1)

INTERROGATION OF WITNESSES (Yerushalmi Halachah 1 Daf 20b)

משנה אחד דיני ממונות ואחד דיני נפשות בדרישה ובחקירה שנאמר משפט אחד יהיה לכם

(a)

(Mishnah): The same laws of Drishah v'Chakirah apply to monetary and capital cases - "Mishpat Echad Yihyeh Lachem."

מה בין דיני ממונות לדיני נפשות דיני ממונות בשלשה ודיני נפשות בעשרים ושלשה

(b)

What are differences between monetary and capital cases? Monetary cases require three judges. Capital cases require 23;

דיני ממונות פותחין בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות פותחין לזכות ואין פותחין בחובה:

1.

In monetary cases, [the judges] may begin with [a reason] for Zechus or Chiyuv. Capital cases begin with Zechus, and not with Chiyuv.

גמרא אמר ר' יוחנן בשביל לחוס על ממון ישראל אמרו האיך אתה יודע שזה חייב לזה.

(c)

(Gemara - R. Yochanan): [Chachamim nullified Drishah v'Chakirah (interrogation of witnesses) from monetary cases] due to concern for money of Yisrael (a lender should not lose if the witnesses do not remember the time and place of the loan. Rather,) the Beis Din says [to the witnesses] "how do you know that he owes him?" (Above, Perek 3 Mishnah 8)

ר' חייה בר בא בעא קומי ר' יוסי היך עבדין עובדא

(d)

Question (Rabah bar Rav Ba, to R. Yosi): How do we conduct in practice? (Do we follow R. Yochanan?)

א"ל כר' יוחנן דר' יוחנן אמר בשביל לחוס על ממון ישראל אמרו היאך אתה יודע שזה חייב לזה.

(e)

Answer (R. Yosi): We follow R. Yochanan. R. Yochanan said that due to concern for money of Yisrael, they say "how do you know that he owes him?"

זעירא בר חיננא בשם רבי חנינה ורבי יהודה [דף כא עמוד א] חד אמר ודרשת וחקרת ושאלת היטב וחד אמר צדק צדק תרדוף.

(f)

Question (Ze'ira bar Chinena citing R. Chanina and Rav Yehudah): One [verse] says "v'Darashta v'Chakarta v'Sha'alta Heitev" (you must do Drishah v'Chakirah), and one says "Tzedek Tzedek Tirdof" (without so much investigation)!

הא כיצד אם את רואה הדין שיוצא לאמיתו (חקרוהו ואם לאו צדקיהו) [צ"ל צדקיהו ואם לאו חקרוהו - זהב הארץ, עלי תמר ממדרש איוב]

(g)

Answer: If you see the Din coming out according to the truth, judge it righteously (without Drishah v'Chakirah); if not, investigate it (if there is deceit - Alei Tamar).

רב הונא כד הוה חמי שהדין מכוונה הוה חקר וכד הוה חמי הכין והכין הוה מכוון.

1.

When Rav Huna saw that the Din is coordinated (the witnesses say the same words), he would investigate. When he saw that they say so and so (use different words), he would coordinate (see if the testimonies match).

כיצד פותחין לזכות אומרין איפשר שזה הרג את הנפש.

(h)

How do we begin for Zechus? We say "is it possible that this person murdered?!"

א"ר יוסי אין כיני אמר אחד מן העדים יש לו ללמד זכות ובא חבירו וסייעו ויש כאן סיוע

(i)

Question (R. Yosi): If so, if one of the witnesses said "I have a reason for Zechus", and his colleague (the other witness) supports him, there is support (i.e. according to R. Yosi b'Ribi Yehudah, who says that the witnesses can give reasons for Zechus)...

אם אומר את כאן לא נמצאת חב לדייני'

1.

If you will say so, you obligate the judges! (Through considering it shocking to say that he murdered, they induce the witnesses to give false reasons for Zechus, and the wrong verdict will result!)

ויש עדים לשקרן

(j)

Answer: Would witnesses lie?! (We are not concerned for this.)

א"ר יוחנן כל שאינו יודע לדון את השרץ לטהרו ולטמאו מאה פעמים אין יכול לפתוח בזכות.

