THE SHI'UR OF BITUL FOR TERUMAH (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 1 Daf 9b)
תמן תנינן רבי ליעזר אומר תרומה עולה באחד ומאה רבי יהושע אומר במאה ועוד.
(Mishnah - R. Li'ezer): Terumah is Batel in 101. R. Yehoshua says, in 100 and more (even less than 101).
תמן אמר חזקיה רבי אבהו בשם רבי לעזר כל מקום ששנה [רבי] מחלוקת ואחר כך חזר ושנה סתם הלכה כסתם.
There, R. Chizkiyah cited R. Avahu citing R. Lazar to say that wherever Rebbi taught an argument [in the Mishnah] and afterwards a Stam Mishnah, the Halachah follows the Stam. (Since our Stam Mishnah says 101, like R. Eliezer, this is the Halachah.)
מן מה דתנינן סאה תרומה שנפלה למאה ואמר רבי לעזר לית כאן לומר לתוך מאה אלא לתוך תשעים ותשעה. כמה דתנינן רבי ליעזר ורבי יהושע
Rebuttal: Since [the coming] Mishnah taught 'a Se'ah of Terumah that fell into 100 [of Chulin]', and R. Lazar said that the Mishnah does not say 'into 100', rather, 'into 99' (and another half-Se'ah joins with the Chulin to be Mevatel the Terumah, this is like R. Yehoshua), it is as if there are Stam Mishnayos, [one like] R. Li'ezer and [one like] R. Yehoshua (so we cannot learn from here whom the Halachah follows. We explained this like MAHARA FULDA.)
[דף יח עמוד א (עוז והדר)] מניין שהן עולין.
Question: What is the source that they are Batel [in 101]?
אמר רבי יונה כתיב [במדבר יח כט] מכל חלבו את מקדשו ממנו. דבר שאת מרים ממנו שאם יפול לתוכו הוא מקדשו. וכמה הוא אחד ממאה.
Answer (R. Yonah): It says "mi'Kol Chelbo Es Mikdesho Mimenu'' - what you are Merim from it (separate for Terumas Ma'aser), if it falls into it, it is Mekadesh (forbids) it. How much is this? [Terumas Ma'aser] is one part in 100.
רבי ליעזר אומר מוסיף סאה ומעלה. רבי יהושע אומר מוסיף כל שהוא ומעלה.
R. Li'ezer says, he adds a Se'ah and it is Batel [in 101]. R. Yehoshua says, he adds any amount, and it is Batel [in more than 100].
רבי יוסי בן משולם אומר ועוד קב למאה סאה שתות למדומע.
R. Yosi ben Meshulam says, he adds a Kav to 100 Se'ah, a sixth of the Meduma (the amount of Terumah that fell in).
תני רבי שמעון אומר תרומה עולה במאה מקל וחומר
(Beraisa - R. Shimon): Terumah is Batel in 100 from a Kal v'Chomer;
אם איסור מתוך איסור עולה איסור מתוך היתר לא כל שכן.
If Isur amidst Isur is Oleh (one removes one part of Terumas Ma'aser from 100 parts of Tevel, and this permits it), Isur amidst Heter (Terumah that fell into 100 parts of Chulin), is it not all the more so Oleh (Batel)?!
[תרומה] אית תניי תני איסור מתוך היתר ואית תניי תני היתר מתוך היתר.
Terumah - some teach that it is [called] Isur amidst Heter (like our text of the Beraisa of R. Shimon), and some teach that it is [called] Heter amidst Heter;
מאן דאמר איסור מתוך היתר שכן תרומה אסורה לזרים. מאן דאמר היתר מתוך היתר שכן תרומה מותרת לכהנים.
The one who says Isur amidst Heter, for Terumah is forbidden to Zarim. The one who says Heter amidst Heter, for Terumah is permitted to Kohanim.
אית דפתר לה כולה לכהנים מאן דאמר איסור מתוך היתר (במדומע בתרומה טמאה. [דף יח עמוד ב (עוז והדר)] מ''ד היתר במדומע) [צ''ל בתרומה טמאה. מ''ד היתר מתוך היתר - הגר''א] בתרומה טהורה.
Some explain all of it regarding Kohanim. The one who says Isur amidst Heter, discusses Tamei Terumah. The one who says Heter amidst Heter, discusses Tahor Terumah. (We explained this like GRA.)