1)

MA'ASER OF DEMAI [line 3 from end on previous Amud]

אמר רב יוסף כתנאי
(a)

(Rav Yosef): Tana'im argue about this.

ר"א אומר אין צריך לקרות את השם על מעשר עני של דמאי
1.

(Beraisa - R. Eliezer): (Demai is Peros bought from an commoner. Most commoners take Ma'aser. Mid'Oraisa, Demai is permitted, but mid'Rabanan, one must be concerned for the minority and take Ma'aser.) When tithing Demai, one need not designate Ma'aser Oni. (In any case he keeps it, since the poor cannot prove that Ma'aser Oni was not yet separated);

וחכ"א (דף יז,א) קורא את השם ואינו צריך להפריש
2.

Chachamim say, one must designate it (but he himself may eat it).

מאי לאו בהא קא מיפלגי דמר סבר ודאי טובלו ומר סבר ודאי אינו טובלו
3.

Suggestion: Chachamim hold that Tevel of Ma'aser Oni is Tovel (one may not eat Peros before taking Ma'aser Oni), therefore they obligate Kri'as Shem. R. Eliezer holds that it is not Tovel.

אמר ליה אביי אי הכי אדמיפלגי בספיקו ליפלגו בודאי
(b)

Objection (Abaye): If so, they should argue about whether or not one may eat (definite) Tevel before separating Ma'aser Oni!

אלא דכולי עלמא ודאי טובלו והכא בהא קא מיפלגי
(c)

(Abaye): Rather, all forbid Vadai Tevel to Ma'aser Oni. They argue about whether or not we are concerned lest an ignoramus did not separate Ma'aser Oni;

מר סבר לא נחשדו עמי הארץ על מעשר עני של דמאי כיון דממונא הוא אפרושי מפריש
1.

R. Eliezer is not concerned. Since Ma'aser Oni is permitted everywhere and to everyone, a commoner separates it and eats it himself (even though he is commanded to give it to the poor);

ורבנן סברי כיון דטריחא ליה מילתא לא מפריש:
2.

Chachamim are concerned lest he (did not know that a verbal declaration suffices and) did not want to toil to separate it.

כמה יאכל מן הטבל וכו':
(d)

(Mishnah) Question: How much Tevel must one eat... ?

אמר רב ביבי אמר רבי שמעון בן לקיש מחלוקת בחטה אבל בקמח דברי הכל כזית
(e)

(Rav Bivi): Chachamim and R. Shimon argue about eating a wheat kernel, but all agree that one is not lashed for less than a k'Zayis of flour (it is not a full creation).

ורבי ירמיה אמר רבי שמעון בן לקיש כמחלוקת בזו כך מחלוקת בזו
(f)

(R. Yirmeyah): They argue also about flour.

תנן אמר להם ר' שמעון אי אתם מודים לי באוכל נמלה כל שהוא שהוא חייב
(g)

Question (Mishnah - R. Shimon): Don't you agree that one is liable for eating a (full) ant of any size?

אמרו לו מפני שהיא כברייתה
1.

Chachamim: That is because it is a full creation.

אמר להן אף חטה אחת כברייתה
2.

R. Shimon: Also a wheat kernel is a full creation!

חטה אין קמח לא
3.

Inference: He argues only about a wheat kernel, for it is a full creation, but he admits about flour!

לדבריהם קאמר להו
(h)

Answer: R. Shimon addresses Chachamim according to their reasoning;

לדידי אפילו קמח נמי אלא לדידכו אודו לי מיהת דחטה אחת כברייתה
1.

I hold that even for flour, one is liable for any amount. You should admit to me about a wheat kernel, for it is a full creation!

ורבנן בריית נשמה חשובה חטה לא חשובה
2.

Chachamim say, an ant has a Neshamah, so it is a significant creation. A wheat kernel is not so important.

תניא כותיה דרבי ירמיה רבי שמעון אומר כל שהוא למכות
(i)

Support (for R. Yirmeyah - Beraisa): If one eats any amount of (any food forbidden by a Lav) he is lashed;

לא אמרו כזית אלא לענין קרבן:
1.

The Shi'ur of k'Zayis applies only to Korbanos (for food forbidden by Kares).

2)

TRANSGRESSIONS THAT ONE IS LASHED FOR [line 18]

האוכל בכורים עד שלא קרא עליהם קדשי קדשים חוץ לקלעים קדשים קלים ומעשר שני חוץ לחומה
(a)

(Mishnah): The following are punished by 40 lashes: Eating Bikurim before Kri'ah (reciting the verses), or Kodshei Kodoshim outside the hangings (of the Mishkan, or outside the Azarah), or Kodshei Kalim or Ma'aser Sheni outside the wall (of Yerushalayim); (NOTE: every year, one brings from his field Bikurim, i.e. the first fruits to ripen (of the seven species for which Eretz Yisrael is praised) to a Kohen in the Beis ha'Mikdash, and recites verses. Kodshei Kodoshim are Korbanos that are never permitted to a Zar or outside the Azarah (courtyard of the Mikdash). Kodshei Kalim become permitted in all of Yerushalayim, even to Yisre'elim):

השובר את העצם בפסח הטהור ה"ז לוקה ארבעים
1.

Breaking a bone of a Korban Pesach brought in Taharah.

אבל המותיר בטהור והשובר בטמא אינו לוקה ארבעים
(b)

One who leaves overnight meat of (even a) Tahor Korban Pesach or breaks a bone of a Pesach brought in Tum'ah (e.g. when most of Yisrael were Teme'im) is not lashed.

הנוטל אם על הבנים רבי יהודה אומר לוקה ואינו משלח
(c)

R. Yehudah says, if one takes a mother bird sitting on her chicks or eggs, he is lashed. He has no Mitzvah to send it away;

וחכמים אומרים משלח ואינו לוקה
(d)

Chachamim say, he sends it away, and he is not lashed;

זה הכלל כל מצות לא תעשה שיש בה קום עשה אין חייבין עליה:
1.

The general rule is, one is not lashed for a Lav that has an Aseh (to fix the transgression).

אמר רבה בר בר חנה א"ר יוחנן זו דברי רבי עקיבא סתימתאה אבל חכמים אומרים בכורים הנחה מעכבת בהן קריאה אין מעכבת בהן
(e)

(Gemara - Rabah bar bar Chanah): Our Stam Mishnah is like R. Akiva, but Chachamim say that Hanachah of Bikurim (putting them down) is Me'akev (one may not eat them before this), but Kri'ah is not Me'akev.

ולימא זו דברי רבי שמעון סתימתאה
(f)

Question: Why didn't he say that our Stam Mishnah is like R. Shimon (in the following Beraisa)?

הא קא משמע לן דרבי עקיבא כרבי שמעון סבירא ליה
(g)

Answer: He teaches that R. Akiva holds like R. Shimon.

מאי ר' שמעון דתניא (דברים יב) ותרומת ידך אלו בכורים
1.

(Beraisa): "(Lo Suchal Le'echol bi'Sh'arecha... ) u'Trumas Yadecha" refers to Bikurim.

אמר רבי שמעון מה בא זה ללמדנו
2.

Question (R. Shimon): What does this teach?

אם לאוכלן חוץ לחומה
3.

Answer #1: It forbids eating them outside the wall.

קל וחומר ממעשר הקל
4.

Rejection: A Kal va'Chomer from Ma'aser (Sheni) teaches this!

ומה מעשר הקל אוכלן חוץ לחומה לוקה בכורים לא כל שכן
i.

Ma'aser is lenient, yet one who eats it outside the wall is lashed. Bikurim is stringent, so all the more so, one may not eat it outside the wall!

הא לא בא הכתוב אלא לאוכל מבכורים עד שלא קרא עליהן שהוא לוקה
5.

Answer #2: It obligates lashes for eating Bikurim before Kri'ah.

(דברים יב) ונדבותיך זו תודה ושלמים
6.

"V'Nidvosecha" refers to (Korban) Todah and Shelamim.

אמר רבי שמעון מה בא זה ללמדנו אם לאוכלן חוץ לחומה קל וחומר ממעשר
7.

(R. Shimon): This does not forbid eating them outside the wall. A Kal va'Chomer from Ma'aser teaches this!

הא לא בא הכתוב אלא לאוכל בתודה ובשלמים לפני זריקה שהוא לוקה
i.

Rather, it obligates lashes for eating Todah or Shelamim before Zerikah (throwing the blood).

(דברים יב) ובכורות זה הבכור
8.

"U'Vchoros" refers to Bechor (a firstborn Tahor Behemah, which is automatically a Korban).

אמר ר' שמעון מה בא זה ללמדנו אם לאוכלן חוץ לחומה ק"ו ממעשר
9.

(R. Shimon): This cannot forbid eating it outside the wall. A Kal va'Chomer from Ma'aser teaches this!

אם לפני זריקה ק"ו מתודה ושלמים
i.

It cannot forbid eating it before Zerikah. A Kal va'Chomer from Todah and Shelamim teaches this!

הא לא בא הכתוב אלא לאוכל מן הבכור אפי' לאחר זריקה שהוא לוקה
ii.

Rather, it obligates (a Zar) lashes for eating Bechor, even after Zerikah.

(דברים יב) בקרך וצאנך זו חטאת ואשם
10.

"Bekarcha v'Tzonecha" refers to Chatas and Asham.

אמר רבי שמעון מה בא זה ללמדנו אם לאוכלן חוץ לחומה קל וחומר ממעשר אם לפני זריקה קל וחומר מתודה ושלמים אם לאחר זריקה קל וחומר מבכור
11.

(R. Shimon): This cannot forbid eating them outside the wall (or before Zerikah or for a Zar who eats it). A Kal va'Chomer from Ma'aser (or Todah and Shelamim or Bechor) teaches this!

הא לא בא הכתוב אלא לאוכל מחטאת ואשם אפילו לאחר זריקה חוץ לקלעים שהוא לוקה
i.

Rather, it obligates lashes for eating Chatas or Asham outside the hangings, even after Zerikah.

(דברים יב) נדריך זו עולה
12.

"Nedarecha" refers to Olah.

אמר ר"ש מה בא זה ללמדנו אם לאוכלן חוץ לחומה ק"ו ממעשר אם לפני זריקה קל וחומר מתודה ושלמים אם לאחר זריקה ק"ו מבכור אם חוץ לקלעים קל וחומר מחטאת ואשם
13.

(R. Shimon): This cannot forbid eating it outside the wall (or before Zerikah or outside the hangings or for a Zar who eats it). A Kal va'Chomer from Ma'aser (or Todah... ) teaches this!

17b----------------------------------------17b
הא לא בא הכתוב (דף יז,ב) אלא לאוכל מן העולה לאחר זריקה אפילו בפנים שהוא לוקה
i.

Rather, it obligates lashes for eating Olah, even after Zerikah inside the hangings.

3)

REFUTATIONS OF EVERY KAL VA'CHOMER [line 2]

אמר רבא דילידא אימיה כר"ש תיליד ואי לא לא תיליד ואע"ג דאית להו פירכא
(a)

(Rava): One should have children like R. Shimon (he expounds awesomely!), even though he is refuted

מאי חומרא דבכורים ממעשר שכן אסורים לזרים אדרבה מעשר חמור שכן אסור לאונן
1.

The stringency of Bikurim (over Ma'aser) is that it is forbidden to Zarim. Just the contrary, Ma'aser is more stringent, for it is forbidden to an Onen (one who lost a relative today)!

ומאי חומרא דתודה ושלמים ממעשר שכן טעונין מתן דמים ואימורין לגבי מזבח אדרבה מעשר חמור שכן טעונין כסף צורה
2.

The stringency of Todah and Shelamim (over Ma'aser) is that their blood and Emurim (Chelev) is offered on the Mizbe'ach. Just the contrary, Ma'aser is more stringent, for it can be redeemed only on minted coins!

ומאי חומרא דבכור מתודה ושלמים שכן קדושתו מרחם אדרבה תודה ושלמים חמורים שכן טעונים סמיכה ונסכים ותנופת חזה ושוק
3.

The stringency of Bechor (over Todah and Shelamim) is that it is Kodesh from the moment of birth. Just the contrary, Todah and Shelamim are more stringent, for they require Semichah, Nesachim and waving the chest and foreleg!

ומאי חומרא דחטאת ואשם מבכור שכן קדשי קדשים אדרבה בכור חמור שכן קדושתו מרחם
4.

The stringency of Chatas and Asham (over Bechor) is that they are Kodshei Kodoshim. Just the contrary, Bechor is more stringent, for it is Kodesh from the moment of birth!

ומאי חומרא דעולה מחטאת ואשם שכן כליל אדרבה חטאת ואשם חמירי שכן מכפרי
5.

The stringency of Olah (over Chatas and Asham) is that it is Kalil (totally burned on the Mizbe'ach). Just the contrary, Chatas and Asham are more stringent, for they atone;

וכולהו חמירי מעולה דאית בהו שתי אכילות
i.

Further, all other Korbanos are more stringent than Olah, for both the Mizbe'ach and people consume (different parts of) them!

אלא מאי דילידא אימיה כרבי שמעון
(b)

Question: Rava refuted every Kal va'Chomer of R. Shimon. Why did he say that one should have children like R. Shimon?

דלמאי דסבירא ליה לדידיה מסרס ליה לקרא ודריש ליה
(c)

Answer: According to R. Shimon's reasoning (that each is a valid Kal va'Chomer), he wondrously inverts the verse to learn many laws.

וכי מזהירין מן הדין
(d)

Question: Do we really warn (to give lashes) based on a Kal va'Chomer?!

הא אפילו למאן דאמר עונשין מן הדין אין מזהירין מן הדין
1.

Even according to the opinion that we punish due to a Kal va'Chomer, we cannot derive the Lav from a Kal va'Chomer!

איסורא בעלמא
(e)

Answer #1: Indeed, R. Shimon did not mean that one is lashed for these. He meant only that they are forbidden.

והאמר רבא זר שאכל מן העולה לפני זריקה חוץ לחומה לרבי שמעון לוקה חמש
1.

Question: Rava said that if a Zar eats (a k'Zayis of) Olah before Zerikah outside the wall of Yerushalayim, according to R. Shimon he is lashed five times (five sets of 39 lashes)!

חמשה איסורין הוו
2.

Answer: He means that he transgresses five prohibitions.

והא אנן תנן אלו הן הלוקין
(f)

Objection: Our Mishnah teaches that one is lashed for Bikurim outside the wall, and Kodshei Kodoshim outside the hangings!