1)

ORLAH OF A GRAFTED TREE (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 2 Daf 4a)

[דף ז עמוד א (עוז והדר)] תני גוי שהרכיב אילן מאכל על גבי אילן סרק אף על פי שאין ישראל רשאי לעשות כן חייב בערלה.

(a)

(Beraisa): If a Nochri grafted a fruit tree onto a barren tree - even though a Yisrael may not do so, it is obligated in Orlah.

ערלה מאימתי הוא מונה לו משעת נטיעתו.

(b)

From when does he count the years of Orlah [for a graft onto a barren tree]? It is from when he planted [the barren tree].

ר''ש בן לקיש אמר ובלבד דברים שהן באין במחשבה כגון חרובי צלמונה וחרובי גידודה אבל ערבה כנטוע בארץ.

(c)

Limitation (Reish Lakish): This is only for [grafting onto] matters that can have intent [for food], like carobs of Tzalmon and carobs of Giduda (they are inferior, but sometimes people intend to eat them), but [if he grafted onto something truly barren, e.g.] willow, this is like planting in the ground (he counts the years of Orlah from when he grafted it).

רבי יוחנן אמר אפילו ערבה.

(d)

(R. Yochanan): It is even for willow.

והתנינן אין נוטעין ואין מבריכין ואין מרכיבין ערב שביעית פחות מל' יום לפני ראש השנה ואם נטע או הבריך או הרכיב יעקר.

(e)

Question (Mishnah): One may not plant, be Mavrich (insert a branch into the ground, and a new growth comes out of the ground elsewhere) or graft in Erev Shevi'is less than 30 days before Rosh Hashanah. If he planted, was Mavrich or grafted, it must be uprooted (lest people see that its years of Orlah are counted from Shevi'is, and think that he planted it in Shevi'is);

על דעתיה דר''ש בן לקיש דו פתר לה בערבה ניחא. על דעתיה דרבי יוחנן דו אמר אפילו ערבה למה לי יעקר.

1.

According to Reish Lakish, he can explain [that he grafted] onto willow, it is fine. According to R. Yochanan, who says that even onto willow [is counted from when he planted], why is [a graft] uprooted? (Its years of Orlah are not counted from Shevi'is!)

שנייא היא שהן מתאחין בשביעית.

(f)

Answer: Here is different, for they bond in Shevi'is (it is as if he grafted in Shemitah. Presumably, R. Yochanan holds that also planting and Havrachah are forbidden for this reason, even without the concern lest people say that that he planted in Shemitah. - PF)

[דף ז עמוד ב (עוז והדר)] והיידא אמר דא

(g)

Question: Where was this said [that years of Orlah are counted from when he grafted, which was the basis of the question against R. Yochanan - RIDVAZ]?

הנוטע והמבריך והמרכיב שלשים יום לפני ראש השנה עלתה לו שנה שלימה ומותר לקיימה בשביעית. פחות משלשים יום לפני ראש השנה לא עלתה לו שנה שלימה ואסור לקיימו בשביעית.

(h)

Answer (Beraisa): If one plants, is Mavrich or grafts [at least] 30 days before Rosh Hashanah, it counts like a year [for Orlah], and he may keep it in Shemitah. Less than 30 days before Rosh Hashanah, it does not count like a year, and it is forbidden to keep it in Shemitah.

אבל אמרו פירות נטיעה זו אסורים עד חמשה עשר בשבט.

(i)

Distinction: [We begin counting years of Orlah from Rosh Hashanah,] but the fruits of this planting are forbidden [like Orlah even in the fourth year, if Chanatah, i.e. budding] was before Tu bi'Shevat.

תני רבי יהושע אוניא לית כאן מרכיב.

(j)

(R. Yehoshua Uniya): The Beraisa does not mention grafting. (There is no source that years of Orlah are counted from when he grafted, so there was no question against R. Yochanan.)

אמר רבי אבא מרי אפי' כר' שמעון בן לקיש לית כאן מרכיב לשעבר הא בתחילה לא.

(k)

(R. Aba Mari): Even according to Reish Lakish, it does not mention grafting. B'Di'eved (if he grafted onto a willow, he counts from the grafting), but [a Yisrael may] not [do so] l'Chatchilah!

2)

A TREE IN A FLOWERPOT (Yerushalmi Orlah Perek 1 Halachah 2 Daf 4a)

רבי יצחק בר חקולה בשם חזקיה הנוטע בעציץ שאינו נקוב חייב בערלה.

(a)

(R. Yitzchak bar Chakulah citing Chizkiyah): One who plants in a flowerpot without a hole, it is obligated in Orlah.

רבי יוסי אמר מפני שהשרשין מפעפעין אותו.

(b)

(R. Yosi): This is because the roots penetrate it (and nurture from the ground).

רבי יונה מפיק לישנא (כלי) [צ''ל כלום - שערי תורת ארץ ישראל] חרש עומד בפני שרשין.

(c)

R. Yitzchak bar Chakulah citing Chizkiyah said so in different words (R. SHLOMO SIRILIYO.) Does Cheres (earthenware) stand in front of (prevent penetration of) roots?! (SHA'AREI TORAS ERETZ YISRAEL)

רבי ירמיה בעי נטע בו דלעת [דף ד עמוד ב] מאחר שהוא כנקוב אצל האילן כנקוב הוא אצל הזרעים.

(d)

Question (R. Yirmeyah): If one planted a pumpkin [in a flowerpot without a hole in which a tree grows], since [the flowerpot] is as if it is Nakuv (has a hole) regarding the tree, is it like Nakuv for Zera'im (does other vegetation in it also nurture from the ground? - GRA)

[דף ח עמוד א (עוז והדר)] רבי יוחנן בשם רבי ינאי אילן שנטעו בתוך הבית חייב בערלה ופטור מן המעשרות דכתיב [דברים יד כב] עשר תעשר את כל תבואת זרעך היוצא השדה.

(e)

(R. Yochanan citing R. Yanai): A tree that one planted it in the house is obligated in Orlah and exempt from Ma'aseros, for it says "Aser Ta'aser Es Kol Tevu'as Zar'echa ha'Yotzei ha'Sadeh'' (only what is planted in the field must be tithed).

ובשביעית צריכ' דכתיב [ויקרא כה ב] ושבתה הארץ שבת לה' וכתיב [שם ד] שדך לא תזרע וכרמך לא תזמור:

(f)

Shemitah is a question (whether or not it applies to it), for it says "v'Shavsah ha'Aretz Shabbos la'Shem'' (this connotes everything growing from the ground), and it says "Sadcha Lo Sizra v'Karmecha Lo Sizmor'' (only fields and vineyards).