1)

CONCERN FOR CHATZITZOS IN TEVILAH (Yerushalmi Halachah 5 Daf 37a)

ר' ינאי זעירא נפל [דף לז עמוד ב] עודריה דאודניה בעא מיחזרתיה בשבתא. וגערו בו חביריו משום (תכשיט) [צ"ל רפואה - הגר"ח קניבסקי שליט"א]

(a)

R. Yanai Ze'ira, the tuft in his ear fell out, and he wanted to return it on Shabbos. His colleagues rebuked him, due to Refu'ah.

רבי ינאי סבר מימר שמן הוא שהוא מרפא. וחכמים סברין מימר מוך הוא שהוא מרפא.

(b)

Explanation #1: R. Yanai held that the oil (in which the tuft is dipped) heals (and it had already dried out). Chachamim held that the tuft heals.

ולא כן אמר רב יהודה בשם רב זעירא החושש אזנו נותן שמן ע"ג ראשו ולוחש ובלבד שלא יתן לא ביד ולא בכלי.

(c)

Rejection: Rav Yehudah taught in the name of R. Ze'ira that if one's ear hurts, he may put oil on his head [and it will descend to his ear], and whispers [a certain text], as long as he does not put the oil [on his ear] by hand or through a Kli.

רבי ינאי סבר מימר הלכה כר' יוסי. וחבריו סברין מימר אין הלכה כר"י.

(d)

Explanation #2: R. Yanai holds that the Halachah follows R. Yosi [who permits taking covers of Kelim even if they have no handle. The same applies to a tuft], and his colleagues hold that the Halachah does not follow R. Yosi.

ולא כן אמר ר' בא בר כהנא רחב"א בשם רב הלכה כר"י.

(e)

Objection: Didn't R. Ba bar Kahana say in the name of R. Chiya bar Ashi citing Rav that the Halachah follows R. Yosi? (Also the colleagues should permit!)

ר' ינאי סבר מימר אדם לא עשו אותו כקרקע. וחבריי סברין מימר אדם כקרקע היא.

(f)

Explanation #3: R. Yanai holds that they did not make [a person] like land [even R. Yosi obligates a handle to move covers of land]. His colleagues hold that man is like land.

ולא כן א"ר זעירא עשה לו רבי חייא ב"א בית יד למוך שבאזנו. סברין מימר אדם כקרקע הוא.

(g)

Support: Didn't R. Ze'ira say that R. Chiya bar Ashi made a handle for the tuft in his ear? [Since he rules like R. Yosi, we must say that] he holds that man is like land!

וכיני.

(h)

Question: Is this reasonable?! (Covering man is not at all like covering land!)

אלא כיני ר' ינאי סבר מימר אין שכיח ומהלך בהן ד"א. וחבריי סברין מימר שכיח הוא ומהלך בהן ד"א.

(i)

Explanation #4: Rather, R. Yanai holds that it is not common that he will [take it out] and walk four Amos with (while holding) it, and his colleagues hold that [it is not repulsive, so] it is common that he will take it out and walk four Amos with it. (We explained this like NO'AM YERUSHALMI.)

א"ר מנא שמעית טעם מן ר' שמואל בשם ר' זעירא ולא אנא ידע מה שמעית.

(j)

R. Mana: I heard the reason from R. Shmuel in the name of R. Ze'ira, and I do not know what I heard.

מיי כדון.

(k)

Question: What is the reason?

אמר רבי יוסי מסתברא בשן של זהב שעמדה לה ביוקר לא תצא די נפלה ומחזרה ליה.

(l)

Answer (R. Yosi): Presumably, a golden tooth was expensive for her. She may not go out with it, for if it falls, she will return it.

שן תותבת מה אית לך.

(m)

Question: What can you say about an artificial tooth? (It is of wood. It is not expensive!)

עוד היא מבהתה מימור לנגרא עבד לי חורי היא נפלה ליה ומחזרה ליה.

(n)

Answer: She is ashamed to tell the carpenter to make another one for her, so if it falls, she will return it.

רבי יסה ורבי אמי חד חשש שיניה והורי ליה חבריה. חד חשש אודניה והורי ליה חבריה. ולא ידעין מה אמר דא ומה אמר דא.

(o)

R. Yosi and R. Ami - one of them, his tooth was hurting him, and the other ruled for him [that he may heal it on Shabbos]. The other, his ear was hurting him, and [his colleague] ruled for him [that he may go out with a tuft]. We do not know which was this and which was this.

