1)

WHICH LAMPS MAY ONE MOVE? (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 25b)

מתני' מטלטלין נר חדש אבל לא ישן

(a)

(Mishnah): One may move a new [earthenware] Ner (Hagahos Ashri - if one needs it for a permitted use, or needs its place), but not a used Ner. (After one use it is repulsive. It is Muktzeh Machmas Mi'us);

ר''ש אומר כל הנרות מטלטלין [דף לב עמוד א (עוז והדר)] חוץ מן הנר הדולק בשבת:

(b)

R. Shimon permits moving any Ner, except for one burning on Shabbos. (We are thinking that he forbids lest it extinguish.)

גמ' (התיב רבי חייא בר אחא והא תנינן [דף כו עמוד א] כופין סל לפני האפרוחים שיעלו ושירדו - ע''פ מראה הפנים ועוד, נראה שצריך למוחקו מכאן וגורסו לעיל) אמרין הדא דר''י.

(c)

(Gemara): This (the first Tana of our Mishnah) holds like R. Yehudah;

דתני כל הנרות מטלטלין חוץ מן הנר הדולק בשבת. דברי ר''מ.

1.

(Beraisa - R. Meir): One may move any Ner, except for one that burns on Shabbos (i.e. it is special for this - CHASAM SOFER 44a DH Metaltelin);

ר' יודא אומר נר חדש מותר לטלטלו. וישן אסור לטלטלו.

2.

R. Yehudah says, one may move a new Ner. One may not move a used Ner.

ר''ש אומר כל הנרות מטלטלין חוץ מן הנר הדולק בשבת.

(d)

(Mishnah - R. Shimon): One may move any Ner, except for one burning on Shabbos.

כבה מותר לטלטלו.

(e)

Inference: If it extinguished, one may move it.

2)

R. MEIR'S OPINION (Yerushalmi Perek 3 Halachah 7 Daf 26a)

רבי ירמיה ורבי בא תריהן בשם רבי יוחנן חד אמר דברי ר''מ כל המיוחד לאיסור אסור. וחרנה אמר כל שייחדו לאיסור אסור. ולא ידעינן מאן אמר דא ומאן אמר דא.

(a)

R. Yirmeyah and R. Ba both cited R. Yochanan. One said that R. Meir holds that anything special for Isur is forbidden. The other said that anything designated for Isur is forbidden. We do not know who said this and who said this.

מן מה דמר רבי חנינה רבי ירמיה שאל ההן ליבנה לא כמיוחד לאיסור הוא. הוי הוא דו אמר כל המיוחד לאיסור אסור.

(b)

Inference: Since R. Chaninah said that R. Yirmeyah asked why bricks are not [forbidden] like something special for Isur, this shows that he said that anything special for Isur is forbidden.

מאן דמר מיוחד כל שכן ייחדו. ומאן דמר ייחדו הא מיוחד לא.

(c)

The one who said that anything special for Isur is forbidden, all the more so what is designated for Isur. The one who said anything designated, but if it is [only] special for Isur, no (it is not forbidden. RIDVAZ - it is possible to explain that even temporary designation of what is not special for Isur forbids. If so, the Kal v'Chomer applies to something special for Isur that was also designated for Isur. Below, the Gemara asks based on this understanding.)

מתניתין פליגא על מאן דמר כל המיוחד לאיסור אסור. דתנינן תמן מוכנה שלה בזמן שהיא נשמטת אינה חיבור לה. ואינה נמדדת עמה. ואינה מצלת עמה באהל המת. ואין גוררין אותה בשבת בזמן שיש בתוכה מעות.

(d)

Question (against the one who said that anything special for Isur is forbidden - Mishnah): The wheel [of a carriage], when it can be removed, is not considered connected to it (that they should be considered like one Kli for receiving Tum'ah), and it is not measured with it [towards the Shi'ur of 40 Sa'im, to uproot from receiving Tum'ah], and it does not save with it in Ohel ha'Mes (if the carriage itself is 40 Sa'im, it shields from Tum'as Mes, but the wheel does not), and one may not drag it on Shabbos when there are coins in [the wheel];

[דף לב עמוד ב (עוז והדר)] ותני עלה היו עליה מעות ונפלו נגררת.

1.

