1)

VOWING TO ROBBERS (Yerushalmi Perek 3 Halachah 4 Daf 10b)

מתני' נודרין להרגים ולחרמים ולמוכסין שהיא תרומה אף על פי שאינה תרומה שהן של בית המלך אף על פי שאינן שלהן

(a)

(Mishnah): One may vow to murderers, looters and tax-collectors [who take as much as they desire; one may say that what they want to take] is Terumah, even if it is not there, or it is of the king's house, even if it is not theirs;

ב"ש אומרים בכל נודרין חוץ מבשבועה

(b)

Beis Shamai say, one may take all vows, except bi'Shevu'ah;

וב"ה אומרים אף בשבועה

(c)

Beis Hillel say, even bi'Shevu'ah.

ב"ש אומרים לא יפתח לו בנדר

(d)

Beis Shamai say, one may not initiate a vow for [the thug if he did not request this];

וב"ה אומר אף יפתח לו

(e)

Beis Hillel say, he may initiate for him.

בית שמאי אומר במה שהוא מדירו

(f)

Beis Shamai say, [one may vow only] what [the thug] makes him vow about;

וב"ה אומר אף במה שאינו מדירו

(g)

Beis Hillel say, [one may add things] that he does not make him vow about them.

כיצד אמרו לו אמור קונם אשתי נהנית לי ואמר קונם אשתי ובני נהנין לי בית שמאי אומרים אשתו מותרת ובניו אסורין

(h)

How is this? If they told him 'say [if I am lying] 'Konam, my wife may not benefit from me'', and he said 'Konam, my wife and children may not benefit from me' - Beis Shamai say, his wife is permitted, and his children are forbidden;

וב"ה אומרים אילו ואילו מותרין:

1.

Beis Hillel say, these and these are permitted.

גמ' להרגים בהרגה. לחרמים בשעת החרם.

(i)

(Gemara): 'To Haragim' refers to murderers. 'To Charamim' refers to [looters] at a time of Cherum (hostilities. One might have thought that the Mishnah says Chorgin, like the Tosefta, or that Charamim refers to Hekdesh - RA'AVAD Teshuvah 139/ TAMIM DE'IM 59.)

תני ר' יודה בן פזי בשם רבי יוחנן אם היה דבר של סכנה מותר.

(j)

(R. Yudah bar Pazi citing R. Yochanan): If it was a matter of (i.e. can lead to) danger, it is permitted.

ר' אחא ר' חיננא בשם רבי יוחנן אם היה דבר של יישוב אסור.

(k)

(R. Acha citing R. Chinena citing R. Yochanan): If it was a settled custom (how much tax collectors may take), it is forbidden.

תני תולים בגוים ובמלכות אבל לא בישראל שבעלי זרוע מצויין ליפול דלא יפול ויגלגל עלוהי קדמיתא.

(l)

(Beraisa): One may attribute [his property] to Nochrim or the kingdom, but not to [other] Yisraelim (even if they are powerful, and the thug cannot take from him), for strongarms are prone to falter, lest [the Yisrael] falter and [the thug] additionally impose on him his first [allegation, which he could not take when the Yisrael was powerful].

עבר ופתח על דב"ש מהו.

(m)

Question: If one transgressed and initiated according to Beis Shamai [what is the law]?

נישמעינה מן הדא ב"ש אומרים אשתו מותרת ובניו אסורין.

(n)

Answer: We learn from [our Mishnah]. Beis Shamai say, [when he voluntarily added his children into the Konam,] his wife is permitted and his children are forbidden;

הדא אמרה עבר ופתח על דבית שמאי (מותר) [צ"ל אסור - קרבן העדה]

1.

Inference: If one transgressed and initiated, according to Beis Shamai he is forbidden.

[דף יא עמוד א] הוון בעיי מימר בנדרים הא בשבועות לא.

(o)

Assumption: [Beis Hillel permit to initiate] with Nedarim, but not with Shevu'os. (In our Mishnah, they explicitly permit bi'Shevu'ah! TOSFOS YOM TOV - our Mishnah permits a Neder 'it is forbidden to me bi'Shevu'ah.' Here we discuss an actual Shevu'ah.)

אשכח תני ר' ישמעאל אומר [ויקרא יט יב] לא תשבעו בשמי לשקר. נשבע את להרגין ולחרמין ולמוכסין:

(p)

Rejection: A Beraisa was found in which R. Yishmael taught that "Lo Sishav'u vi'Shmi la'Shaker" (you may not swear falsely for the sake of Sheker, but) you may swear [falsely] to murderers, looters and tax-collectors.