1)

R. YEHUDAH'S OPINION (Yerushalmi Bikurim Perek 1 Halachah 1 Daf 1b)

רבי זריקן בעי קומי רבי זעירה מתני' דרבי דרבי אמר שרשין חיין זה מזה.

(a)

Question (R. Zerikan, to R. Ze'ira): Is our Mishnah like Rebbi? Rebbi says that [if a tree has roots on both sides of a border, both sides of the tree] live (nurture) from each (roots on both sides. Therefore, one who was Mavrich does not bring even from what is in his property.)

אמר ליה דברי הכל היא. הכא התורה אמרה [שמות כג יט] ראשית בכורי אדמתך עד שיהו כל הגידולים מאדמתך.

(b)

Answer (R. Ze'ira): It is like everyone. Here, the Torah said "Reishis Bikurei Admasecha'' - all the growth must be from your land.

על דעתיה דרבי יודה מה בין הנוטע לתוך שלו והבריך לתוך של יחיד. מה בין הנוטע לתוך שלו והבריך לתוך שלו ודרך היחיד באמצע.

(c)

Question: According to R. Yehudah, what is the difference between one who plants in his and was Mavrich into an individual's, and one who plants in his and was Mavrich into his, and an individual's path is in the middle? (He argues only about the latter!)

ר' אחא בשם ר' מיישא בשהבריכה בדלעת או בסילון.

(d)

Answer #1 (R. Acha citing R. Maisha): The case is, he was Mavrich through a pumpkin or pipe (so it does not nurture from the individual's path).

[דף ב עמוד א (עוז והדר)] אי בשהבריכה בדלעת או בסילון יביא ויקרא אפילו כרבנין יביא ויקרא.

(e)

Objection: If he was Mavrich through a pumpkin or pipe, he should bring and recite (why did R. Yehudah say only that he brings)? And even according to Rabanan, he should bring and recite!

אמר רבי יונה צריכה לרבי יודה המוכר שביל לחבירו מקום דריסה הוא מכר או עד התהום מכר.

(f)

Answer #2 (R. Yonah): R. Yehudah is unsure about one who sold a path (over his Havrachah) to his friend. Did he sell a place to walk, or did he sell [also the ground underneath] until the depth?

אין תימר מקום דריסה מכר מביא וקורא אין תימר עד התהום מכר לא יביא כל עיקר. מספק מביא ואינו קורא.

1.

If you will say that he sold a place to walk (he still owns the ground underneath, so) he brings and recites. If you will say that he sold until the depth, he does not bring at all. Amidst Safek, he brings and does not recite. (We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.)

רבנין פשיטא לון שמכר עד התהום

2.

Rabanan hold that clearly, he sold until the depth (so he does not bring at all).

ומה פליגין במוכר שביל לחבירו אבל אם מכר לו שדה ושייר לו שביל כל עמא מודיי ששייר לו עד התהום.

(g)

Limitation: When do they argue? It is about one who sold a path to his friend, but if he sold a field to him and left a path for himself, all agree that he left over for himself until the depth.

על דעתיה דרבי יודה מה בין הנוטע לתוך שלו והבריך לתוך של רבים. מה בין הנוטע לתוך שלו והבריך לתוך שלו ודרך הרבים באמצע.

(h)

Question: According to R. Yehudah, what is the difference between one who plants in his own and was Mavrich into public land, and one who plants in his and was Mavrich into his, and a public path is in the middle? (He argues only about the latter. We cannot say that he sold a path to the Rabim!)

אמר רבי אימי אתיא דרבי יודה כרבי ליעזר

(i)

Answer (R. Imi): R. Yehudah holds like R. Eliezer;

דתנינן תמן אין עושים חלל תחת רשות הרבים בורות שיחין ומערות

1.

(Mishnah): One may not make a hollow under Reshus ha'Rabim, e.g. a Bor, Si'ach or Ma'arah;

רבי ליעזר מתיר כדי שתהא עגלה (מהלכת וטעונה אבנים) [צ''ל טעונה אבנים מהלכת - ר' שמשון משנה ב]

2.

R. Eliezer permits, [if it is covered strongly] enough that a wagon laden with intent rocks can pass over it.

כמה דרבי ליעזר אמר תמן תחת רשות הרבים שלו כך רבי יהודה אמר הכא תחת רשות הרבים שלו.

3.

Just like R. Eliezer says there, under Reshus ha'Rabim is [like] his (he may dig there), R. Yehudah says here that under Reshus ha'Rabim is [like] his!

[דף ב עמוד ב (עוז והדר)] רבי שמואל בר רב יצחק בעי אין כרבי ליעזר יביא ויקרא.

(j)

Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak): If [he holds] like R. Eliezer, he should bring and recite!

אמר רבי יוסי מיסבר סבר רבי שמואלf בר רב יצחק שרבי ליעזר מתיר לעשות כן והן שלו לעולם. אלא רבי ליעזר מתיר לעשות כן וכל הקודם בהן זכה:

(k)

Answer (R. Yosi): R. Shmuel bar Rav Yitzchak holds that R. Eliezer permits doing so (digging), and it is his forever. (He errs!) Rather, R. Eliezer permits doing so, and whoever comes first [to acquire it], merits (to use it. Since it is not totally his, he brings and does not recite.)