A Beraisa taught about this, if there were coins inside and they fell, one may drag it!

אמר רב ששת דרבי שמעון היא. דר''ש אומר כבה מותר לטלטלו.

(e)

Answer (Rav Sheshes): [The Beraisa] is like R. Shimon, for R. Shimon says that if it extinguished, one may move it.

אמרין למה לית אנן פתרין לה דברי הכל היא. בשוכח.

(f)

Question: Why don't we answer that it is like everyone, when he forgot (he did not intend to leave coins on it, so it did not become a Basis)?

לית את יכיל. דתנינן תמן אם אינה נשמטת חיבור לה. ונמדדת עמה ומצלת עמה באהל המת וגוררין אותה בשבת אף על פי שיש בתוכה מעות.

(g)

Answer: You cannot say so, for the Mishnah there says that if [the wheel of a carriage] cannot be removed it is considered connected to it, and it is measured with it, and it saves with it in Ohel ha'Mes, and one may not drag it on Shabbos even though there are coins on it;

אית מימר הכא דברי הכל היא בשוכח.

1.

Can you say here that it is like everyone, and he forgot?! (Chachamim would obligate shaking off the coins!)

מתני' פליגא על מאן דמר כל המיוחד לאיסור אסור. [דף כו עמוד ב] דתנינן האבן שעל פי החבית מטה על צדה ונופלת

(h)

Question (against the one who said "anything special for Isur'' - Mishnah): A rock on a barrel - [if one wants to move the barrel], he tilts it on its side and it falls.

רבי בא בשם ר' חייא בר אשי פתר לה רב בשוכח.

(i)

Answer (R. Ba citing R. Chiya bar Ashi citing Rav): The case is, he forgot (he did not intend to leave the rock on it, so it did not become a Basis).

ומן דבתרה היתה בין החביות מגביהה ומטה על צדה והיא נופלת.

(j)

Question (Seifa of that Mishnah): If it was amidst barrels (if he tilts it, the rock is prone to fall on a barrel and break it), he lifts [the barrel with the rock and moves it away from the barrels] and tilts it on its side and it falls.

עוד היא פתר לה רב בשוכח.

(k)

Answer: Rav establishes also this when he forgot.

מתני' פליגא על מאן דמר כל המיוחד לאיסור אסור.

(l)

Question: A Beraisa argues with the one who said that anything special for Isur is forbidden!

דתנינן כופין סל לפני האפרוחין שיעלו ושירדו ותני עלה עלו מאליהן אסור (לטלטלן) [צ''ל לטלטלו - פני מאיר]

1.

A Mishnah teaches that one may invert a basket in front of chicks to enable them to climb or descend, and [a Beraisa] taught about this that if they ascended by themselves, one may not move it! (This is not difficult for the one who forbids even temporary designation, even though it is not special for Isur.)

א''ר בון בר חייא קומי רבי זעירא תיפתר במאוס.

(m)

Answer (R. Bun bar Chiya): The case is, [the basket] is repulsive (it is special for chicks. We explained this like RIDVAZ.)

א''ל והתני ר' הושעיה אפי' סאה אפי' תרקב. אית לך מימר סאה ותרקב מאוסין הן.

(n)

Objection: R. Hoshayah taught that even a Kli that measures a Se'ah or half-Se'ah [becomes forbidden]. Can you say that a Se'ah or half-Se'ah measure is repulsive?! (They are easy to clean, and he needs them, so he is destined to clean them!- KORBAN HA'EDAH, Sof 18:2)

רבי ירמיה בשם רב הלכה כר''מ.

(o)

(R. Yirmeyah citing Rav): The Halachah follows R. Meir.

שמואל אמר הלכה כר' יהודה.

(p)

(Shmuel): The Halachah follows R. Yehudah.

רבי יהושע בן לוי אמר הלכה כר''ש.

(q)

(R. Yehoshua ben Levi): The Halachah follows R. Shimon.

בעון קומי רבי יוחנן את מה את אמר.

(r)

Question (to R. Yochanan): What do you say [is the Halachah]?

אמר לון אני אין לי אלא משנה. כל הנרות מיטלטלין חוץ מן הנר הדלק בשבת.

(s)

Answer (R. Yochanan): I have [to follow] only our Mishnah - one may move any Ner, except for one burning on Shabbos.