מן מה דרבי יסא שאל לאסייניה דרבי יעקב בר אחא מה עבידא שיניה דרבי יעקב בר אחא חבירינו. מן מה דלא אמר ר' יסא (לא) [צ"ל מלה - פני מאיר] בטלה מן יומוי הוי הוא דהורי לשינא.

(p)

Inference: Since R. Yosah asked about R. Yakov bar Acha's doctor [on Shabbos] "what to do for the tooth of R. Yakov bar Acha our colleague", since R. Yakov never said a vain word in his life, this shows that he ruled [about a tooth. We explained this like PNEI MEIR.]

ר' ינאי פתר לה בפילפל ובגרגר מלח. וחברוי פתרון ליה על כולהן:

(q)

(Our Mishnah said "if it fell out, she may not return it.") R. Yanai [who permits putting a tuft in the ear on Shabbos] explains [that the Isur to return applies only to what was taught just before this, i.e.] to a pepper and a salt crystal. His colleagues [who forbade a tuft] explain [that the Isur to return applies to] everything [including a tuft. We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA].

2)

MATTERS ABOUT WHICH THERE WAS NO DECREE (Yerushalmi Halachah 6 Daf 37b)

מתני' יוצאין בסלע שעל הצינית

(a)

(Mishnah): One may go out with a coin on Tzinis (a foot ailment).

הבנות יוצאות בחוטין אפילו בקיסמים שבאזניהן

(b)

Young girls may go out with Chutin, or even with chips of wood [in holes pierced] in their ears.

ערביות יוצאות רעלות ומדיות פרופות

(c)

Benos Yisrael in Arab lands may go out with their faces totally covered, except for their eyes, and Benos Yisrael in Madai may go out with a cloak buttoned [closed];

וכל אדם אלא שדיברו חכמים בהוה:

1.

Anyone may go out this way. Chachamim merely discuss the normal practice.

[דף לח עמוד א] גמ' יוצאין בסלע שעל הצינית פודגרה.

(d)

(Gemara): One may go out with a coin on Tzinis. This is the ailment Pudagrah.

רבי אחא בר רבי בא בר ממל אפילו טס.

(e)

(Rav Acha bar R. Ba bar Mamal): [One may go out not only with a coin, rather,] even with a piece of metal.

(והא תנינן - קרבן העדה מוחקו) הבנות יוצאות בחוטין.

(f)

(Mishnah): Young girls may go out with Chutin.

רבי בא בשם רב יהודה אפילו כרוך על צוארה.

(g)

(R. Ba citing Rav Yehudah): Even if they are wound around her neck [it is permitted].

אבא בר בא מפקד לשמואל בריה לא תקבל עליך מתני' אלא אבל לא בקיסמין שבאזניהן.

(h)

Aba bar Ba (to his son Shmuel): Do not accept [our text of] the Mishnah. Rather, they may not go out with chips of wood in their ears. (They are a load!)

כיני מתני' ערביות יוצאות רעלות מדיות פרופות:

(i)

[The correct text of our Mishnah says] "Araviyos may go out Re'ulos, Madiyos may go out with a cloak buttoned..." [without a Vov. Our text, with a Vov, connotes that only Araviyos may go out Re'ulos, and only Madiyos Perufos, but this is unlike it concludes "anyone may go out this way...!" We explained this like PNEI MOSHE.]

3)

WITH WHAT ONE MAY BUTTON (Yerushalmi Halachah 7 Daf 38a)

מתני' פורפת על האבן ועל האגוז ועל המטבע ובלבד שלא תפרוף בתחילה בשבת:

(a)

(Mishnah): She may button on a stone, nut or coin, but she may not button initially on Shabbos.

גמ' תני רבן שמעון בן גמליאל אומר לא שנו אלא מטבע ואבן הא באגוז מותר מפני שהוא מיטלטל.

(b)

(Gemara - Beraisa - R. Shimon ben Gamliel): We learned [that she may not button on Shabbos] only on a coin or stone, but it is permitted on a nut, for one may move it.

אמר רב אדא בר אהבה אתיא דר"ש בן גמליאל (כר"מ) [צ"ל כרבי - הגר"ח קניבסקי שליט"א]

(c)

(Rav Ada bar Ahavah): R. Shimon ben Gamliel holds like Rebbi;

כמה (דר"מ) [צ"ל דרבי - הגר"ח קניבסקי שליט"א] אמר דבר שהוא מיטלטל מותר. כן ר' שמעון בן גמליאל אומר דבר שהוא מיטלטל מותר:

1.

Just like Rebbi says that what one may move is permitted (e.g. a false tooth, and he is not concerned lest one come to carry it), so R. Shimon ben Gamliel says that what one may move is permitted.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF