1)

REVEALING THE JUDGES' OPINIONS (Yerushalmi Halachah 10 Daf 19b)

משנה גמרו את הדבר היו מכניסין אותן גדול שבדיינין אומר איש פלוני אתה זכאי איש פלוני אתה חייב

(a)

(Mishnah): When they finish the case, they bring [the litigants] in. The greatest judge says 'Ploni, you are Zakai. Almoni, you are obligated.'

ומניין כשיצא לא יאמר אני הוא המזכה וחביריי מחייבין ומה אעשה ורבו עלי

(b)

Question: What is the source that when he leaves, [a judge] may not tell [Almoni] 'I acquitted you, but my colleagues obligated. What can I do? They outnumbered me!'

על זה נאמר הולך רכיל מגלה סוד:

(c)

Answer: About this it says "Holech Rachil Megaleh Sod."

[דף כ עמוד א] גמרא אמר רבי יוחנן כופין את המחייב שיכתוב זכאי

(d)

(Gemara - R. Yochanan): We force [the judge who obligates] to write Zakai (like the majority).

ר"ש בן לקיש אמר המחייב כותב חייב והמזכה כותב זכאי.

(e)

(Reish Lakish): One who obligates writes Chayav, and one who is Mezakeh writes Zakai.

מתניתא פליגא על ריש לקיש מניין כשיצא לא יאמר אני מזכה וחביריי מחייבין. מה עבד לה (רבי יוחנן) [צ"ל רשב"ל - רידב"ז]

(f)

Question: Our Mishnah refutes Reish Lakish! What is the source that when he leaves, he may not say 'I acquitted you, but my colleagues obligated'? (If he writes Zakai, Almoni will see this!) How does Reish Lakish explain this?

דלא יהא מאן דהוא מימר כמה בעית מזכה לפלוני בדינא ולא שבקון לי.

(g)

Answer: [It is known that he was Mezakeh, but] one may not say "how much I wanted (insisted) to be Mezakeh Ploni in his Din, and they did not let me!"

מאי טעמא (דריש לקיש) [צ"ל דר"י - רידב"ז]

(h)

Question: What is R. Yochanan's reason? (It looks false to write unlike he held!)

דלא ייתי חורן ויסבור דכוותיה ויימר אוף פלן הוה תמן אוף הוא טעה:

(i)

Answer: [The obligated party] should not bring someone else who holds like [Ploni, who said Zakai], and say "even Ploni was there [and was Mezakeh] - did even he err?!" (Really, I am Zakai! Therefore, all write Chayav, so he cannot do so. We explained the Sugya like RIDVAZ.)

2)

ONE WHO BRINGS A PROOF LATER (Yerushalmi Halachah 11 Daf 20a)

משנה כל זמן שהוא מביא ראיה סותר את הדין

(a)

(Mishnah): Whenever [a litigant] brings a proof, he cancels the verdict.

אמרו לו כל ראיות שיש לך הבא מיכן ועד שלשים יום הביא בתוך שלשים יום סותר לאחר שלשים יום אינו סותר

(b)

If they told him "bring all your proofs from now and until 30 days", if he brought within 30 days, he cancels the verdict; after 30 days, he does not cancel the verdict;

אמר רשב"ג מה יעשה לא מצא בתוך שלשים ומצא לאחר שלשים:

1.

R. Shimon ben Gamliel says, what should he do? He did not find within 30, and he found after 30! (Therefore, he cancels the verdict.)

גמרא אמר ר' אושעיה תמן שאיפשר להן להוסיף דנין אילו כנגד אילו ברם הכא אי איפשר להן להוסיף.

(c)

(Gemara - R. Oshayah): There (in capital cases), it is possible to add judges [until 71. Therefore, when one is undecided, we add two] and they debate with each other. Here, we cannot add [until 71. Therefore, when one is undecided, we add one - Ridvaz].

רבי יוחנן וריש לקיש תרויהון מרין אפילו הכא איפשר להן להוסיף:

(d)

(R. Yochanan and Reish Lakish): Even here, it is possible to add judges [until 71. Therefore, when one is undecided, we add one].

3)

ONE WHO FOUND A PROOF ONLY LATER (Yerushalmi Halachah 12 Daf 20a)

משנה אמרו לו הבא עדים אמר אין לי עדים הבא ראיה אמר אין לי ראיה ולאחר זמן מצא עדים ומצא ראיה הרי זה אינה כלום

(a)

(Mishnah): If they told him "bring witnesses", and he said that he does not have witnesses; "bring a proof", and he said that he does not have a proof, and afterwards he found witnesses or a proof, it has no effect;

אמר רשב"ג מה יעשה לא היה יודע שיש לו עדים ומצא עדים ולא היה יודע שיש לו ראיה ומצא ראיה

(b)

R. Shimon ben Gamliel says, what should he do? He did not know that he has witnesses, and he found witnesses! He did not know that he has a proof, and he found a proof!

אמרו לו הבא עדים אמר אין לי עדים הבא ראיה ואמר אין לי ראיה ראה שהוא מתחייב ואמר [דף כ עמוד ב] קרבו איש פלוני ופלוני והעידוני או שהוציא ראיה מתוך אפונדתו הרי זו אינה כלום:

(c)

If they told him "bring witnesses", and he said that he does not have witnesses; "bring a proof", and he said that he does not have a proof, and he saw that he would be obligated, and said 'Ploni and Almoni, come to testify for me!', or he pulled a proof out of his belt, it has no effect.

גמרא רבי יוחנן בשם רב הושעיה תלתא אמורין חד אמר כל זמן שמביא ראיה סותר את הדין וחד אמר הביא בתוך שלשים סותר לאחר שלשים אינו סותר וחד אמר לעולם אין סותר עד שיביא ראיה שלא היה יודע בה כל עיקר.

(d)

(Gemara - R. Yochanan citing R. Hoshayah): Three Amora'im - one of them said that whenever he brings a proof, he cancels the verdict. One said that if he brought within 30 days, he cancels the verdict; after 30 days, he does not cancel the verdict. And one said that he never cancels the verdict, unless he brings a proof that he did not know about at all.

והתנינן אמר רבן שמעון בן גמליאל מה יעשה לא היה יודע שיש לו עדים ומצא עדים שיש לו ראיה ומצא ראיה כו'.

(e)

Question (Mishnah - R. Shimon ben Gamliel): What should he do? He did not know that he has witnesses, and he found witnesses! He did not know that he has a proof, and he found a proof! (This is difficult for the one who says that he cancels only within 30 days.)

רבי לא ור' זירא חד אמר עד שיבטל ראיותיו וחד אמר עד שיכפר בראיותיו.

(f)

R. Lo and R. Zeira [argued about until when he may bring a proof that he did not know about at all] - one of them said until he is Mevatel his proofs, and one said until he denies his proofs (says that he has no other proofs).

רבי לוי הוה ליה דין עם חד בר נש על עסק בתים והוון דיינין קומי ר' לעזר. לאחר גמר דין הביא ראיה. שאל לר' יוחנן א"ל כל זמן שמביא ראיה סותר הדין.

(g)

R. Levi had a Din with a man about houses. They were judged in front of R. Lazar. After the final verdict, [one of them] brought a proof. [R. Lazar] asked R. Yochanan; he told him "whenever he brings a proof, he cancels the verdict."

ר' אבמכיס הוה ליה דין עם חד בר נש על עיסק ריחייא והוון אידיינין קומי רבי לעזר לאחר גמר דין הביא עדים. שאל לרבי יוחנן א"ל אדיין את לזו כל זמן שמביא ראיה סותר את הדין.

(h)

R. Avamchis had a Din with a man about a millstone. They were judged in front of R. Lazar. After the final verdict, [one of them] brought witnesses. [R. Lazar] asked R. Yochanan; he said to him "you still [need to ask] this? [I already told you that] whenever he brings a proof, he cancels the verdict!"

ולמה תרין עובדין.

(i)

Question: Why [did R. Lazar need to ask about] two episodes?

רבי לוי לא איתעביד ליה גזר דין רבי אבמכיס איתעביד ליה גזר דין.

(j)

Answer: [In the case of] R. Levi, the final verdict was not carried out. [In the case of] R. Avamchis, the final verdict was carried out.

אשר הדיינין מה שיהיה צריך בית דין.

(k)

Question: A validation of judges (they signed that they affirmed the validity of the signatures on a document - if we do not recognize the signatures of the witnesses, nor of the judges), does it need Beis Din [to verify the signatures of the witnesses or of the judges? Or, are we not concerned for forgery in such a case?]

רבי הושעיה בשם שמואל רב בניי בשם שמואל חד אמר יתקיים או בכתב ידי עדים או בכתב ידי הדיינים וחד אמר אפילו בכתב אחד ובדיין אחד:

(l)

Answer: R. Hoshayah in the name of Shmuel, and R. Banai in the name of Shmuel [argued about this] - one of them said, they must verify the signatures of the witnesses or of the judges. And one said that they may verify the signatures of one witness and one judge.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF