of Kesef, and [the defendant] admitted that he owes a Perutah, Shimon is exempt. (Perutos are of copper. This is not the same Min claimed. Alternatively, the denial must be two Ma'os.)

שתי כסף ופרוטה יש לי בידך אין לך בידי אלא פרוטה חייב

(c)

If he claimed two Kesef and a Perutah, and he admitted that he owes a Perutah, he is obligated [to pay the Perutah and swear about the rest].

מנה לי בידך אין לך בידי פטור

(d)

If he claimed a Maneh (100 Dinarim), and he denied owing anything, he is exempt;

מנה לי בידך אין לך בידי אלא חמשים דינר חייב מנה לאבא בידך אין לך בידי אלא חמשים פטור מפני שהוא כמשיב אבידה:

(e)

If he claimed 'you owed my father a Maneh (and I inherited it)', and he admitted that he owed 50 Dinarim, he (pays 50 and) need not swear, for he is like one who returns an Aveidah.

גמ' הטענה בית שמאי אומרים מעה כסף ובית הלל אומרים שתי מעין.

(f)

(Gemara): Beis Shamai say, the claim [must be at least] a Ma'ah of Kesef. Beis Hillel say, two Ma'os.

[דף כח עמוד א] מחלפה שיטתין דבית שמאי תמן אמר כסף דינר והכא אמר כסף מעה.

(g)

Question #1: Beis Shamai contradict themselves! There [regarding Kidushin], they say that [Stam] Kesef is a Dinar, and here they say that it is a Ma'ah!

מחלפין שיטתין דבית הלל תמן אמר כסף פרוטה והכא אמר כסף תרין מעין.

(h)

Question #2: Beis Hillel contradict themselves! There, they say that [Stam] Kesef is a Perutah, and here they say that it is two Ma'os!

רבי יעקב בר אחא בשם רבי חנינה בית שמאי אומרים מתחילת מכירת העבריה מה תחילת מכירתה בדינר אף קידושיה בדינר

(i)

Answer (to both Questions - R. Yakov bar Acha): Beis Shamai learn from the initial sale of an Amah Ivriyah. Just like her initial sale is for [at least] a Dinar, also her Kidushin is for [at least] a Dinar. (There is a Hekesh between an Amah and Kidushei Ishah. Also, one opinion holds that the money paid for her makes Kidushin when the master does Yi'ud);

ובית הלל למידין מסוף גירועיה מה סוף גירועיה בפרוטה אף קידושיה בפרוטה.

1.

Beis Hillel learn from Sof Giru'ah (her reduced redemption at the end). Just like Sof Giru'ah is [at least] a Perutah, also her Kidushin is [at least] a Perutah.

ומה טעמא דבית שמאי [שמות כא יא] ויצאה חנם אין כסף וכי אין אנו יודעין שאין כסף מה ת"ל כסף מיכן שנמכרת יותר מכסף וכמה היא יותר מכסף דינר.

(j)

What is Beis Shamai's reason [why the initial sale must be at least a Dinar]? "V'Yatz'ah Chinam Ein Kasef" - don't we already know [from v'Yatz'ah Chinam] that there is no money? Why does it say [Ein] Kasef? This teaches that she is sold for more than [the minimal Shi'ur of] Kesef. How much is more than Kesef? It is a Dinar.

או כסף פרוטה יותר מכסף שתי פרוטות.

(k)

Suggestion: Perhaps Kesef is a Perutah, so more than Kesef is two Perutos!

סוף מטבע כסף מעה.

(l)

Answer: The smallest silver coin [mentioned in the Torah] is a Ma'ah.

ותהא (מעה) [צ"ל שתי מעות - גליון אפרים]

(m)

Suggestion: [The initial sale] should be for two Ma'os!

רבי אבין בשם רבי יודה בר פזי שאם ביקשה למיגרע מגרעת מעה בכל שנה ויוצאה.

(n)

Answer (R. Avin citing R. Yudah bar Pazi): [It is a Dinar, so] if she wants to be Megare'a (reduce her redemption based on the time she woked), she reduces a Ma'ah for every year [that she worked, and pays what remains] and leaves.

ותגרע בפרוטה

(o)

Question: [She can be sold for two Ma'os] and be Megare'a a Perutah!

א"ר אבין הגע עצמך שאם ביקשה ליגרע מתחילת השנה הששית. מה תחילת השנה הששית גירועיה בפרוטה אף (קידושיה) [צ"ל וסוף גירועיה - פני משה] בפרוטה.

(p)

Answer (R. Avin): Exert yourself [and you will find the answer]! If she wants to be Megare'a at the beginning of the sixth year - if at the beginning of the sixth year her Giru'ah (reduced redemption) is a Perutah, also her final Giru'ah is a Perutah?! ("Ein Kasef" connotes that she need not give Kesef, i.e. a Ma'ah. This implies that at the beginning of the last year, she would have needed to give a Ma'ah (PNEI MOSHE). I do not understand the source to say that this inference applies to her Giru'ah at the beginning of the last year - PF.)

אלא תחילת גירועיה מעה וסוף גירועיה בפרוטה.

1.

Rather, her initial Giru'ah (at the beginning of the sixth year) is a Ma'ah, and her final Giru'ah is a Perutah.

ומה טעמא דבית הלל

(q)

Question: What is Beis Hillel's reason [why Kidushin is a Perutah]?

ממה שסוף גירועיה בפרוטה את יודע שקידושיה בפרוטה.

(r)

Answer: Since her final Giru'ah is a Perutah, you know that her Kidushin is a Perutah.

הגע עצמך שאם נשתייר שם שוה פרוטה שמא אינה מגרעתו ויוצא כשם שסוף גירועיה בפרוטה כך קידושיה בפרוטה.

1.

Exert yourself! If a Perutah [worth of Avodah] remained, does she not give Giru'ah of a Perutah and leave?! Just like final Giru'ah is a Perutah, also her Kidushin is a Perutah.

2)

THE CLAIM FOR SHEVU'AS HA'DAYANIM (Yerushalmi Halachah 1 Daf 28a)

מחלפה שיטתהון דבית הלל

(a)

Question: Beis Hillel contradict themselves! (Why do they say that the claim must be two Ma'os?)

[שם כב ו] כי יתן איש אל רעהו וגו'

(b)

Answer - Implied question: "Ki Yiten Ish El Re'ehu [Kesef Oh Kelim" - why did it need to write Kesef]?

אם ללמד שאין ב"ד נזקקין לפחות משוה פרוטה

1.

Suggestion: It teaches that Beis Din need not judge a claim of less than Shaveh Perutah (the smallest amount that is considered Kesef).

כבר כתיב [ויקרא ה כו] לאשמה בה פרט לפחות מפרוטה

2.

Rejection: It already says "Le'ashmah Vah" to exclude less than a Perutah!

מיכן שיש כאן יותר מכסף וכמה הוא שתי מעין.

3.

Answer: Rather, [Kesef is extra] to teach more than Kesef. How much is this? It is two Ma'os.

או כסף פרוטה יתר מכסף ב' פרוטות.

4.

Suggestion: Perhaps Kesef is a Perutah, and more than Kesef is two Perutos!

סוף מטבע כסף מעה.

5.

Answer: The smallest silver coin is a Ma'ah.

ותהא מעה.

6.

Suggestion: We should say that [the claim] is a Ma'ah! (It is more than a Perutah, which is considered money.)

או כלים מה כלים שנים אף כסף שנים.

7.

Rejection: "Kesef Oh Kelim" - just like Kelim are two, also Kesef is two.

ומה מקיימין דבית שמאי או כלים

(c)

Question: What do Beis Shamai learn from "Oh Kelim"?

כהדא דתני ר' נתן או כלים להביא כלי חרס

(d)

Answer (Beraisa - R. Nasan): "Oh Kelim" includes earthenware Kelim (which are not esteemed).

שמואל אמר טענו שני מחטין והודה לו באחת מהן חייב

(e)

(Shmuel): If one claimed two needles, and the defendant admitted to one of them, he is obligated [to swear].

אמר רבי חיננא והן שיהו יפות שתי פרוטות שיהא הטענה פרוטה וההודייה פרוטה

(f)

(R. Chinena): This is if they are worth two Perutos, so the claim is a Perutah and the denial is a Perutah.

אתיא כב"ש דלא ילפי כסף מכלי'.

(g)

Observation: [Shmuel and R. Chinena] hold like Beis Shamai, who do not learn Kesef from Kelim [from a Hekesh to obligate two];

ברם כב"ה דילפי כסף מכלים מה כלים שנים אף כסף שנים ודכוותה מה כסף שתי מעין אף כלים שתי מעין.

1.

However, Beis Hillel, who learn Kesef from Kelim - just like Kelim are two, also Kesef is two - similarly, they learn that just like Kesef is two Ma'os, also Kelim must be worth two Ma'os.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF