1)

DO ISURIM OF KODSHIM JOIN? (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 9 Daf 15b)

מתני' חתיכה של קדשי קדשים ושל פיגול ושל נותר שנתבשלו עם חתיכות אסור לזרים ומותר לכהנים.

(a)

(Mishnah): If a piece of Kodshei Kodoshim, and [a piece] of Pigul or Nosar, were cooked with pieces [of Chulin], it is forbidden to Zarim and permitted to Kohanim. (There is enough Heter to be Mevatel one piece, but not both. This is like the previous Mishnah, in which R. Shimon and Chachamim argue about whether or not Isurim join - Rishonim.)

[דף לב עמוד א (עוז והדר)] רבי שמעון מתיר לזרים ולכהנים.

1.

R. Shimon permits to Zarim and to Kohanim.

בשר קדשי קדשים ובשר קדשים קלים שנתבשלו עם בשר התאוה אסור [דף טז עמוד א] לטמאים ומותר לטהורים:

(b)

If meat of Kodshei Kodoshim or meat of Kodshim Kalim was cooked with Chulin meat, it is forbidden to Temei'im and permitted to Tehorim.

גמ' תני (של פיגול ושל נותר ושל) [צ''ל פיגול ונותר של - הגר''א] קדשים קלים.

(c)

(Gemara - Beraisa): [Our Mishnah discusses] Pigul and Nosar of Kodshim Kalim.

[דף לב עמוד ב (עוז והדר)] אמר ר' יונה (לא אמר אלא קדשים קלים - הגר''א מוחקו) פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן

(d)

Question (R. Yonah): Are not Pigul and Nosar after Zerikah [forbidden] like before Zerikah?!

לא אמר אלא פיגול ונותר (דבר שאין זריקה מתרתו בקדשי קדשים) [צ''ל שאין זריקה מתירתו - הגר''א] הא בקדשים קלים הואיל והן מותרין אחר זריקה אפילו לפני זריקה אין לוקין עליהן משום זרות.

(e)

Answer: [Our Mishnah discusses] Pigul and Nosar, that Zerikah does not permit it, but Kodshim Kalim, since they are permitted after Zerikah, even before Zerikah, one is not lashed for them due to being a Zar.

אמר רבי יוסי (לא אמרו אלא קדשים קלים - הגר''א מוחקו) פיגול ונותר לאחר זריקה לא כלפני זריקה הן

(f)

Question (R. Yosi): Are not Pigul and Nosar after Zerikah [forbidden] like before Zerikah?! (We explained this like GRA.)

לאיזה דבר נאמר פיגול ונותר להוציא קדשים קלים לאחר זריקה

(g)

Answer: Why were Pigul and Nosar taught? It was to exclude Kodshim Kalim after Zerikah (which are permitted);

הא לפני זריקה הואיל והן אסורין בקדשים קלים לוקין עליהן משום זרות.

1.

Inference: Before Zerikah, since Kodshim Kalim are forbidden, one is lashed for them due to Zarus.

אמר רבי אבין לישן מתניתא מסייע לרבי יוסי [דברים יב יז] ונדבותיך זו תודה ושלמים שאם אכל מהן לפני זריקת דמים לוקה.

(h)

Support (for R. Yosi - R. Avin - Beraisa): "V'Nidvosecha'' - this is Todah and Shelamim, that if one ate from them before Zerikas Dam, he is lashed.

רבי שמעון בן לקיש אמר במחלוקת.

(i)

(Reish Lakish): [Tana'im] argue [about the Seifa of our Mishnah].

רבי יוחנן אמר דברי הכל.

(j)

(R. Yochanan): All agree to it.

וקשיא על דרבי שמעון בן לקיש [דף לג עמוד א (עוז והדר)] לא כן סברנן מימר כולהן (לשון) [צ''ל שם - הגר''א] תרומה מצטרפין וכא יצטרפו כולהן (לשון טומאה ולשון זרות) [צ''ל שם קדשים - הגר''א]

(k)

Question (against Reish Lakish): Do we not hold that everything called Terumah joins? Here, everything called Kodshim should join!

סבר רבי שמעון בן לקיש כהדא דתני בר קפרא חתיכה [דף טז עמוד ב] של (קודש ושל פיגול ושל נותר) [צ''ל קדשי קדשים ושל קדשים קלים - הגר''א] שנתבשלו עם החתיכות רבי שמעון מתיר וחכמים אוסרין:

(l)

Answer: Reish Lakish holds like a Beraisa that Bar Kapara taught - a piece of Kodshei Kodoshim and a piece of Kodshim Kalim that were cooked with pieces [of Chulin], R. Shimon permits and Chachamim forbid. We explained this like GRA.)

הדרן עלך פרק התרומה
HADRAN ALACH PEREK HA'TERUMAH