1)

TEARING FOR HEARING BLASPHEMY (Yerushalmi Halachah 8 Daf 36b)

ר' חייה אמר ר' יסא מקשי תנינן הכרוז יוצא לפניו איש פלוני בן איש פלוני יוצא ליסקל על שעבר עבירה פלונית ופלוני ופלוני עדיו כל מי שהוא יודע לו זכות יבוא וילמוד.

(a)

Question (R. Chiyah citing R. Yosah): Our Mishnah says that they announce in front of him 'Ploni ben Almoni is being taken to be killed for this transgression. Reuven and David are the witnesses. If anyone knows Zechus, come and give it'! (We do not say that one who heard the announcement must tear, even though he knows that Ploni blasphemed!)

שמענו שומע מפי שומע צריך לקרוע. שמעינן שומע מפי שומע ושומע מפי שומע צריך לקרוע.

(b)

Answer: We heard that one who heard from one who heard [the curse] must tear. Did we hear that if one (Levi) heard from one who heard (Moshe), and the one who heard (Moshe) heard from one who heard, that [Levi] must tear?!

(מהו לקרוע על קללת השם) [צ"ל על קללת השם מנין - חומת ירושלם, וכן הוא במועד קטו]

(c)

Question: What is the source [to tear for hearing] blasphemy?

נישמעינה מן הדא ויהי כשמוע המלך חזקיהו את דברי רבשקה ויקרע את בגדיו.

(d)

Answer: We learn from the following. "Va'Yhi ki'Shmo'a ha'Melech Chizkiyah Es Divrei Ravshakei va'Yikra Es Begadav."

מהו לקרוע על קיללת עכו"ם

(e)

Question: Does one tear for hearing a Nochri blaspheme?

מאן דאמר רבשקה עכו"ם היה קורעין מאן דאמר ישראל היה אין קורעין.

(f)

Answer: According to the opinion that Ravshakei was a Nochri, one tears. According to the opinion that he was a Yisrael, one does not tear.

תני ר' הושעיה אחד השומע קללת השם מישראל ואחד השומע מפי העכו"ם חייב לקרוע

(g)

(Beraisa - R. Hoshayah): The same applies to one who hears blasphemy from a Yisrael, and one who hears blasphemy from a Nochri, he must tear.

מה טעמא [דף לז עמוד א] אני ה' אלהי כל בשר הממני יפלא כל דבר.

1.

What is the reason? "Ani Hash-m Elokei Kol Basar ha'Mimeni Yipalei Kol Davar" (he is G-d over all nations. Since he cast off His yoke, one must tear.)

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF