1)

PROPERTY THAT FELL TO A SHOMERES YAVAM (Yerushalmi Perek 8 Halachah 9 Daf 49a)

מתני' שומרת יבם שנפלו לה נכסים מודין ב"ש ובית הלל שאם מוכרת ונותנת קיים

(a)

(Mishnah): If a Shomeres Yavam (awaiting Yibum or Chalitzah) inherited property, Beis Shamai and Beis Hillel agree that she may sell or give it as a gift.

מתה מה יעשה בכתובתה [דף מט עמוד ב] ובנכסים הנכנסין והיוצאין עמה

(b)

Question: If she dies, who inherits her Kesuvah and the property that enters and leaves with her?

1.

Note: RASHI says that 'Kesuvah' refers to Tzon Barzel property that she brought in. If she collects her Kesuvah, he must return to her its original value. 'Property that enters and leaves with her' is Nichsei Melug. There is no compensation if its value changed.

בית שמאי אומרים יחלקו יורשי האב עם יורשי הבעל

(c)

Answer #1 (Beis Shamai): The heirs of the Mes (her deceased husband) divide with the father's heirs;

וב"ה אומרים נכסים בחזקתן וכתובה בחזקת יורשי הבעל ונכסים הנכנסין והיוצאין עמה בחזקת יורשי האב:

(d)

Answer #2 (Beis Hillel): The property keeps its Chazakah. The Mes' heirs keep her Kesuvah, and her father's heirs keep the property that enters and leaves with her.

גמ' הכא את מר מוכרת ונותנת וקיים והכא את מר יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב

(e)

(Gemara) Question: Here (the Reisha) you say that [all agree that] she sells or gives, and it is fulfilled (this connotes that surely, it is in her Reshus), and here (the Seifa) you say that [Beis Shamai say that] the husband's heirs divide with the father's heirs (it is a Safek)!

אמר רבי יוסי בן חנינה הן דאת אמר מוכרת ונותנת וקיים בשנפלו לה עד שלא נעשית שומרת יבם והן דאת אמר יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב בשנפלו לה משנעשית שומרת יבם

(f)

Answer (R. Yosi ben Chaninah): You say that she sells or gives, and it is fulfilled, when the property fell to her before [her husband died, and] she became a Shomeres Yavam. You say that the husband's heirs divide with the father's heirs when the property fell to her after she became a Shomeres Yavam.

(ונפלו לה עד שנעשית) [צ"ל נפלו לה עד שלא נעשית - קרבן העדה] שומרת יבם ועשו פירות משנעשית שומרת יבם כמו שנפלו לה משנעשית שומרת יבם

(g)

If property fell to her before she became a Shomeres Yavam, and it made Peros after she became a Shomeres Yavam, it is as if it fell to her after she became a Shomeres Yavam.

אמר רבי זעירא ההן יבם דהכא צריך לבית שמאי כבעל הוא או אינו כבעל

(h)

(R. Ze'ira): The Yavam [in our Mishnah] - Beis Shamai are unsure whether he is considered like a husband, or he is not like a husband;

אם הוא כבעל יורש את הכל אם אינו כבעל לא יורש כלום מספק יחלקו יורשי הבעל עם יורשי האב

1.

If he is like a husband, he inherits everything. If he is not like a husband, he does not inherit anything. Amidst Safek, the husband's heirs divide with the father's heirs.

דבית הלל פשיטא לון שהוא כבעל ויורש את הכל שכן אפילו (אח) [צ"ל אחיו - גליון אפרים] אין לו עליה אלא אכילת פירות בלבד

2.

Beis Hillel hold that surely he is like a husband, and he inherits everything, for even his brother (her husband, who died) only had rights to eat the Peros.

תני ר' הושעיה יורשיה היורשין כתובתה חייבין בקבורתה

(i)

(Beraisa - R. Hoshayah): Her heirs, who inherit her Kesuvah, are obligated to bury her.

אמר רבי יוסי אי לאו דתנינתה רבי הושעיה הוות צריכא לן מאחר שאין לה כתובה אין לה קבורה

(j)

(R. Yosi): Had R. Hoshayah not taught this, we would not know [who buries her]. Since she does not have a Kesuvah, she has no [obligation on the Yavam for] burial. (OHR SOMAYACH, Hilchos Yibum 2:17 - the Yerushalmi holds that the time to collect her Kesuvah did not come, for she cannot marry 'Acher' (a stranger), only the Yavam.)

וקשיא אילו אשה שאין לה כתובה שמא אין לה קבורה

(k)

Question: A woman who has no Kesuvah, perhaps she has no burial [incumbent on anyone]?

אשה אף על פי שאין לה כתובתה יש לה קבורה ברם הכא אם יש לה כתובה יש לה קבורה ואם אין לה כתובה אין לה קבורה:

(l)

Answer: A woman, even if she has no Kesuvah, she has burial. However, here, if she has a Kesuvah, she has burial. If she does not have a Kesuvah, she does not have burial.