1)

MITZVOS THAT OVERRIDE SHABBOS (Yerushalmi Perek 19 Halachah 1 Daf 86a)

מתני' רבי אליעזר אומר אם לא הביא כלי מע''ש מביאו בשבת מגולה

(a)

(Mishnah - R. Eliezer): If one did not bring the knife for Milah before Shabbos, one brings it openly on Shabbos;

ובסכנה מכסהו ע''פ עדים

(b)

At a time of danger (Nochri decrees against Milah), one brings it covered, with witnesses (lest people suspect that he carries b'Isur).

ועוד א''ר אליעזר כורתין עצים לעשות פחמים לעשות ברזל

(c)

R. Eliezer further said that we cut trees to make coals to make a knife [if needed];

כלל א''ר עקיבה כל מלאכה שאפשר לה לעשות מע''ש אינה דוחה את השבת מילה שאי אפשר לה לעשות מערב שבת דוחה את השבת:

(d)

R. Akiva says, the general rule is, a Melachah [for the sake of Milah] overrides Shabbos only if it cannot be done before Shabbos.

גמ' א''ר יוחנן הוינן סברין מימר בכל הדברים חלוק רבי אליעזר.

(e)

(Gemara - R. Yochanan) Suggestion: We wanted to say that R. Eliezer argues about everything (all Machshirim, i.e. matters needed for Mitzvos, that they override Shabbos).

ממה שצריך ר' אליעזר לדרוש ביכורין.

(f)

Rejection: We learn from R. Eliezer's need to expound about Bikurim [that this is not so];

מה ביכורין שנאמר [ויקרא ב יד] בעומר דוחין השבת. אף ביכורין שנאמר [ויקרא כג יז] בשתי הלחם דוחין את השבת. הדא אמרה לא בכל הדברים חלוק ר''א.

1.

Just like Bikurim said regarding the Omer overrides Shabbos, also Bikurim said regarding Shtei ha'Lechem overrides Shabbos. This shows that he does not argue about everything. (If he did, he would not need a Drashah for Shtei ha'Lechem!)

[דף קה עמוד א (עוז והדר)] ולמה צריך ר''א לדרוש ביכורין ביכורין אלא על ידי שעיקר דחייתן (שבת) [צ''ל שבות - רד''ל] ומכשיריהן מלאכה.

2.

Why does R. Eliezer need to expound Bikurim-Bikurim? It is because their primary Dichuy [for the Mitzvah itself] is Shevus, and the Machshirim are Melachah. (However, whenever a Mitzvah itself requires Melachah, even without a Drashah, it and its Machshirim override Shabbos.)

התיבון והתני לולב ומכשיריו דוחין את השבת.

(g)

Question: It was taught that Lulav and its Machshirim ovsh [even though there is no verse for this]!

א''ר יונה להביאו מראש הדקל.

(h)

Answer (R. Yonah): This is to bring it from the top of a date tree (it is already detached. Only Machshirim of Shevus, e.g. using a tree, override Shabbos.)

והתני שופר ומכשיריו דוחין את השבת

(i)

Question: It was taught that Shofar and its Machshirim override Shabbos [even though there is no verse]!

להביאו מחוץ לתחום.

(j)

Answer (R. Yonah): This is to bring it from outside the Techum.

ותני כן אין מגרדין ולא מגרדין ולא מפרכין.

(k)

Support (Beraisa): We do not scrape [a Shofar from the outside], or scrape [it from the inside] or crush [protrusions that come out from it].