1)

A TREE MINIMALLY ATTACHED TO THE GROUND (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 3 Daf 4b)

מתני' אילן שנעקר והסלע עמו אם יכול לחיות פטור ואם לאו חייב.

(a)

(Mishnah): If a tree was uprooted and the Sela (the earth around its roots) with it - if it can live, it is exempt from Orlah. If not, it is obligated.

נעקר הסלע מצידו זיעזעתו המחרישה או שזיעזעתו ועשאו כעפר אם יכול לחיות פטור ואם לאו חייב.

(b)

If the Sela was uprooted from a tree's side, or if the plow stirred it, or if he stirred it, and he made it with earth (put earth around its roots) - if it can live, it is exempt. If not, it is obligated.

אילן שנעקר ונשתייר בו שורש פטור.

(c)

If a tree was uprooted and a small root remained, it is exempt.

וכמה יהיה בשורש רבן גמליאל משום רבי לעזר בן יהודה איש בירתותא כמחט של מתון.

(d)

How much must be in the root? R. Gamliel says in the name of R. Elazar ben Yehudah Ish Bartusa, it must be like a needle for stretching (a curtain being woven).

אילן שנעקר ובו בריכה והוא חיה ממנו חזרה זקינה להיות כבריכה.

(e)

If a tree was uprooted and it has a Breichah (a branch that he was Mavrich) from which it lives - the old tree returns to be like the Breichah (for both, the years of Orlah are counted from the time of Havrachah).

הבריכה שנה אחר שנה ונפסקה מונה משעה שנפסקה.

(f)

If he was Mavrich it year after year (reinserted what came out of the ground), and [the Breichah] was cut off from the tree, he counts from when it was cut off.

[דף ח עמוד ב (עוז והדר)] סיפוק הגפנים סיפוק על גבי סיפוק אף על פי שהבריכן בארץ מותר.

(g)

Sipuk (grafting of) vines - Sipuk on Sipuk (he grafted onto a grafted branch), even if he was Mavrich (the grafted branch) in the ground, it is permitted (exempt from Orlah);

רבי מאיר אומר מקום שכוחה יפה מותר ומקום שכוחה רע אסור.

(h)

R. Meir says, in a place where it is strong (nurtures from the old tree), it is permitted (exempt). Where it is weak (does not nurture from the old tree), it is forbidden.

בריכה שנפסקה והיא מלאה פירות אם הוסיף במאתים אסור:

(i)

If a Breichah was cut off [from the tree, and it is attached to the ground] and it is full of fruits, if they increased [one part] in 200 [of their volume when it was cut off], they are forbidden.

גמ' כיני מתני' אם היה יכול לחיות פטור ואם לאו חייב.

(j)

(Gemara): Our Mishnah means, if it could live without fixing it it is exempt from Orlah. If not, it is obligated.

חזקיה שאל פחות מכאן כתלוש הוא. השתחוה לו אסרו. כותבין עליו גיטי נשים.

(k)

Question (Chizkiyah): [If the root is] less than this (a stretching needle), is it like detached, so if he bowed to it (to worship it), he forbade it, and one may write a Get Ishah on it?

אמרין חזר ביה חזקיה.

(l)

They say that Chizkiyah retracted [and settled his question].

אמר רבי יונה מן הדא חזר ביה

(m)

(R. Yonah): Chizkiyah retracted from (due to) the following.

[דף ט עמוד א (עוז והדר)] דא''ר יוחנן [דף ה עמוד א] בשם רבי ינאי מכיון שיש כמחט של מיתוי דבר בריא שיש לו שלש שנים.

1.

(R. Yochanan citing R. Yanai): Since there is [a root like] a needle of stretching, surely it has three years.

חזקיה שאל שליש מחט שנה שני שלישי' שתי שנים.

2.

Question (Chizkiyah): [If a root is] a third of a needle [of stretching, does this mean that surely it has one year, and two thirds [means that it has] two years?

חבריי' בעיי מחט ושליש דבר בריא שיש לו ארבע שנים.

3.

Question (Rabanan): [If a root is] one and a third needles, does it surely have four years [and there is no concern for Revai]?

אין תימר לא חזר ביה למה שאל כן.

4.

If you will say that [Chizkiyah] did not retract, why did he ask? (Surely we do not count years of Orlah until it is attached. If less than a needle is detached, it makes no difference how old it is!)

אמר רבי יונה מן מילתיה חזר ביה

(n)

(R. Yonah): [Chizkiyah] retracted from his teaching. (HA'MASHBI'ACH - a scribe inserted into the text this comment that the text above should say so (mi'Milsei, as opposed to our text above 'Min Hada'.)

דאמר רבי יוחנן בשם רבי ינאי מכיון שיש בו כמחט של מיתוי דבר בריא שיש לו שלש שנים.

1.

(R. Yochanan citing R. Yanai): Since there is [a root like] a needle of stretching, surely it has three years.

אמר רבי יוסי אפילו יש בו שלש שנים אין בו כמחט של מיתוי.

(o)

(R. Yosi): Even if it has three years, [perhaps] it does not have like a stretching needle.