SHEVUOS 44 - Two weeks of study material have been dedicated by Mrs. Estanne Abraham Fawer to honor the Yahrzeit of her father, Rav Mordechai ben Eliezer Zvi (Rabbi Morton Weiner) Z'L, who passed away on 18 Teves 5760. May the merit of supporting and advancing Dafyomi study -- which was so important to him -- during the weeks of his Yahrzeit serve as an Iluy for his Neshamah.

שבועות דף מ"ד ע"א

המלוה את חבירו על המשכון ואבד המשכון, האם נחלקו בזה ר"א ור"ע? [תד"ה מאי].

בדשוי המשכון שיעור החוב בדלא שוי המשכון שיעור החוב
לרש"י לכו"ע הפסיד נחלקו
לתוס' נחלקו [1] נחלקו

שבועות דף מ"ד ע"ב

לר"א ור"ע האם ס"ל ששומר אבידה או משכון הוי כשומר שכר או כשומר חינם [תד"ה שומר].

אליבא דרב יוסף אליבא דרבה
לר' אליעזר שומר שכר [2] שומר חינם
לר' עקיבא שומר שכר לרש"י: שומר שכר [3]
לתוס': שומר חינם [4]

המלוה את חבירו על משכון כדלהלן ונכנסה שמיטה, האם משמט?

במשכון ששוה פלגא משכון ששוה הכל
לרבן שמעון בן גמליאל להו"א: אינו משמט כלל
למסקנא: אינו משמט כנגדו
אינו משמט
לר' יהודה הנשיא להו"א: אינו משמט כנגדו
למסקנא: משמט הכל
אינו משמט

-------------------------------------------------

[1] ס"ל לתוס' דכמו דאמרינן להלן שר"א ס"ל שאין בע"ח קונה משכון אם משכנו בשעת הלואה [והיינו שבאופן זה לית ליה את ר' יצחק], כך גם סברנו בהו"א, דלא יתכן שבתחילה יהיה פשוט לנו שר"א מודה בדשוי ואח"כ יהיה פשוט שהוא חולק גם בזה, ולכך ס"ל לתוס' שנחלקו גם בזה וגם בזה. אמנם בשטר מודה ר"א שהפסיד כיון שאורחא דמילתא שאם יש מלוה בשטר שאינו לוקח משכון בשעת הלואה, ובמשכון שלא בשעת הלואתו מודה ר"א שהוא לגוביינא והפסיד.

[2] והגם שאמר ר"א שאם אבד המשכון ישבע ויטול, תירצה הגמ' דר"א ור"ע מיירי במלוה צריך למשכון, והיינו שהוא משתמש בו ופוחת לו מדמי החוב, דר"א ס"ל שלא חשוב כעושה מצוה וא"כ הוא רק שומר חינם גם אליבא דרב יוסף ולכך נשבע שאבד ונוטל, ור"ע ס"ל שכן חשוב עושה מצוה והוי שומר שכר, אולם בעלמא במשכון שלא משתמש בו ס"ל לרב יוסף שלכו"ע הוי ש"ש.

[3] ס"ל לרש"י דמילתא דרבה ודאי תלויה במחלוקת תנאים, שרבה שאמר ששומר אבידה ומשכון הוי שומר חינם הוא רק אליבא דר"א, אבל לר"ע שסובר שאבד המשכון אבדו מעותיו, איה"נ שמודה רבה שהוי שומר שכר.

[4] ותוס' חולקים על רש"י וס"ל שגם רבה יכול לפרש שלכו"ע הוי שומר אבידה ומשכון שומר חינם, ומה שמפסידו ר"ע אם אבד המשכון הוא משום שס"ל כשמואל שקיבל על עצמו את המשכון על פרעון חובו. אמנם ביארו תוס' שאם היה מהשכון שוה יותר מהחוב ואבד אין מפסיד אלא את החוב ואין צריך לשלם את יתרת שווי המשכון כי הוא רק שומר חינם, והמשנה שאמרה סלע הלויתני עליו שתים היה שוה שחייב [אם מודה בזה], מיירי שאבד בפשיעה שגם שומר חינם חייב על זה.

עוד חומר לימוד על הדף