1)

DOES THEFT UPROOT BIKURIM? (Yerushalmi Bikurim Perek 1 Halachah 2 Daf 1b)

מתני' האריסין והחכורות והסיקריקון והגזלן אין מביאין מאותו הטעם משום שנאמר [שמות כג יט] ראשית בכורי אדמתך:

(a)

(Mishnah): Sharecroppers, Chakiros (they rent land on condition to pay a fixed amount of Peros from it), a Sikrikon (extortionist who took land, and the owner fears to contest him) and a Gazlan do not bring for that reason (given at the end of the previous Mishnah) - "Reishis Bikurei Admasecha."

[דף ב עמוד א] גמ' עד כדון כשגזל קרקע גזל זמורה ונטעה

(b)

(Gemara) Question: This is when he stole land. If he stole a branch and planted it [what is the law]?

ולא דמים הוא חייב לו.

(c)

Answer: Does he not [acquire it, and he merely] owes money [to the branch's original owner?! Surely he brings and recites!]

אלא צריכה לרבנין. מצות כגבוה הן או אינן כגבוה.

(d)

Question: Rather, Rabanan asked whether a Mitzvah (e.g. Bikurim) is like Gavoha (something stolen is Pasul for a Korban even after there is despair and the Gazlan acquires it), or is it not like Gavoha?

אין תימר כגבוה הן אינו מביא ואין תימר אינן כגבוה מביא.

1.

If you will say that it is like Gavoha, he does not bring [Bikurim]. If you will say that it is not like Gavoha, he brings.

הכל מודין באשירה שביטלה שאינו מביא ממנה גיזירין למערכה.

(e)

All agree about an Asheirah (a tree planted for idolatry) that was Batel (the owner did an act to show that he no longer worships it), that one may not bring from it logs for the Ma'arachah (woodpile on the Mizbe'ach).

רבי שמעון בן לקיש בעי מהו שיביא ממנה לולב. מצות כגבוה הן או אינן כגבוה.

(f)

Question (Reish Lakish): May one bring from it a Lulav? Is a Mitzvah like Gavoha, or not like Gavoha?

אין תימר כגבוה הן אינו מביא אין תימר אינן כגבוה מביא.

1.

If you will say that it is like Gavoha, he does not bring [a Lulav from it]. If you will say that it is not like Gavoha, he brings.

פשיטא שהוא מביא ממנה לולב שאין מצות כגבוה.

(g)

Answer: Clearly, he may bring from it a Lulav, for a Mitzvah is not like Gavoha.

מהו שיביא ביכורים.

(h)

Question: May one bring [from it] Bikurim?

כר' יודה דו אמר הוקשו לקדשי הגבול מביא. כרבנין דאינון מרין הוקשו לקדשי מקדש אינו מביא.

(i)

Answer: According to R. Yehudah, who says that [Bikurim] are equated to Kodshei ha'Gevul (in Chalah 4:4, he does not permit giving them to any Kohen; they are like Terumah, which we give only to a Chaver who is careful about Tum'ah), he brings. According to Rabanan, who say that [Bikurim] are equated to Kodshei ha'Mikdash (one may give them to any Kohen), he does not bring.

עד כדון בגזילה שלא נתייאשו הבעלים ממנה אפי' בגזילה שנתייאשו הבעלים ממנה.

(j)

Question: This is only for theft from which the owner did not despair. Is it even for theft from which the owner despaired?

סברין אמרין נישמעינה מן הדא הרי אלו בתרומה ובמעשר מה שאין כן בביכורים.

(k)

Answer: We learn from the following (Mishnah). These apply to Terumah and Ma'aser (they apply to sharecroppers, Chakiros, a Sikrikon and a Gazlan), but not to Bikurim.

כלום צריכה לא בגזילה (שלא נתייאשו הבעלים ממנה אבל בגזילה שנתייאשו) [צ"ל שנתייאשו הבעלים ממנה אבל בגזילה שלא נתייאשו - הרבה מפרשים] הבעלים ממנה אפילו בתרומה לא עשה ולא כלום.

1.

This is needed only for theft from which the owner despaired. Theft from which the owner did not despair, even for Terumah he did not do anything!

כהדא דתני האונס והגנב והגזלן בזמן שהבעלים מרדפין אחריהן אין תרומתן תרומה ולא מעשרותיהן מעשר ולא הקדשן הקדש.

2.

This is like it was taught, an extortionist, Ganav or Gazlan, when the owner chases after them, their Terumah is not Terumah, their Ma'aser is not Ma'aser, and their Hekdesh is not Hekdesh;

אם אין הבעלין מרדפין אחריהן תרומתן תרומה ומעשרותיהן מעשר והקדשן הקדש.

3.

When the owner does not chase after them, their Terumah is Terumah, their Ma'aser is Ma'aser, and their Hekdesh is Hekdesh;

[דף ב עמוד ב] רבי יוסי בשם רבי יוחנן לא זה תורם ולא זה תורם.

(l)

(R. Yosi citing R. Yochanan): This one (the Gazlan) cannot be Torem (for it is not his), and this one (the owner) cannot be Torem (for it is not in his Reshus).

רבי אמי בשם רבי יוחנן אפילו הבעלים שתרמו אין תרומתן תרומה.

(m)

(R. Ami citing R. Yochanan): Even if the owner was Torem, it is not Terumah [even b'Di'eved].

אמר רבי יוסי עד כדון אנן קיימין בגזילה שלא נתייאשו הבעלים ממנה

(n)

Rebuttal (of the above answer): We discuss a theft from which the owner did not despair.

וליידא (מי לא אנן) [צ"ל מילה - ר"ש סיריליו, פני משה] תנינן הרי אלו בתרומה ומעשר מה שאין כן בבכורין.

1.

Question: [If there was no despair,] for what matter was it taught 'these apply to Terumah and Ma'aser, but not to Bikurim'?

אפשר לפירות לצאת בלא בכורין אפשר לפירות לצאת בלא תרומה ומעשרות.

2.

Answer: It is possible for Peros without Bikurim (there is no Isur to eat before Bikurim are brought). Is it possible for Peros without Terumah and Ma'aseros?! (A Gazlan cannot tithe before despair, but the Peros are forbidden until they are tithed, even if someone else bought them - R. SHLOMO SIRILIYO.)

אבל בגזילה שנתייאשו הבעלים ממנה עד כדון צריכה:

(o)

However, theft from which the owner despaired, it is a question (whether or not the Gazlan brings Bikurim).

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF