1)

TOSFOS DH v'Af Al Gav d'Lo Mekablei Luchchinhu Mar

תוספות ד"ה ואע''ג דלא מקבלי לוכחינהו מר

(SUMMARY: Tosfos says that when it is a Safek, one must rebuke.)

היינו היכא דספק אי מקבלי כדאמר בסמוך לפניהם מי גלוי

(a)

Explanation: This is when it is a Safek if they will accept, like it says below "in front of them, is it evident [that the Resha'im will not accept rebuke]?!"

אבל היכא דודאי לא מקבלי הנח להם מוטב שיהו שוגגין ואל יהיו מזידין כדאמרינן בהמביא כדי יין (ביצה דף ל. ושם) ובפרק שואל (לקמן דף קמה:) גבי תוספת יוה''כ

1.

However, when surely they will not accept, it is better that they be Shogeg and not Mezid, like we say in Beitzah (30a) and below (145b) about adding to Yom Kipur (ceasing to eat before nightfall).

2)

TOSFOS DH v'Al ha'Resha'im Tav Shel Dam

תוספות ד"ה ועל הרשעים תי''ו של דם

(SUMMARY: Tosfos explains that he says so based on reasoning.)

לא מקרא קאמר הכי אלא מסבר' דהא דכתיב והתוית תיו על מצחות האנשים הנאנחים והנאנקים על כל התועבות הנעשות בתוכה היינו בצדיקים גמורים

(a)

Explanation: He does not say so based on the verse, rather, based on reasoning, that this that it is written "you will mark a Tav on the foreheads of the people moaning and screaming about all the abominations done in [the city]" refers to absolute Tzadikim.

3)

TOSFOS DH Mizbe'ach Nechoshes bi'Ymei Shlomo Mi Havah

תוספות ד"ה מזבח נחשת בימי שלמה מי הוה

(SUMMARY: Tosfos shows that there was no copper Mizbe'ach in Shlomo's time.)

כדכתיב ששלמה הסירו כי היה קטן מהכיל

(a)

Explanation: This is like it is written that Shlomo removed [the copper Mizbe'ach], for it was too small to contain [all the Korbanos].

וא''ת והא כתיב בדברי הימים (ב:ד) ויעש שלמה את מזבח הנחשת

(b)

Question: It is written in Divrei ha'Yamim (2:4:1) "[Shlomo] made a copper Mizbe'ach"!

וי''ל דדרשינן ליה כי הכא מזבח שאומרים לפניו שירה בכלי נחשת:

(c)

Answer: We expound it like here - a Mizbe'ach in front of which they sing with copper instruments.

4)

TOSFOS DH Ketzef Af v'Cheimah

תוספות ד"ה קצף אף וחימה

(SUMMARY: Tosfos questions the Gemara in Avodah Zarah from here and from Nedarim.)

קשה לרשב''א דאמר בפ''ק דמסכת ע''ג (דך ד. ושם) כתיב חימה אין לי וכתיב נוקם ה' ובעל חימה ומשני כאן לישראל כאן לנכרים

(a)

Question #1 (Rashba): It asks in Avodah Zarah (4a) that it is written "Cheimah Ein Li", and it is written "Nokem Hash-m v'Ba'al Cheimah", and it answers that this [verse] is for Yisrael, and this is for Nochrim;

אלמא דאין להקב''ה חימה על ישראל

1.

Inference: Hash-m has no Cheimah for Yisrael!

ואההיא דמס' ע''ג קשה דבס''פ ארבעה נדרים (דף לב.) אמר חימה משה הרגו דכתיב חימה אין לי ופריך והא כתיב כי יגורתי מפני האף והחימה ומשני תרי חימה הוו

(b)

Question #2: The Gemara in Avodah Zarah is difficult, for it says in Nedarim (32a) that Moshe killed Cheimah, for it says "Cheimah Ein Li", and it asks from "Ki Yagorti Mipnei ha'Af veha'Cheimah", and answers that there are two [angels called Cheimah].

5)

TOSFOS DH u'Shmuel Amar Tamah Zechus Avos v'R. Yochanan Amar Tachun Zechus Avos

תוספות ד"ה ושמואל אמר תמה זכות אבות ורבי יוחנן אמר תחון זכות אבות

(SUMMARY: Tosfos brings two opinions about whether the merit of the Avos ended.)

אומר רבינו תם דזכות אבות תמה אבל ברית אבות לא תמה דהא כתיב (יקרא כו) וזכרתי את בריתי יעקוב אף לאחר גלות ואנן אין אנו מזכירין זכות אבות אלא הברית

(a)

Explanation (R. Tam): The merit of the Avos ended, but the covenant of the Avos did not end, for it says "v'Zacharti Es Brisi Yakov" even after exile. We do not mention the merit of the Avos, only the Bris.

ומפרש דשמואל דאמר מימי חזאל דייק מדכתיב למען בריתו ולא למען זכותו

(b)

Opinion #1 (R. Tam): Shmuel says from the days of Chaza'el, since it says "Lema'an Briso", and not 'Lema'an Zechuso.'

ואומר ר''י דבויקרא רבה (פ' לו) דייק מעד עתה כדפי' בקונטרס

(c)

Opinion #2 (Ri): In Vayikra Rabah (36) it derives from "Ad Atah", like Rashi explained.

ולר''י נראה דלא פליגי שמואל ור''י אלא שמואל קאמר דלרשעים תמה אבל לצדיקים לא תמה ובצדיקים איירי ר''י

(d)

Explanation (Ri): Shmuel and R. Yochanan do not argue. Shmuel says that for Resha'im it ceased, but for Tzadikim it did not cease, and R. Yochanan discusses Tzadikim.

תדע דהא ר''י אמר בסמוך דמימי חזקי' תמה זכות אבות והכא קאמר דאף בשעת חורבן דבתר הכי תחון זכות אבות

(e)

Proof: R. Yochanan says below that the merit of the Avos ended from the days of Chizkiyah, and here he says that even at the time of the Churban they will be graced with merit of the Avos.

ועל זה אנו סומכין להזכיר זכות אבות

(f)

Support #1: We rely on this to mention the merit of the Avos [in Tefilah].

ובשלהי ויקרא רבה רבי אחא אומר לעולם זכות אבות קיימת ולעולם אנו מזכירים אותם וכן הוא אומר כי אל רחום וגו' ולא ישכח את ברית אבותיך וגו'

(g)

Support #2: At the end of Vayikra Rabah, Rav Acha said that the merit of the Avos lasts forever, and we always mention them, and so it says "Ki Kel Rachum... v'Lo Yishkach Es Bris Avosecha..."

6)

TOSFOS DH Ein Misah b'Lo Chet

תוספות ד"ה אין מיתה בלא חטא

(SUMMARY: Tosfos explains which punishments are for which Aveiros.)

פי' (הגהת מהרש"ל) לפי שהגזרה באה אף על השגגה ואין יסורים בלא עון של מזיד

(a)

Explanation: This is because the decree [of death] comes even for Shogeg, and there are no afflictions without Avon of Mezid;

כדאמר ביומא (דף לו:) חטאים אלו השגגות עונות אלו הזדונות

1.

Source: This is like it says in Yoma (36b) that Chata'im are Shogeg, and Avonos are Mezid.

ואף על גב דאמר (שבועות דף ח:) גבי שעיר של יה''כ להגין עליו מן היסורים משמע דיסורים באים על שוגג

(b)

Implied question: It says in Shevuos (8b) regarding the goat of Yom Kipur "it is to protect him from afflictions [until he will find out that he sinned and bring a Chatas]". This connotes that afflictions come for Shogeg!

הכא מיירי ביסורי נגעים שהן מכוערים כדמייתי קרא:

(c)

Answer: Here we discuss afflictions of Tzara'as which are repulsive, like [the Gemara] brings [from] a verse.

55b----------------------------------------55b

7)

TOSFOS DH Arba'ah Mesu b'Etyo Shel Nachash

תוספות ד"ה ארבעה מתו בעטיו של נחש

(SUMMARY: Tosfos resolves this with a verse that connotes otherwise.)

והא דכתיב (קהלת ז) כי אדם אין צדיק בארץ וגו'

(a)

Implied question: It says "Ki Adam Ein Tzadik ba'Aretz... (who will not sin)"!

ברוב בני אדם קאמר

(b)

Answer: That refers to most people.

8)

TOSFOS DH u'Shma Minah Yesh Misah b'Lo Chet v'Yesh Yesurim b'Lo Avon

תוספות ד"ה וש''מ יש מיתה בלא חטא ויש יסורים בלא עון

(SUMMARY: Tosfos points out that there is no proof for the latter statement.)

ואע''ג דבמאי דקאמר אין יסורין בלא עון לא איתותב

(a)

Observation: Even though he was not refuted regarding "there are no afflictions without Avon [of Mezid", presumably just like there is death without Chet, there are afflictions without Avon].

9)

TOSFOS DH Kol ha'Omer Bnei Eli Chat'u Eino Ela To'eh

תוספות ד"ה כל האומר בני עלי חטאו אינו אלא טועה

(SUMMARY: Tosfos explains that they did not sin with the women.)

פירוש במאי דכתיב אשר ישכבון לא חטאו אלא מבזים קדשים היו כדכתיב (שמואל א ב) בטרם יקטירון החלב וגו'

(a)

Explanation: They did not sin [like the verse says] "Asher Yishkevun", but they did disgrace Kodshim, like it says "b'Terem Yaktirun ha'Chelev..."

10)

TOSFOS DH Ma'aviram Kesiv

תוספות ד"ה מעבירם כתיב

(SUMMARY: Tosfos points out that our Seforim are unlike the Gemara.)

הש''ס שלנו חולק על ספרים שלנו שכתוב בהם מעברים (הגהה בגליון)

(a)

Observation: Our Gemara argues with our Seforim, in which it is written Ma'avirim (only the latter Yud is written).

וכן מצינו בירושלמי בשמשון והוא שפט את ישראל ארבעים שנה מלמד שהיו פלשתים יראים ממנו כ' שנה אחר מותו כמו בחייו ובכל ספרים שלנו כתיב כ' שנה (שופטים טז):

(b)

Observation: And we find like this in the Yerushalmi regarding Shimshon. It says "v'Hu Shafat Es Yisrael Arba'im Shanah", which teaches that the Plishtim feared him 20 years after his death, just like during his life. In all our Seforim, the verse says 20 years!

11)

TOSFOS DH Mitoch she'Hayah Lo l'Pinchas Limchos

תוספות ד"ה מתוך שהיה לו לפנחס למחות

(SUMMARY: Tosfos explains that this is unlike R. Yonason.)

ופליג אר' יונתן דאמר שניהם לא חטאו:

(a)

Explanation: He argues with R. Yonason, who says that both of them did not sin.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF