1)

ARE MACHSHIREI MILAH DOCHEH SHABBOS? (Yerushalmi Perek 19 Halachah 1 Daf 86a)

תני בשם ר"א לולב ומכשיריו דוחין את השבת.

(a)

(Beraisa - in the name of R. Eliezer): Lulav and its Machshirim override Shabbos.

א"ר יונה סלקה מתניתין.

(b)

(R. Yonah): Our Mishnah is understood [according to this. Because Milah itself is Melachah, R. Eliezer permits to do Melachah even for its Machshirim - YALKUT MAHARI'ACH.]

תני מעשה היה והורה רבי כר"א.

(c)

(Beraisa): A case occurred, and Rebbi ruled like R. Eliezer.

א"ר יוחנן חבורה היתה מקשה מה ראה ר' להניח דברי חכמים ולעשות כר"א.

(d)

Question (R. Yochanan citing Rabanan): Why did Rebbi deem it proper to abandon Chachamim and do like R. Eliezer?

א"ר הושעיא שאלנו את רבי יהודה הגוזר ואמר לנו במבוי שאינו מפולש

(e)

Answer (R. Hoshayah): I asked R. Yehudah the Mohel, and he told us that [Rebbi permitted] in a Mavuy she'Eino Mefulash [and they did not make Shituf. It was not only like R. Eliezer. All permit!]

כהדא תנינן אסור לטלטל מתוכו לבתים ומבתים לתוכו.

(f)

Objection: A Mishnah teaches that one may not move (transfer) from it (the Mavuy) to the houses, or from the houses to it! (If so, Rebbi's Heter was only like R. Eliezer.)

א"ר אבהו קיימתיה בתינוק ובאיזמל ששבתו במבוי.

(g)

Answer (R. Avahu): [Rebbi permitted] when the baby and the knife were Shoves (began Shabbos) in the Mavuy (there was no need to transfer from houses to the Mavuy).

ואינו אסור לטלטלו בכל המבוי.

(h)

Question: Is it not forbidden to carry in the entire Mavuy?

בעון קומי רבי יוסי כמה דאתמר [דף פו עמוד ב] בכלים ששבתו (בכל - פני מאיר מוחקו) החצר מטלטלין אותן בכל החצר ודכוותה כלים ששבתו במבוי מטלטלין אותן בכל המבוי.

1.

Question (to R. Yosi): Just like it was taught that Kelim that were Shoves in the Chatzer, one may move them in the entire Chatzer - do we similarly say that Kelim that were Shoves in the Mavuy, one may move them in the entire Mavuy?

בשבת שאלון ליה ולא אגיבון דלא הוה רבי יוסי אמר אלא כל מילה באתרה.

i.

They asked him amidst (while learning) Shabbos, and he did not answer, for R. Yosi said every matter only in the proper place.

כד אתון לעירובין אמר לון בשם רבי יוחנן כלים ששבתו במבוי מטלטלין אותן בכל המבוי. ודכוותה כלים ששבתו בחצר מטלטלין אותן בכל החצר.

2.

Answer #1: When they came to [learn] Eruvin, he told them in the name of R. Yochanan that Kelim that were Shoves in the Mavuy, one may move them in the entire Mavuy. And similarly, Kelim that were Shoves in the Chatzer, one may move them in the entire Chatzer.

רב אמר אין מטלטלין (אותו) [צ"ל אותם] אלא בד' אמות.

3.

Answer #2 (Rav): One may move them only within four Amos.

א"ר יוסה בי רבי בון רב כדעתיה ורבי יוחנן כדעתיה.

4.

(R. Yosah bei R. Bun): Rav taught like he taught elsewhere, and R. Yochanan taught like he taught elsewhere;

רבי יוחנן דו אמר קורה בלא שיתוף מתרת. הוא דאמר מטלטלין אותן בכל המבוי.

i.

R. Yochanan taught that a Korah (a horizontal beam over the opening of a Mavuy) permits without Shituf. He taught that we may move them in the entire Mavuy;

רב דו אמר אין קורה מתרת בלא שיתוף. הוא דאמר אין מטלטלין אותן אלא בד' אמות.

ii.

Rav taught that a Korah does not permit without Shituf. He said that we may move them only within four Amos.

על דעתיה דר' יוחנן לאיזה דבר משתתפין בכל המבוי.

