KERISUS 18 (8 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.

1)

TOSFOS DH EISEIVEIH ABAYE (This Dibur belongs on the previous Daf)

תוס' ד"ה איתיביה אביי

(Summary: Tosfos asks a Kashya.)

כל הנך פירכי מצי למיפרך לעיל לחייא בר רב.

(a)

Implied Question: The Gemara could have asked all these Kashyos earlier on Chiya bar Rav,)

2)

TOSFOS DH HA'SHOCHET ASHAM TALUY B'CHUTZ REBBI MEIR MECHAYEV

תוס' ד"ה השוחט אשם תלוי בחוץ ר' מאיר מחייב

(Summary: Tosfos reconciles this with the Sugya later in Perek ha'Meivi.)

ואף על גב דר' מאיר קאמר לקמן פרק המביא (דף כג:) 'אם נודע לו ספיקו, יצא וירעה בעדר- דהוא יוצא לחולין ...

(a)

Implied Question: Even though Rebbi Meir says later (in Perek ha'Meivi, Daf 26b) that 'If he is aware of his Safek, he is Yotzei, and the animal goes to graze with the herd - because it has gone out to Chulin ...

הכא מיירי קודם שנודע לו, דעדיין שם אשם עליו.

1.

Answer: It speaks here before he got to know about it, in which case it is still called an Asham.

3)

TOSFOS DH V'CHAMIM POTRIN

תוס' ד"ה וחכמים פוטרין

(Summary: Tosfos clarifies to which Chachamim this pertains.)

לאו היינו חכמים דלקמן דפליגי עליה דרבי מאיר פרק המביא (ג"ז שם) דאמר 'ירעה עד שיסתאב וימכר ויפלו דמיו לנדבה' ...

(a)

Refuted Explanation: This is not the Chachamim mentioned later, who argue with Rebbi Meir in Perek ha'Meivi (Ibid.), who says that it should graze in the meadow until it obtains a blemish, when it is sold, and the proceeds go to Nedavah' ...

דאם כן, הקדש גמור הוא וחייבין עליו בחוץ ...

1.

Reason: Because in that case, it is completely Hekdesh and one is Chayav if one Shechts it outside the Azarah ...

אלא חכמים היינו כר' מאיר ועדיפי מר' מאיר, דפטרי אפילו קודם שנודע לו.

(b)

Authentic Explanation: But it is like Rebbi Meir - even going further than Rebbi Meir, since they declare him Patur even before he knows about it.

4)

TOSFOS DH BANU L'MACHLOKES REBBI ELIEZER V'CHACHAMIM ETC. MAI AYRI KI ACHLAH AFILU KI LO ACHLU NAMI D'HA T'NAN REBBI ELIEZER OMER MISNADEV ETC.

תוס' ד"ה באנו למחלוקת רבי אליעזר וחכמים כו' מאי איריא כי אכלה אפי' כי לא אכלה נמי דהא תנן ר' אליעזר אומר מתנדב כו'

(Summary: Tosfos clarifies the Gemara's question and answer and elaborates.)

ואם תאמר, מאי פריך? אין הכי נמי מתנדב, אבל הכא הוא מחייב אשם עבור חטאו, וקמ"ל צריך שיביאנו, ולא בעינן חתיכה משתי חתיכות?

(a)

Question #1: What is the Gemara's Kashya? Grante, he can volunteer an Asham Taluy, but here he is Chayav an Asham on account of his sin, and he is teaching us that he is obligated to bring it and that we do not require one of two pieces?

ועוד קשה, אמאי לא פריך ליה לעיל על ההיא 'ר' אליעזר אמר כוי חייבין על חלבו אשם תלוי'?

(b)

Question #2: Moreover, why did the Gemara not ask earlier, when Rebbi Eliezer ruled that one is Chayav to bring an Asham Taluy on the Cheilev of a coy?

ויש לומר, דהכי פריך ' -מאי איריא כי אכלה' ... פירוש -על כרחך האי ר' אליעזר דהכא לאו היינו רבי אליעזר דכוי, דאם כן, מאי קא משמע לן רב נחמן ... ?

(c)

Answer: What the Gemara means to ask is 'Why does he say 'ki Achlah' - in other words Rebbi Eliezer here cannot be the Rebbi Eliezer of Coy, because if it was, what is Rav Nachman coming to teach us? ...

אלא לעיל גרס רבי אלעזר והכא גרס ר' אליעזר, דהוא בר פלוגתיה דרבי יהושע.

1.

Answer (cont.): We must therefore say that above the text reads Rebbi Elazar and here, Rebi Eliezer, who is the disputant of Rebbi Yehoshua.

וכן מוכח הסוגיא מטעמא אשר פירשתי.

(d)

Proof: And this is the implication of the Sugyaa for the reason that Tosfos gave.

ולכך פריך הא דאמר דבחתיכה אחת מחייב רבי אליעזר אשם תלוי, מנא לך ...

(e)

Introduction to Question: That is why the Gemara asks from where does Rav know that on one piece Rebbi Eliezer is Mechayev an Asham Taluy ...

הא לא משכחת דרבי אליעזר לא מצריך שתי חתיכות אלא מטעמא דאמר ד'מתנדב אדם אשם [תלוי] בכל יום' ...

1.

Introduction to Question (cont.): The only proof we have that he does not require two pieces is from his ruling that 'A person is permitted to volunteer an Asham Taluy every day' ...

ומשום הכי מייתי אפילו בחתיכה אחת ,ואם כן חובה לא הוי- ואם כן אפילו כי לא אכל נמי?

2.

Question: Which is why he may bring even on one piece. In that case, seeing as it is not an obligatory Korban, he may bring it even if he did not eat at all?

ומשני רבי אליעזר [אליבא] דבבא בן בוטא [קאמר], ובמוצאי יום הכיפורים, כדפירש הקונטרס.

(f)

Answer: And the Gemara answers that Rebbi is speaking according to Bava ben Buta, and he brings the Asham on Motza'ei Yom Kipur (See Shitah Mekubetzes 20), as Rashi explains.

ואתא לאשמועינן דרבי אליעזר סבר 'יש אם למסורת' -ו"מצות" כתיב ...

1.

Answer (cont.): And he (Rav) is coming to teach us that Rebbi Eliezer holds 'Yesh Eim li'Mesores' (See Mayim Kedoshim) - and the Torah writes "Mitzvas" ...

ואף על גב דאשכחנא דר' אליעזר אית ליה פרק קמא דקדושין (דף יח:) 'יש אם למסורת' גבי ב"בגדו" בה...

2.

Implied Question: Even though we find in the first Perek of Kidushin (Daf 18b) that Rebbi Eliezer holds 'Yesh Eim li'Mesores', regarding the Pasuk "be'Vigdo vah" ...

ואם כן, ליתני 'אכלה- ' חובה ,ד"מצות" כתיב בה ,לא אכלה- נדבה מכל מקום... ?

3.

Implied Question (cont.): In which case, let him say 'Achlah' - Chovah, since the Pasuk writes "Mitzvas'' Lo Achlah - Nedavah in any event? (See Mayim Kedoshim) ...

על כרחך לא אתי הכא מהאי טעמא דסבר ד'יש אם למסורת ... '

(g)

Answer: It cannot possibly be coming to teach us that Rebbi Eliezer's reason is based on 'Yesh Eim li'Mesores' ...

דאם כן, מצי מייתי כמו כן אחריני טובא דסבר ד'יש אם למסורת.'

(h)

Proof #1: Because if so, it could just as well have quoted other Tana'im who hold 'Yesh Eim li'Mesores'.

ועוד, אפילו סבר בעלמא ד'יש אם למסורת' ,סבירא ליה הכא 'יש אם למקרא' מטעם שפירשתי לעיל.

(i)

Proof #2: Moreover, even if generally, he holds 'Yesh Eim li'Mesores', here he will hold 'Yesh Eim le'Mikra, for the reason that Tosfoe explained earlier (See Birchas ha'Zevach).

18b----------------------------------------18b

5)

TOSFOS DH V'HA'TANYA KOL SHE'CHALUKOS ETC.

תוס' ד"ה והתניא כל שחלוקות כו'

(Summary: Tosfos explains why there is no Kashya as to the fact that the author of this Beraisa is Rebbi Yehudah and not Rebbi.)

ואף על גב דר' יהודה קאמר לה לעיל (דף טו:)...

(a)

Implied Question: Even though it is Rebbi Yehudah who said this - earlier (on Daf 15b) ...

מכל מקום לא משמע דפליג עליה רבי בהא.

1.

Answer: Nevertheless there is no indication that Rebbi disagrees with him in this point.

ולרבי יוסי ברבי יהודה הכי פירושו -כל שחלוקות לחטאות כגון חלב ודם פיגול ונותר, חלוקין לאשמות, דצריך להביא אשם תלוי על כל אחת ואחת ...

(b)

Clarification: And as for Rebbi Yossi b'Rebi Yehudah - what he means is that whatever divides for Chata'os such as Cheilev, Dam, Pigul and Nosar also divides for Ashamos, and one is Chayav to bring an Asham Taluy for each one ...

אבל בידיעה לא קמיירי ...

1.

Clarification (cont.): He is not however, talking about Yedi'os ...

דהא סבר דאף באשמות, אין ידיעות מחלקות.

2.

Reason: Where he holds that even by Ashamos, Yedi'os do not divide.

וגם לרבא הכי פירושו -כל שחלוקות לחטאות בידיעת ודאי ,חלוקות לאשמות בידיעת ספק.

(c)

Clarification (cont.): And also according to Rava the explanation is that - Whatever divides by Chata'os with a Vaday Yedi'ah, divides by Ashamos with a Yedi'as Safek.

6)

TOSFOS DH ELA ME'ATAH ACHAL K'ZAYIS CHEILEV LIFNEI YOM HA'KIPURIM U'KEZAYIS L'ACHAR YOM HA'KIPURIM

תוס' ד"ה אלא מעתה אכל כזית חלב לפני יוה"כ וכזית לאחר יוה"כ

(Summary: Tosfos explains the Kashya.)

דהשתא איכא שתי אשמות: אכילת חלב דלפני יוה"כ, כיפר יוה"כ במקום אשם; ואכילת חלב דלאחר יוה"כ -מביא עליו אשם- והשתא איכא ב' אשמות ...

(a)

Clarifying Question: Since then there will be two Ashamos - one for eating Cheilev before Yom Kipur, in which case Yom Kipur stands in place of an Asham; the other, for eating Cheilev after Yom Kipur, for which he brings an Asham - which means that there are two Ashamos ...

הכי נמי דאם נודע לו אחר כך על שניהן, שיביא שתי חטאות- והא אכלם בהעלם אחת? ...

(b)

Clarifying Question (cont.): Will you now say that if he later becomes aware of both Achilos, that he brings two Chata'os - bearing in mind that he ate them both in one He'elam? ...

אלא לא מייתי...

1.

Clarifying Question (cont.): He certainly does not ...

ואם כן שמע מינה דהאי כללא 'כל שחלוקין ...' ליתא, שהרי הכא איכא ב' אשמות וליכא כי אם חטאת אחת?

2.

Clarifying Question (concl.): A proof that the principle 'Kol she'Chalukin ... ' is not correct, seeing as there are two Ashamos but only one Chatas?

7)

TOSFOS DH AMAR LEIH DILMA YOM HA'KIPURIM EINO MECHAPER ELA IM KEIN HODA

תוס' ד"ה אמר ליה דילמא יום הכיפורים אינו מכפר אלא אם כן הודע

(Summary: Tosfos clarifies the case.)

ועתה יש שתי חטאות כמו שתי אשמות.

(a)

Clarification: Now there are two Chata'os just as there are two Ashamos.

8)

TOSFOS DH AMAR LEIH RAVA BAR RAV CHANAN T'RADA

תוס' ד"ה אמר ליה רבא בר רב חנן תרדא

(Summary: Tosfos clarifies the identity of Rava bar Rav Chanan.)

רבא בר רב חנן היה חבר אביי ...

(a)

Clarifying Identity: Rava bar Rav Chanan was Abaye's Chaver ...

כדאיתא פרק כיצד משתתפין (ערובין, דף פו.).

1.

Source: As we find in Perek Keitzad Mishtatfin (Eruvin, Daf 86a).

9)

TOSFOS DH HA D'NAKAT ...

תוס' ד"ה הא דנקט ...

(Summary: Tosfos explains the Gemara's statement.)

חלב שחרית ביום הכיפורים.

(a)

Clarification: Cheilev in the morning of Yom Kipur (See Shitah Mekubetzes 20).

ולא נקט מילתא דהיתר- וחייב קרבן עבור יום הכיפורים עצמו דאסורה באכילה ...

(b)

Implied Question: He does not discuss a food that is permitted - where he will be Chayav a Korban on account of Yom Kipur itself, when eating is prohibited ...

דאם כן צריך למינקט 'ככותבת' שהוא שיעור אכילת יום הכיפורים...

(c)

Answer: Because then he would need to give the Shi'ur of a Koseves which is the Shi'ur for eating on Yom Kipur ...

ונקט שיעור זוטא- ולכך נקט כזית חלב שהוא פחות.

1.

Answer (cont.): And he wants to mention the smaller Shi'ur (See Olas Shlomoh) - so he mentions a k'Zayis of Cheilev, which is less.

OTHER D.A.F. RESOURCES
ON THIS DAF