1)

MAY YISRAELIM USE SHEMEN SEREIFAH? (Yerushalmi Halachah 1 Daf 15b)

(וכן חמיין רבנן מקדמין לעיבורה. רב נחמן בשם רבי מנא מצוה להקדים כדי לזרז במצות. - רידב''ז מוחקו מכאן וגורסו לקמן] בת ישראל שבאת להדליק מכהנת טובלת את הפתילה בשמן שריפה ומדלקת.

(a)

If a Bas Yisrael comes to light from a Kohenes' Ner, she may dip her wick in Shemen Sereifah and light.

[דף יט עמוד ב (עוז והדר)] רבי הונא בשם רבי ינאי שעת משלחת זאבים היתה ולא עמד ב''ד וביטל.

(b)

(Rav Huna citing R. Yanai): It was a time when wolves were rampant. (If a Bas Yisrael needed to leave a Kohenes' house at night, Chachamim permitted her to absorb some Shemen Sereifah in her wick to illuminate the way for her, due to the danger - PNEI MOSHE.) Beis Din did not annul this Heter [after the danger passed. This is like a matter forbidden through a vote. Another vote is needed to permit it, even if the reason for the Isur no longer applies - ALEI TAMAR.]

כמה דתימה תמן לא עמד ב''ד וביטל. וכה לא עמד ב''ד וביטל

1.

Just like you say there (when Yisraelim were coerced to pay taxes to the king, they permitted a field that was plowed in Shevi'is, even after the coercion ended it is permitted, for) Beis Din did not annul [the Heter - SHLOMO SIRILIYO, Shevi'is 4:2], also here Beis Din did not annul.

בקרו של כהן שהיה (עובד) [צ''ל עומד - קרבן העדה] אצל ישראל וכן כליו של כהן שהיה נארג אצל ישראל הרי זה מדליק על גביו שמן שריפה ואינו חושש.

(c)

If a Kohen's cattle were by a Yisrael, or if [a Kohen's] garment was being woven in a Yisrael's [home], he may light Shemen Sereifah due to him (the Kohen benefits from this), and he is not concerned.

ישראל וכהן שהיו שותפין בחנות ממלא הוא ישראל את הנר. שמן שריפה ועולה בו לעלייה ויורד בו לחנות לעשות צרכיו של כהן אבל לא צרכיו של ישראל.

(d)

If a Yisrael and Kohen were partners in a store, the Yisrael may fill a lamp with Shemen Sereifah and ascend to the Aliyah with it and descend with it to the store to do the Kohen's needs, but not the Yisrael's needs.

כהן שבא אצל ישראל לעשות עמו חשבון והדליק על גביו שמן שריפה אף על פי שעמד הכהן והלך לו אין מחייבין אותו לכבותו עד שיכבה מאליו.

(e)

If a Kohen comes to a Yisrael to make a calculation with him, and he lit due to [the Kohen] Shemen Sereifah, even though the Kohen went away, we do not obligate [the Yisrael] to extinguish it. [Rather, he may benefit from it] until it extinguishes by itself.

רבי חנניה בר עכברי הוה אזל ומיעבד עבידתיה גבי ר' חייא ציפורייא. מי אזיל מיזיל ליה הוה מלי בוצינא שמן שריפה.

(f)

R. Chananyah bar Achbari (a Yisrael) went to work by R. Chiya of Tziporiya (a Kohen). When he wanted to leave, [R. Chiya] filled a lamp for him with Shemen Sereifah.

ולא כן סברינן מימר לעשות צרכיו של כהן אבל לא צרכיו של ישראל.

(g)

Question: Did we not learn that [Terumah may be used] to do needs of a Kohen, but not needs of a Yisrael?

[דף טז עמוד א] אמרין דלא הוה עבד כן לא הוה אתי.

(h)

Answer: If he would not do do, [R. Chiya] would not come [another time, so it is needs of a Kohen].

סברין מימר מטא ביתיה מטפי ליה.

(i)

Assumption: When he came to his house, he extinguished it.

אמר רבי חנינא על ידי כן הוה שחר ועל ידי כן הוה קרץ.

(j)

Rejection (R. Chanina): Through the lamp, he was able to go to sleep promptly and rise early (when it was still dark, so it was needs of a Kohen).

אדא שמשא שאל לרבי אמי בגין דאנא צבע פתילתא מן חולא.

(k)

Question (Ada Shimsha, to R. Ami): If I dip a wick in Chulin oil (can I use it in a lamp of Shemen Sereifah for Ner Shabbos? Below, we permit a mixture of Chulin and Terumah.)

1.

Note: Presumably, Ada was a Kohen, or Kohanim would benefit from it. We do not permit Bitul of Shemen Sereifah to allow Yisraelim to use it.)

א''ל בטיל הוא על גב פתילות.

(l)

Answer (R. Ami): [Oil on wicks] is Batel to the wicks.

רבי יודה בן פזי הורה לאילין דבר נחמיה כן.

(m)

R. Yudah bar Pazi ruled to people of Bar Nechemyah's house like this.

רבי אמי נסב פתילא. רבי לייא לא נסיב פתילא.

(n)

R. Ami dipped a wick [in Shemen Sereifah]. R. Liya did not dip a wick [in Shemen Sereifah].

1.

Note: Surely, this R. Ami is not the colleague of R Asi (they were the greatest Kohanim of Eretz Yisrael), rather, a Yisrael named R. Ami. In Terumos 11:5, the text says "R. Imi.''

ולא מודי רבי לייא לר' אמי.

(o)

Question: Does R. Liya not agree to R. Ami (that oil on a wick is Batel to the wick?! We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO, Terumos 11:5.)

חשש היא משום גזל. (וכולה) [צ''ל ובלא - קרבן העדה] מן הדין שמשא בביתיה בזבזא בהקדישא.

(p)

Answer: [R. Liya] was concerned for theft. This was not according to letter of the law. Rather, there was an attendant in the house [and if R. Liya would use Shemen Sereifah, the attendant] would disgrace Kodesh.

גמליאל זוגא שאל לר' אסי מהו להוסיף לתוכו שמן חולין ומדליק.

(q)

Question (Gamliel Zuga, to R. Asi): May [a Yisrael] add Chulin oil [to be a majority over Shemen Sereifah] and light it?

[דף כ עמוד א (עוז והדר)] א''ל לא תני רבי הושעיה אלא אין מחייבין אותו למצותו.

(r)

Answer (R. Asi): Didn't R. Hoshayah teach that [a Yisrael] need not squeeze out [residues of Shemen Sereifah left in a lamp, but if there is intact Shemen Sereifah, he may not add Chulin to be Mevatel it]?!

א''ר אבהו שנה לי רבי יונתן בן עכמאי בת כהן שהיתה עומדת ערב שבת עם חשיכה ובידה נר ובתוכו שמן שריפה הרי זו מוספת לתוכו שמן חול כל שהוא ומדלקת.

(s)

(R. Avahu citing R. Yonason Achmai): If a Bas Kohen was standing on Erev Shabbos close to dark holding a lamp with Shemen Sereifah, she adds any amount of Chulin oil and lights.

א''ל ר' זעירא ומה הוה טיביה.

1.

R. Ze'ira (to R. Avahu): What is the status [of R. Yonason Achmai? Can we rely on him]?

א''ל אדם גדול היה ובקי במשנתינו היה ופירשה רבי חייא דכפר תחמין קומי רבי ומניתיה חכים:

2.

R. Avahu: He is a great Chacham, and expert in our Mishnah, and R. Chiya of Kefar Tachamin explained [R. Yonason's teaching] in front of Rebbi, and he appointed [R. Yonason] to be a Chacham (i.e. he gave to him Semichah).

[צ''ל וכן חמיין רבנן מקדמין לעיבורה - רידב''ז מביא זה מלעיל]

(t)

Question: We find that Rabanan go before [R. Yonason to enter] for Ibur Chodesh!

[צ''ל רב נחמן בשם רבי מנא מצוה להקדים כדי לזרז במצות - רידב''ז]

(u)

Answer (Rav Nachman citing R. Mana): It is a Mitzvah to go earlier in order to be zealous in Mitzvos. (There is a Mitzvah to defer to R. Yonason, for he was appointed. It is equal to the Mitzvah to be zealous in Mitzvos. One may choose either Mitzvah. Had he not been appointed, the only Mitzvah would be to go earlier. We explained this like RIDVAZ.)