KERISUS 17 (7 Elul) - Dedicated in memory of Esther Miryam bas Harav Chaim Zev and her husband Harav Refael Yisrael ben Harav Moshe (Snow), whose Yahrzeits are 7 Elul and 8 Elul respectively. Sponsored by their son and daughter in law, Moshe and Rivka Snow.
1)

REMOVING TO PERMIT A MIXTURE (Yerushalmi Orlah Perek 2 Halachah 1 Daf 9a)

ועולין באחד ומאה:

(a)

(Mishnah): They are Batel in 101 [one must remove their amount from the mixture and give it to a Kohen].

מה את עביד לה בתחילת הפרשה או בסוף הפרשה

(b)

Question: How do you consider [what one must remove] - is it like initial (Vadai) separation [of Terumah, Chalah...], or final separation?

אין תימר בתחילת הפרשה אין הקטן מעלה ואין אחר מעלה ואינו דוחה את השבת ואין תעבדיניה בסוף [הפרשה] קטן מעלה ואחר מעלה ודוחה את השבת.

1.

If you will say that it is like initial separation, a minor may not separate it, someone else may not separate it (without authorization), and it is not Docheh (one may not separate it on) Shabbos. If you will say that it is like final separation, a minor may separate it, someone else may separate it, and it is Docheh Shabbos.

תמן תנינן רבי יהודה אומר אף מעלין את המדומע באחד ומאה.

(c)

(Mishnah - R. Yehudah): We may be Ma'aleh Meduma (remove the amount that fell in, on Shabbos) if there are 101 [in the mixture].

ותני עלה רבי שמעון בן אלעזר אומר אם רצה נותן עיניו במקצתו ואוכל את השאר.

(d)

(Beraisa - R. Shimon ben Elazar): If he wants, he puts his eyes (designates) one part, and eats from the rest.

[דף יז עמוד ב (עוז והדר)] אמר רבי יונה רבי יודה עבד לה בסוף הפרשה. ורבי שמעון בן אלעזר עבד לה בתחילת הפרשה.

(e)

(R. Yonah): R. Yehudah considers it like final separation (therefore he permits on Shabbos), and R. Shimon ben Elazar considers it like initial separation.

אמר רבי יוסי אף רבי שמעון בן אלעזר עבד לה בסוף הפרשה. ולא מודי רבי שמעון בן אלעזר שאסור לעשות כן בודאי.

(f)

Rebuttal (R. Yosi): Even R. Shimon ben Elazar considers it like final separation. Does R. Shimon ben Elazar not agree that it is forbidden to do so with Vadai?!

מאי כדון

(g)

Question: [If so], why [does he forbid physical separation on Shabbos]?

[דף ט עמוד ב] ובלבד שלא יעשה בשבת כדרך שהוא עושה בחול.

(h)

Answer: One may not do like he does during the week.