1)

TOSFOS DH HASHTA DE'MERACHKI MEHADADI

תוספות ד"ה השתא דמרחקי מהדדי

והא דאמרי' מנחות (נה:) 'כלל ופרט המרוחקין זה מזה, אין דנין אותו בכלל ופרט'?

(a)

Implied Question: But in Menachos 55b, the Gemara states that if a 'K'lal u'P'rat' are distant from each other, they are not considered a 'K'lal u'P'rat'?

לאו דאין דנין כלל, אלא דנין בכלל ופרט, ואהני לרבויי מידי כי הכא, דאהני לרבויי 'עכו"ם'.

(b)

Answer: The Gemara does not mean that they are not considered a 'K'lal u'P'rat' at all, but that we only treat it as such to include one thing, like here, where we include 'Akum' (from the K'lal).

2)

TOSFOS DH OSO BE'LO KESUSO

תוספות ד"ה אותו בלא כסותו

ואף על גב דמשעת סקילה היה ערום?

(a)

Implied Question: Even though he was already naked from the time of the stoning ...

ס"ד שילבישוהו בשעת תלייה.

(b)

Answer: We would otherwise have thought that one is obligated to dress him before hanging him.

3)

TOSFOS DH SH'TEI AVEIROS

תוספות ד"ה שתי עבירות

ומעשה דשמעון בן שטח?

(a)

Implied Question: Then how was Shimon ben Shetach permitted to sentence the eighty witches on the same day?

יש בעלת אוב וידעוני, ויש חובר חבר ושאר מכשפות.

(b)

Answer: Because there are many kinds of witchcraft 'Ba'alas-Ov, Yid'oni, Chover Chaver and more.

46b----------------------------------------46b

4)

TOSFOS DH TELISHA LA'AV K'LUM HI

תוספות ד"ה תלישה לאו כלום היא

והא דאמרי' בפ' כיסוי הדם (חולין דף פט.), ד'עפר עיר הנדחת שרי, דכתיב "ואת כל שללה תקבוץ אל תוך רחובה ושרפת", מי שאינו מחוסר אלא קביצה ושרפה, יצא זה שמחוסר תלישה וקביצה ושריפה'?

(a)

Implied Question: Then why does the Gemara in Perek Kisuy ha'Dam Chulin, 89a) permit the soil of Ir ha'Nidachas because the Torah writes "ve'es Kol Shelalah Tikbotz el Toch Rechovah Vesarafta" - from which it Darshens 'that only things that need only to be gathered and burned, but not what requires detaching as well?

לא דמי, דעפר חשיב טפי מחובר מעץ הנעוץ בארץ.

(b)

Answer: The cases are not camparable, inasmuch as earth is considered more attached to the ground than a plank of wood.

5)

TOSFOS DH KELILEI ALMA

תוספות ד"ה קלילי עלמא

יש גורסין 'קלי', משום דאמר בסמוך 'קלת'.

(a)

Suggested Text: Some commentaries have the text 'Kalei', since the Gemara will shortly say 'Kalas'.

ואין לחוש בכך, דאשכחן נמי בפרק ד' מיתות (לקמן דף סו.) גבי "אלהים לא תקלל" דאמר ליכתוב 'לא תקל'.

(b)

Refutal: This is not necessary however. And we find also in Perek Arba Misos (later, Daf 66a) regarding the Pasuk "Elokim Lo Sekalel" that the Gemara asks 'Let it say "Lo Seikal"?

6)

TOSFOS DH KEVURAH MISHUM BIZYONA O MISHUM KAPARAH

תוספות ד"ה קבורה משום בזיונא או משום כפרה

ע"כ איכא כפרה, כדאמרי' לקמן (דף מז:) (בפ' ד' מיתות) 'כפרה מאימת הוי? מכי חזו צערא דקיברא פורתא'.

(a)

Clarification (Part 1): There is no question that there is a Kaparah, as we will learn later on Daf 47b (in Perek Arba Misos 'When does the Kaparah take place? From the time that they experience a little pain of the grave'.

אלא אפי' אי איכא בזיונא וכפרה, מיבעי ליה הי עיקר

(b)

Clarification (Part 2): What the Gemara therefore means to ask is that, even if assuming that there is both Bizayon and Kaparah, which is the main one?

וא"ת והא איכא כפרה טפי בשלא נקבר משנקבר, כדתניא בשמעתין (לקמן מז.) 'סימן יפה לו למת - שנפרעין ממנו לאחר מיתה, מת שלא נספד ולא נקבר'?

(c)

Question: Surely there is more Kaparah there where the Meis is not buried than there where he is, as we learned in a Beraisa later in the Perek (on Daf 47a) 'It is a good sign for a dead person if he is not eulogized and not buried'?

וי"ל, דלאו לא נקבר כלל קאמר אלא לא נקבר לפי כבודו.

(d)

Answer: The Gemara does not mean that he is not buried at all, but that he is not buried according to the honor he deserves.

והאי בזיונא דהכא לאו בזיונא דמת קאמר, דאם כן אמאי לא כל כמיניה?

(e)

Clarification (Part 1): The 'Bizayon discussed here is not referring to the Bizayon of the deceased, because if it was, why does he not have the right to be Mochel? ...

אלא בזיונא דמשפחתו; אבל למת אית לו בזיון אם אינו שוכב על המטה בכבוד.

(f)

Clarification (Part 2): ... but to the Bizayon of the family, but as far as the deceased is concerned, it is a Bizayon for him if he is not lying on his stretcher in a dignified manner.

7)

TOSFOS DH LO SIKBERUHU LEHAHU GAVRA

תוספות ד"ה לא תקברוהו לההוא גברא

והא דאמר בריש פ"ט דכתובות (דף פד.) ד'המוכר קברו, באים בני משפחה וקוברים אותו בע"כ, משום פגם משפחה"?

(a)

Implied Question: Even though the Gemara states in Kesuvos, 84a, that if someone sells his (family) grave, the family members come and bury him there against his will, due to the slight of the family ...

שאני התם, דבעי דליקברוה בחד דוכתא.

(b)

Answer: It is different there, because they want to bury all the family members in one spot (see also Tosfos ha'Rosh).

8)

TOSFOS DH HESPEIDA YAKRA DECHAYI

תוספות ד"ה הספידא יקרא דחיי

(SUMMARY: Tosfos reconcile this [in two ways] with the Gemara in Perek ha'Areil, which, based on a Pasuk in Shmuel, took Yisrael to task for not eulogizing King Sha'ul properly).

תימה, הא דאמר בפ' הערל (יבמות דף עח.) "אל שאול ואל בית הדמים" - 'אל שאול שלא נספד כהלכה'.

(a)

Question (Part 1): The Gemara in Perek ha'Areil (Yevamos, 78a), commenting on the the words "el Sha'ul" (in the Pasuk "el Sha'ul ve'el Beis-ha"Damim"), explains that the plague to which the Pasuk is referring was a punishment for not eulogizing Sha'ul properly ...

ואי משום יקרא דחיי, הרי מחלו ישראל על כבודן שלא הספידוהו?

(b)

Question (Part 2): Now if a Hesped is in honor of the living, why were the people punished, seeing as they were Mochel their Kavod?

וי"ל, דיראים היו לסופדו להראות שמצטערין עליו, מפני דוד.

(c)

Answer #1: The reason that they did not eulogize Sha'ul properly was (not due to Mechilah, but) because they were afraid to demonstrate their sadness, before David.

ועוד, דאפי' הוי יקרא דחיי, שאני מלך דאיכא בזיון טפי לגביה שלא נספד כהלכה.

(d)

Answer #2: Alternatively, even if a eulogy is 'Yakra de'Chayei', a king is different, since it is particularly degrading for him not to be eulogized properly.