TO WHAT WE CAN ATTRIBUTE BLOOD (Yerushalmi Perek 2 Halachah 1 Daf 6b)
[דף ו עמוד ב] אמר רבי ינאי אף הראשונה נקראת צנועה
(R. Yanai): Also the first (Mishnah 1:7, she checks herself morning and evening, and before Bi'ah) is called Tzenu'ah.
תנינן צריכות בודקות ואת אמר הכין
Question: Our Mishnah says that they must check, and you say so (that one who does so is called Tzenu'ah)?!
אמר רבי אילא להודיעך שכל מי שהוא מקיים דברי חכמים נקרא צנוע.
Answer (R. Ila): This teaches that anyone who fulfils Chachamim's words is called Tzenu'a.
רבי ירמיה בשם רב בדקה ביד שאינה בדוקה או שהטיח גופה לבית תורפה חזקת הגוף כבדוק הוא
(R. Yirmeyah citing Rav): If she checked with a hand that was not checked, or part of her body impacted her Ervah, [and she found blood on her hand or that part of her body], the Chazakah of her body (including her hand) is as if it was checked (we assume that the blood is from her Ervah).
אמר רבי זעירא מתניתא אמרה כן נמצא על שלו טמאין וחייבין בקרבן לא שכל הגוף בחזקת בדוק
Support (R. Ze'ira - Mishnah): If blood is found on his cloth, they are Teme'im, and they must bring a Korban. (We assume that the blood is from her, for his Ever is as if it was checked.) Is it not that the entire body is as if it was checked?
אמר רבי חנינה תיפתר שבדק
Rebuttal (R. Chaninah): The case is, he had checked [his Ever, but if not, it is not as if it was checked].
ואיקפד רבי זעירא אמר ודרכו לכן
R. Ze'ira was upset. He said, is it normal for a man to do so?! (It is unreasonable to say that our Mishnah discusses such a bizarre case.)
רבי זעירה בשם רב ירמיה עד כגריס היא תולה יותר מיכן צריכה מתלא
(R. Ze'irah citing R. Yirmeyah): Until k'Gris (the size of a bean), she attributes [a stain of blood to a louse. If it is] more than this, she needs a Masla (a different source to attribute it to. If not, we attribute it to her, and she is Safek Tamei, due to the stain.)
אמרין חזר ביה רב ירמיה
They say that R. Yirmeyah retracted [and said that she is Vadai Tamei].
אמרין כד שמע מיליהון דרבנן חזר ביה.
They say that when he heard the words of Rabanan (below), he retracted.
רבי משבח לרבי חמא אבוי דרבי הושעיה קומי רבי ישמעאל בי רבי יוסי.
Rebbi was praising R. Chama, the father of R. Hoshayah, in front of R. Yishmael bei Rebbi Yosi;
רבי חמא אבוי דרבי הושעיה בעא קומי רבי ישמעאל בי רבי יוסי בדקה ביד שאינה בדוקה או שהטיח גופה לבית תורפה
Question (R. Chama, the father of R. Hoshayah, to R. Yishmael bei Rebbi Yosi): If she checked with a hand that was not checked, or part of her body impacted her Ervah, [what is the law]?
א''ל כדברי מי את שואליני
R. Yishmael bei Rebbi Yosi: According to whom do you ask me?
כדברי הרב כדברי התלמיד
R. Chama: [I ask] according to the Rav (your father, R. Yosi) and according to the Talmid (Rebbi, i.e. R. Yehudah ha'Nasi).
אמר ליה אבא אמר כתם ורבי אומר ראייה
Answer (R. Yishmael): My father said [that she is Safek Tamei, due to] a stain. Rebbi said [that she is Vadai Tamei, due to] a sighting.
א''ל דין הוא דאת משבח ביה
R. Yishmael (to Rebbi): You praise this one [who wants to know also the Talmid's opinion]?!
אמר רבי זעירה הני לבר נש מישמוע טעמיה דרביה.
R. Ze'irah: A person enjoys hearing his Rebbi's reason (this is why R. Chama asked also according to Rebbi. We explained this like ALEI TAMAR.)
בדקה והניחתו בקפצה של זכוכית רבי חייה אומר כתם ורבי אומר ראייה
If she checked herself and placed [the cloth] in a glass flask [and later saw blood on it], R. Chiyah said [that she is Safek Tamei, due to] a stain. Rebbi said [that she is Vadai Tamei, due to] a sighting.
התיב רבי חייה לרבי ואת אין את נותן לה מיתלא
Question (R. Chiyah, to Rebbi): Do you not give to her a Masla? (Perhaps it is from a louse!)
אמר רבי בון בר חייה טעמא דרבי דרך קפציות בדוקות מן השרצין ואינן בדוקות מן המאכולת
Answer (R. Bun bar Chiyah): Rebbi holds that flasks are checked from Sheratzim, but they are not checked from a louse;
עד כגריס היא תולה יותר מיכן במה יש לתלות לה:
Up to a k'Gris she attributes [to a louse; even Rebbi is Metaher]. More than this, to what can she attribute it?! (It must be from her.)
CHECKING AFTER BI'AH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 2 Daf 6b)
מתני' נמצא על שלו טמאין וחייבין בקרבן
(Mishnah): If blood is found on his cloth, they are both Teme'im. (Surely he was Bo'el Nidah.) Each must bring a Korban;
נמצא על שלה אוותיאוס טמאין וחייבין בקרבן
If she checked herself Avasiyos (immediately after Bi'ah) and found blood, they are both Teme'im and bring Korbanos;
נמצא על שלה לאחר זמן טמאין בספק ופטורין מן הקרבן:
If she did a Bedikah later and found blood, they do not bring a Korban. Their Tum'ah is Safek. (He is Safek Bo'el Nidah. She is surely Nidah now, but perhaps she was not during Bi'ah);
גמ' ותני עלה בין היותיאוס בין שלא היותיאוס נמצא על שלו
(Gemara - Beraisa): Whether or not it was found Hayosiyos, when it was found on his [they are Teme'im and bring Korbanos];
היותיאוס טמאין היותיאוס לקינוח אמרו ואין היותיאוס לבדיקה
[When it was found on hers, only if it was] Hayosiyos, they are Teme'im. Hayosiyos [suffices for] cleaning (passing a cloth over the Ervah, but) Hayosiyos does not suffice for a Bedikah (in which the cloth is pressed into all crevices and cavities inside).
רב הונא אמר כדי שתקנח פי הבית מבחוץ אבל לא מה (שבחדרין) [צ''ל שבחורין - פני משה] ולא מה שבסדקין.
(Rav Huna): [It suffices for] cleaning the Ervah externally, but not ]for a Bedikah, which must check] what is in cavities and crevices and inside.
בעון קומי רב נחמן בר יעקב מהו שתהא צריכה בדיקה בתוך כדי היותיאוס
Question (to Rav Nachman bar Yakov): Must a woman do Bedikah within Hayosiyos [after Bi'ah, to know whether or not they are Chayav Korban]?
[דף ו עמוד ב (עוז והדר)] א''ר בא אם אומר את שתהא צריכה בדיקה בתוך כדי היותיאוס בטל היותיאוס.
Answer #1 (R. Ba): If you will say that she needs Bedikah within Hayosiyos, [before she finishes Bedikah, the Shi'ur of] Hayosiyos expired. (It is impossible to do Bedikah within Hayosiyos.)
[דף ז עמוד א] אמר רבי יוסי בי רבי בון אם אומר את שתהא צריכה בדיקה בתוך כדי היותיאוס ולא כפקידה היא למעט מעת לעת ותנינן הפקידה היא ממעט מעת לעת
Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): If you will say that she needs Bedikah within Hayosiyos, it is not like a Pekidah (proper Bedikah) to reduce [retroactive Tum'ah] from me'Es la'Es, but a Mishnah (1:1) teaches that it is a Pekidah to reduce from me'Es la'Es!
אמר ר' יוסי [בי] רבי בון משל לשמש ועד שהיו עומדין אחר השקוף יצא השמש ונכנס העד זה היותיאוס:
(R. Yosi bei R. Bun): A parable for this is a servant and a witness who were standing in back of the doorway. The servant left and the witness entered [immediately; i.e., right after the Ever left, the cloth entered] - this is Hayosiyos.
ופטורין מן הקרבן.
(Mishnah): They are exempt from a Korban.
ופטורין מן החטאת וחייבין באשם תלוי:
They are exempt from Chatas, but they are obligated Asham Taluy.