1)

LIABILITY FOR MOLECH (Yerushalmi Halachah 10 Daf 38a)

משנה הנותן מזרעו למולך אינו חייב עד שימסור למולך ויעביר באש

(a)

(Mishnah): One who gives from his seed to Molech, he is liable only if he hands over to [the priests of] Molech and passes him through a fire;

מסר למולך ולא העביר באש העביר באש ולא מסר למולך אינו חייב עד שימסור למולך ויעביר באש

1.

If he handed over to Molech but did not pass [him] through a fire, or passed [him] through a fire but did not hand over to Molech, he is exempt until he hands over to Molech and passes through a fire.

בעל אוב זה הפיתום (והמדבר) [נראה שצ"ל המדבר] משיחיו וידעוני זה המדבר בפיו הרי אילו בסקילה והנשאל בהן באזהרה:

(b)

A Ba'al Ov is a witch who ]conjures up a Mes, and it] speaks under his armpit. Yid'oni is one who talks with his mouth. Both of these are stoned. One who asks (either of them to conjure up the dead) transgresses a Lav.

גמרא אזהרה לנותן מזרעו למולך מניין ומזרעך לא תתן להעביר למולך

(c)

(Gemara): What is the Lav forbidding giving from one's seed to Molech? "Umi'Zar'acha Lo Siten Leha'avir l'Molech."

כרת מניין כי מזרעו נתן למולך ונכרתה

(d)

What is the source for Kares? "Ki mi'Zar'o Nasan l'Molech v'Nichresah."

עונש מניין איש איש מבני ישראל ומן הגר הגר בישראל אשר יתן מזרעו למולך מות יומת עם הארץ ירגמוהו באבן.

(e)

What is the source for punishment? "Ish Ish mi'Bnei Yisrael u'Min ha'Ger ha'Gar b'Yisrael Asher Yiten mi'Zar'o l'Molech Mos Yumas Am ha'Aretz Yirgemuhu b'Aven."

ומזרעך לא תתן יכול אפילו מסר ולא העביר יהא חייב

1.

Suggestion: "Umi'Zar'acha Lo Siten" - perhaps even if he handed over, but did not pass [him], he is liable!

תלמוד לומר ומזרעך לא תתן להעביר.

2.

Rejection: It says "umi'Zar'acha Lo Siten Leha'avir."

יכול אפילו מסר והעביר (עמוד ב) שלא למולך יהא חייב

3.

Suggestion: Perhaps even if he handed over and passed not to Molech, he is liable!

תלמוד לומר ומזרעך לא תתן להעביר למולך.

4.

Rejection: It says "umi'Zar'acha Lo Siten Leha'avir l'Molech."

יכול אפילו מסר והעביר למולך שלא באש יהא חייב

5.

Suggestion: Perhaps even if he handed over and passed to Molech not in a fire, he is liable!

תלמוד לומר לא ימצא בך מעביר בנו ובתו באש עברה עברה לגזירה שוה מה העברה שנאמר להלן באש אף כאן באש

6.

Rejection: It says "Lo Yimatzei Vecha Ma'avir Beno u'Vito ba'Esh" - we learn from a Gezeirah Shavah "Avarah-Avarah." Just like Avarah said there is in fire, also here ("umi'Zar'acha Lo Siten Leha'avir l'Molech").

נמצאתה אומר לעולם אינו חייב עד שימסור ויעביר באש למולך.

(f)

Conclusion: It turns out that he is never liable until he hands over and passes through fire to Molech.

רבי נסה בשם רבי לעזר לעולם אינו מתחייב עד שימסרנו לכומרים ויטילנו ויעבירנו (העבירו) [צ"ל העברה - זהב הארץ] כדרכו

(g)

(R. Nasah citing R. Lazar): He is never liable until he hands him over to the priests [of Molech], and [later] takes him and passes him [through fire] normally.

מהו

(h)

Question: What is considered normally?

תני היה מושכו ומעבירו

(i)

Answer (Beraisa): He pulled him and passed him through.

תני העבירו ברגלו פטור [צ"ל ואינו חייב אלא על יוצאי יריכו המעביר את אביו ואת אמו ואת אחיו ואת אחותו פטור המעביר עצמו פטור - פני משה, מהתוספתא] רבי לעזר בי רבי שמעון מחייב

(j)

(Beraisa): If he passed him through on his legs, he is exempt. One is liable only for his seed. One who passes his father and mother, brother and sister is exempt. One who passes himself is exempt. R. Elazar b'Ribi Shimon obligates.

אחד המולך ואחד שאר עבודה זרה [צ"ל חייב - פני משה, זהב הארץ] רבי לעזר בי רבי שמעון אומר אינו חייב אלא למולך בלבד

1.

The same applies to Molech, and to every idolatry. R. Elazar b'Ribi Shimon says, one is liable only for Molech.

(אינו חייב אלא על יוצאי יריכו - זהב הארץ מוחקו) א"ר יוחנן טעמא דר' לעזר בי ר"ש מהכא לא ימצא בך בגופך

(k)

(R. Yochanan): The reason of R. Elazar b'Ribi Shimon [who obligates for passing oneself] is "Lo Yimatzei Vecha" - in your body.

(לא ימצא מעביר. והכרתי אותו מקרב עמו) [צ"ל והכרתי אתו ואת כל הזנים אחריו - הגהות ר' יוסף דיננער] לרבות שאר עבודה זרה בהיכרת. עונש מניין מזרעו נתן למולך מות יומת

(l)

"V'Hichrati Oso v'Es Kol ha'Zonim Acharav" includes other idolatries for Kares. What is the source for punishment [for other idolatries]? "Mi'Zar'o Nasan l'Molech Mos Yumas."

. והוא שהעביר עצמו לא ברגלו הוא עובר (מפני שהעביר את עצמו אבל אם היה מושך בו ומעבירו חייב - קרבן העדה, זהב הארץ מוחקו) מה היא דא"ר לעזר בי ר"ש (העבירו ברגלו פטור) [צ"ל המעביר עצמו חייב - זהב הארץ]

(m)

Question: One who passes himself, does he not pass through his legs? How could R. Elazar b'Ribi Shimon say that one who passes himself is liable? (We explained the Sugya like ZAHAV HA'ARETZ.)

בהוא דאעבריה מזקר.

(n)

Answer: The case is, he passed through via jumping.

ר' בון בר חייה בעא קומי ר' זעירא מסר ולא העביר תפלוגתא דחזקיה ודר' יוחנן דאיתפלגון (טבח) [צ"ל גנב - רידב"ז] ולא מכר חזקיה אמר חייב ר' יוחנן אמר פטור.

(o)

Question (R. Bun bar Chiyah, to R. Zeirah): We should say that if he handed him over but did not pass him through, this depends on the argument of Chizkiyah and R. Yochanan, who argued about one who kidnapped and did not sell. Chizkiyah obligates [lashes, for it is a Lav by itself] and R. Yochanan exempts [since the Lav is a warning for Misah]! (NO'AM YERUSHALAYIM)

ר' בא ר' חייה בשם ר' יוחנן ראה לשון שלימדתיך התורה מולך כל שתמליכהו עליך אפילו קיסם אפילו צרור.

(p)

(R. Ba citing R. Chiyah citing R. Yochanan): See the wording that the Torah taught you! "Molech" - anything that you made sovereign over yourself, even a chip of wood, even a pebble.

והכרתי אותו (מקרב עמו) [צ"ל ואת כל הזנים אחריו - הגהות ר' יוסף דיננער] לרבות שאר ע"ז בהיכרת.

(q)

"V'Hichrati Oso v'Es Kol ha'Zonim Acharav" includes other idolatries for Kares;

רבי נסה בשם רבי לעזר לרבות שאר ע"ז לבנים ולבנות

(r)

(R. Nasah citing R. Lazar): It includes other idolatries for sons and daughters;

דתני אחד המולך ואחד שאר ע"ז בין שעבדה בבנים ובבנות בין שעבדה באבות ובאמהות חייב

1.

(Beraisa): The same applies to Molech and other idolatries - whether he passed sons and daughters, or fathers and mothers, he is liable.

אמר ר' זעירה (בשאין עבודתה לכן [דף לט עמוד א] אבל אם) [צ"ל בהיתה עבודתה לכן אבל אם לא - רידב"ז] היתה עבודתה לכן פטור

(s)

(R. Zeirah): This is when it is served this way, but if it is served this way, he is exempt. (He holds that the Tana'im argue about when it is served this way, but if not, even the first Tana exempts; he holds that Molech is not idolatry. The verse teaches only about it. R. Elazar b'Ribi Shimon exempts, since we need a verse to obligate for Molech.)

אמר רבי הילא אפילו [צ"ל אין - רידב"ז] עבודתה לכן חייב שתים.

(t)

(R. Heila): Even if it is not served this way, he is liable twice. (He holds that the first Tana holds that Molech is idolatry. The verse teaches that one is liable for other idolatries Lo k'Darkah. Even without a verse, we knew that one is liable k'Darkah. R. Elazar b'Ribi Shimon exempts Lo k'Darkah. However, k'Darkah all agree that he is liable.)

מתניתא מסייעא לרבי הילא [צ"ל אמר ר"ש - פני משה] מולך בכלל עובדי ע"ז היה ויצא לידון להקל עליו שלא יהא חייב אלא על יוצאי יריכו.

(u)

Support (for R. Heila - Beraisa - R. Shimon): Molech was included in idolatry. It was taught by itself to be lenient about it, that one is liable only for one's seed. (We do not use it to teach about other Isurim, for it is needed to teach about itself, that one is liable only for his seed.)

אמר ר' תנחום בר ירמיה אתייא דרבי לעזר בי רבי שמעון כשיטת ר' שמעון אביו כמה דר"ש אמר מולך בכלל עובדי ע"ז היה יצא לידון להקל עליו שלא יהא חייב אלא על יוצאי יריכו כן רבי לעזר בי ר' שמעון אמר בכלל עובדי ע"ז היה יצא לידון להקל עליו שלא יהא חייב אלא על יוצאי יריכו.

(v)

(R. Tanchum bar Yirmeyah): R. Lazar bei R. Shimon holds like his father, R. Shimon. Just like R. Shimon said that Molech was included in idolatry, and it was taught by itself to be lenient about it, that one is liable only for one's seed, so R. Lazar bei R. Shimon said that Molech was included in idolatry, and it was taught by itself to be lenient about it, that one is liable only for one's seed.

אמר רבי תנחום בר יודן אע"ג דרבי לעזר בי ר"ש אמר זיבח וקיטר ניסך בהעלם אחד אינו חייב אלא אחת מודה שאם עבדה בעבודתה בעבודת הגבוה בעבודת השתחויה שהוא חייב על כל אחת ואחת.

(w)

(R. Tanchum bar Yudan): Even though R. Lazar bei R. Shimon said that if one slaughtered, burned and poured libations [to idolatry] in one Helam, he is liable only once, he agrees that if he did the special Avodah [of the idolatry], and Avodas Gavoha (Hakravah), and bowed, he is liable for each one.

2)

LIABILITY FOR OTHER AVODOS OF IDOLATRY (Yerushalmi Halachah 10 Daf 39a)

מניין שאם עבדה בעבודתה בעבודת גבוה בעבודת השתחוי' שהוא חייב על כל אחת ואחת

(a)

Question: What is the source that if he served it through its Avodah, and Avodas Gavoha, and Avodah of bowing, he is liable for each one?

ר' שמואל בשם רבי זעירה ולא יזבחו עוד את זבחיהם לשעירי'.

(b)

Answer #1 (R. Shmuel citing R. Zeirah): It says "v'Lo Yizbechu Od Es Zivcheihem la'Se'irim."

א"ל מטי תנה לקדשים.

(c)

Rebuttal: He told him "turn it to Kodshim." (It discusses Shechutei Chutz, and not idolatry. There is only one Lav for Avodos of Hash-m - Lo Sishtachaveh.)

ר' יסא בשם ר' יוחנן זיבח לה טלה אחד בעל מום חייב.

(d)

(R. Yosa citing R. Yochanan): If one slaughtered a lamb Ba'al Mum [to idolatry], he is liable.

מאי כדון כדאמר ר' הילא לא תעשון כן לה' (אלהיכם כל לה' אלהיהם) [צ"ל אלהיך כל לה' אלהיך - קרבן העדה] לא תעשון כן.

(e)

What is the source of this? It is like R. Heila said, "Lo Sa'asun Ken la'Shem Elokecha" - everything to Hash-m Elokecha, do not do so [to idolatry].

אמר רבי פינחס קומי רבי יוסה בשם רב חסדא היתה עבודתה בבנים ובבנות ועבדה באבות ובאמהות חייב שתים.

(f)

(R. Pinchas in front of R. Yosa citing Rav Chisda): If an idolatry was [normally] served through sons and daughters, and he served it through fathers and mother, he is liable twice.

והוה ר' זעירה חדי בה סבר מימר בשיטת ר' הילא רבי איתאמרת ועל דר' לעזר בי ר"ש איתאמרת

(g)

R. Zeirah was happy. He wanted to say that this was said like the opinion of R. Heila, his Rebbi, and according to R. Elazar b'Ribi Shimon. (He is liable once for Eichah Ya'avdu, even though it is normally served through passing children, and for the Ribuy that Avodas Molech applies to other idolatries, even not through one's seed.)

א"ל ומה בידך ועל דרבנין איתאמרת.

1.

R. Pinchas: Why are you happy? This was said according to Rabanan! (I hold that R. Elazar b'Ribi Shimon totally argues. He holds that the Isur of Avodas Molech does not apply to other idolatries!)

א"ל ולהדא צורכת

2.

R. Zeirah: Was it needed [to teach so according to Rabanan]?!

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF