1)

A MASHKON (SECURITY) THAT WAS LOST (cont.)

לא בדלא שוי כ"ע לית להו דשמואל והכא בדשוי שיעור זוזי
(a)

Rejection: When the security was worth as much as the loan, both Tana'im disagree with Shmuel. They discuss a security worth as much as the loan;

ובדרבי יצחק קא מיפלגי
1.

The Tana'im argue about R. Yitzchak's law.

דאמר רבי יצחק מנין לבעל חוב שקונה משכון שנאמר (דברים כד) ולך תהיה צדקה
2.

(R. Yitzchak): A lender acquires a security - "u'Lecha Tihyeh Tzedakah";

אם אינו קונה משכון צדקה מנין לו מכאן לבעל חוב שקונה משכון
i.

If he did not acquire it, returning it (when the borrower needs it) would not be called Tzedakah (since it belongs to the borrower).

לימא דרבי יצחק תנאי היא
3.

Suggestion: R. Akiva holds like R. Yitzchak (therefore, he is liable for losing the security), and R. Eliezer does not.

ותיסברא אימור דאמר רבי יצחק שמשכנו שלא בשעת הלואה משכנו בשעת הלואה מי אמר
4.

Rejection: R. Yitzchak said his law only regarding a security taken after the loan (which the verse discusses), but not a security taken at the time of the loan!

אלא משכנו שלא בשעת הלואתו כולי עלמא לא פליגי דאית להו דרבי יצחק והכא במשכנו בשעת הלואתו ובשומר אבדה קמיפלגי
5.

Rather, if the security was taken after the loan, all agree to R. Yitzchak's law. The Tana'im argue about a security taken at the time of the loan. The law of guarding such a security is the same as that of an Aveidah;

דאיתמר שומר אבדה רבה אמר כשומר חנם
i.

(Rabah): A Shomer Aveidah is a Shomer Chinam;

44b----------------------------------------44b
(דף מד,ב) ורב יוסף אמר כשומר שכר דמי
ii.

(Rav Yosef): He is considered to be a Shomer Sachar (Rashi - because he is rewarded for doing a Mitzvah; Tosfos - because he is exempt from giving Tzedakah while taking care of the object).

לימא דרב יוסף תנאי היא
6.

Suggestion: Rav Yosef must admit that R. Eliezer and R. Akiva argue about his law of an Aveidah (R. Akiva agrees to it, and R. Eliezer disagrees)!

לא בשומר אבידה דכולי עלמא אית להו דרב יוסף והכא במלוה צריך למשכון קא מיפלגי
7.

Rejection: No, both can agree to his law. They argue about a lender who needs (to use) the security;

מר סבר מצוה קא עביד
i.

R. Eliezer says, he acts for his own benefit, so this is not considered a Mitzvah;

ומר סבר לאו מצוה קא עביד
ii.

R. Akiva says, since he pays for his usage, this is still considered a Mitzvah.

לימא כתנאי
(b)

Suggestion: The following Tana'im argue about Shmuel's law.

המלוה את חבירו על המשכון ונכנסה שמיטה אף על פי שאינו שוה אלא פלגא אינו משמט דברי רבן שמעון בן גמליאל
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): If Reuven lent Shimon, and took a security at the time of the loan, and Shemitah came; even if the security is only worth half the loan, the loan is not cancelled;

רבי יהודה הנשיא אומר אם היה משכונו כנגד חובו אינו משמט ואם לאו משמט
2.

Rebbi says, if the security is worth the entire loan, the loan is not cancelled. If not, it is cancelled.

מאי אינו משמט דקאמר תנא קמא
3.

Question: R. Shimon ben Gamliel said 'it is not cancelled.' What does this mean?

אילימא כנגדו
i.

Suggestion: The value of the security is not cancelled.

מכלל דרבי יהודה הנשיא סבר כנגדו נמי משמט אלא אמאי תפיס משכון
ii.

Rejection: That would imply that Rebbi holds that even that is cancelled. If so, why did he take a security?!

אלא לאו כנגד כולו
4.

Answer: Rather, R. Shimon says that the entire loan is not cancelled. Rebbi says that the value of the loan above the security is cancelled.

ובדשמואל קא מיפלגי
i.

R. Shimon holds that a security acquires fully. Rebbi holds that it acquires only according to its value.

לא לעולם כנגדו ובהא קמיפלגי תנא קמא סבר כנגדו
(c)

Rejection: No. Really, R. Shimon means that the value of the security is not cancelled.

ורבי יהודה הנשיא סבר כנגדו נמי משמט ודקא אמרת למאי תפיס ליה משכון
(d)

Question: If so, Rebbi holds that even that is cancelled. Why did he take a security?!

לזכרון דברים בעלמא:
(e)

Answer: It is a remembrance of the loan.

PEREK KOL HA'NISHBA'IN
2)

OATHS TAKEN TO RECEIVE PAYMENT

מסכת שבועות פרק ז (משנה) כל הנשבעין שבתורה נשבעין ולא משלמין ואלו נשבעין ונוטלין השכיר והנגזל והנחבל ושכנגדו חשוד על השבועה וחנוני על פנקסו
(a)

(Mishnah): When one must swear mid'Oraisa, it is to avoid paying. The following people take a Rabbinic oath and collect: a worker, a Nigzal (victim of theft), a Nechbal (one who was wounded), one who claims from a defendant who is disqualified from swearing, and a grocer swearing about his ledger.

השכיר כיצד אמר לו תן לי שכרי שיש לי בידך הוא אומר נתתי והלה אומר לא נטלתי
(b)

The case of a worker is that Reuven claims (on the day he worked) that he was not paid, and Shimon (the employer) says 'I paid you';

הוא נשבע ונוטל
1.

Reuven swears that he was not paid, and collects.

רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה כיצד אמר לו תן לי שכרי חמשים דינר שיש לי בידך והוא אומר התקבלת דינר זהב
(c)

R. Yehudah says, Reuven swears and collects only if Shimon partially admits, e.g. Reuven claims wages of 50 Dinarim and Shimon admits to 25.

נגזל כיצד היו מעידין אותו שנכנס לביתו למשכנו שלא ברשות הוא אומר כליי נטלת והוא אומר לא נטלתי
(d)

The case of a Nigzal is that witnesses testify that Levi entered Yehudah's house without permission to take a security. Yehudah says 'you took my Kelim', and Levi denies this;

הוא נשבע ונוטל
1.

Yehudah swears how much was taken, and collects.

רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה כיצד אמר לו שני כלים נטלת והוא אומר לא נטלתי אלא אחד
(e)

R. Yehudah says, he swears and collects only if Levi partially admits, e.g. Yehudah claims that two Kelim were taken and Levi admits to one.

נחבל כיצד היו מעידים אותו שנכנס תחת ידו שלם ויצא חבול ואמר לו חבלת בי והוא אומר לא חבלתי
(f)

The case of a Nechbal is that witnesses testify that Levi was unbruised when he entered Yehudah's house, and he left bruised. Levi says, 'you wounded me', and Yehudah denies this.

הרי זה נשבע ונוטל
1.

Levi swears that Yehudah wounded him, and collects the damages.

רבי יהודה אומר עד שתהא שם מקצת הודאה כיצד אמר לו חבלת בי שתים והלה אומר לא חבלתי בך אלא אחת
(g)

R. Yehudah says, he swears and collects only if Yehudah partially admits, e.g. Levi claims that he wounded him twice and Yehudah admits to once.