1)

ONE IS ALWAYS LIABLE FOR HIS MOTHER [line 1]

(דף נד,א) תניא כוותיה דרבא (ויקרא כ) איש פרט לקטן (ויקרא כ) אשר ישכב את אשת אביו משמע בין אשת אביו שהיא אמו ובין אשת אביו שלא אמו
(a)

Support (for Rava - Beraisa): "Ish" excludes a minor. "Asher Yishkav Es Eshes Aviv" connotes whether or not she is his mother;

אמו שאינה אשת אביו מניין
1.

Question: What is the source to obligate Misah for his mother if she is not his father's wife?

ת"ל (ויקרא כ) ערות אביו גלה מופנה להקיש ולדון ממנו גזרה שוה
2.

Answer: "Ervas Aviv Gilah" is free to learn from a Gezerah Shavah. (The answer is finished below (13).)

מות יומתו בסקילה
3.

"Mos Yumsu" - they are stoned.

אתה אומר בסקילה או אינו אלא באחת מכל מיתות האמורות בתורה
4.

Question: Perhaps it refers to a different Misah!

נאמר כאן דמיהם בם ונאמר באוב וידעוני דמיהם בם מה להלן בסקילה אף כאן בסקילה
5.

Answer: It says here "Demeihem Bam", and also regarding Ov and Yid'oni. Just like there it refers to stoning, also here.

עונש שמענו אזהרה מניין
6.

Question: This teaches the punishment. Which verse forbids Bi'ah with her?

ת"ל (ויקרא יח) ערות אביך לא תגלה ערות אביך זו אשת אביך
7.

Answer: "Ervas Avicha Lo Segale" refers to your father's wife.

אתה אומר אשת אביך או אינו אלא ערות אביך ממש
8.

Question: Perhaps it refers to your father himself!

נאמר כאן ערות אביך לא תגלה ונאמר להלן (ויקרא כ) ערות אביו גלה
9.

Answer: It says "Ervas Avicha Lo Segale", and it says "Ervas Aviv Gilah";

מה להלן באישות הכתוב מדבר אף כאן באישות הכתוב מדבר
i.

Just like the latter refers to his father's wife, also the former.

ומשמע בין אשת אביו שהיא אמו בין אשת אביו שאינה אמו אמו שאינה אשת אביו מניין
10.

Question: This includes his father's wife whether or not she is his mother. What is the source to forbid his mother if she is not his father's wife?

תלמוד לומר (ויקרא יח) ערות אמך לא תגלה
11.

Answer: "Ervas Imcha Lo Segale."

אין לי אלא באזהרה שעשה הכתוב אמו שאינה אשת אביו כאמו שהיא אשת אביו עונש מניין
12.

Suggestion: Perhaps his mother is forbidden whether or not she is his father's wife, but they are Chayav Misah only if she is his father's wife!

נאמר כאן ערות אביך לא תגלה ונאמר להלן ערות אביו גלה
13.

Rejection: It says "Ervas Avicha Lo Segale", and "Ervas Aviv Gilah";

מה באזהרה עשה הכתוב אמו שאינה אשת אביו כאמו שהיא אשת אביו אף בעונש עשה הכתוב אמו שאינה אשת אביו כאמו שהיא אשת אביו
i.

Just like the mother is forbidden in every case, the punishment is Misah in every case.

(ויקרא יח) אמך היא משום אמו אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום אשת אב
14.

"Imcha Hi" - he is liable only for his mother, but not for his father's wife.

ורבנן ערות אביך ממש
(b)

Chachamim explain, "Ervas Avicha" refers to Bi'ah with your father.

האי (ויקרא יח) מואת זכר נפקא
(c)

Question: All Mishkav Zachar (homosexual relations) is forbidden - "v'Es Zachar"!

לחייב עליו שתים וכדרב יהודה
(d)

Answer: For Bi'ah with his father he is liable also due to "Ervas Avicha", like Rav Yehudah taught.

דאמר רב יהודה <נכרי> {גוי} הבא על אביו חייב שתים הבא על אחי אביו חייב שתים
1.

(Rav Yehudah): If a Nochri had Bi'ah with his father, or with his father's brother he is liable twice.

אמר רבא מסתברא מילתא דרב יהודה בישראל בשוגג ובקרבן
2.

(Rava): Presumably, Rav Yehudah refers to a Yisrael. If he was Shogeg he brings two Korbanos;

והאי דקאמר נכרי לישנא מעליא הוא
i.

'Nochri' is a euphemism. He did not want to attribute such an act to a Yisrael;

דאי סלקא דעתך נכרי ממש דינו מאי ניהו קטלא בתרי קטלי קטלת ליה
ii.

If it really referred to a Nochri, he is killed for transgressing any of his Mitzvos (even b'Shogeg). It is impossible to punish him twice!

תניא נמי הכי הבא על אביו חייב שתים הבא על אחי אביו חייב שתים
3.

Support (Beraisa): If one had Bi'ah with his father, or with his father's brother, he is liable twice.

איכא דאמרי דלא כרבי יהודה
4.

Opinion #1: The Beraisa is unlike R. Yehudah. (He uses "Ervas Avicha" for a Gezerah Shavah. It does not teach about Bi'ah with his father.)

ואיכא דאמרי אפילו תימא רבי יהודה ומייתי לה בק"ו מאחי אביו
5.

Opinion #2: The Beraisa is even like R. Yehudah. He learns (extra) liability for (Mishkav Zachar with) his father from a Kal va'Chomer from his (paternal) uncle:

ומה אחי אביו דקורבה דאביו הוא חייב שתים אביו לא כ"ש
i.

If one is liable (an extra Korban) for (Bi'ah with) his uncle, the relative of his father, all the more so he is liable for his father!

וקמיפלגי בפלוגתא דאביי ורבא
6.

Chachamim and R. Yehudah argue as Abaye and Rava do, about whether we punish based on a Kal va'Chomer):

מר סבר עונשין מן הדין
i.

R. Yehudah says that we do. That is his source to obligate for the father;

ומר סבר אין עונשין מן הדין
ii.

Chachamim say that we do not. They expound "Ervas Avicha."

ורבנן אזהרה לאשת אביו מנא להו
(e)

Question: What is Chachamim's source to forbid a father's wife?

נפקא להו מערות אשת אביך לא תגלה
(f)

Answer: They learn from "Ervas Eshes Avicha Lo Segale."

ור' יהודה ההוא מיבעי ליה לאזהרה לאשת אביו לאחר מיתה
1.

R. Yehudah uses that to forbid a father's widow.

ורבנן ההוא מסיפא דקרא נפקא ערות אביך היא
2.

Chachamim learn this from the end of the verse - "Ervas Avicha Hi."

ורבי יהודה ההוא מיבעי ליה משום אשת אב אתה מחייבו ואי אתה מחייבו משום אשת איש
3.

R. Yehudah uses this to teach that (if she is married) you are liable only for your father's wife, and not for a married woman.

והאנן תנן הבא על אשת אב חייב עליה משום אשת אב ומשום אשת איש בין בחיי אביו בין לאחר מיתת אביו
4.

Question (Mishnah): If one had Bi'ah with his father's wife, he is liable for this and for a married woman, whether or not his father is alive.

ולא פליג רבי יהודה
i.

R. Yehudah does not argue!

אמר אביי פליג בברייתא
5.

Answer (Abaye): He does not argue in the Mishnah, but (we may infer that) he argues in the Beraisa.

ורבנן עונש דאשת אביו לאחר מיתה מנא להו
(g)

Question: What is Chachamim's source to punish for a father's widow?

בשלמא רבי יהודה מייתי לה בגזרה שוה אלא רבנן מנא להו
1.

R. Yehudah can learn from the Gezerah Shavah, but Chachamim do not learn from it!

אמרי לך ההוא ערות אביו גלה דמפיק לה רבי יהודה לגזירה שוה מפקי ליה אינהו לעונש דאשת אביו לאחר מיתה
(h)

Answer: R. Yehudah used "Ervas Aviv Gilah" for a Gezerah Shavah. Chachamim use this to teach Misah for a father's widow.

ורבנן עונש לאמו שאינה אשת אביו מנא להו
(i)

Question: What is Chachamim's source to punish for one's mother if she was not his father's wife?

אמר רב שישא בריה דרב אידי אמר קרא אמך היא עשאה הכתוב לאמו שאינה אשת אביו כאמו שהיא אשת אביו:
(j)

Answer (Rav Shisha brei d'Rav Idi): "Imcha Hi" - the Torah equates a mother not married to the father with one who is married to him.

הבא על כלתו כו':
(k)

(Mishnah): One who had Bi'ah with his daughter-in-law...

ולחייב נמי משום אשת בנו
(l)

Question: He should also be liable for Bi'ah with his son's wife (since the Torah gives this as another name for the Isur)!

אמר אביי פתח הכתוב בכלתו וסיים באשת בנו לומר לך זו היא כלתו זו היא אשת בנו:
(m)

Answer (Abaye): The Torah begins by calling her Kalaso (daughter-in-law), and ends by calling her his son's wife, to teach that these are the same Isur.

2)

MISHKAV ZACHAR [line 45]

(משנה) הבא על הזכור ועל הבהמה והאשה המביאה את הבהמה בסקילה
(a)

(Mishnah): Men who have Mishkav Zachar, or a man or woman who transgressed bestiality (and the animal) are stoned.

אם אדם חטא בהמה מה חטאה
(b)

Question: The person sinned, why is the animal killed?

אלא לפי שבאה לאדם תקלה על ידה לפיכך אמר הכתוב תסקל
(c)

Answer #1: Because the animal led to the downfall of a person, it is stoned.

ד"א שלא תהא בהמה עוברת בשוק ויאמרו זו היא שנסקל פלוני על ידה:
(d)

Answer #2: Also, the Torah does not want that people will see the animal and mention that Ploni was stoned due to it.

זכר מנא לן
(e)

(Gemara) Question: What is the source to stone for Mishkav Zachar?

דת"ר (ויקרא כ) איש פרט לקטן אשר ישכב את זכר בין גדול בין קטן
(f)

Answer (Beraisa): "Ish" - this excludes a minor; "Asher Yishkav Es Zachar" - whether he (the one he lies with) is a minor or adult;

משכבי אשה מגיד לך הכתוב ששני משכבות באשה
1.

"Mishkevei Ishah" teaches that there are two kinds of Bi'ah with a woman (normal, and abnormal, i.e. in the anus. The same laws apply to both.)

א"ר ישמעאל הרי זה בא ללמד ונמצא למד
2.

R. Yishmael says, this (seemingly) came to teach (about Mishkav Zachar), but (since it is not needed for this, for there is only one way to do it), it teaches about Bi'ah with a woman.

מות יומתו בסקילה
3.

"Mos Yumasu" - by stoning;

אתה אומר בסקילה או אינו אלא באחת מכל מיתות האמורות בתורה
4.

Question: Perhaps they receive a different Misah!

נאמר כאן דמיהם בם ונאמר באוב וידעוני דמיהם בם מה להלן בסקילה אף כאן בסקילה
5.

Answer: It says here "Demeihem Bam", and also regarding Ov and Yid'oni. Just like there it refers to stoning, also here.

54b----------------------------------------54b
(דף נד,ב) עונש שמענו אזהרה מניין
6.

Question: This teaches the punishment. Where does the Torah forbid Mishkav Zachar?

ת"ל (ויקרא יח) ואת זכר לא תשכב משכבי אשה תועבה היא
7.

Answer: "V'Es Zachar Lo Sishkav Mishkevei Ishah To'evah Hi."

למדנו אזהרה לשוכב אזהרה לנשכב מניין
8.

Question: This forbids the Shochev (the man who inserts his Ever). Where does the Torah forbid the Nishkav (the man on the receiving end)?

ת"ל (דברים כג) לא יהיה קדש מבני ישראל ואומר (מלכים א יד) וגם קדש היה בארץ עשו ככל התועבות הגוים אשר הוריש וגו' דברי רבי ישמעאל
9.

Answer #1 (R. Yishmael): It says "Lo Yihyeh Kadesh mi'Bnei Yisrael"; and it says "Kadesh Hayah va'Aretz Asu k'Chol ha'To'avos" (this refers to Mishkav Zachar in the above verse. The plural alludes to both of them.)

רבי עקיבא אומר אינו צריך הרי הוא אומר ואת זכר לא תשכב משכבי אשה קרי ביה לא תשכב
10.

Answer #2 (R. Akiva): We learn from "Lo Sishkav" - we (also) read this 'Lo Sishachev" (to be the Nishkav).

בהמה מנא לן
(g)

Question: Where does the Torah say to kill for bestiality?

דתנו רבנן (ויקרא כ) איש פרט לקטן אשר יתן שכבתו בבהמה בין גדולה בין קטנה מות יומת בסקילה
(h)

Answer: "Ish" excludes a minor. "Asher Yiten Shechavto bi'Vhemah" - whether it is big or small. "Mos Yumas" - he is stoned.

אתה אומר בסקילה או אינו אלא באחת מכל מיתות האמורות בתורה
1.

Question: Perhaps he receives a different Misah!

נאמר כאן תהרגו ונאמר להלן (דברים יג) כי הרג תהרגנו מה להלן בסקילה אף כאן בסקילה
2.

Answer: It says here "Taharogu", like it says about a Mesis. Just like there it refers to stoning, also here.

למדנו עונש לשוכב עונש לנשכב מנלן
3.

Question: This punishes one who is Shochev with an animal. Where does the Torah punish a Nishkav?

ת"ל (שמות כב) כל שוכב עם בהמה מות יומת
4.

Answer: "Kol Shochev Im Behemah Mos Yumas."

אם אינו ענין לשוכב תניהו ענין לנשכב
i.

Since we do not need this to teach about a Shochev, we use it to teach about a Nishkav.

למדנו עונש בין לשוכב בין לנשכב אזהרה מניין
5.

Question: This teaches the punishment. Where does the Torah forbid bestiality?

ת"ל (ויקרא יח) ובכל בהמה לא תתן שכבתך לטמאה בה
6.

Answer: "Uv'Chol Behemah Lo Siten Shechavtecha."

למדנו אזהרה לשוכב לנשכב מניין
7.

Question: This forbids to be Shochev with an animal. Where does the Torah forbid a Nishkav?

ת"ל (דברים כג) לא יהיה קדש מבני ישראל ואומר (מלכים א יד) וגם קדש היה בארץ וגו' דברי רבי ישמעאל
8.

Answer #1 (R. Yishmael): It says "Lo Yihyeh Kadesh"; and it says "Kadesh Hayah... (k'Chol ha'To'avos." Also bestiality is called To'evah.)

רבי עקיבא אומר אינו צריך הרי הוא אומר לא תתן שכבתך לא תתן שכיבתך
9.

Answer #2 (R. Akiva): It says "Lo Siten Shechavtecha." We (also) read this 'Lo Siten Shechivasecha' (to be Nishkav).

הבא על הזכור והביא עליו זכר
(i)

(R. Avahu): If Reuven was Shochev with a man and was Nishkav with a man:

אמר ר' אבהו לדברי רבי ישמעאל חייב שתים חדא מלא תשכב וחדא מלא יהיה קדש
1.

According to R. Yishmael, he is liable twice (i.e. if he was Shogeg, he brings two Korbanos), for because different verses forbid these - "Lo Sishkav" and "Lo Yihyeh Kadesh");

לדברי ר"ע אינו חייב אלא אחת לא תשכב לא תשכב חדא היא
2.

According to R. Akiva, he is liable once, for both are learned from (different ways to read) "Lo Sishkav."

הבא על הבהמה והביא בהמה עליו
(j)

(R. Avahu): If Reuven was Shochev with and was Nishkav with an animal:

אמר רבי אבהו לדברי ר' ישמעאל חייב שתים חדא מלא תתן שכבתך וחדא מלא יהיה קדש
1.

According to R. Yishmael, he is liable twice, for "Lo Siten Shechavtecha" and "Lo Yihyeh Kadesh";

לדברי רבי עקיבא אינו חייב אלא אחת שכבתך ושכיבתך חדא היא
2.

According to R. Akiva, he is liable once, for both are learned from (readings of) "Lo Siten Shechavtecha."

אביי אמר אפי' לדברי רבי ישמעאל נמי אינו חייב אלא אחת דכי כתיב לא יהיה קדש בגברי כתיב
(k)

(Abaye): Here, R. Yishmael agrees that he is liable only once. "Lo Yihyeh Kadesh" refers to Mishkav Zachar.

אלא לרבי ישמעאל אזהרה לנשכב מנא ליה
(l)

Question: If so, what is his source to forbid a Nishkav (with an animal)?

נפקא ליה (שמות כב) מכל שוכב עם בהמה מות יומת אם אינו ענין לשוכב תניהו ענין לנשכב
(m)

Answer: He learns from "Kol Shochev Im Behemah Mos Yumas." Since we do not need this to teach about a Shochev, (we already have sources that it is forbidden and punishable by stoning), we use it to teach about a Nishkav;

ואפקיה רחמנא לנשכב בלשון שוכב מה שוכב ענש והזהיר אף נשכב ענש והזהיר
1.

The Torah taught about a Nishkav through the word "Shochev" to teach that just like a Shochev is warned and punished, also a Nishkav.

הנרבע לזכר והנרבע לבהמה
(n)

(R. Avahu): If Reuven was Nishkav with a man and with an animal:

אמר רבי אבהו לדברי רבי עקיבא חייב שתים חדא מלא תשכב וחדא מלא תתן שכבתך
1.

According to R. Akiva, he is liable twice, for "Lo Sishkav" (we read 'Lo Sishachev') and "Lo Siten Shechavtecha" (we read 'Lo Siten Shechivasecha');

לדברי רבי ישמעאל אינו חייב אלא אחת אידי ואידי לא יהיה קדש הוא
2.

According to R. Yishmael, he is liable once, for both are learned from "Lo Yihyeh Kadesh."

אביי אמר אפילו לדברי רבי ישמעאל נמי חייב שתים דכתיב כל שוכב עם בהמה מות יומת אם אינו ענין לשוכב תניהו ענין לנשכב
(o)

(Abaye): Here, R. Yishmael agrees that he is liable twice. It says "Kol Shochev Im Behemah Mos Yumas";

ואפקיה רחמנא לנשכב בלשון שוכב מה שוכב ענש והזהיר אף נשכב ענש והזהיר
1.

The Torah taught about a Nishkav through the word "Shochev" to teach that just like a Shochev is warned and punished, also a Nishkav.

אבל הבא על הזכור והביא זכר עליו הבא על הבהמה והביא בהמה עליו בין לר' אבהו בין לאביי לרבי ישמעאל חייב שלש לרבי עקיבא חייב שתים
(p)

If one is Shochev and Nishkav with a man, and is Shochev and Nishkav with an animal, R. Avahu and Abaye agree that R. Yishmael obligates him three times (for "Lo Sishkav", "Lo Siten Shechavtecha", and "Lo Yihyeh Kadesh"), and R. Akiva obligates twice (for "Lo Sishkav" and "Lo Siten Shechavtecha").

3)

BI'AH OF A MINOR [line 43]

תנו רבנן זכור לא עשו בו קטן כגדול בהמה עשו בה קטנה כגדולה
(a)

(Beraisa): A boy is not considered like a man. A small animal is considered like a grown animal.

מאי לא עשו בו קטן כגדול אמר רב לא עשו ביאת פחות מבן תשע שנים כבן תשע שנים
(b)

(Rav): This means that we do not consider Bi'ah with a boy less than nine years old like Bi'ah with a boy above nine.

ושמואל אמר לא עשו ביאת פחות מבן שלש שנים כבן שלש שנים
(c)

(Shmuel): It means that we do not consider Bi'ah with a boy less than three like Bi'ah with a boy above three.

במאי קמיפלגי
(d)

Question: What do they argue about?

רב סבר כל דאיתיה בשוכב איתיה בנשכב וכל דליתיה בשוכב ליתיה בנשכב
(e)

Answer: Rav holds that only one who can be Shochev (i.e. a nine-year old, his Shechivah is considered Bi'ah) can be Nishkav;

ושמואל סבר משכבי אשה כתיב
1.

Shmuel learns from "Mishkevei Ishah" (a male Nishkav is like a girl. If a three-year old girl is Nishkeves, it is considered Bi'ah)