SHI'URIM TO FORBID A MIXTURE (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 3 Daf 6a)
בריכה שנפסקה.
(Mishnah): If the Breichah was cut off... (if they increased one part in 200, they are forbidden).
אמר רבי יודן לא סוף דבר בריכה אלא אפילו אילן
(R. Yudan): This is not only a Breichah. Rather, even a tree [that was uprooted and replanted, if the fruits increased one part in 200, they are forbidden];
דאמר רבי יסי בשם רבי יוחנן בצל שעקרו ושתלו כיון שהשריש מעשר לפי כולו [צ''ל וכןמ אמר - פני משה] רבי חייה בשם רבי יוחנן בצל שעקרו ושתלו כיון שהשריש מעשר לפי כולו
(R. Yosi citing R. Yochanan): If an onion was uprooted and replanted, once it took root, Ma'aser is according to all of it. Also R. Chiyah citing R. Yochanan said that if an onion was uprooted and replanted, once it took root, Ma'aser is according to all of it;
דלא תיסבור מימר אוף הכא כן.
Do not say that also here it is so (the fruits are forbidden immediately, even before they increase one part in 200. R. Yudan teaches that this is not so.)
חילפיי שאל לרבי יוחנן ולרבי שמעון [צ''ל בן לקיש - פני משה] תבל מהו שיאסר ביותר ממאתים.
Question (Chilfai, to R. Yochanan and Reish Lakish): Do seasonings forbid [the food] more than 200 times [their own volume? Even though 'Tevel' is spelled with a Tes, it is as if it is with a Tov.]
א''ל אין תבל ביותר ממאתים.
Answer (R. Yochanan and Reish Lakish): Seasonings do not [forbid] more than 200.
והתנינן כל המחמץ והמתבל (והמדמע) [צ''ל מדמע - גירסת הרמב''ם במשנה ב:ד].
Question (Mishnah): Anything that ferments or seasons, is Medame'a [regarding Terumah, and regarding Orlah or Kil'ai ha'Kerem, it forbids].
Note: 'Medame'a' connotes a mixture of Terumah and Chulin. Our text 'veha'Medame'a' is difficult, for the Gemara will prove that the Mishnah discusses any amount. Medame'a forbids only up to 100! In one place in Nazir (6:9), the text says 'Medame'a' (without 'veha'), like the Rambam's text of the Mishnah (Orlah 2:4). The Mishnah means 'anything that ferments or seasons - it is Medame'a regarding Terumah (forbids to Zarim, if the fermenting agent or seasoning is Terumah), and regarding [a fermenting agent or seasoning of] Orlah or Kil'ai ha'Kerem, it forbids.
אין תימר למאה מאתים
Suggestion: [It means that] it forbids up to 100 (regarding Terumah) and 200 (regarding Orlah and Kil'ai ha'Kerem).
[דף ו עמוד ב] [דף יא עמוד ב (עוז והדר)] אפילו לא חימץ אפילו לא תיבל
Rejection: Even if it did not ferment, and even if it did not season, it forbids up to 100 and 200!
אלא בענבים אנן קיימין.
Answer: Rather, [Chilfai's question and the answer] discusses grapes (which do not have such a potent taste. The Mishnah teaches that potent seasonings forbid more than 200.)
רבי יוסי בשם רבי יוחנן בשלא צמקו אבל אם צמקו יש תבל ביותר ממאתים.
Limitation (R. Yosi citing R. Yochanan): This is when [the grapes] did not become raisins, but if they became raisins, their seasoning is [potent, and forbids] more than 200.
רבי חייה בשם רבי יוחנן בשלא בישלו אבל אם בישלו יש תבל ביותר ממאתים.
Limitation (R. Chiyah citing R. Yochanan): This is when [the grapes] did not ripen, but if they ripened, their seasoning is [potent, and forbids] more than 200.
ר' יוסי בשם ר' יהושע בן לוי בשם ר' פדיה נותני טעמים אחד [צ''ל ממאה - הרבה מפרשים].
(R. Yosi citing R. Yehoshua ben Levi citing Bar Padiyah): All Nosenei Ta'am (matters that give taste, forbid only if they are at least) one part in 100 [of the mixture].
[צ''ל רבי חייה בשם רבי הושעיה בן לוי בשם בר פדייה כל נותני טעמים אחד - הרבה מפרשים] מששים
(R. Chiyah citing R. Yehoshua ben Levi citing Bar Padiyah): All Nosenei Ta'am [forbid only if they are at least] one part in 60.
א''ר שמואל בר רב יצחק לרבי חייא בר בא הא רבי יוסי פליג [עלך] ומתניתא פליגא על תריכון. כל המחמץ והמתבל (והמדמע) [צ''ל מדמע בתרומה ובערלה ובכלאי הכרם אוסר - גירסת הרמב''ם במשנה ב:ד]
Question (R. Shmuel bar Rav Yitzchak, to R. Chiya bar Ba): R. Yosi argues with you, and a Mishnah argues with both of you! Anything that ferments or seasons, it is Medame'a regarding Terumah, and regarding Orlah or Kil'ai ha'Kerem, it forbids;
אין תימר למאה מאתים אפילו לא חימץ אפילו לא תיבל אלא ביותר אנן קיימין.
If you will say that it forbids up to 100 and 200, even if it did not ferment, and even if it did not season, [it forbids 100 and 200]! Rather, it forbids even more!
אמר רבי ירמיה תיפתר בשר בבשר.
Answer (R. Yirmeyah): [Bar Padyei] discusses [a mixture of forbidden] meat with meat. (However, seasonings can forbid more than 60 or 100.)
אמר רבי יוסי היא בשר בבשר היא שאר כל האיסורין
(R. Yosi): Meat with meat and all other Isurim are the same. (If they are not made to give taste, they forbid until 60 or 100.)
דאמר רבי אבהו בשם רבי יוחנן כל האיסורין משערין אותן (כילו כן) [צ''ל כאלו הן בצל וקפלוט - ר' שמשון תרומות ה:ט]
(R. Avahu citing R. Yochanan): All Isurim [that fell into Heter Min b'Mino, we are stringent, and] we estimate as if an onion or leek [the size of the Isur fell into the Heter. If it would give taste, the mixture is forbidden.]
מיי כדון [דף יב עמוד א (עוז והדר)] ההן אמר נותני טעמים אחד ממאה וההן אמר נותני טעמים אחד מששים.
Question: Why [do they argue] - some say that Nosenei Ta'am [forbid only up to] one part in 100, and some say that Nosenei Ta'am [forbid only up to] one part in 60?
מאן דאמר נותני טעמים אחד מששים את עושה את הזרוע אחד מששים באיל. ומאן דאמר אחד ממאה את עושה את הזרוע אחד ממאה באיל.
Answer: (Both of them learn from Eil Nazir.) The one who says that Nosenei Ta'am [forbid up to] one part in 60, you consider the Zero'a one part in 60 of the ram. The one who says one part in 100, you consider the Zero'a one part in 100 of the ram. (This is the source. Yisraelim may eat the ram, for the Zero'a was too small to give taste to it);
מאן דאמר אחד ממאה את מוציא העצמות מהזרוע ומ''ד אחד מששים אין את מוציא את העצמות מן הזרוע.
The one who says one part in 100, you remove the bones from the Zero'a (for they do not give taste; the meat of the Zero'a is one part in 100 of the ram). The one who says one part in 60, you do not remove the bones from the Zero'a.
וכשם שאת מוציא את העצמות מן הזרוע כך הוציאם מן האיל.
Question: [According to the first opinion,] just like you remove the bones from the Zero'a (for they do not give taste, for the same reason) you should remove the bones from the ram [and calculate based on only the meat]!
לית יכיל דתני אין טינופת של תרומה מצטרפת עם התרומה לאסור את החולין אבל טינופת של חולין מצטרפת עם החולין להעלות את התרומה.
Answer: You cannot say so, for it was taught that the waste of Terumah (e.g. bran) does not join to with Terumah to forbid Chulin, but the waste of Chulin joins with Chulin to be Mevatel Terumah.
רב ביבי בעי טינופת של תרומה מהו שתצטרף עם החולין להעלות את התרומה.
Question (Rav Bivi): Does waste of Terumah join with Chulin to be Mevatel Terumah?
מן מה דאמר רב חונא קליפי איסור מצטרפת להיתר הדא אמרה טינופת של תרומה מצטרפת עם החולין להעלות את התרומה.
Answer: Since Rav Chuna said that peels of Isur join to permit, this shows that the waste of Terumah joins with Chulin to be Mevatel Terumah.
תני רבי חייה כל מה שאסרתי לך במקום אחר התרתי לך כאן.
(R. Chiyah - Beraisa): All that I forbade to you elsewhere, I permitted to you here;
לפי שבכל מקום מאה אסור מאה ועוד מותר ברם הכא אפילו מאה מותר
Everywhere [else], 100 [times as much mixture as Isur] is forbidden, and more than 100 is permitted. Here, even 100 is permitted.
(ותוב - ר''ש סיריליו, הגר''א מוחקו) אם הוסיף במאתים אסור.
(Mishnah): If [the fruits] increased one part in 200, they are forbidden.
[דף יב עמוד ב (עוז והדר)] דבית ר' ינאי משערין כהדין ירבוזה
People of R. Yanai's academy estimated [the increase] via (an herb called) Yarvuzah.
כיצד הוא יודע
Question: How does he know [the increase via Yarvuzah]?
רב ביבי בשם ר' חנינא לוקט אחד ומניח (אחד - הגר''א מוחקו) מה שזה פוחת זה מוסיף:
Answer (Rav Bivi citing R. Chanina): He detaches one [Yarvuzah] and leaves it. What this [detached Yarvuzah] decreases, [in this time] this (the fruits) increases. (We explained this like HA'GAON RAV C. KANIEVSKY, SHLITA.)