1)

HASRA'AS SAFEK AND LAV SHE'EIN BO MA'ASEH [line 4 from end on previous Amud]

ואזדו לטעמייהו
(a)

Each of them teaches like he taught elsewhere.

דאיתמר שבועה שאוכל ככר זה היום ועבר היום ולא אכלה רבי יוחנן ור"ל דאמרי תרוייהו אינו לוקה
1.

(R. Yochanan and Reish Lakish): If Reuven swore 'I will eat this loaf today' and he did not eat it, he is not lashed;

רבי יוחנן אומר אינו לוקה (דף טז,א) משום דהוי לאו שאין בו מעשה וכל לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו
i.

(R. Yochanan): He is not lashed because this Lav does not come through an action;

ר"ל אומר אינו לוקה משום דהוי התראת ספק וכל התראת ספק לא שמה התראה
ii.

(Reish Lakish): He is not lashed because he cannot receive definite warning (perhaps he will eat the loaf later), and Safek warning is invalid.

ותרוייהו אליבא דרבי יהודה
(b)

They both explain R. Yehudah.

דתניא (שמות יב) ולא תותירו ממנו עד בקר והנותר ממנו עד בקר וגו' בא הכתוב ליתן עשה אחר לא תעשה לומר שאין לוקין עליו דברי רבי יהודה
1.

(Beraisa - R. Yehudah): "Lo Sosiru (do not leave over from the Korban Pesach until morning)... veha'Nosar... ba'Esh Tisrofu (burn what is left over)" - the verse gives an Aseh to fix the Lav, therefore one is not lashed for it.

ר' יוחנן דייק הכי טעמא דבא הכתוב הא לא בא הכתוב לוקה אלמא התראת ספק שמה התראה
2.

R. Yochanan infers, had the Torah not given an Aseh, one would be lashed for it, even though the warning is doubtful (perhaps he will finish eating before morning)!

ור"ל דייק הכי טעמא דבא הכתוב הא לא בא הכתוב לוקה אלמא לאו שאין בו מעשה לוקין עליו
3.

Reish Lakish infers, had the Torah not given an Aseh, one would be lashed for it, even though Ein Bo Ma'aseh.

ור"ש בן לקיש נמי הא ודאי התראת ספק הוא
(c)

Question: Why doesn't Reish Lakish also learn like R. Yochanan, that doubtful warning is (proper) warning?

סבר לה כאידך תנא דר' יהודה
(d)

Answer: He holds like a different Tana according to R. Yehudah;

דתניא הכה זה וחזר והכה זה קילל זה וחזר וקילל זה הכה שניהם בבת אחת או קילל שניהם בבת אחת חייב
1.

(Beraisa): If we are unsure if Reuven is the son of David or Moshe, and Reuven strikes or curses David and Moshe, one after the other or at the same time, he is liable (even though the warning is doubtful);

רבי יהודה אומר בבת אחת חייב בזה אחר זה פטור
2.

R. Yehudah says, he is liable only if he struck or cursed both at the same time.

ורבי יוחנן נמי הא ודאי לאו שאין בו מעשה הוא
(e)

Question: Why doesn't R. Yochanan also learn like Reish Lakish, that one is lashed for a Lav she'Ein Bo Ma'aseh?

סבר לה כי הא דאמר רב אידי בר אבין אמר רב עמרם א"ר יצחק א"ר יוחנן ר' יהודה אומר משום רבי יוסי הגלילי
(f)

Answer: He holds like the following teaching;

כל לא תעשה שבתורה לאו שיש בו מעשה לוקין עליו
1.

(R. Yochanan citing R. Yehudah citing R. Yosi ha'Galili): One is lashed for a Lav that is done through an action;

לאו שאין בו מעשה אין לוקין עליו חוץ מן הנשבע ומימר והמקלל את חבירו בשם
2.

The only Lavim without an action for which one is lashed are swearing (falsely), Temurah and cursing a person with Hash-m's name.

קשיא דרבי יהודה אדרבי יהודה
(g)

Question: According to both R. Yochanan and Reish Lakish, R. Yehudah contradicts himself!

אי לר"ש בן לקיש תרי תנאי אליבא דרבי יהודה
(h)

Answer - part 1 (for Reish Lakish): Tana'im argue about the opinion of R. Yehudah.

אי לרבי יוחנן לא קשיא הא דידיה הא דרביה
(i)

Answer - part 2 (for R. Yochanan): R. Yehudah himself holds that one is lashed for Lav she'Ein Bo Ma'aseh. He said in the name of R. Yosi ha'Galili that one is not lashed.

2)

LASHES FOR NOT FULFILLING THE ASEH [line 29]

תנן התם הנוטל אם על הבנים רבי יהודה אומר לוקה ואינו משלח
(a)

(Mishnah - R. Yehudah): If one takes a mother bird sitting on her chicks or eggs, he is lashed, and he has no Mitzvah to send it away;

וחכ"א משלח ואינו לוקה
(b)

Chachamim say, he sends it away, and he is not lashed;

זה הכלל כל מצות לא תעשה שיש בה קום עשה אין חייבין עליה
1.

The general rule is, one is not lashed for a Lav which has an Aseh.

א"ר יוחנן אין לנו אלא זאת ועוד אחרת
(c)

(R. Yochanan): There is only one other such Mitzvah (in which lashes depend on failure to fulfill the Aseh).

א"ל ר' אלעזר היכא
(d)

Question (R. Elazar): Which is the other Mitzvah?

א"ל לכי תשכח
1.

R. Yochanan: Go investigate!

נפק דק ואשכח דתניא אונס שגירש אם ישראל הוא מחזיר ואינו לוקה
(e)

Answer #1 (R. Elazar - Beraisa): If a Yisrael raped a woman and divorced her, he remarries her, and he is not lashed;

ואם כהן הוא לוקה ואינו מחזיר
1.

If a Kohen (who may not marry a divorcee) did so, he is lashed, and he does not remarry her. (A Yisrael is not lashed, even though the Aseh precedes the Lav!)

הניחא למאן דתני קיימו ולא קיימו
(f)

Question: We understand according to the opinion Kiymo v'Lo Kiymo. He is lashed if he does not remarry her.

אלא למאן דתני ביטלו ולא ביטלו בשלמא גבי שילוח הקן משכחת לה אלא אונס ביטלו ולא ביטלו היכי משכחת לה
1.

According to the opinion Bitlo v'Lo Bitlo, we understand how he can (permanently) Mevatel the Mitzvah to send the mother bird (he can kill it), but how can a rapist be Mevatel the Mitzvah to remarry her?

אי דקטלה קם ליה בדרבה מיניה
i.

If he kills her, he is not lashed, for he is Chayav Misah!

אמר רב שימי מחוזנאה כגון שקיבל לה קידושין מאחר
(g)

Answer #1 (R. Simi of Chuzna'ah): He accepted Kidushin for her from another man.

אמר רב אי שוויתיה שליח איהי קא מבטלא ליה אי לא שוויתיה שליח כל כמיניה ולא כלום היא
(h)

Objection (Rav): If she made him her Shali'ach, she was Mevatel the Mitzvah. If she did not, he cannot accept Kidushin for her!

אלא אמר רב שימי מנהרדעא כגון שהדירה ברבים
(i)

Answer #2 (R. Simi of Chuzna'ah): He vowed in public not to remarry her.

הניחא למ"ד נדר שהודר ברבים אין לו הפרה
(j)

Question: This is like the opinion that a vow taken in public can never be permitted;

אלא למ"ד יש לו הפרה מאי איכא למימר
1.

However, according to the opinion that it can be permitted, how can we answer?

דמדירה לה על דעת רבים
(k)

Answer: He vowed Al Da'as Rabim (according to the will of many people).

דאמר אמימר הלכתא נדר שהודר ברבים יש לו הפרה על דעת רבים אין לו הפרה
1.

(Ameimar): The Halachah is, a vow taken in public can be permitted, but a vow Al Da'as Rabim cannot be permitted.

ותו ליכא והא איכא
(l)

Question: There are more (Mitzvos in which lashes depend on failure to fulfill the Aseh)!

<סימן גז"ל משכ"ן ופא"ה> גזל דרחמנא אמר (ויקרא יט) לא תגזול (ויקרא ה) והשיב את הגזלה
1.