(k)

(R. Yochanan): Anyone who does not know how to judge a Sheretz, to give reason why it is Tahor and why it is Tamei, 100 times, cannot begin for Zechus. (We do not put such a person on the Sanhedrin.)

כיצד דנין השרץ

(l)

Question: How can we judge a Sheretz [to be Tahor? The Torah says that it is Tamei!]

א"ר ינאי מה אם הנחש שממית טהור עכבר שאין ממית אינו דין להיות טהור.

(m)

Answer (R. Yanai): A snake kills [and increases Tum'ah, yet] it is Tahor. A mouse [or other Sheretz], which does not kill, all the more so it should be Tahor!

או חילוף עכבר שאין ממית טמא נחש שממית אינו דין להיות טמא.

(n)

Question: Perhaps we should say oppositely - a mouse, which does not kill, is Tamei. A snake, which kills, all the more so it should be Tamei!

התיב ר' פינחס הרי ועקרב ממית והרי הוא טהור.

(o)

Answer - objection (R. Pinchas): A scorpion kills and it is Tahor! (This shows that we do not make the latter Kal v'Chomer.)

אשכח תני אמר הוא נחש הוא עקרב.

(p)

Rejection: We find a Tana who says that a snake and scorpion are the same. (A Kal v'Chomer should be Metamei both of them. The above question remains.)

אמר רבי תלמיד וותיק היה [לר"מ] והיה מטהר את השרץ ומטמאו מאה פעמים.

(q)

Rebbi: R. Meir had an expert Talmid who could be Metaher a Sheretz and Metamei it, 100 times.

אמרין ההוא תלמידא לא הוה ידע מורייה.

1.

They say that that Talmid did not know how to rule. (He merely made worthless exercises in how to expound.)

אמר ר' יעקב בר דסאיי דההוא תלמידא קטוע מטורא דסיני הוה:

2.

(R. Yakov bar Dasai): That Talmid was cut off from [receiving his portion in Torah at] Har Sinai.

2)

THE NEED FOR OPPOSITE REASONS IN TORAH (Yerushalmi Halachah 2 Daf 21a)

משנה דיני ממונות מטין על פי אחד בין לזכות בין לחובה ודיני נפשות מטין על פי אחד לזכות ועל פי שנים לחובה:

(a)

(Mishnah): In monetary cases, we follow a majority of one for Zechus or Chiyuv. In capital cases, we follow a majority of one for Zechus, and a majority of two for Chiyuv.

גמרא א"ר ינאי אילו ניתנה התורה חתוכה לא היתה לרגל עמידה.

(b)

(Gemara - R. Yanai): If the Torah was given clearcut (without sides to say like this or like this), it would not have a foundation.

[דף כא עמוד ב] מה טעם וידבר ה' אל משה אמר לפניו רבונו של עולם הודיעני היאך היא ההלכה

1.

What is the reason? "Va'Ydaber Hash-m El Moshe" - [Moshe] said "Master of the world! Teach me what is the Halachah (so there will be no Safek)!"

אמר לו אחרי רבים להטות רבו המזכין זכו רבו המחייבין חייבו כדי שתהא התורה נדרשת מ"ט פנים טמא ומ"ט פנים טהור

2.

Hash-m: "Acherei Rabim Lehatos" - if most are Mezakeh, be Mezakeh. If most obligate, obligate, in order that Torah will be expounded 49 reasons to be Metamei, and 49 reasons to be Metaher. (I cannot give you the Halachah clearly, for then there would be no reasons to say otherwise!)

מיניין ודגל"ו. וכן הוא אומר אמרות ה' אמרות טהורות כסף צרוף בעליל לארץ מזוקק שבעתים

i.

What is the source for 49? [This is the Gematriya of] "v'Diglu [Alai Ahavah]." Also, it says "Imaros Hash-m Amaros Tehoros Kesef Tzaruf ba'Alil la'Aretz Mezukak Shiv'asayim" (seven times seven).

ואומר מישרים אהבוך:

3.

Also, it says "Meisharim Ahavucha" (the primary love of Torah is to get a straight ruling amidst opposing reasons, through following the majority).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF