1)

MAY NOCHRIM LEARN TORAH? [line 2]

ואמר ר' יוחנן <עובד כוכבים> {גוי} שעוסק בתורה חייב מיתה שנאמר (דברים לג) תורה צוה לנו משה מורשה לנו מורשה ולא להם
(a)

(R. Yochanan): A Nochri who learns Torah is Chayav Misah. "Torah... Morashah Kehilas Yakov", it is an inheritance for Yisrael, but not for Nochrim.

וליחשבה גבי שבע מצות
(b)

Question: Why isn't this included among his seven Mitzvos?

מ"ד מורשה מיגזל קא גזיל לה
(c)

Answer #1: It is included in theft;

מאן דאמר מאורסה דינו כנערה המאורסה דבסקילה
(d)

Answer #2: According to the opinion that expounds it is as if said Me'orasah (Torah is the Arusah of Yisrael), it is included in Arayos.

מיתיבי היה ר"מ אומר מניין שאפילו <עובד כוכבים> {גוי} ועוסק בתורה שהוא ככהן גדול שנאמר (ויקרא יח) אשר יעשה אותם האדם וחי בהם
(e)

Question (Beraisa - R. Meir): If a Nochri engages in Torah, he receives reward like a Kohen Gadol - "Asher Ya'aseh Osam ha'Adam va'Chai";

כהנים לוים וישראלים לא נאמר אלא האדם הא למדת שאפילו <עובד כוכבים> {גוי} ועוסק בתורה הרי הוא ככהן גדול
1.

It does not say that Yisraelim will live through the Mitzvos, rather, Adam. This teaches that if a Nochri engages in Torah, he is rewarded like a Kohen Gadol.

התם בשבע מצות דידהו:
(f)

Answer: He is rewarded for learning his seven Mitzvos (but liable for anything else).

2)

BLOOD OF A LIVING ANIMAL [line 14]

ר' חנינא בן גמליאל אומר אף הדם מן החי:
(a)

(Beraisa - R. Chanina ben Gamliel): A Nochri is liable even for eating blood of a living animal.

ת"ר (בראשית ט) אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו זה אבר מן החי
(b)

(Beraisa): "Ach Basar b'Nafsho Damo Lo Sochelu" refers to Ever Min ha'Chai;

רבי חנינא בן גמליאל אומר אף הדם מן החי
(c)

R. Chanina ben Gamliel says, this also includes blood of a living animal.

מ"ט דרבי חנינא בן גמליאל
(d)

Question: What is his reason?

קרי ביה בשר בנפשו לא תאכל דמו בנפשו לא תאכל
(e)

Answer: We expound the verse as if it said 'Basar b'Nafsho Lo Sochelu, Damo b'Nafsho Lo Sochelu';

ורבנן ההוא למישרי שרצים הוא דאתא
1.

Chachamim say, this comes to permit (limbs of living) Sheratzim (this will be explained).

כיוצא בדבר אתה אומר (דברים יב) רק חזק לבלתי אכל הדם כי הדם הוא הנפש וגו' <רק חזק לבלתי אכל הדם זה אבר מן החי כי הדם הוא הנפש זה דם מן החי>
(f)

(R. Chanina ben Gamliel): Similarly, blood of a living animal is forbidden to Yisrael - "... l'Vilti Achol ha'Dam Ki ha'Dam Hu ha'Nefesh" (do not eat blood while it is connected to the soul, i.e. while the animal is alive).

ורבנן ההוא לדם הקזה שהנשמה יוצאה בו הוא דאתא
1.

Chachamim say, this forbids Dam ha'Nefesh of bloodletting (i.e. as long as it is flowing).

3)

MITZVOS GIVEN TO BENEI NOACH AND YISRAEL [line 25]

למה לי למיכתב לבני נח ולמה לי למשני בסיני
(a)

Question: Why does the Torah forbid blood of a living animal to Bnei Noach, and again to Yisrael?

כדר' יוסי בר' חנינא דא"ר יוסי בר' חנינא כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה
(b)

Answer: This is like R. Yosi b'Rebbi Chanina taught, that any Mitzvah said to Bnei Noach (it appears in the Torah before Ma'amad Har Sinai) that is repeated at (or after) Sinai, applies to Bnei Noach and Yisrael;

לבני נח ולא נשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח
1.

Any Mitzvah said to Bnei Noach that is not repeated at Sinai, applies only to Yisrael;

ואנו אין לנו אלא גיד הנשה ואליבא דר' יהודה
2.

The only example we have is Gid ha'Nasheh, according to R. Yehudah.

אמר מר כל מצוה שנאמרה לבני נח ונשנית בסיני לזה ולזה נאמרה
(c)

Question: R. Yosi's first law is illogical!

אדרבה מדנשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח
1.

(Had it not been repeated, we would say that it applies to Bnei Noach and to Yisrael. Presumably, we just received more Mitzvos at Sinai, but we did not lose Mitzvos). Since the Mitzvah was repeated, this should teach that it applies only to Yisrael!

מדאיתני <עבודת כוכבים> {עבודה זרה} בסיני ואשכחן דענש <עובדי כוכבים> {גוים} עילווה ש"מ לזה ולזה נאמרה:
(d)

Answer: We find that Nochrim were punished for idolatry (surely, they were commanded), and idolatry was repeated at Sinai. This teaches that such Mitzvos apply to Nochrim and Yisrael.

לבני נח ולא נשנית בסיני לישראל נאמרה ולא לבני נח: אדרבה מדלא נישנית בסיני לבני נח נאמרה ולא לישראל
(e)

Question: Why did R. Yosi say that a Mitzvah said to Bnei Noach and not repeated at Sinai applies only to Yisrael? This should indicate that it applies only to Nochrim!

ליכא מידעם דלישראל שרי <ולעובד כוכבים> {ולגוי} אסור
(f)

Answer: We never find something permitted to a Yisrael, but forbidden to a Nochri.

ולא והרי יפת תואר
(g)

Question: Yafes To'ar is permitted to a Yisrael, but forbidden to a Nochri!

התם משום
(h)

Answer: This is only because it does not apply to them;

דלאו בני כיבוש נינהו
1.

(Yafes To'ar applies only during conquest.) This does not apply to Nochrim. (The Ya'avetz, Rashash and Chasam Sofer ask, we find that Nochrim can conquer land and take slaves (Gitin 38a)! Margoliyos ha'Yam (32) answers that they acquire a slave only for labor, but do not acquire the person himself (Ran 57a), and this is not enough for Yefas To'ar.)

והרי פחות משוה פרוטה
(i)

Question: Nochrim are killed for stealing less than the value of a Perutah. A Yisrael is exempt for this!

התם משום
(j)

Answer: Yisraelim are commanded about theft like Nochrim are;

דלאו בני מחילה נינהו:
1.

Nochrim are liable because they do not pardon such an amount. Yisraelim are exempt because they pardon it.

כל מצוה שנאמרה לבני נח ונישנית בסיני לזה ולזה נאמרה (דף נט,ב) והרי מילה שנאמרה לבני נח דכתיב (בראשית יז) ואתה את בריתי תשמור ונשנית בסיני (ויקרא יב) וביום השמיני ימול לישראל נאמרה ולא לבני נח
(k)

Question: We said that a Mitzvah said to Bnei Noach and repeated applies to both. Milah was said before Sinai ("v'Atah Es Brisi Tishmor") and after ("uva'Yom ha'Shemini Yimol"), yet it applies only to Yisrael!

59b----------------------------------------59b
ההוא למישרי שבת הוא דאתא ביום ואפילו בשבת
(l)

Answer #1: The latter verse is needed to permit Milah on Shabbos.

והרי פריה ורביה שנאמרה לבני נח דכתיב (בראשית ט) ואתם פרו ורבו ונשנית בסיני (דברים ה) לך אמור להם שובו לכם לאהליכם לישראל נאמרה ולא לבני נח
(m)

Question: The Mitzvah to have children was said before Sinai ("Peru u'Rvu") and after ("Shuvu Lachem l'Ohaleichem"), yet it applies only to Yisrael!

ההוא לכל דבר שבמנין צריך מנין אחר להתירו הוא דאתא
(n)

Answer: The latter verse is needed to teach that something forbidden by a vote of Beis Din is not permitted until Beis Din votes to permit it (even if they forbade for a limited time, similar to the Isur of Bi'ah that Hash-m imposed before Ma'amad Har Sinai, and He needed to permit it).

אי הכי כל חדא וחדא נמי נימא משום מילתא איתני
(o)

Question: If so, we can say that every Mitzvah repeated after Sinai was repeated for a certain Chidush (and applies only to Yisrael)!

הכי קאמר אזהרה מיהדר ומיתנא בה למה לי
(p)

Answer: When the warning not to transgress is repeated, this shows that it applies to Bnei Noach and Yisrael.

4)

WHO IS COMMANDED ABOUT MILAH? [line 12]

ואין לנו אלא גיד הנשה בלבד ואליבא דר' יהודה
(a)

Question: R. Yosi b'Rebbi Chanina said that the only Mitzvah (said to Bnei Noach that is not repeated) is Gid ha'Nasheh, according to R. Yehudah;

הני נמי לא איתני
1.

(It is as if) also Milah and Peru u'Rvu were not repeated!

הני איתני לשום מילתא בעלמא
(b)

Answer: They were repeated, but to teach a different matters (like we said);

הא לא איתני כלל
1.

Only Gid ha'Nasheh was not repeated at all.

אי בעית אימא מילה מעיקר' לאברהם הוא דקא מזהר ליה רחמנא ואתה את בריתי תשמור אתה וזרעך אחריך לדורותם אתה וזרעך אין איניש אחרינא לא
(c)

Answer #2 (to Question (k)): Milah was never given to all Bnei Noach, only to Avraham - "v'Atah Es Brisi Tishmor Atah v'Zar'acha Acharecha."

אלא מעתה בני ישמעאל לחייבו
(d)

Question: If so, also Bnei Yishmael should be commanded about Milah. Also they descend from Avraham!

(בראשית כא) כי ביצחק יקרא לך זרע
(e)

Answer: "Ki v'Yitzchak Yikarei Lecha Zara" (only Yitzchak's descendants are considered Avraham's seed).

בני עשו לחייבו
(f)

Question: Bnei Esav should be commanded about Milah, they also descend from Yitzchak!

ביצחק ולא כל יצחק
(g)

Answer: It says "v'Yitzchak" (in, i.e.) part of Yitzchak (i.e. only descendants of Yakov).

מתקיף לה רב אושעיא אלא מעתה בני קטורה לא לחייבו
(h)

Question (R. Oshaya): If so, Bnei Keturah (Avraham's children after he remarried Hagar) should not be commanded about Milah, for they do not descend from Yitzchak;

האמר ר' יוסי בר אבין ואיתימא ר' יוסי בר חנינא (בראשית יז) את בריתי הפר לרבות בני קטורה
(i)

Answer: R. Yosi bar Avin taught that "Es Brisi Hefar" comes to include Bnei Keturah.

5)

MEAT WAS NOT PERMITTED TO ADAM HA'RISHON [line 21]

אמר רב יהודה אמר רב אדם הראשון לא הותר לו בשר לאכילה דכתיב (בראשית א) לכם יהיה לאכלה ולכל חית הארץ ולא חית הארץ לכם
(a)

(Rav Yehudah): Adam ha'Rishon was not allowed to (kill animals to) eat meat. "(All vegetation) Lachem Yihyeh l'Ochlah ul'Chol Chayas ha'Sadeh" - the animals are not Lachem (for man to eat);

וכשבאו בני נח התיר להם שנאמר (בראשית ט) כירק עשב נתתי לכם את כל
1.

After the flood, it was permitted - "k'Yerek Esev Nosati Lachem Es Kol."

יכול לא יהא אבר מן החי נוהג בו
2.

Suggestion: Perhaps even a limb of a living animal was permitted!

ת"ל (בראשית ט) אך בשר בנפשו דמו לא תאכלו
3.

Rejection: "Ach Basar b'Nafsho Damo Lo Sochelu."

יכול אף לשרצים
4.

Suggestion: Perhaps even limbs of living Sheratzim are forbidden!

ת"ל (בראשית ט) אך
5.

Rejection: "Ach" always excludes.

ומאי תלמודא
6.

Question: How does this teach that Sheratzim are excluded?

א"ר הונא דמו מי שדמו חלוק מבשרו יצאו שרצים שאין דמם חלוק מבשרם
7.

Answer (Rav Huna): (The verse needlessly says) "Damo". This alludes to something whose blood is distinguished (in Halachah) from the flesh (i.e. animals. Blood of Sheratzim is has the same law as the flesh.)

מיתיבי (בראשית א) ורדו בדגת הים מאי לאו לאכילה
(b)

Question: "U'Rdu (be master over) bi'Dgas ha'Yam" authorized man to eat fish!

לא למלאכה
(c)

Answer: No, it authorized him to force fish to work for him.

ודגים בני מלאכה נינהו
1.

Question: Can fish work?

אין כדרחבה
2.

Answer: Yes! Rachbah's question proves this.

דבעי רחבה הנהיג בעיזא ושיבוטא מאי
i.

Question (Rachbah): If one harnessed a fish and a goat to pull a wagon together, is he liable (for Kilai Behemah)?

ת"ש (בראשית א) ובעוף השמים מאי לאו לאכילה
(d)

Question: "(U'Rdu...) uv'Of ha'Shamayim" authorized man to eat birds!

לא למלאכה
(e)

Answer: No, it authorized him to force birds to work for him.

ועופות בני מלאכה נינהו
1.

Question: Can birds work?

אין
2.

Answer: Yes! Rabah bar Rav Huna's question proves this.

כדבעי רבה בר רב הונא דש באווזין ותרנגולין לר' יוסי ברבי יהודה מאי
i.

Question (Rabah bar Rav Huna): According to R. Yosi b'Rebbi Yehudah (who says that a worker's right to eat (and the Isur to muzzle an animal) is only when he (or it) works with his feet and hands (forelegs), if one threshes with geese and chickens, what is the law? (Does the right to eat depend on working with four limbs, or that none of the four limbs are idle?)

תא שמע (בראשית א) ובכל חיה הרומשת על הארץ
(f)

Question: "(U'Rdu...) uv'Chol Chayah ha'Romeses Al ha'Aretz." (Surely, this authorized man to eat Chayos. One cannot use them to work!)

ההוא לאתויי נחש הוא דאתא
(g)

Answer: No, it authorized him to force snakes to work for him.

דתניא ר"ש בן מנסיא אומר חבל על שמש גדול שאבד מן העולם שאלמלא <לא> נתקלל נחש כל אחד ואחד מישראל היו מזדמנין לו שני נחשים טובים אחד משגרו לצפון ואחד משגרו לדרום להביא לו סנדלבונים טובים ואבנים טובות ומרגליות ולא עוד אלא שמפשילין רצועה תחת זנבו ומוציא בה עפר לגנתו ולחורבתו
1.

(Beraisa - R. Shimon ben Menasya): Had the snake not been cursed (and lost its legs), it would have been a great servant. Every Yisrael would have had two, to find gems for him, and to fertilize his field.

מיתיבי היה ר' יהודה בן תימא אומר אדם הראשון מיסב בגן עדן היה והיו מלאכי השרת צולין לו בשר ומסננין לו יין הציץ בו נחש וראה בכבודו ונתקנא בו
(h)

Question (Beraisa - R. Yehudah ben Teima): In Gan Eden, angels were roasting meat and straining wine for Adam ha'Rishon to eat and drink. The snake saw Adam's honor and became jealous.

התם בבשר היורד מן השמים
(i)

Answer: They brought him meat that fell from Shamayim.

מי איכא בשר היורד מן השמים
(j)

Question: Does meat fall from Shamayim?!

אין כי הא דר"ש בן חלפתא הוה קאזיל באורחא פגעו בו הנך אריותא דהוו קא נהמי לאפיה אמר (תהילים קד) הכפירים שואגים לטרף נחיתו ליה תרתי אטמתא חדא אכלוה וחדא שבקוה אייתיה ואתא לבי מדרשא בעי עלה דבר טמא הוא זה או דבר טהור
(k)

Answer: Yes! R. Shimon ben Chalafta encountered lions. They roared at him (they wanted to eat him). He said "ha'Kefirim Sho'agim la'Taref" - two pieces of meat came down (from Shamayim). The lions ate one. He took the other to the Beis Medrash, and asked if it was Tahor or Tamei.

א"ל אין דבר טמא יורד מן השמים
1.

Rabanan: Tamei things do not descend from Shamayim.

בעי מיניה ר' זירא מר' אבהו ירדה לו דמות חמור מהו
(l)

Question (R. Zeira): If an animal resembling a donkey descended from Shamayim, what is the law?

א"ל יארוד נאלא הא אמרי ליה אין דבר טמא יורד מן השמים:
(m)

Rabanan: We already said that Tamei things do not descend from Shamayim. (Surely, such an animal would not fall. If it did, it would be Tahor.)