1)

ONE WHO FOUND BLOOD LONG AFTER BI'AH (Yerushalmi Perek 2 Halachah 3 Daf 7a)

מתני' אי זהו לאחר זמן כדי שתרד מן המיטה ותדיח את פניה

(a)

(Mishnah): What is later? It is after the time to get off the bed and clean the area (of her Ervah).

ואח''כ מטמא מעת לעת ואינה מטמא את בועלה

(b)

[If blood is found on her cloth] after this, the 24 hours apply to her, and it is not Metamei Bo'alah (the one who had Bi'ah with her);

רבי עקיבה אומר מטמא את בועלה

(c)

R. Akiva says, it is Metamei Bo'alah.

ומודין חכמים לר' עקיבה ברואה כתם שהיא מטמא את בועלה:

(d)

Chachamim admit that if she finds a Kesem, she is Metamei Bo'alah.

גמ' אמר רבי יוסי בי רבי בון אין זה אחר זמן אלא אחר אחר זמן ואי זהו לאחר זמן כדי שתפשוט את ידה ותיטול את העד מתחת הכר אבל אחר אחר זמן בעלה טהור.

(e)

(Gemara - R. Yosi bei R. Bun): This is not later. What is later? It is in order to stretch her hand and take the cloth from under the pillow. After this time, her husband is Tahor.

ר' לעזר בשם רב דברי חכמים שהן בשיטת רבי מאיר

(f)

(R. Lazar citing Rav): Chachamim [in our Mishnah] hold like R. Meir [who is Metamei retroactively for Kesamim].

רבי יוחנן אמר חכמים ממש

(g)

(R. Yochanan): It is truly Chachamim [the majority, who argue with R. Meir].

מאי כדון

(h)

Question: What is the source to say so?

חברייא בשם רבי יוחנן נילף הדא דרבנן מן דרבי עקיבה כמה דרבי עקיבה אמר מטמא את בועלה ואינה מקולקלת למיניינה כן רבנן אמרין מטמא את בועלה ואינה מקולקלת למיניינה:

(i)

Answer (Talmidim citing R. Yochanan): We learn Rabanan from R. Akiva. Just like R. Akiva says [about one who sees blood] that she is Metamei Bo'alah and she is not confused about her count (she considers the day she saw to be her first day of Nidah), so Rabanan say [about a Kesem] that she is Metamei Bo'alah and she is not confused about her count.

2)

CHEZKAS TAHARAH TO ONE'S HUSBAND (Yerushalmi Perek 2 Halachah 4 Daf 7a)

מתני' כל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן

(a)

(Mishnah): Every woman is Muchzekes to be Tehorah regarding her husband;

הבאין מן הדרך נשיהן להן בחזקת טהרה

(b)

If a man returns from traveling, his wife is Muchzekes to be Tehorah.

בית שמאי אומרים צריכה שני עדים על כל תשמיש או תשמש לאור הנר

(c)

(Beis Shamai): A woman needs two Edim (examination cloths) for every act of Bi'ah, or [she may re-use the same two Edim if] she has Bi'ah in front of a lamp (and checks them each time);

ובית הלל אומרים דייה שני עדים כל הלילה:

(d)

Beis Hillel say, two Edim suffice for the entire night.

גמ' אבא בר ירמיה כהנא בשם שמואל כל אשה שאין לה ווסת אסורה לביתה עד שעה שתבדוק

(e)

(Gemara - Aba bar Yirmeyah Kahana citing Shmuel): Any woman who does not have a Veses, she is forbidden to her husband until she checks.

והתנינן כל הנשים בחזקת טהרה לבעליהן

(f)

Question (Mishnah): Every woman is Muchzekes to be Tehorah regarding her husband.

פתר לה בבאין מן הדרך

(g)

Answer #1: He explains that [our Mishnah] refers to one who came from the road.

והתנינן הבאין מן הדרך נשיהם להם בחזקת טהרה

(h)

Objection: [The next clause of] our Mishnah teaches that if one returns from traveling, his wife is Muchzekes to be Tehorah!

אמר רבי בון בר חייה תיפתר שבא ומצאה עירה

(i)

Answer #2 (R. Bun bar Chiyah): [Shmuel discusses when] he came and found her awake.

והתני בין שמצאה עירה בין שמצאה ישינה

(j)

Question (Beraisa): Whether he found her awake or he found her asleep [she is is Muchzekes to be Tehorah].

אמר רבי בא תיפתר שהניחה [דף ז עמוד ב] בחזקת טהרה.

(k)

Answer (R. Ba): [In the Beraisa] he left her b'Chezkas Taharah. (Shmuel discusses when he left her b'Chezkas Temei'ah.)

כמה עונה נותנין לה

(l)

Question: What Onah (Veses) do we give to her?

[דף ז עמוד א (עוז והדר)] ר''ש בן לקיש אמר נותנין לה עונה בינונית שלשים יום

(m)

Answer (Reish Lakish): We give to her an average Onah of 30 days. (TAL TORAH, CHACHMAS BETZALEL (PISCHEI NIDAH) 15a Sof DH Emnam - Reish Lakish establishes our Mishnah to discuss a woman without a Veses.)

אמר ר' יוחנן שונה אני אפילו לאחר שלש שנים מותר ובלבד באשה שיש לה ווסת

(n)

(R. Yochanan): I learn that even after three years she is permitted, but only for a woman who has a Veses.

אמר רבי אבהו והוא ששהת אחר ווסתה שבעת ימים

(o)

(R. Avahu): This is if she delayed seven days after her Veses [so she could immerse after the seven days of Nidah finished].

וחש לומר שמא לא טבלה

(p)

Question: He should be concerned to say that she did not immerse!

אמר רבי חנינה זאת אומרת שאסור לאשה לשהות בטומאתה.

(q)

Inference (R. Chaninah): This teaches that it is forbidden for a woman [who could become Tahor] to delay in her Tum'ah.

שמואל בר אבא בעי אפילו דבר בריא שילדה

(r)

Question (Shmuel bar Aba): Is this even if we know that she gave birth?

אמר רבי יוסי כך אנו אומרים אפילו נטמאת אלא כיון שילדה בטלה חזקתה אף הכא כיון שטימאת בטלה חזקתה:

(s)

Answer (R. Yosi): Do we say so even if she became Tamei?! (Surely we do not!) Rather, since she gave birth, her Chazakah [of Taharah] is Batel (and we do not rely on an assumption that she immersed). Also here, since she became Tamei, her Chazakah is Batel! (This is unlike R. Avahu. Rather, R. Yochanan does not discuss when we know that she became Tamei.)