(i)

Question: According to R. Yochanan, why do we make Shituf in the entire Mavuy?

א"ר יוסה בי רבי בון כדי לעשות כל הרשויות אחת.

(j)

Answer (R. Yosah bei R. Bun): It is in order to make all the Reshuyos one (permit transferring even from houses to the Mavuy and vice-versa).

ר' סימון בשם רבי יהושע בן לוי סכין של מילה עושה לה חולה ומביאה.

(k)

(R. Simon citing R. Yehoshua ben Levi): A Milah knife - he makes Cholah (rows of people; they are considered Mechitzos), and brings it [between them].

בר מרינה ה"ל עובדא שאל לר' סימון ושרא שאל לר' אמי ואסר ואיקפד רבי סימון.

(l)

A case occurred with Bar Marinah. He asked R. Simon, and he permitted him. He asked R. Ami, and he forbade. R. Simon was upset.

ולא כן תני נשאל לחכם והתיר ישאל לחכם אחר שמא יאסר.

(m)

Question: Was it not taught that if one asked a Chacham, and he permitted, one may ask another Chacham, perhaps he will forbid?! (Why was R. Simon upset?)

א"ר יודן הכין הוה עובדא שאל לר' אמי ואסר ליה. לר' סימון ושרא איקפד ר' אמי

(n)

Answer (R. Yudan): The case is, [Bar Marinah] asked R. Ami, and he forbade. He asked R. Simon, and he permitted. R. Ami was upset;

כהדא דתני נשאל לחכם ואסר אל ישאל לחכם אחר שמא יתיר.

1.

This is like it was taught, that if one asked a Chacham, and he forbade, he may not ask another Chacham, perhaps he will permit.

בימי ר' ירמיה אינשון מפתחייא דסדרא רובא אתון ושאלון ליה אמר לון כד תחמון שטפא עבר אייתינון דרך חולה.

(o)

In the days of R. Yirmeyah, they forgot [to bring before Shabbos] the keys to the Beis Midrash. They asked him. He said, when you see many people, bring them through Cholah.

חייליה דר' ירמיה מהדא כל חולה שנעשית בין לדעת בין שלא לדעת הרי זו חולה.

(p)

Source: R. Yirmeyah learns from [a Beraisa]. Any Cholah, whether they knew [that they are making a wall] or did not know, it is a Cholah (Mechitzah).

רבי יודא בר פזי הורי להביאן דרך מנעלין.

(q)

R. Yudah bar Pazi ruled to bring them via shoes. (It is not normal to carry like this.)

ר' חיננא בר פפא הורי לעשות חולה ולהביאו דרך מנעלין.

(r)

R. Chinena bar Papa ruled to bring them through a Cholah, via shoes. (He required two deviations from a Torah Isur - MEROMEI SADEH.)

ר' שמואל בר אבדומי הוה ליה עובדא למיגזר לרב (ששעה) [צ"ל שישא - אור זרוע, הלכות מילה קה] בריה אנשון מייתי איזמל.

(s)

A case occurred in which R. Shmuel bar Rav Avdomi needed to circumcise his son Rav Shisha [on Shabbos]. They forgot to bring the knife.

שאל לר' מנא אמר לו ידחה למחר. שאל לרבי יצחק בר אלעזר אמר לון מישחוק קונדיטון לא אנשיתון ומייתי איזמיל אנשיתון. ידחה למחר.

1.

He asked R. Mana; he told him to postpone it until tomorrow. He asked R. Yitzchak bar Elazar. He told them "to grind the spices into the wine, you did not forget. To bring the knife, you forgot!?" Postpone it until tomorrow.

רבי יוסה בי ר' בון בשם רב חונה מתני' אמרה כן שאסור לעשות חולה

2.

Support (R. Yosi bei R. Bun citing R. Chunah): [They must postpone it, for] our Mishnah forbids making a Cholah!

דתנינן ר"א אומר אם לא הביא כלי מע"ש מביאו בשבת מגולה

3.

(Mishnah - R. Eliezer): If one did not bring the Kli (knife) on Erev Shabbos, one brings it openly on Shabbos.

שאם אומר את כן שמותר לעשות אף הוא אינו מוצא לעשות חולה ומביאו.

i.

If you will say so, that it is permitted [to make a Cholah, why does R. Eliezer permit a Melachah mid'Oraisa?!] Can he not find [people] to make a Cholah, and bring it?!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF