A FORBIDDEN TREE AMIDST A MIXTURE (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 4 Daf 6b)
מתני' נטיעה של ערלה ושל כלאי הכרם שנתערבו בנטיעות הרי זה לא ילקוט ואם ליקט יעלו באחד ומאתים ובלבד שלא יתכוין [דף ז עמוד א] ללקוט.
(Mishnah): If a young tree of Orlah or Kil'ai ha'Kerem became mixed with young trees, he may not harvest them. If he harvested, [the Isur is] Batel in 201 (there are 200 many times as many permitted trees as forbidden), as long as he does not intend to harvest (and permit through Bitul);
רבי יוסי אומר אף יתכוין וילקוט ויעלו באחד ומאתים:
R. Yosi says, he may even intend and harvest, and they are Batel in 201.
גמ' נטיעה של ערלה נטיעה של כלאי הכרם
(Gemara - Mishnah): A young tree of Orlah or Kil'ai ha'Kerem...
(והלא) [צ''ל וכי - ר''ש סיריליו] כל הנטיעות אינן כלאים בכרם.
Question: [How is a tree of Kil'ai ha'Kerem mixed? If other species are in a vineyard,] are not all the young trees Kil'ai ha'Kerem?!
כיני מתניתא ערוגה של כלאי הכרם.
Answer #1: Our Mishnah discusses a patch of Kil'ai ha'Kerem. (There was a vine in it, which forbade it all. The vine was removed, and now it is not recognized which patch was Kil'ai ha'Kerem.)
(אמר רבי יוסי בי רבי מתניתא ערוגה של כלאי הכרם - שנות אליהו מוחקו) אמר רבי יוסי בי רבי בון כשהביא עציץ נקוב והעבירו תחת הגפן.
Answer #2 (R. Yosi bei R. Bun): He brought a flowerpot with a hole [with a different species inside] and passed it under a vine. (It is not known under which vine he passed it.)
ר' שמעון בן לקיש בשם חזקיה לוקט שלשה אשכולות ומתיר.
(Reish Lakish citing Chizkiyah): He detaches three clusters [from different vines or trees] and permits (even according to the first Tana. Even if one was Asur, it is Batel in a majority).
מחלפה שיטתיה דרבי שמעון בן לקיש תמן אומר בשם ר' הושעיה היו לפניו מאה וחמשים חביות נתפתחו מאה מאה מותרות וחמשים אסורות [דף יג עמוד א (עוז והדר)] והשאר לכשיפתחו יהו מותרות.
Question: Reish Lakish contradicts himself! There, he said in the name of R. Hoshayah 'if there were 150 [sealed] barrels in front of him (and one was of Terumah; sealed barrels are never Batel), if 100 were opened, the 100 are permitted (now that they are open, they are Batel) and 50 are forbidden. When they will be opened, they will be permitted';
אמר רבי זעירא לא אמרו אלא לכשיפתחו הא ליפתח לכתחילה אסור
(R. Zeira): They said [that they will be permitted] only when they will be opened [by themselves], but l'Chatchilah, it is forbidden to open them.
והכא הוא אמר הכין.
Summation of question: And here [Reish Lakish] says so (one may detach three l'Chatchilah to permit through Bitul)?!
תמן בשם רבי הושעיה והכא בשם חזקיה.
Answer #1: There [Reish Lakish] said in the name of R. Hoshayah, and here [he said] in the name of Chizkiyah.
ואמרין תמן בשם רבי שמעון בן לקיש פותח שלש חביות ומתיר. ואתיא כחזקיה דהכא.
Support: Some say there (regarding barrels) that he may open three barrels and permit. This is like Chizkiyah here. (We explained this like R. SHLOMO SIRILIYO.)
והא תנינן הרי זה לא ילקוט
Objection: Our Mishnah says 'he may not harvest them'!
לשעבר.
Answer #2: [Reish Lakish meant that if he detached three, it is permitted] b'Di'eved.
והא תנינן אם לקטו יעלו באחד ומאתים.
Question (Mishnah): If he harvested, [the Isur is] Batel in 201.
א''ר יוסי בי רבי בון כאן בשליקט שלשה כאן בשליקט כולהון.
Answer (R. Yosi bei R. Bun): Here is when he harvested three (it is a Safek whether the Isur is among them, therefore it is Batel in a simple majority). Here is when he harvested all of them (the Isur is Vadai among them, therefore we require 201).
תני רימוני בדן שסיפקו מעלה ודיין אינו מעלה.
(Beraisa): Pomegranates of Badan (they are one of the esteemed matters that are never Batel) - if it is a Safek [when some are forbidden], they are Batel. If Vadai [some are forbidden], they are not Batel.
אף בקרקע כן ספק קרקע מעלה [ודאי] קרקע אינו מעלה.
Also regarding land it is so. A Safek [Isur attached to the] land is Batel. A Vadai [Isur attached to the] land is not Batel.
היך עבידא
Question: What is the case [of Safek Isur]?
נטיעה של ערלה ושל כלאי הכרם שנתערבו בנטיעות ספק קרקע מעלה [ודאי] קרקע אינו מעלה.
Answer: If a young tree of Orlah or Kil'ai ha'Kerem became mixed with young trees. If it is a Safek land, they are Batel. Vadai land is not Batel.
רבי יודן בעי אף לעניין נבילה כן.
Question (R. Yudan): Does the same apply to Neveilah?
[דף יג עמוד ב (עוז והדר)] חזר רבי יודן ומר נבילה אין לו עלייה קרקע יש לו עלייה:
Answer (R. Yudan): Neveilah is not Batel. Land is Batel.