Question #1: It says "v'Lo Sigzol", and "v'Heshiv Es ha'Gezelah" (a Mitzvah to return the theft)!

משכון דרחמנא אמר (דברים כד) לא תבא אל ביתו לעבוט עבוטו השב תשיב לו העבוט כבא השמש
2.

Question #2: "Lo Savo El Beiso La'avot Avoto" (do not enter the borrower's house to take a security. If you did, return it -) "Hashev Tashiv Lo Es ha'Avot"!

ומשכחת לה בקיימו ולא קיימו וביטלו ולא ביטלו
3.

One can be lashed for these, whether one holds Kiymo v'Lo Kiymo (he does not return it) or Bitlo v'Lo Bitlo (he destroys it)!

התם כיון דחייב בתשלומין אין לוקה ומשלם
(m)

Answer (to both qestions): Since he must pay for it, he is not lashed in addition to this.

מתקיף לה רבי זירא הא איכא משכונו של גר ומת הגר
1.

Question (R. Zeira): If someone took a convert's security and the convert died (without heirs), there is no one to pay! (He should be lashed!)

16b----------------------------------------16b
(דף טז,ב) התם גברא בר תשלומין הוא ושיעבודא דגר הוא דקא פקע
2.

Answer: When he destroyed the security, he became liable to pay (and not be lashed). When the convert died, his obligation to pay went away.

והא איכא פאה דרחמנא אמר (ויקרא כג) לא תכלה פאת וגו' לעני ולגר תעזוב אותם וגו'
(n)

Question #3: "Lo Sechaleh Pe'as... (do not harvest your entire field. Rather, leave a corner for the poor. If you did not, give the poor from what you harvested -) "le'Ani vela'Ger Ta'azov Osam"!

דמשכחת לה בקיימו ולא קיימו ביטלו ולא ביטלו
1.

One can be lashed for this, whether one holds Kiymo v'Lo Kiymo or Bitlo v'Lo Bitlo!

דתנן מצות פאה להפריש מן הקמה לא הפריש מן הקמה מפריש מן העומרין לא הפריש מן העומרין מפריש מן הכרי עד שלא מירח
2.

(Beraisa): Pe'ah should be designated and left attached (the poor take it themselves). If the owner harvested his entire field, he separates (the amount which should have been left) from the sheaves (and gives it to the poor); if this was not done, he separates from the stack before Miru'ach (final processing);

מירחו מעשר ונותן לו
i.

If Miru'ach was already done, he separates the proper amount, takes Ma'aseros on it, and gives it to the poor. (However, if he ground the grain, he acquires it like a thief, and he can no longer fulfill the Mitzvah!)

כדרבי ישמעאל דאמר אף מפריש מן העיסה
(o)

Answer #1: He holds like R. Yishmael, who says that, even if he made a dough, he separates from the dough and gives to the poor. (He still did not acquire it.)

ולר' ישמעאל נמי משכחת לה דאכל עיסה
(p)

Objection: Even according to R. Yishmael, if he ate the dough, he can no longer fulfill the Mitzvah!

אלא זאת ועוד אחרת אהא אבל אונס לא
(q)

Answer #2 (to questions (b) and (n)): Rather, the other Mitzvah (in which lashes depend on failure to fulfill the Aseh) is Pe'ah. A rapist is never lashed (Even if he vowed not to remarry her, it can be permitted);

דהיכא אמרינן על דעת רבים אין לו הפרה לדבר הרשות אבל לדבר מצוה יש לו הפרה
1.

A vow Al Da'as Rabim cannot be permitted for Reshus, but it can be permitted for the sake of a Mitzvah.

כי הא דההוא מקרי דרדקי דהוה פשע בינוקי אדריה רב אחא
i.

There was a teacher of children who used to hit them too much. Rav Acha made him vow (Al Da'as Rabim) that he would not teach children anymore;

ואהדריה רבינא דלא אשתכח דדייק כוותיה:
ii.

Ravina (permitted the vow and) reinstated him, because they could not find someone else who teaches so well.

3)

MULTIPLE LASHES FOR EATING INSECTS [line 17]

והאוכל נבילות וטריפות שקצים ורמשים וכו':
(a)

(Mishnah): One who eats Neveilos, Treifos, Shekatzim u'Rmasim.

אמר רב יהודה האי מאן דאכל ביניתא דבי כרבא מלקינן ליה משום (ויקרא יא) שרץ השורץ על הארץ
(b)

(Rav Yehudah): If one ate a worm found in cabbage, he is lashed for "ha'Sheretz ha'Shoretz Al ha'Aretz (may not be eaten)."

ההוא דאכל ביניתא דבי כרבא ונגדיה רב יהודה
1.

Rav Yehudah lashed a man who ate such a worm.

אמר אביי אכל פוטיתא לוקה ארבעה
(c)

(Abaye): If one ate Potisa (a bug found in water), he is lashed four times (there are two Lavim for water Sheratzim, and two Lavim for all kinds of Sheratzim);

נמלה לוקה חמש משום שרץ השורץ על הארץ
1.

If one ate an ant, he is lashed five times (there are two Lavim for all Sheratzim, and three Lavim for land Sheratzim);

צרעה לוקה שש משום (דברים יד) שרץ העוף
2.

If he ate a wasp, he is lashed six times (for the above five and for "Sheretz ha'Of").

אמר רב אחאי המשהה את נקביו עובר משום (ויקרא כ) לא תשקצו
(d)

(Rav Achai): If one urgently needs to excrete and holds it in, he transgresses "v'Lo Seshaktzu (do not make yourselves detestable)";

אמר רב ביבי בר אביי האי מאן דשתי בקרנא דאומנא קא עבר משום לא תשקצו
(e)

(Rav Bivi bar Abaye): If one drinks from a bloodletter's vessel (which is disgusting), he transgresses "v'Lo Seshaktzu."

אמר רבא בר רב הונא ריסק תשעה נמלים והביא אחד חי והשלימן לכזית לוקה ו' ה' משום בריה ואחד משום כזית נבילה
(f)

(Rabah bar Rav Huna): If one ground up nine ants and completed the quantity of a k'Zayis with a live (Rashi; Tosfos - intact) ant, he is lashed five times for eating a full creation (an ant, like Abaye taught) and once for eating a k'Zayis of Neveilah.

רבא א"ר יוחנן אפילו שנים והוא
(g)

(Rava): The same applies if he ground up two ants and a full ant completed a k'Zayis.

רב יוסף אמר אפילו אחד והוא
(h)

(Rav Yosef): The same applies if one minced ant and a full ant comprised a k'Zayis.

ולא פליגי הא ברברבי והא בזוטרי:
(i)

They do not argue. Rabah discusses small ants, Rava discusses bigger ants, and Rav Yosef discusses very big ants.

4)

LASHES FOR EATING TEVEL [line 33]

אכל טבל ומעשר ראשון כו':
(a)

(Mishnah): One who eats Tevel or Ma'aser Rishon...

אמר רב אכל טבל של מעשר עני לוקה
(b)

(Rav): If one ate Tevel to Ma'aser Oni (Peros from which Ma'aser Oni was not taken), he is lashed.

כמאן כי האי תנא
(c)

This is like the following Tana.

דתניא אמר ר' יוסי יכול לא יהא חייב אלא על הטבל שלא הורם ממנו כל עיקר הורם ממנו תרומה גדולה ולא הורם ממנו מעשר ראשון מעשר ראשון ולא מעשר שני ואפי' מעשר עני מנין
1.

(Beraisa - R. Yosi) Question: Perhaps one is liable only for Tevel from which no Terumah or Ma'aser was taken. What is the source to obligate for Tevel from which Terumah was taken, but not Ma'aser Rishon, or (also Ma'aser Rishon was taken but not) Ma'aser Sheni or even Ma'aser Oni?

ת"ל (דברים יב) לא תוכל לאכול בשעריך וגו' ולהלן הוא אומר (דברים כו) ואכלו בשעריך ושבעו
2.

Answer: It says "Lo Suchal Le'echol bi'Sh'arecha", and "v'Ochlu vi'Sh'arecha v'Sove'u";

מה להלן מעשר עני אף כאן מעשר עני ואמר רחמנא לא תוכל
i.

The latter refers to Ma'aser Oni. Likewise, the former forbids Peros that still 'contain' (i.e. are Tevel to) Ma'aser Oni.