1)

WHAT THE YAVAM DOES WITH HIS BROTHER'S PROPERTY (Yerushalmi Perek 8 Halachah 10 Daf 49b)

מתני' הניח לו אחיו מעות ילקח בהן קרקע והוא אוכל פירות פירות התלושין מן הקרקע ילקח בהן קרקע והוא אוכל פירות פירות המחוברין בקרקע

(a)

(Mishnah): If his brother left money, it is used to buy land, and [the Yavam] eats the Peiros. [If he left] detached Peros, it is used to buy land, and the Yavam eats the Peiros;

אמר ר"מ שמין אותן כמה הן יפין בפירות וכמה הן יפין בלא פירות והמותר ילקח בהן קרקע והוא אוכל פירות

(b)

R. Meir says, we evaluate how much [the land] is worth with Peiros and how much it is worth without Peros. The excess, he buys land (for her) for this amount, and [the Yavam] eats the Peiros;

וחכ"א פירות המחוברין לקרקע שלו והתלושין מן הקרקע כל הקודם זכה

(c)

Chachamim say, attached produce belongs to the Yavam. Detached produce (or money) belongs to whoever takes it;

קדם הוא זכה קדמה היא ילקח בהן קרקע והוא אוכל פירות

1.

If the Yavam takes it, he keeps it. If the Yevamah takes it, it is used to buy land, and he eats the Peiros.

כנסה הרי היא כאשתו לכל דבר ובלבד שתהא כתובתה על ניכסי בעלה הראשון:

(d)

If he does Yibum, she is like his wife in all respects, except that her Kesuvah is against her first husband's property.

גמ' ר' אבהו בשם רבי יוחנן לכן צריכא במופקדים אצלו שלא תאמר הואיל ואני הוא היורש שלי הן

(e)

(Gemara - R. Avahu citing R. Yochanan): [Surely money that the brother left is Meshubad for the Kesuvah! Our Mishnah] needed to teach about [coins] that were deposited with [the Yavam]. He cannot say 'since I am the heir, they are mine.'

ר' אבהו בשם רבי יוחנן לית כאן שלו אלא להיידא מילה שאם קדם היורש ותפס אין מוציאין מידו

(f)

(R. Avahu citing R. Yochanan): [Chachamim] do not mean [that attached produce is] his. (It is Meshubad for the Kesuvah!) Rather, for this matter [it is his] - if the heir preempted and seized, we do not take from him.

[דף נ עמוד א] אף בבעל חוב כן

(g)

Question: Is it so even for a creditor (if he seized what was Meshubad for the Kesuvah, we do not take from him)?

לא כן תני יורש ובעל חוב שקדם אחד מהן ותפס מוציאין מידו

(h)

Answer #1 (Beraisa): An heir or a creditor - if one of them preempted and seized [what was destined for the other], we take from him.

א"ר אחא בר עולא נישמעינה מן הדא הקדיש תשעים מנה והיה חובו מאה מנה מוסיף עוד דינר ופודה נכסים הללו

(i)

Rebuttal (and Answer #2 - R. Acha): We learn from the following [Mishnah]. If one was Makdish 90 Maneh, and he owed 100 Maneh, he adds [borrows] another Dinar and redeems the property [and the creditor collects it];

ולא סוף דבר דינר אלא אפילו כל שהוא שלא יהא הקדש נראה יוצא בלא פדיון

1.

A Dinar is not precise. Rather, it is any amount, lest it look like Hekdesh goes out [to Chulin] without Pidyon.

רבי אבהו בשם רבי יוחנן מועלין מעילה גמורה

2.

(R. Avahu citing R. Yochanan): Full Me'ilah applies [to the Hekdesh before Pidyon].

וקשיא אם מועלין בה מעילה גמורה יהא נפדה בשווה אם אינו נפדה בשווה לא ימעלו בו מעילה גמורה

3.

Question: If full Me'ilah applies, it should be redeemed for its value! If it [need not be] redeemed for its value, full Me'ilah should not apply!

מה אנן קיימין אם במחובר לקרקע וכי יש מעילה בקרקע

i.

Question: What is the case? If it is attached to the ground, [this cannot be, for] is there Me'ilah in land?!

אלא כן אנן קיימין בקמה

ii.

Answer: Rather, it is Kamah (attached crops).

מאחר שאלו עבר הגיזבר ותפס אין מוציאין מידו

4.

Answer: [There is full Me'ilah,] since if the Gizbar transgressed and seized it, we do not take from him.

הוא גיזבר הוא יורש מה גיזבר עבר הגיזבר ותפס אין מוציאין מידו אף יורש עבר היורש ותפס אין מוציאין מידו

5.

Culmination of Answer #2: A Gizbar (Hekdesh) is like an heir. Just like a Gizbar, if the Gizbar transgressed and seized, we do not take from him, also an heir, if an heir transgressed and seized, we do not take from him.

רבי שמואל רבי אבהו בשם רבי יוחנן אף בשור כן

(j)

Rebuttal (R. Shmuel citing R. Avahu citing R. Yochanan): (The Mishnah of redeeming Hekdesh need not discuss Kamah.) The same applies to an ox.

אית לך מימר שור קרקע

(k)

Rejection (of rebuttal): (The Mishnah discusses Stam property, which includes land.) Can you say that an ox is land?!

רבי תנחום בר מרי בשם רבי יוסי שור עשו אותו כהקדש שהזיל

(l)

(R. Tanchum bar Mari citing R. Yosi): They made an ox like Hekdesh that was disgraced. (Perhaps seizing does not help; they said that Me'ilah applies to an ox, for Kedushas ha'Guf applies to it. Therefore, we must bring a proof from Kamah, which has only Kedushas Damim.)

הכא את אמר מוציאין מידו וכא את אמר אין מוציאין מידו

(m)

Question: Here (the Beraisa) you say that we take from him, and here (the Mishnah) you say that we do not take from him!

לפי שהירעתה כחה של אשה שלא תהא כתובתה אלא על ניכסי בעלה הראשון ייפיתה כוחה בדבר הזה שאם קדם היורש ותפש מוציאין מידו

(n)

Answer: (The Beraisa refers to our Mishnah.) Because we weakened a woman's (Yevamah') rights, that her Kesuvah is only against (collected from) her first husband's property, we strengthened her rights in this matter, that if the heir preempted and seized, we take from him.

ותני כן [דף נ עמוד ב] אילנות וקצצות זקינים ונערים מוציאין מידן:

(o)

Support (Beraisa): If trees were cut, whether old or young, we take from their hands (just like detached Peros. It is used to buy land, which is Meshubadim to her Kesuvah, and the Yavam eats the Peiros. We explained the entire Sugya like MEICHAL HA'MAYIM.)

2)

WHICH PROPERTY IS MESHUBAD TO THE KESUVAH? (Yerushalmi Perek 8 Halachah 11 Daf 50b)

מתני' לא יאמר לה הרי כתובתיך מונחת ליך על השלחן אלא כל (נכסיי אחראין לכתובתיך) [צ"ל נכסיו אחראין לכתובה - כגירסת המשנה וקרבן העדה]

(a)

(Mishnah): He (the Yavam) may not tell her 'your Kesuvah is on the table' (e.g. if he is a moneychanger who has coins on his table). Rather, there is a lien on all his property to pay the Kesuvah;

גירשה אין לה אלא כתובה החזירה הרי היא ככל הנשים ויש לה כתובה:

(b)

If he (the Yavam) divorces her, she collects only her Kesuvah. If he remarries her, she is like any other woman, and has [only her original] Kesuvah.

גמ' כיצד הוא עושה

(c)

(Gemara - Tosefta 9:1) Question: How can [a Yavam] do [in order to sell property that he inherited from his brother]?

כונס ומגרש ומחזיר והיא שוברת לה כתובתה

(d)

Answer: He does Yibum, divorces her and remarries her, and she writes a receipt for her Kesuvah.

אמר רבי יוסה לצדדין היא מתניתא או שוברת לו כתובתה

(e)

(R. Yosah): This Tosefta means one or the other. [Either he does Yibum, divorces her and remarries her,] or she writes a receipt for her Kesuvah. (Either enables selling the property.)

ר' זעירא בשם רב המנונא כנסה וגירשה והחזירה אם חידש לה כתובה כתובתה על נכסיו ואם לאו כתובתה על ניכסי בעלה הראשון

(f)

(R. Ze'ira citing Rav Hamnuna): If he did Yibum, divorced er and remarried her, if he wrote a new Kesuvah to her, [its lien] is against his property. If not, [her Kesuvah's lien] is against the property of her first husband. (This is unlike R. Yosah, who says that when he remarries her, her Kesuvah is against the Yavam's property.)

רבי יוסי בי רבי בון בשם רב חסדא מתניתא אמרה כן המגרש את האשה והחזירה על מנת כתובתה הראשונה החזירה

(g)

Question (R. Yosi bei R. Bun citing Rav Chisda): [What is R. Ze'ira's Chidush?] A Mishnah teaches so! If one divorced his wife and remarried her, he remarried on condition that [her Kesuvah is] her first Kesuvah.

סוף דבר עד שיכנוס ויגרש ויחזיר

(h)

Question: Is it necessary to do Yibum, divorce her and remarry her? (It suffices to make a new Kesuvah when he does Yibum!)

דרבא אתא מימר לך אפילו כנסה וגירשה והחזירה אם חידש לה כתובה כתובתה על נכסיו ואם לאו כתובתה על ניכסי בעלה הראשון

(i)

Answer: This teaches a Chidush - even if he did Yibum, divorced her and remarried her, [only] if he made a new Kesuvah, it is against his property. If not, her Kesuvah is against her first husband's property. (We explained this like RIDVAZ.)

רבי זעירא בשם רב המנונא ארוסה שמתה אין לה כתובה שלא הותרה להינשא לשוק

(j)

(R. Ze'ira citing Rav Hamnuna): If an Arusah died, she has no Kesuvah, for she was not permitted to marry a stranger;

שלא תאמר יעשה כמי שגירש ויהא לה כתובה לפום כן צריך מימר אין לה כתובה

1.

Do not say that he is like one who divorced, and she has a Kesuvah. Therefore, he needs to say that she has no Kesuvah. (CHESHEK SHLOMO, Yevamos 4:4) - this is even if he wrote a Kesuvah to her. One might have thought that only a Nesu'ah who died has no Kesuvah, for her husband inherited her, but an Arusah's father inherits her Kesuvah.)

בראשונה היתה מונחת כתובתה אצל אבותיה והיתה קלה בעיניו לגרשה

(k)

Initially, she would leave her Kesuvah (100 or 200 Zuz) in her father's house. It was light in [her husband's] eyes to divorce her (since the money was out of his hands anyway).

וחזרו והתקינו שתהא כתובתה אצל בעלה אף על פי כן היתה קלה בעיניו לגרשה

(l)

They retracted and enacted that the Kesuvah be by him. Even so, it was light in his eyes to divorce her;

וחזרו והתקינו שיהא אדם לוקח בכתובת אשתו כוסות וקערות ותמחויים

(m)

They retracted and enacted that a man take for his wife's Kesuvah cups, bowls and plates [that he needs, so if he will divorce her, he lacks essential Kelim].

הדא דתנינן לא יאמר לה הרי כתובתיך מונחת על השולחן אלא כל נכסיו אחראין לכתובתה

(n)

Support (Mishnah): He may not tell her 'your Kesuvah is on the table (cups, bowls and plates - SEFER NIR).' Rather, [they made another enactment that] there is a lien on all his property for her Kesuvah.

חזרו והתקינו שיהא אדם נושא ונותן בכתובת אשתו שמתוך שאדם נושא ונותן בכתובת אשתו והוא מאבדה היא קשה בעיניו לגרשה

(o)

They retracted and enacted that a man do business with his wife's Kesuvah, for since he does business with his wife's Kesuvah, and he loses (his merchandise if he divorces her), it is difficult in his eyes to divorce her.

והוא התקין שמעון בן שטח שלשה דברים שיהא אדם נושא ונותן בכתובת אשתו ושיהו התינוקות הולכין לבית הספר והוא התקין טומאה לכלי זכוכית

(p)

Shimon ben Shetach enacted three matters. A man does business with his wife's Kesuvah, children should go to school, and he enacted Tum'ah for glass Kelim.

לא כן אמר רבי זעירא ר' אבונא בשם ר' ירמיה יוסי בן יועזר איש צרידה ויוסי בן יוחנן איש ירושלם גזרו טומאה על ארץ העמים ועל כלי זכוכית

(q)

Question: Didn't R. Ze'ira citing R. Avuna citing R. Yirmeyah say that Yosi ben Yo'ezer Ish Tzereidah and Yosi ben Yochanan Ish Yerushalayim decreed Tum'ah on Chutz la'Aretz and glass Kelim?

רבי יוסי אמר רבי יהודה בר טבי רבי יונה אמר יהודה בר טבי ושמעון בן שטח גזרו על כלי מתכות והלל ושמאי גזרו על טהרת ידיים

1.

R. Yosi says that R. Yehudah bar Tavi [decreed], and R. Yonah says that Yehudah bar Tavi and Shimon ben Shetach decreed about metal Kelim [that were broken and fixed, that they return to their Tum'ah, lest people say that through Tevilah they become Tahor the same day], and Hillel and Shamai decreed about Taharas Yadayim (that Stam hands are considered Tamei).

רבי יוסי בי רבי בון בשם רבי לוי כך היתה הלכה בידם ושכחוה ועמדו השניים והסכימו על דעת הראשונים

(r)

Answer (R. Yosi bei R. Bun citing R. Levi): So they had [a tradition for this Halachah] in their hands [and they forgot it], and the latter stood and coincided with the intent of the first (made the same decree).

ללמדך כל דבר שבית דין נותנין את נפשם עליו [דף נא עמוד א] סוף שהוא מתקיים בידם כמה שנאמר למשה מסיני

(s)

This teaches that anything for which Beis Din is Moser Nefesh, at the end it is fulfilled.

ואתייא כמאן דמר רבי מנא [דברים לב מז] כי לא דבר רק הוא מכם כי הוא חייכם ואם רק הוא מכם למה שאין אתם יגיעין בו

(t)

This is like Rava said - "Ki Lo Davar Rek Mikem Ki Hu Chayeichem" - if it (Torah) is empty from you, what is the reason? It is because you do not exert in it;

כי הוא חייכם אימתי הוא חייכם בשעה שאתם יגיעין בו:

(u)

"Ki Hu Chayeichem" - when is it your life? It is when you exert in it.

הדרן עלך פרק האשה שנפלו
HADRAN ALACH PEREK HA'ISHAH SHE'NAFLU